Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Clint's Digitale Besturing - Marklin interface USB? -

Gestart door Clint donderdag 29 december 2011, 14:56:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:De moed is weg! SERVO'S!!! Wat zijn dat?
Voeding:
Ik heb de handleiding hier liggen: gelijkstroom of wisselstroom maakt niet uit. Wisselstroom maximaal 18 V. Gelijkstroom maximaal 24 V. Wat minder kan ook.
Re:De moed is weg! SERVO'S!!! Wat zijn dat?
het gaat er niet om wat er in de handleiding staat. die ken ik ook wel en ik heb er daar ook nog 25 van liggen , en ik weet dat daar beide genoemd worden,  maar de praktijk wijst uit , en dat kan ook door vele ervarings deskundigen beaamd worden op het ESU forum zelf, dat een DC voeding over het algemeen een beter resultaat geeft dan een trafo (ac) . Zeker bij gebruik van goedkope mini servos. En het is nog goedkoper ook. Dus als je ergens mee gaat beginnen neem dan gewoon een simpele stekker voeding.



Re:De moed is weg! SERVO'S!!! Wat zijn dat?
Oke nu komen we ergens. ik begin het te snappen!  8) 8)
Echt fijn dit topic  8o

Dus ik moet gewoon een 6002 trafo kopen van marklin, een esu switch pilot en een paar servo's? Dat is het? zo kan ik mijn wissels besturen met de 6040? Dus mijn schema klopt gewoon?

Op hoeveel volt + vermogen werkt een esu switchpilot dan? want ik kan wel een 12 volt trafo kopen maar wat moet de vermogen (I) dan zijn?

Alvast bedankt!
Re:De moed is weg! SERVO'S!!! Wat zijn dat?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:De moed is weg! SERVO'S!!! Wat zijn dat?
in de handleiding staat 15 Volt. Neem dan 5 ampere om genoeg servo's te kunnen aansturen.Je hebt dan een vermogen nodig van 15 X 5 = 75 VA of 75 Watt.Dat hoeft niet echt een marklin te zijn.Er zijn veel goedkopere alternatieven.In elektronica winkels bijvoorbeeld.
Re:De moed is weg! SERVO'S!!! Wat zijn dat?
Hoevele esu switchpilots en servo's kan ik er dan op aansluiten?

Gr Clint
Re:De moed is weg! SERVO'S!!! Wat zijn dat?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:De moed is weg! SERVO'S!!! Wat zijn dat?
Hallo Clint,

Dat je een topic bent gestart snap ik,maar je had het ook mogen zeggen hoor ;)

Je 6002 is een 52 VA trafo,en dan is van belang wat 1 servodecoder nodig heeft,daarna kun je pas zeggen hoeveel servodecoders het kunnen zijn.
Als zo'n decoder 1,5 tot 2 A trekt kun je aardig je gang gaan.

Ben je er inmiddels al uit,hoe je die decoder op het adres gaat zetten,voor je 6040 keyboard?

Als het goed is staat dat ook in de handleiding,en anders is er misschien wel iemand die dit al gelezen heeft,en toegepast.

M.v.g.

Hans V200.0
Re:De moed is weg! SERVO'S!!! Wat zijn dat?
Ik weet niet precies hoe een 6040 werkt, maar een switchpilot servo kun je heel eenvoudig op een adres zetten. Je zet hem in programmeer modus en dan bedien je op je bedieningseenheid een wissel op het adresblok dat binnen heb bereik van het in te stellen switchpilot adres valt. De switch pilot stel zich dan zelf in.

Bijv. om de switchpilot in te stellen op 36, moet je een wissel op adres 141 t/m 144 laten bewegen in de programmeerstand.
Re:De moed is weg! SERVO'S!!! Wat zijn dat?
Citaat van: Edwin op zaterdag 07 januari 2012, 10:52:45
Ik weet niet precies hoe een 6040 werkt, maar een switchpilot servo kun je heel eenvoudig op een adres zetten. Je zet hem in programmeer modus en dan bedien je op je bedieningseenheid een wissel op het adresblok dat binnen heb bereik van het in te stellen switchpilot adres valt. De switch pilot stel zich dan zelf in.

Bijv. om de switchpilot in te stellen op 36, moet je een wissel op adres 141 t/m 144 laten bewegen in de programmeerstand.


Dus als ik dan op de 6040 op ''5'' druk, dan word er dus al automatisch 1 adres ingesteld?  voor 1 servo?
En dan zet ik de programmeer modus uit en kan ik servo met toets 5 besturen?

