Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Piko containerwagons

Gestart door pekel maandag 13 februari 2012, 11:28:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Piko containerwagons
Hallo allemaal


Ik zit met een probleem van mijn piko containerwagons. Ze ontsporen steeds op de vreemdste plekken op de baan. De wagons heb ik voorzien van fleishman profi kortkoppeling en wisselsstroomwielen. Rij trouwens op M-Rails. Als ik met 6 wagons rij ontspoord steeds de 2de of 3de, en als ik met 3 wagons rij gebeurd er nix(Bijna Nix).
Wie kan mij verder helpen vind het jammer dat ik er niet volledig mee kan rijden.


Mvg Arjan
Re:Piko containerwagons
Beste Arjan

Als je het gewicht van de eerste wagons verzwaar met bijvoorbeeld ztukken lood dan zou het over moeten zijn of minder.

Werkt bij mij ook. Heb ook Mrails.

mvg teunis
Re:Piko containerwagons
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Piko containerwagons
Hier zelfde probleem, conclussie:

Ondingen, om met een normale snelheid door wissels/r1 te gaan moet elke wagon behoorlijk verzwaard worden.

Bij mij zit in elke container 140!!! gram lood. Verdeeld in 2 pakketjes, beide pakketjes drukken precies boven op een as. Nu ontsporen ze totaal niet meer, ook niet door een r1 spiraal.

Mijn trein heeft 7 stuks, maar vermoedelijk gaan ze in de verkoop.
Re:Piko containerwagons
Aliebengalie
gast

Re:Piko containerwagons
Heb er ook meerdere , maar wil ze beslist niet kwijt.
Ben met je eens dat je er geen 15 achter elkaar moet gaan zetten.
Want dat word zeker een drama.
Tot een stuk of 8 kan ik er zeker achter elkaar zetten.
Heb heel veel R1 en daar werkt het verder zonder enig probleem.

Weet wel dat het met gelijkstroom wielen helemaal een drama is.
En een beetje expirimenteren met verschillende koppelingen had wel enig voordeel.



Deze van fleismann werkten al een heeeel stuk beter dan de normale standaard beugel koppeling.
Maar je ziet dat de buffers elkaar net raken,maar gaf verder geen problemen.

Nu gebruik ik van die bruine koppelingen van Roco (zijn pas uitgekomen).
Zijn van die half ronde die met de rondingen in elkaar klikken.
Hier heb ik veel meer suc6 mee,ook al miijn kolen bakken heb ik er nu mee uitgerust.

Mvg: Alex
Re:Piko containerwagons
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Piko containerwagons
Alex,

Heb je een artikelnummer van die 'bruine' koppelingen?
Re:Piko containerwagons
Aliebengalie
gast

Re:Piko containerwagons
Citaat van: Wijbe op maandag 13 februari 2012, 21:32:56
Alex,

Heb je een artikelnummer van die 'bruine' koppelingen?

Wijbe.
Ik kijk vanavond of ik er een nummer naar voren kan toveren...anders krijg ik ontslag als ik nu ga kijken,want dat vind ze niet leuk als het licht aan gaat nu...(ze heeft de griep).... :D

Heb op div.site gekeken , maar daar kan ik ze niet vinden. En me catalogus ligt ook boven...

Mvg; Alex
Re:Piko containerwagons
hallo

ik ga zo snel mogelijk de tips van jullie proberen eerst maar de wagons verzwaren

mvg Arjan
Re:Piko containerwagons
Ik heb 12 van deze wagons gehad, maar heb ze allemaal verkocht.
Inderdaad steeds ontsporen en bij enkelen vielen de assen er spontaan uit.
Het zijn leuke wagons om te zien en je hebt voor weinig geld al snele een leuke containertrein, maar omdat ze bij mij niet meer reden vanwege het ontsporen heb ik ze dus verkocht.
Re:Piko containerwagons
laat ik nou toevallig hetzelfde probleem hebben met passagierswagons, ook van Piko.   Zal ook maar es proberen er wat extra gewichtin te pleuren;  Maar anderzijds wil ik wel dat ze nog op een normale manier de hellingen op komen en ik m'n lokomotieven niet tot het uiterste moet drijven;

Dus ja... goedkooper zijn ze wel, maar kwalitatief.... heb ik m'n vragen bij.
Re:Piko containerwagons
Citaat van: dani op dinsdag 14 februari 2012, 14:47:19
  Maar anderzijds wil ik wel dat ze nog op een normale manier de hellingen op komen en ik m'n lokomotieven niet tot het uiterste moet drijven;

Dus ja... goedkooper zijn ze wel, maar kwalitatief.... heb ik m'n vragen bij.


