Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

messing boxcar 40ft foto update

Gestart door decock dinsdag 14 februari 2012, 21:58:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
messing boxcar 40ft foto update
Na de aankoop van een oude santa fe loc met bijwagen kreeg ik het idee om een goederenwagon te maken uit messing.
Na tekeningen en foto te verzameld te hebben van internet had ik genoeg informatie om te starten.
De maatvoering op de oude tekeningen stonden genoteerd in ft's en inches en moest omgerekend worden naar mtr en cm en worden verschaald na H0.

De gebruikte messing plaat van 0,3 mm was met een goede hobbyschaar goed te knippen.
Profielen zijn ingekort met een dremel.
Voor het solderen werd gebruikt gemaakt van een crème-brulee brander en een pasta vloeimiddel.
De gebruikte soldeertin werd in zeer kleine stukjes geknipt, overdaad schaadt met dit klusje.
Het lastigste was de delen haaks te houden tijdens het solderen. Het messing had de neiging plaatselijk uit te zetten (vervormen) door de verhitting, mogelijk door de geringe dikte.

In de dakconstructie zitten diverse spanten om de omgezette (gebogen) messing plaat overal dezelfde hoek te behouden.

Dit is slechts een kort verslag van vele uurtjes plezierig werk.
Vele details moeten nog worden gemaakt zoals de:

  • kopse kanten
  • ladders
  • handgrepen







Re:messing boxcar 40ft
Lid sinds: 2009

offline
Re:messing boxcar 40ft
Wauw  8o wat een waanzinnig knap stuk werk  :thumbup:
Re:messing boxcar 40ft
Weet iemand wat de functie is van het rib-profielen aan de kopse kanten van de wagon?
Oudere versies hebben deze niet.

Groet decock
Re:messing boxcar 40ft
RPJdeWeert
gast

Re:messing boxcar 40ft
Ik denk dat dit voor sterkte doeleinden is. Misschien dat men op deze manier een dunnere plaat kon gebruiken, de ribbels geven hem sterkte.
Re:messing boxcar 40ft
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:messing boxcar 40ft
Hallo decock.
Ik kijk altijd met grote bewondering naar dit soort projecten.
Het lijkt mij prachtig om op deze manier helemaal zelf iets te bouwen. ook deze wagon is weer een prachtig en uniek stukje hobbywerk geworden.
Vorig jaar heb ik op het punt gestaan om een nog niet afgemaakte stoomloc te kopen, maar uiteindelijk toch maar besloten om dit niet te doen, het leek mij te hoog gegrepen om dit zomaar (zonder enige kennis en ervaring) af te kunnen maken.

Het lijkt mij enorm veel voldoening en plezier te geven wanneer het een mooi en gelijkend eind resultaat opgeleverd heeft.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:messing boxcar 40ft
aar ie es pie ie sie tie...

R.E.S.P.E.C.T, dus !   Heel knap gedaan, ik kan me voorstellen dat daar veel werk in zit, het resultaat is dan ook navenant.
Re:messing boxcar 40ft
Hallo allen,

Bedankt voor de reacties.

Inmiddels ben ik verder aan het b(r)ouwen aan details e.d.
Ladders, kopschotten en remmechanisme (zie foto's).
Voor de later aan te brengen belettering ben ik opzoek naar decals, betreffende capaciteit, laadlimiet, inhoud e.d. zeg maar de kleine lettertjes.
Heeft iemand een idee waar deze verkrijgbaar zijn?

Groeten decock
Re:messing boxcar 40ft foto update
Kan alleen met grote bewondering kijken en zeer veel bewondering. Is immers een gewldig knap stukje werk en ook erg mooi gesoldeerd. Werkelijk een topstuk.

Fransspoor
Re:messing boxcar 40ft foto update ladder solderen
Het solderen van ladders is een priegelwerkje. Door het lage gewicht van de onderdelen, verschuift de hele handel bij het aanraken met een soldeerboutje van 12 watt.
De zeer dunne staafjes van 0,5 mm zijn niet te solderen met een brander.  Door de hoge temperatuur van de brander verbrand het vloeimiddel en ontstaat er koolstof waardoor er geen hechting van soldeertin kan plaatsvinden.

Het fixeren op een plankje met spelden is een goed hulpmiddel. Al lijkt het af en toe wel op acupunctuur.
Re:messing boxcar 40ft foto update
Mooi!
Zou ik ook wel willen. Decals misschien in Kaarst, Duitsland.
Daar moet een winkel zijn die alleen in Amerikaans doet.
Zal er ooit eens gaan kijken als ik tijd heb.
Re:messing boxcar 40ft bouwfase afgerond
Hallo allemaal,

De laatste ladders wegen het zwaarst. Ik hou niet van repeterend werk, 4 ladder vond ik meer dan genoeg.
Maar goed, het solderen is af, de volgende fase: het reinigen, ontvetten, primer aanbrengen, schilderen en verweren.

Nog een tweetal foto's van de huidige stand van zaken.
Re:messing boxcar 40ft foto update
EEN diepe buging en petje af . Wat mooi

Voor decals zou je even aan Romar een pb moeten sturen, deze heeft een adres in Nederland die veel kunnen.

Groet erik
Re:messing boxcar 40ft foto update
Wat schitterend gemaakt erg knap.

Tony :thumbup:
Re:messing boxcar 40ft foto update
Hoi,

De boxcar staat in de grondverf en wacht op een kleurtje.
Maar helaas ben ik daar nog niet over uit, zal ik nou de standaard bruine kleur voor nemen of een andere kleur?
Mogelijk ga ik nog een dekkende grijze laag aanbrengen want het messing schijnt er nog doorheen.

Voor de decals kreeg ik van Romar (alsnog bedankt) een tip (zie link hieronder)

http://www.blackliondecals.nl/index.htm