Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

NL Goederenloods foto's gevraagd

Gestart door 1200Blauw dinsdag 14 februari 2012, 13:21:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
NL Goederenloods foto's gevraagd
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
NL Goederenloods foto's gevraagd
Een poos geleden heb ik van de Goedheiligman de befaamde goederenloods van Tilly Models gekregen. Die is overigens goeddeels identiek aan die van Artitec. Binnenkort ga ik beginnen met de bouw. Nu ben ik alvast aan het bedenken hoe ik 'm ooit in de nog niet bestaande baan ga integreren. Daarom ben ik op zoek naar foto's van de loods, bij voorkeur toestand jaren '70. Ik ben al op bezoek geweest bij het exemplaar in het Openluchtmuseum, maar dat geeft natuurlijk geen goede indruk van de omgeving in het alledaags gebruik, wel van allerlei details. Bovendien betreft het een Van Gend en Loos-exemplaar dat niet helemaal overeenkomt met het model van Tilly. Ik zoek vooral overzichtsfoto's van dat exemplaar in het grootbedrijf.

Het betreft deze loods:




http://www.mkmodelbouwstudio.nl/pr-g04.htm

Op deze site staan ook al een aantal foto's, maar die zijn vooral uit begin 20e eeuw. Ik zoek dus echt beeld tussen ca. 1970-'80, bij voorkeur van een loods in bedrijf. Ik heb al even gegoogled, maar vind niet wat ik zoek. Iemand?
Re:NL Goederenloods foto's gevraagd
Re:NL Goederenloods foto's gevraagd
Wat ik weet, in Rotterdam noord goederen hebben hele rijen van de loodsen gestaan. De SSN heeft daar nog een tijd gebivakkeerd en dat waren dezelfde loodsen. Misschien dat je in Rotterdam in het archief nog wat kunt vinden? Overigens, volgens mij heeft er een zelfde loods in Weert gestaan naast de Locloods die er ooit stond. Er zullen ongetwijfeld meer plaatsen zijn waar deze stonden, maar die willen me nu even niet te binnen schieten.

grt, JW
Re:NL Goederenloods foto's gevraagd
Lid sinds: 2009

Glueck auf

offline
Re:NL Goederenloods foto's gevraagd
Wat is die site van het Utrechts Archief toch n mooie site, met hel veel ook spoorinformatie!

Peter
Re:NL Goederenloods foto's gevraagd
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re:NL Goederenloods foto's gevraagd
Dank met name Ronald voor je moeite. Ik zoek eigenlijk materiaal uit nèt een iets latere periode en ook meer een overzicht.

Ik was al tot de conclusie gekomen dat de "dakkapel" er in dat tijdperk niet meer op zat, dat wordt nog wel mooi even bevestigd. Mijn concrete vragen zijn:

- Hoe zag doorgaans het sporenplan eromheen uit (wordt al door een foto van Ronald enigszins duidelijk - was dat zeg 10 jaar later nog zo of al opgebroken)?
- Hoe zag de "straatkant" eruit? Laadperrons voor vrachtauto's denk ik - zijn daar foto's van? Welke typen vrachtauto's? Alleen Van Gend & Loos of ook andere (welke)? Zijn die VG&L-wagens ergens verkrijgbaar of wordt dat zelf knutselen? De Commers zullen dan vooral een probleem worden denk ik.
- Wat was er zoal op de laadperrons aan spullen te vinden? Op een foto van Ronald zie ik al pallets liggen. Vroeger had NS op de stations vaak van die stuksgoedlorries rijden. Kwamen die daar ook voor? Zijn die in model leverbaar (zal wel niet)?

Misschien kan iemand me aan antwoorden helpen, bij voorkeur met beeldondersteuning (een plaatje zegt meer dan 1000 woorden).

En mocht je zelf deze loods al hebben gebouwd, dan zijn tips natuurlijk welkom!
Re:NL Goederenloods foto's gevraagd
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re:NL Goederenloods foto's gevraagd
Als luchtiug tussendoortje is het misschien wel leuk een paar foto's te laten zien die ik in het Openluchtmuseum maakte. Deze geven mij natuurlijk onvoldoende informatie over de toestand van een dergelijke loods in de jaren '70. Ik heb ze meer gemaakt om wat ideeën op te doen (en om gewoon lekker te fotograferen - je bent verslaafd of je bent 't niet ;-)).


Een aardig overzicht. Wat doen die tonnen daar?


De Commer waarover ik het hierboven had - die mag denk ik niet ontbreken?


Bordje hoort aan de muur van de loods? Hier zie je allerlei stukgoedkooien op het laadperron - correct voor de jaren '70?


Een benzinepomp - een reëel detail of een leuk fantasiedingetje van het museum?


Detail van de Commer - wat heerlijk lomp zijn die dingen toch  :)
Re:NL Goederenloods foto's gevraagd
Commer: FOTO en NOG ÉÉN.

Grt, Ronald.
Re:NL Goederenloods foto's gevraagd
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re:NL Goederenloods foto's gevraagd
Citaat van: Ronald69 op donderdag 16 februari 2012, 16:11:25
Commer: FOTO en NOG ÉÉN.

Grt, Ronald.


Heel mooi dat model van Lion Car (voor een model dat gemaakt is in de jaren '70 dan natuurlijk). Ik heb 'm zelf, en ook eentje van de PTT. Hij is alleen 1:43 en dat staat een beetje TE lomp bij de goederenloods denk ik ;-)
Maar wel bedankt voor het meezoeken hoor!
Re:NL Goederenloods foto's gevraagd
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re:NL Goederenloods foto's gevraagd
Ik denk dat de Commer in 1:87 niet bestaat, of heb ik het mis? Misschien is er een exemplaar in het in Engeland meer gangbare 1:76. Dat zou een compromis kunnen zijn wellicht, mist een beetje onopvallend geplaatst. Iemand die dat weet?

Overigens nog steeds op zoek naar goede overzichtsfoto's van de loods in werkelijke staat tussen 1970-'80. Misschien heeft iemand die in de (privé-)collectie (Fasca, Herman, Rutger, ...)?
Op het www vind ik alleen vroegere periode òf onvoldoende overzicht (van met name de "straat"-kant).
Zie ook mijn eerdere vragen.
Re:NL Goederenloods foto's gevraagd
Wat de Commer betreft bij de buren is iemand bezig met een 3D print van het model.
Ik las gisteren ook iets over een kitje dat door een winkelier uitgebracht wordt.
Meer info is dus op Beneluxspoor.net te vinden.

Robin