Hoi

Alle waar naar zijn geld.

Als je echte marklin loks hebt met een 5 sterren motor dan is het een peuleschilletje

teunis
Re:Piko containerwagons
bedoel je daarmee dat er ook "niet echte marklin" loks zijn ? 

De nieuwe modelletjes die ik heb [hobby] alsook een enkele Piko lok, hebben een gelijkstroommotor en cardanaandrijving...  Ik heb toch de indruk dat die minder krachtig zijn, maar zijn wel Märklin.    Zijn deze dan minderwaardig ?

het enige wat ik wou zeggen is dat met lood werken een optie is, maar toch maar een "lapmiddel" blijft als je wagons zelf  niet de zelfde kwaliteit hebben als "het origineel"
Re:Piko containerwagons
Citaat van: dani op dinsdag 14 februari 2012, 17:44:19
bedoel je daarmee dat er ook "niet echte marklin" loks zijn ? 

De nieuwe modelletjes die ik heb [hobby] alsook een enkele Piko lok, hebben een gelijkstroommotor en cardanaandrijving...  Ik heb toch de indruk dat die minder krachtig zijn, maar zijn wel Märklin.    Zijn deze dan minderwaardig ?

het enige wat ik wou zeggen is dat met lood werken een optie is, maar toch maar een "lapmiddel" blijft als je wagons zelf  niet de zelfde kwaliteit hebben als "het origineel"

Ja, dat VIND ik. Ik koop absoluut geen marklin loks van de 36xxx serie, hebben allemaal een goedkope motor met een aandrijving die nog slechter is dan ......... , dus mindere kwaliteit motors en aandrijving (naar mijn mening).
Marklin is van zijn "geloof"afgedwaald en is aan het experimenteren geslagen en dan krijg je allemaal van die "rommel". De loks met de cardanaandrijving  die  met alle assen aangedreven zijn lopen zeer regelmatig uit de rails (bij mij). Dat komt door de 4 assen aandrijving. Bovendien netjes optrekken en afremmen is ook niet echt goed. En ja de trekkracht is beduidend minder.
Ook nog, Marklin is geen garantie voor kwaliteit. Het enige wat ik moet zeggen is dat de loks van 36xxx serie wel heel mooie loks zijn, jammer dat ze niet uit te rusten zijn met een 5 sterren hoogvermogen motor.
De eerste generatie sinus is al weer vervangen door de 3e generatie softdrive sinus (2e generaite was de verkleinde sinusmotor). De softdrive sinus is (naar mij bevindingen) ook niet echt een hoogvlieger.

Maar goed ieder zijn smaak...........

mijn 5 centen

teunis

PS het is droevig te moeten constateren dat veel loks uit de nieuwste marklin catalogus zijn uitgerust met een speciale motor, bbbbrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr...................




Ik houd het bij marklin 5 sterren motors en de eerste generatie sinus motoren.
Re:Piko containerwagons
Aliebengalie
gast

Re:Piko containerwagons
Met het verzwaren van de container wagens heb ik (nog) geen ervaring.
Dat ze zeer gevoelig voor ontsporingen zijn is wel zeker...ik rij dus ook nooit meer dan met 6 wagens,en dan gaat ie prima.
De koppelingen die ik gebruik zijn van Roco no: 40376.

Doe er maar een foto gelijk bij....







Het no 40376 van Roco,en word in een zakje geleverd van rond de 2,50 euro (per zakje van 2)
Ik ben uiterst tevreden mee,en zijn voor mij prima geschikt.
Ik heb ze zowel in het zwart (die had ik bij mijn kolen wagons bijgeleverd gekregen van Roco,en dan nu is het model in de handel , alleen in de bruine uitvoering.

