Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Loc met Delta decoder de goede kant op laten rijden

Gestart door AlbertG donderdag 15 maart 2012, 21:52:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Loc met Delta decoder de goede kant op laten rijden
Hoi,
Ik heb 2 locs met Delta decoders. Is er een truuk om te zorgen dat ze bij het opstarten van de baan en besturingssoftware altijd de goede kant oprijden?
Op termijn zal ik er wel een andere decoder inbouwen maar nu nog even niet.

Groeten,
Albert.
Re:Loc met Delta decoder de goede kant op laten rijden
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Loc met Delta decoder de goede kant op laten rijden
Als er niets in je besturingssoftware zit, dan niet denk ik, dus met welke software rijd je?

Groet, Anne W
Re:Loc met Delta decoder de goede kant op laten rijden
Ik gebruik Rocrail. Daar geef ik in een blok aan welke loc er in staat en wat de rij richting is, maar dan komt het voor dat de loc achteruit de verkeerde kant oprijdt.

Groeten,
Albert.
Re:Loc met Delta decoder de goede kant op laten rijden
Hoi Albert,

Volgens mij ligt het aan het type decoder.
Oudere typen Delta decoders hebben geen rijrichtingsgevoeligheid.
Standaard staan ze na een tijdje stroomloos te hebben gestaan op "vooruit".
Nieuwere typen decoders (nou ja wat is nieuw, volgens mij sinds medio jaren 90) reageren wel op een specifieke rijrichting.

Groet,
Rob
Re:Loc met Delta decoder de goede kant op laten rijden
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Loc met Delta decoder de goede kant op laten rijden
Citaat van: agre30 op vrijdag 16 maart 2012, 06:55:52
Ik gebruik Rocrail. Daar geef ik in een blok aan welke loc er in staat en wat de rij richting is, maar dan komt het voor dat de loc achteruit de verkeerde kant oprijdt.

Groeten,
Albert.

Beste Albert,

Dan zou je eens op het Rocrail forum na moeten vragen of er zo iets bestaat als "rijrichtingadministratie" voor de oude decoders als de C80 en Delta decoders, Raptor heeft dat, je moet aangeven wat de rijrichting is na een "koude" start en dat wordt dan bijgehouden, de lok wordt eerst omgeschakeld als dat nodig is om hem de goede kant op te laten rijden.

Groet, Anne W
Re:Loc met Delta decoder de goede kant op laten rijden
Er is software die onthoud welke richting laatst is gebruikt. Oudere decoders doen dat niet, dus kan er een verschil ontstaan. Een uitweg kan zijn om voor het afsluiten van de programma als laatste de loks die het betreft via de software in de inschakel richting te zetten. Dan doen de sw en devlok in elk geval hetzelfde bij het opstarten.
Re:Loc met Delta decoder de goede kant op laten rijden
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Loc met Delta decoder de goede kant op laten rijden
Beste Ben,

Dus niet "elk besturingssysteem"........

Beste Albert,

De suggestie van Walter is ook een goede, maar vraagt discipline van jezelf

Groet, Anne W
Re:Loc met Delta decoder de goede kant op laten rijden
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Loc met Delta decoder de goede kant op laten rijden
Beste Ben,

Ik dacht reeds dat je die kant op zou gaan, twee opmerkingen:

Rocrail is een freeware programma, wat mede door gebruikers gewijzigd kan worden, wellicht is er iemand die deze feature kan bedenken en toe kan voegen (dit is "on-topic")

het automatiseren wat de Ra* doet is gewoon software of denk je dat er iemand in zit die de beslissingen neemt (dit is "off-topic", discussie gesloten)

Groet, Anne W
Re:Loc met Delta decoder de goede kant op laten rijden
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Loc met Delta decoder de goede kant op laten rijden
Hallo,

deze decoders hebben een voorkeurrijrichting, bij langere tijd stroomloos stellen, echter erger nog de goedkope Fx decoders reageren bij slecht contact soms analoog, en veranderen spontaan van rijrichting, zeker omdat ze geen rijrichting herkennen en/of snelheid onthouden is dit soort decoders dramatisch bij een automatisch gestuurde baan, om het even welke software cq. centrale gebruikt wordt. Hier reageren de oude delta decoders met dipswitches zelfs nog beter dan de nieuwere Delta fx decoders met een programmeerbare chip, zonder dipswitches.

