Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Kan ik met de volgen onderdelen een digitale (lowbudget) besturing maken?

Gestart door veldkamp vrijdag 17 februari 2012, 10:46:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Kan ik met de volgen onderdelen een digitale (lowbudget) besturing maken?
Graag zou ik mijn baan automatisch digitaal willen aan sturen tegen een zo laag mogelijke aanschafprijs.
Voorwaarde is wel dat er vrij  gerangeerd kan worden.

Wat heb ik :
                   Een ZWAAR BESCHADIGD EGO wat betreft het ooit kunnen bouwen van      
                   een automatische rijdende baan >:-D >:-D >:-D >:-D

                   Negatieve ervaringen met het aansluiten van K84 /K83 door  onkunde >:-D  
                   deze zijn in rook opgegaan  :-( :-(
                   en naar het milieu station afgevoerd 8o

                   GEEN kennis van electronica
                   nog minder van programmeren

                   Veel zeer veel tijd om me er in te verdiepen

                   6035 control 80
                   6020
                   trafo 54va
                   MS 1 en voeding
                   2 Delta besturing modules die ik als booster zou kunnen gebruiken.
                   trafo M* uit een start set
                   2 trafo's F* ook uit een star set, uit een eerder leven.

                   laptop met windos xp
                   laptop met vista
                   C rails wissels met wissel schakelingen.

                   Alle loks/treinstellen Ns zijn voorzien van een decoder van diverse
                   fabricanten die er standaard in zaten
                  1 lok ns 1100 van M*  heeft  nog een delta decoder maar rid fatsoenlijk.
 
                   En sinds kort kan ik WEL een fatsoenlijke soldeer las maken

Sinds ik "thuis ben komen te zitten" (niet vrijwilig) BEGIN IK STEEDS MEER EEN "NEGATIEF" VERMOGENSBEHEERDER TE WORDEN  >:-D >:-D >:-D

Vandaar ook de vraag om het zo goedkoop mogelijk te houden.

Wat moet ik nog aanschaffen en welke zeer eenvoudig rij programma past het beste bij deze vraag.

Alvast bedankt

gr erik
Re:Kan ik met de volgen onderdelen een digitale (lowbudget) besturing maken?
tja.... je komt er niet omheen om toch wat wisseldecoders en terugmeld decoders te gaan gebruiken. Een goedkope bron is AJ. Verder kan je veel met DDW (Direct Drive for Windows) met je deltamodules als boosters en koploper, kijk maar eens in het draadje van John (Tilly) en dat is allemaal gratis. Je kan ook naar MRDirect kijken (ook gratis).

Ik begrijp niet goed hoe je wisseldecoders kan opblazen, maar ok..... bruin en rood van de decoder aan de bruin en rood van de rails, de wisselaansluitingen geel en blauw aan de uitgangen van de decoder, decoder op een adres instellen en dat is het. Dat beetje elektronica wat je nodig hebt om je deltacontrols als booster te gebruiken kan iemand je vast wel bij helpen.
Re:Kan ik met de volgen onderdelen een digitale (lowbudget) besturing maken?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Kan ik met de volgen onderdelen een digitale (lowbudget) besturing maken?
Beste Erik,

Kennis om van de "delta's" boosters te maken, een Märklin interface, een laptop met een seriële poort (denk ik) en Koploper downloaden (je hebt heel, heel erg veel tijd, dus tijd genoeg om Koploper te leren kennen).

Oh, ja, vrij rangeren kan altijd zolang je dat maar op het rangeerterrein doet, wil je met de trein het "domein" in van de "automaat" dan zal je die doofstomme en blinde automaat moeten vertellen dat je een trein voor hem klaar hebt staan

Waar woon je?

Groet, Anne W
Re:Kan ik met de volgen onderdelen een digitale (lowbudget) besturing maken?
Walter, ik had de decoders direkt op de 6035en 6020 geplaatst! en volgens mij mis ik  een schakel in het systeem ,nml iets om de decoders aan te sturen.

gr erik
Re:Kan ik met de volgen onderdelen een digitale (lowbudget) besturing maken?
Anne,  Ik kom uit  Waalre onder de rook van Eindhoven en Den Bosch is mij niet onbekend.
De spullen waar ik mee rij  de 6035 en de 6020 zouden jou ook bekend moeten voorkomen zo'n 2 jaar terug aangeschaft achter in die mooie club van jullie, tijdens de modelspoordagen.
De eigendom stikkers van de club zitten er nog op :D
Alleen was de Memorie bak al verkocht ik.

