Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

een vraagje over mijn hondekop

Gestart door woodymax zaterdag 31 maart 2007, 15:57:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
een vraagje over mijn hondekop
beste,

ik heb een piko hondekop nou maakt (ik denk de moter) deze als die op zijn maxium snelheid rijd een nogal raar geluidje het is niet extreem hard ofzo of storend maar je kunt het wel horen

ook "piept" de moter als ik hem van stilstaand langzaam laat optrekken.

als hij op lage snelheid rijd (ongeveer een 3e van de maxium snelheid) hoor ik niks en maakt de motor geen raar geluid.

zijn deze geluiden normaal ?

mvg woodymax
Re: een vraagje over mijn hondekop


Beste Woodymax

De Hondekop ( ik heb er 2 ) maakt op de meest minimale snelheid een wat
zoemend  geluid ( ik weet ook niet hoe je dat anders zou moeten noemen)
zodra die 1 stap hoger gezet wordt is dat verdwenen, en op maximale snelheid hoor ik niks, en rijd ie soepel door alle wisselstraten enz enz .

Gr Frits
Re: een vraagje over mijn hondekop
Citaat van: realpolarbear op zaterdag 31 maart 2007, 18:25:54maakt op de meest minimale snelheid een wat
zoemend  geluid

dit weet ik en ik vind dat geluid ook "normaal"

ik heb een filmpje met geluid gemaakt dan kunnen jullie horen of het geluid "normaal" is, ik heb wel wat onde de moter wielletje gelegd zodat hij niet weg kon rijden

Het filmpje (6 mb) klik hier

mvg woodymax
Re: een vraagje over mijn hondekop
Dit is volgens mij niet een abnormaal geluid. Al hoort de loc wel te rijden.
Re: een vraagje over mijn hondekop
Davy, eerst goed lezen voordat je commentaar geeft:
Citeerik heb wel wat onde de moter wielletje gelegd zodat hij niet weg kon rijden
Re: een vraagje over mijn hondekop
Niemand ???
Re: een vraagje over mijn hondekop
Woodymax,

het piepende/zoemende geluid (ik zou het meer zoemend noemen) bij optrekken is normaal voor de hondekop. Het wordt ook vermeld in een testverslag (van Railhobby geloof ik). Dit geluid wordt veroorzaakt door het feit dat de gelijkspanning die de motor krijgt niet optimaal afgevlakt is. Betere afvlakking van de sinus zou je kunnen krijgen door een grotere condensator toe te passen in het afvlak-circuit. Maar die is moeilijk te plaatsen op een decoder, die men toch graag zo klein mogelijk maakt. Het plaatsen van een externe grotere condensator, dus niet op de decoder, geeft verbetering. Maar zelf heb ik daar geen ervaring mee, omdat ik het nogal tricky vind om op een decoder te gaan solderen. Op zich vind ik het optrekgeluid van de hondekop niet storend. Het klinkt zelfs wel een beetje realistisch voor een elektrisch treinstel.

Verder is het geluid van je hondekop moeilijk te beoordelen als je de aangedreven wielen opbokt. De wielen draaien nu onbelast door, bij belasting zal het toch wel heel anders klinken. Maar is wel weer moeilijker te filmen natuurlijk.

groeten, Martin

ps ik heb mijn hondekop voorzien van Viessmann Led-verlichtingnr. 5049 (gele Led's). Ziet er heel fraai uit, en redelijk makkelijk in te bouwen
Re: een vraagje over mijn hondekop
Citaat van: Martin op zondag 01 april 2007, 11:39:17
Op zich vind ik het optrekgeluid van de hondekop niet storend. Het klinkt zelfs wel een beetje realistisch voor een elektrisch treinstel.

Nee, ik stoor me hier ook niet aan en vind dat ook wel realistisch

Citaat van: Martin op zondag 01 april 2007, 11:39:17
Verder is het geluid van je hondekop moeilijk te beoordelen als je de aangedreven wielen opbokt. De wielen draaien nu onbelast door, bij belasting zal het toch wel heel anders klinken. Maar is wel weer moeilijker te filmen natuurlijk.