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Loc met Delta decoder de goede kant op laten rijden
Allen bedankt voor de reacties.
Rocrail onthoudt in welk blok de loc staat op het moment dat het programma wordt afgesloten. Er ligt ook vast wat de rijrichting is. Ik zorg er eigenlijk altijd voor dat mijn BR81 met Delta decoder vooruit rijdt, stopt en dan pas sluit ik het programma af. Helaas heb ik gemerkt dat dit geen garantie is dat de loc de volgende keer ook echt vooruit rijdt bij een nieuwe start ook al geeft Rocrail de opdracht vooruit rijden. Vooral bij automatisch rijden kan dat tot vervelende situaties leiden.  :-(
Als ik nu opstart, test ik eerst of vooruit ook echt vooruit is voordat ik automatisch ga rijden.

Gelukkig staan er goede ombouw tips in de wiki en op het forum  :D

Groeten,
Albert.
Re:Loc met Delta decoder de goede kant op laten rijden
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Loc met Delta decoder de goede kant op laten rijden
Beste Albert,

Jij wilt zeggen dat je Br81 met Delta decoder bij een "koude" start (zeg 's-avonds gestopt en 's-morgens weer gestart) zowel vooruit alswel achteruit kan gaan rijden?

Groet, Anne W
Re:Loc met Delta decoder de goede kant op laten rijden
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Loc met Delta decoder de goede kant op laten rijden
Delta decoder zijn zgn instap decoders, net al de hobby decoder fx (60760) en instappers rijden over het algemeen niet met besturingssoftware.
Deze eenvoudige decoders zijn simpelweg niet gemaakt voor automatisch bedrijf.
Wil je deze loks wel opnemen in je automatische besturing, bouw je er een fatsoenlijke decoder in met DC motor.
Re:Loc met Delta decoder de goede kant op laten rijden
Citaat van: Anne W op vrijdag 16 maart 2012, 22:08:46
Beste Albert,

Jij wilt zeggen dat je Br81 met Delta decoder bij een "koude" start (zeg 's-avonds gestopt en 's-morgens weer gestart) zowel vooruit alswel achteruit kan gaan rijden?

Groet, Anne W

Inderdaad.  :(
Re:Loc met Delta decoder de goede kant op laten rijden
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Loc met Delta decoder de goede kant op laten rijden
Beste Albert,

Dan zijn er inderdaad maar twee oplossingen:

elke keer voor je automatisch gaat rijden de rijrichting controleren

de loks omsbouwen (Teunistreinen organiseert ombouwavonden bij hem thuis)

Succes verder, groet, Anne W
Re:Loc met Delta decoder de goede kant op laten rijden
Mijn bijdragen in dit topic heb ik geveegd.

Gr, Ben.
Re:Loc met Delta decoder de goede kant op laten rijden
Citaat van: Spoorman op zaterdag 17 maart 2012, 16:52:10
Mijn bijdragen in dit topic heb ik geveegd.

Gr, Ben.
'Geveegd' wil zeggen verwijderd? waarom als ik vragen mag? Ik vond alle bijdragen even waardevol.

Groeten,
Albert.
Re:Loc met Delta decoder de goede kant op laten rijden
Anne W. en ik gaan niet samen in een topic. Dus veeg ik mijn eigen bijdragen. Anne heeft heel veel kennis en gaat je de goede antwoorden geven. :thumbup:

Gr, Ben.
Re:Loc met Delta decoder de goede kant op laten rijden
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Loc met Delta decoder de goede kant op laten rijden
Beste Albert,

Trek het je niet aan, ik heb hetzelfde ook een keer gezegd (en heb daarna niet geveegd(, het staan nu 1-1, wel jammer dat Ben alles verwijderd heeft, natuurlijk staat er nuttige informatie in (voor jou, voor iedereen en ook voor mij).

Uiteindelijk zijn we tot dezelfde conclusie gekomen, waarvoor ik wat meer aan je gevraagd heb, ook om mijn eigen kennis te verhogen (een mens is nooit te oud om te leren)

Ik heb zelf nooit Delta decoders gehad, maar ik MEEN me te herinneren dat de C80 decoders wel altijd dezelfde kant op starten na een koude start.

Groet, Anne W