Zo'n interface  van M* zijn die nog te koop ? Ik heb ook bij Willys gekeken naar de Raptor ben ik wel gechameerd van maar zoals ik al eerder aangaf teer ik momenteel heel snel  in op mijn vermogen  >:-D
Er is wel hoop hoor, over zeven jaar dan heb ik weer een zeer mooi pensioen  :D
Een van de weinige voordelen van het zgn"midden pensioen berekening"

gr erik
Re:Kan ik met de volgen onderdelen een digitale (lowbudget) besturing maken?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Kan ik met de volgen onderdelen een digitale (lowbudget) besturing maken?
Beste Erik,

Ik neem aan dat er op de "gebruikte" markt wel een Märklin interface te koop is, het nummer is dacht ik 6050/6051, plaats eens een zoekertje of kijk eens in Houten.

Wel even kijken of je laptop een seriële connector heeft, er zijn ook wel USB<>serieel omzetters, maar daar "lees ik wel eens wat over" en het behoort niet tot mijn kennisgebied, krijg je met een Raptor, een nadeel dus (grapje)

Pensioen: het is manouvreren tussen twee klippen: nu te veel uitgeven of later moeten denken dat je te zuinig bent geweest en ja, middenloonpensioen werkt mooi uit als je vroeg een snelle carrière hebt gemaakt.

Groet, Anne W
Re:Kan ik met de volgen onderdelen een digitale (lowbudget) besturing maken?
Erik,

Da's vreemd, een sein/wisseldecoder moet je zelfs op de uitgang van de centrale aansluiten (of via de rails), dus wat daar dan is gebeurd????? 8o

Walter
Re:Kan ik met de volgen onderdelen een digitale (lowbudget) besturing maken?
Heel simpel te vernielen, de boel aansluiten op een uitgang. Inplaats van rood en bruin. En je vernield een transistor, die dan kan gaan roken.

Rara, hoe zou ik dat toch weten :lol:
Re:Kan ik met de volgen onderdelen een digitale (lowbudget) besturing maken?
ok dan... nou ja, maar dan werkt de rest toch nog? kwestie van de transistor vervangen en verder gaan. Of was er meer moois kapot?

W
Re:Kan ik met de volgen onderdelen een digitale (lowbudget) besturing maken?
Alleen de transistor, vervangen was minuutje werk. Alleen de smd uitvoeringen zijn moeilijker, de onderdelen zijn moeilijk verkrijgbaar.
Re:Kan ik met de volgen onderdelen een digitale (lowbudget) besturing maken?
Ik had de ingang  aangesloten  op de trafo en dat geeft veel rook :oops: :oops: :oops:

gr erik
Re:Kan ik met de volgen onderdelen een digitale (lowbudget) besturing maken?
Ik ben nog niet zo lang echt actief op dit forum en probeer nu door veel te lezen een heleboel kennis eigen te maken. De letters AJ ben ik al wel tegengekomen, maar als ik lees dat dit ook een leverancier zou zijn van (goedkope) componenten dan vraag ik me af waar ik die kan vinden, want dat is me niet gelukt.
Kan iemand een draadje of link daarheen plaatsen?
Re:Kan ik met de volgen onderdelen een digitale (lowbudget) besturing maken?
Citaat van: Annemia op zaterdag 18 februari 2012, 10:20:31
Ik ben nog niet zo lang echt actief op dit forum en probeer nu door veel te lezen een heleboel kennis eigen te maken. De letters AJ ben ik al wel tegengekomen, maar als ik lees dat dit ook een leverancier zou zijn van (goedkope) componenten dan vraag ik me af waar ik die kan vinden, want dat is me niet gelukt.
Kan iemand een draadje of link daarheen plaatsen?

AJ is forumlid AlbertJan. Stuur hem een PB en je krijgt de info wel van hem denk ik
Re:Kan ik met de volgen onderdelen een digitale (lowbudget) besturing maken?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Kan ik met de volgen onderdelen een digitale (lowbudget) besturing maken?
Beste Erik,

Vanmorgen heb ik in mijn winkel in Waalwijk nagevraagd of ze zo'n Märklin interface hadden liggen, antwoord: nee

Ook kwam ik daar mijn mede MSG-er "M1" tegen (we hebbben bij de Silberbergstrecke een "Maikel" en een "Michael") en hij dacht dat er bij de MGG nog zo'n interface was, ik zal het dinsdagavond nakijken.

Groet, Anne W
Re:Kan ik met de volgen onderdelen een digitale (lowbudget) besturing maken?
Anne alvast bedankt.

gr erik