Heb nu iets meer ruimte zodat de buffers elkaar net niet raken.
Het ontsporen gebeurd mijns inziens door het bewegen van de koppelings houder onder het rijtuig.
Als er te zwaar moet worden getrokken scharniert de koppeling niet meer zo zo als het zou moeten zijn.
Het klemt dan enig sinds. Waardoor de koppeling niet goed meer scharniert , met alle ellende tot gevolg.

Mvg: Alex
Re:Piko containerwagons
Aliebengalie
gast

Re:Piko containerwagons
Het probleem lied me vandaag niet met rust.

Verzwaren was een optie,maar heeft enorme beperkingen om straks nog de oprit omhoog te rijden,dus was dit liever niet de bedoeling.

Als ik meer dan 8 wagens achterelkaar hing,en op langszame snelheid ging dat prima,maar als ik de snelheid opvoerde waren de ontsporingen weer niet van de baan.

Er moet toch ergens een simpele oplossing zijn...waarom juist deze wagens??

Zijn schitterend om te zien (assen omwissellen is iets minder vanwege de losse plastic houders).

En de prijs speelt een belangrijke rol denk ik.

Ben er echt wel een tijdje mee bezig geweest,en met die koppelingen van roco waren de resultaten beter dan met de standaard koppelingen....dus daar moet je ergens zoeken,waarom dit en waarom dat.

De oplossing was achter af heel eenvoudig.

Kijk maar naar de volgende plaatjes.


De onderzijde van de Piko container wagen.


Een heel klein drupje olie in het gaatje als je de koppeling naar de zijkant drukt.


Ook aan de andere kant een klein drupje.


Ik heb ook een klein drupje op de as achter gelaten.


Ook uiteraard aan de andere zijde v/d as.


Daarna de koppeling aan de andere zijde het geheel herhalen.




Eventueel kun je ook aan de achterzijde (als je de koppeling iets uittrekt) een beetje olie achterlaten.

Op die plekjes een heel klein drupje olie,en alles gaat zoals het zou moeten.

Ik kwam er achter daar er bij meer dan 6 wagens altijd dezelfde ontspoorde ,en die was dus niet voorzien van een drupje olie in het verleden.

Door op deze plekken een heel klein drupje achter te laten en hem een paar keer heen en weer te hebben bewogen zul je zien dat het probleem eindelijk verholpen is.

De olie blijft echt heel lang zitten,dus je hoeft dit gelukkig niet elke maand te herhalen... :D

Ik heb er 13 wagens achter elkaar nu (wil wel meer , maar heb ze nog niet).... :D

En met wat voor snelheid maakt niet uit , ze blijven nu allemaal echt op de rails....(de achterste 3 zijn nog zonder wisselstroom assen) had er niet meer op voorraad.



Het filmpje met 13 Piko container wagens op volle snelheid door R1 en allerlei type wissels.

Hoop dat jullie er wat aan hebben,ik ben er in ieder geval reuze gelukkig mee.

Mvg: Alex
Re:Piko containerwagons
Beste Alex

Maar hoeveel kun je er nu achter elkaar plaatsen zonder dat ze uit de rails lopen?
Overigens zie ik op de foto's dat je weliswaar roco wisselstroom wielen hebt, maar als je de marklin wisselstroom wielen gebruikt dan zou het probleem ook verholpen KUNNEN zijn.

mvg teunis
Re:Piko containerwagons
Aliebengalie
gast

Re:Piko containerwagons
Citaat van: teunistreinen op woensdag 15 februari 2012, 12:56:18
Beste Alex

Maar hoeveel kun je er nu achter elkaar plaatsen zonder dat ze uit de rails lopen?
Overigens zie ik op de foto's dat je weliswaar roco wisselstroom wielen maar als je de marklin wisselstroom wielen gebruikt dan zou het probleem ook verholpen KUNNEN zijn.

mvg teunis


Je was iets te vroeg Teunis...ben nog an het tikke man..... :D
Maar 13 wagens in volle snelheid moet toch genoeg zeggen denk ik...filmpje komt eraan , is onderweg.