Nee, dit is niet moeilijk te filmen maar dan neemt hij dat geluid niet zo goed op dan hoor je andere eluiden (bijv: van de sleper) waardoor de camera dat "motorgeluid" niet opneemt maar je kunt het wel duidelijk horen (met je oren )

Citaat van: Martin op zondag 01 april 2007, 11:39:17
ps ik heb mijn hondekop voorzien van Viessmann Led-verlichtingnr. 5049 (gele Led's). Ziet er heel fraai uit, en redelijk makkelijk in te bouwen

Dit wil ik ook gaan doen kun je viessmann spul gewoon bij een marklin winkel kopen ? en hoe heb je dat aangesloten bij op de frontverlichting (dus dat je het ook kan schakelen) of rechtstreeks op de sleper en de wielen ?

mvg woodymax
Re: een vraagje over mijn hondekop
CiteerDit wil ik ook gaan doen kun je viessmann spul gewoon bij een marklin winkel kopen ? en hoe heb je dat aangesloten bij op de frontverlichting (dus dat je het ook kan schakelen) of rechtstreeks op de sleper en de wielen ?

de betere modelbouwzaken verkopen ook Viessmann, zelf heb ik deze setjes in Houten (op de beurs dus) gekocht. Ze kosten daar 10 euro per stuk. Het zijn eigenlijk lange strippen met in totaal 14 Led's en de benodigde voorschakelweerstanden/diodes. Je kunt de strippen op enkele plaatsen doorzagen om ze op de gewenst lengte in te korten. Voor de motorwagen moet je dit idd doen, in de stuurstandwagen past de strip in zijn geheel. Ik heb de verlichting rechtstreeks op de sleper en wielen aangesloten, omdat er helaas geen functie-uitgang beschikbaar is op de eenvoudige decoder. En ik vind dat de frontverlichting ook gewoon overdag moet branden.
Je moet wel de loop van enkele draden een beetje veranderen om de strips goed onder het 'plafond' van het interieur te lijmen. Maar dat zal best wel lukken.

groeten, Martin

Ps; Mte verkoopt in ieder geval ook Viessmann, en verstuurd het ook
http://www.modeltreinexpress.nl
http://www.modeltreinexpress.nl/fotos/Viessmann/VI5049.jpg
Re: een vraagje over mijn hondekop
dat geluid heeft mijn hondekop ook.alle hondekoppen schijnen dat te hebben
Re: een vraagje over mijn hondekop
ik had het ook met een orginele 3 rail digitaal decoder erin. Ik heb er een esu decoder ingezet en er geen last meer van gehad. De hondekop loopt ook een stuk mooier op die decoder!
Re: een vraagje over mijn hondekop
Is dit de zelfde hondekop die zo langzaam optrekt?
Re: een vraagje over mijn hondekop
Citaat van: JanPieter op vrijdag 06 april 2007, 19:10:47
Is dit de zelfde hondekop die zo langzaam optrekt?

yep maar dat optrekken heb ik zelf op een of andere manier ingesteld

woodymax
Re: een vraagje over mijn hondekop
Citaat van: woodymax op vrijdag 06 april 2007, 23:03:31
Citaat van: JanPieter op vrijdag 06 april 2007, 19:10:47
Is dit de zelfde hondekop die zo langzaam optrekt?

yep maar dat optrekken heb ik zelf op een of andere manier ingesteld

woodymax
Ik weet natuurlijk niet hoe langzaam jouw hondekop optrekt, maar de 1:1-modellen waren door hun gewicht ook niet zulke felle treinen tijdens het aanzetten.
Re: een vraagje over mijn hondekop
@gerard mijn hondekop trok veel langzamer op dan normaal, maar het is al opgelost zie ook klik hier

mvg woodymax