Ik heb niet alleen Roco assen hoor...nee Roco koppelingen wel.
Maar ik heb assen geruild destijds met Ben....en had er zelf ook nog enkele...dus je kan er wel van uitgaan dat er ook Marklin assen onder zitten (als die paste natuurlijk)... :D

Mvg: Alex
Re:Piko containerwagons
Hei Alex

Mooi man, 13 wagons op een rij.
Dus olie is een optie.
Nu maar hopen dat de olie het ROCO plastic niet aantast.

Ik wacht op de movie.

groeten van teunis
Re:Piko containerwagons
Aliebengalie
gast

Re:Piko containerwagons
De olie komt niet bij het Plastic Teunis....alles is van metaal waar de olie tussen komt.
Ik gebruik faller olie vanwege het minimale doseren ervan...die van M gaat me veel de snel..en zijn de druppels veel te groot...(ik gebruik die ergens anders voor momenteel).

Het was me namelijk opgevallen dat tijdens het heen en weer bewegen van de koppeling (je kan hem aardig stukje uittrekken) en dan draaien,hij wel is klemde.

Dit klemmen is nu geheel opgelost.

Ik ben er in ieder geval heel blij mee.

Maar wil je er toch van af van die wagens.....hou me aanbevolen..... :D :D :D

Mvg: Alex
Re:Piko containerwagons
Aliebengalie
gast

Re:Piko containerwagons
Dus als je na dit te hebben gelezen nog van je Piko container wagons afwil voor een mooie prijs , hou ik me van harte aanbevolen.... :D :D :D

Hoop dat het niet nodig is,want zelf ben ik uiterst tevrede met deze rijtuigen...alleen jammer dat we het nu pas ontdekken...maar beter dan om alles weer te verkopen nietwaar.

Wens je veel suc6,hopende dat alle ellende nu voorbij is.

Mvg: Alex
Re:Piko containerwagons
Citaat van: Aliebengalie op woensdag 15 februari 2012, 13:57:12
Dus als je na dit te hebben gelezen nog van je Piko container wagons afwil voor een mooie prijs , hou ik me van harte aanbevolen.... :D :D :D

Hoop dat het niet nodig is,want zelf ben ik uiterst tevrede met deze rijtuigen...alleen jammer dat we het nu pas ontdekken...maar beter dan om alles weer te verkopen nietwaar.

Wens je veel suc6,hopende dat alle ellende nu voorbij is.

Mvg: Alex

Das spijtig, nu stijgen de prijzen weer :(


groeten Dylan
Re:Piko containerwagons
Aliebengalie
gast

Re:Piko containerwagons
Ja sorry,gooi nu zelf weer is me eigen glazen in.....maar wil jullie die eventueel ook die dingen hebben wel graag mee genieten na alle ellende.

Mvg: Alex
Re:Piko containerwagons
hallo alex

ik ga straks/vanmiddag metteen druppies olie proberen
wat gaat die MAK snel ja van jou is dat een m* of een piko? ik heb een mak acts een grijze maar die gaat niet zo hard?
mvg Arjan
Re:Piko containerwagons
Marklin...


groeten Dylan
Re:Piko containerwagons
Aliebengalie
gast

Re:Piko containerwagons
Citaat van: pekel op donderdag 16 februari 2012, 08:41:36
hallo alex

ik ga straks/vanmiddag metteen druppies olie proberen
wat gaat die MAK snel ja van jou is dat een m* of een piko? ik heb een mak acts een grijze maar die gaat niet zo hard?
mvg Arjan

Deze is toevallie van Marklin (delta decoder).
Me Piko haalt wegens spannings problemen net de oprit niet (althans de helft van de Piko Maks).
Alleen is daar de snelheid aanmerkelijk van terug geschroefd (en dat is minder leuk voor de film)... :D
Ik rij normaal nooit met dit soort snelheden.

Ik heb ook een vriend hier,die problemen heeft met meegebogen wissels.en ook hier gaat het allemaal als een speer over de wissels heen.
Ook met R1 is het geen enkel probleem....de binnen bochten zijn vrijwel allemaal R1.
Dit alleen maar om aan te geven dat het bij bij prima heeft geholpen...kwam normaal niet tot de helft.
Wil er graag nog enkele wagens bij nu ,tot een stuk of 20 moet kunnen..... :D
Re:Piko containerwagons
Aliebengalie
gast

Re:Piko containerwagons
Maar om toch elk oordeel even voor te zijn.....de Piko haalt het ook met de 13 hoor....
Eerlijk is eerlijk....heb hem wel om moeten draaien....anders om haalt ie het wel,maar gaat staan te springen op 2 stukjes...en dat is nu net niet de bedoeling....



Mvg: Alex
Re:Piko containerwagons
Beste Alex

Fantastisch!

Alleen die muziek................

teunis
Re:Piko containerwagons
waarom zou een piko dat niet halen ?  ik ben tegen vooroordelen ;-)

De muziekkeuize van Alex is altijd verrassend om het zacht te zeggen.
Re:Piko containerwagons
Aliebengalie
gast

Re:Piko containerwagons
Hallo even niets met piko of containers te maken....maar wat is er nu weer mis met mijn mooie muziek...

Benk is weer in carnavals stemming worden gewoon weg me glazen weer in gegooid.... :D :D :D

Heb ik speciaal voor jullie gedaan hoor....hahahahahaha

Mvg: Alex
Re:Piko containerwagons
ik vind het best prettig, die muziek bij dit fillempie, Alex.

Toen ik de eerste keer keer op YoepTjoep, en ik hoorde de muziek, zag ik in gedachten zo een Limbo danser zich onder een brandende stuk wringen met veel inspanning, zoals de lok eijn uiterste best deed om de helling op te komen.    Ik werd er even vrolijk van zowaar ;-)
Re:Piko containerwagons
veldkamp
gast

Re:Piko containerwagons
Alex het ziet er weer goed uit. En eigenlijk wisten we het al dat die MAK het evengoed kon als dat M* geval.
Hier ook nog even aan het stoeien geweest met gebogen wissels net als jouw vriend daar !! :D, je weet hoe ik over die dingen denk.
En waarachtig het past :O :O :O, geen milimeters te veel of te kort.
Het is zo mooi geworden  dat ik ze er weer uitgebroken heb en boven mijn bed heb gehangen >:-D >:-D >:-D >:-D niet dus!!!

Zo zie je maar weer de aanhouder wint. Jij met je container wagons en ik met mijn gebogen wissels.

gr erik
Re:Piko containerwagons
Aliebengalie
gast

Re:Piko containerwagons
Citaat van: pekel op donderdag 16 februari 2012, 08:41:36
hallo alex

ik ga straks/vanmiddag metteen druppies olie proberen
wat gaat die MAK snel ja van jou is dat een m* of een piko? ik heb een mak acts een grijze maar die gaat niet zo hard?
mvg Arjan

En Arjan.

Heeft het geholpen?
Heb vanmorgen (was weer is TE vroeg wakker) is gezocht op internet.
En tot toch wel met enige verbazing , dat dit onderwerp al jaren terug ook al meerdere malen ter sprake geweest , vooral bij de buren (Beneluxspoor) is / was dit al meerdere malen als vraag naar voren gekomen.
Zo zie je maar dat we eigenlijk de volgende keer eerst maar weer is internet moeten raadplegen... :D
Had ons wel enig uurtje weer gescheeld... :D
Maar we hebben het graag over voor onze mooie hobby.

Maar ben gewoon nieuwsgierig naar mensen die net als ik ,er nu geen enkel probleem meer mee hebben.
Ik kan echt gewoon vol gas over de wissels en door R1 bochten zonder ontsporingen.

Mvg: Alex
Re:Piko containerwagons
hoi alex

heb het geprobeerd maar te vergeefs ontsporen nog. kan nog proberen te gaan verzwaren (maar wil dat eigenlijk niet) of andere koppelingen proberen zoals jij zei die van roco. want wil die containerwagons niet kwijt vind ik ze te mooi voor. heb nu de profie koppeling van fleishman erop en denk dat ze daar door ontsporen door de pennetjes onder aan de koppeling die de puko's raken.

mvg arjan
Re:Piko containerwagons
Aliebengalie
gast

Re:Piko containerwagons
Arjan,ik heb die ook geprobeerd,maar inderdaad zou je die dan moeten kortwieken.
En daar zou je dan eigenlijk alleen maar op wissels en kruisingen last van moeten hebben.
Of even sparen voor die Roco koppleingen... :D
Echt ik heb er totaal geen last van.
En wil er zeker nog enkele bij...liefst van P&O , want heb daar weer familie werken... :D :D :D
Maar gaan er zeker komen.
Alleen ja nogmaals jammer dat we niet eerder het probleem hadden opgelost.
En zeker jammer dat de fabrikant , die niet met een oplossing is gekomen.
Want die wagens zijn toch al jaren leverbaar in diverse kleuren en uitvoeringen.
Dus de problemen zouden toch ook al jaren bekend moeten zijn.

Mvg: Alex
Re:Piko containerwagons
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re:Piko containerwagons
ik heb dat zelfde probleem met mijn roco postwagens
als ik er meer als een stuk of 5 achter mijn mp hang vliegen ze regelmatig uit de bocht
ik heb van de week zelf de assen op 14 mm geknepen maar het probleem is niet opgelost
toch maar eens kijken voor wisselstroomwielen, maar even wachten moet eerst mijn 6021 repareren of vervangen
Re:Piko containerwagons
Of het ligt toch aan dat ik op m-rail rijd dat je daar meer problemen mee hebt.
Maar het staat wel mooi zo'n containertrein met een mak ervoor
Re:Piko containerwagons
Citaat van: pekel op zondag 19 februari 2012, 15:38:12
Of het ligt toch aan dat ik op m-rail rijd dat je daar meer problemen mee hebt.

Hei Pekel

Nee, dat ligt niet aan marklin M rails.
Maar als je die ROCO wagons hebt uitgerust met ROCO wisselstroom wielen dan heb je een probleem, de flenzen van deze wilen zijn te kort. Als je deze vervangt door marklin wisselstroom wielen dan is zeeeeer waarschijnlijk het probleem uit de lucht.

Ik heb dat ook gedaan met mijn ROCO wagons, geen centje pijn op de Mrails.

mvg teunis
Re:Piko containerwagons
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Piko containerwagons
Vandaag even me piko containerwagons geolieëd, en getest zonder me idioot zware containers. Wat blijkt? Na het olieën ontsporen ze niet meer, ze komen zelfs door een R1 spiraal.

Alex, ontzettend bedankt voor het delen van deze oplossing.
Re:Piko containerwagons
Aliebengalie
gast

Re:Piko containerwagons
Graag gedaan Wijbe,was alleen jammer dat we er zo laat achter kwamen.

Nu na langer dan 6 weken rijden ze nog steeds met veel suc6 hun rondjes.
(en zonder een exrtra drupje olie).

En allemaal met ROCO assen...dus dat is het probleem niet.
Ook is het merendeel van de bochten in mijn baan R1.
Ik geef wel zonder meer toe dat Marklin assen met een hogere flens misschien wel beter werkt.
Misschien dat dit bij M-rail wel het verschil uitmaakt.
Maar ik heb nu nog steeds 13 Piko container wagens achter elkaar , en geen centje pijn.
Let wel goed op met de koppelingen dat je ruimte overhebt tussen de buffers.
En dat de koppelingen goed en vrij kunnen bewegen.

Mvg: Alex
Re:Piko containerwagons
Lid sinds: 2006

offline
Re:Piko containerwagons
Citaat van: eddyflame op zondag 19 februari 2012, 14:13:22
ik heb dat zelfde probleem met mijn roco postwagens
als ik er meer als een stuk of 5 achter mijn mp hang vliegen ze regelmatig uit de bocht
ik heb van de week zelf de assen op 14 mm geknepen maar het probleem is niet opgelost
toch maar eens kijken voor wisselstroomwielen, maar even wachten moet eerst mijn 6021 repareren of vervangen
Ik heb mijn Roco postwagons met wisselstroomwielen vezwaard met 2 M10 moeren (boven iedere as 1). Nu rijden ze goed over M-rails.

groetjes
Henk
Re:Piko containerwagons
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Piko containerwagons
Hier rijden ze met Piko wielen dacht ik, naja of het fabrikaat is van Piko betwijfel ik. In iedergeval zijn ze gemaakt voor de afstand voor Piko wagonnen.