Gr Clint
Re:De moed is weg! SERVO'S!!! Wat zijn dat?
Hoi Clint,

Als je op 5 drukt wanneer de decoder in de programmeerstand staat stel je meteen alle 4 de (servo)adressen van de decoder in. Dat betekent dat de decoder daarna aan te sturen is onder adres 5, 6, 7 & 8

Grtz
Feike (Trainz4Fun)
Re:De moed is weg! SERVO'S!!! Wat zijn dat?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:De moed is weg! SERVO'S!!! Wat zijn dat?
Citaat van: Clint op zaterdag 07 januari 2012, 11:00:35
Citaat van: Edwin op zaterdag 07 januari 2012, 10:52:45
Ik weet niet precies hoe een 6040 werkt, maar een switchpilot servo kun je heel eenvoudig op een adres zetten. Je zet hem in programmeer modus en dan bedien je op je bedieningseenheid een wissel op het adresblok dat binnen heb bereik van het in te stellen switchpilot adres valt. De switch pilot stel zich dan zelf in.

Bijv. om de switchpilot in te stellen op 36, moet je een wissel op adres 141 t/m 144 laten bewegen in de programmeerstand.


Dus als ik dan op de 6040 op ''5'' druk, dan word er dus al automatisch 1 adres ingesteld?  voor 1 servo?
En dan zet ik de programmeer modus uit en kan ik servo met toets 5 besturen?

Gr Clint

Hallo Clint,

Nee,dan heb je de tweede groep ( 5t/m 8 ) te pakken,als je de switchpilot nu in de programmeerstand zet,dan moet je voor adres 1,de eerste van de vier toetsen op je 6040 indrukken.
Het maakt niet uit welke van de vier,en ook niet of je rood of groen in toetst.
Als jij die op adres 1 wilt hebben,doe dan het bovenstaande.

Zelf zou ik ook de servo-decoder meteen een merkje geven zodat je weet welk adres deze heeft.
Als de switchpilot is geprogrammeerd,dan weet deze ook wat ie met de andere drie moet doen,die zitten dan als het goed is op volgorde.
Het moeilijkste wordt eigenlijk nog het afstellen van die servo,daar hadden René en ik ook even mee gestoeid.

De servo moet in de neutraalstand gezet worden,en dan zet je de arm in de juiste positie,om de wissel om te kunnen zetten.
Test de servo dan ook van tevoren,zodat je ook weet welke kant ie uit gaat,anders monteer je deze niet in de goede stand.

Op de Esu site kun je de gebruiksaanwijzing downloaden,alleen wel in het duits.
Daar ben ik ook achter het programmeer verhaal gekomen,en die kan iedereen achterhalen ;)

Clint ,de volgende programmeer je wel op de 5,en dan heb je de tweede reeks te pakken,en noteer ook even hoe ver je al bent daarmee (als je bezig bent).
Zet op die decoder ook een nummer 2 ,zodat je weet welk adres je voor je hebt,want je hebt geen Ecos,of CS IR centrale.
Daarmee zou het ongetwijfeld makkelijker zijn,om die adressen te programmeren van deze servodecoder.
Kan jezelfs nog aan de cv waardes sleutelen :thumbup:

M.v.g.

Hans V200.0

Re:De moed is weg! SERVO'S!!! Wat zijn dat?
Hier kun je een NL handleiding vinden.

Het instellen van de servo posities kun je toch ook eenvoudig met de knoppen doen? En gaat hij verkeerd om stel je ze precies omgekeerd in. Heb ik ook gedaan.
Re:De moed is weg! SERVO'S!!! Wat zijn dat?
Citaat van: Edwin op zaterdag 07 januari 2012, 22:45:00
Hier kun je een NL handleiding vinden.

Het instellen van de servo posities kun je toch ook eenvoudig met de knoppen doen? En gaat hij verkeerd om stel je ze precies omgekeerd in. Heb ik ook gedaan.

Hans zn tip was een tester te kopen, dus dat heb ik maar gedaan  :)

Gr
Re:De moed is weg! SERVO'S!!! Wat zijn dat?
Wat bedoel je met een tester de kopen?  Volgens mij bedoelt Hans dat je een servo aansluit en test voor je hem onder de baan bevestigd.
Re:De moed is weg! SERVO'S!!! Wat zijn dat?
Citaat van: Edwin op zondag 08 januari 2012, 06:43:17
Wat bedoel je met een tester de kopen?  Volgens mij bedoelt Hans dat je een servo aansluit en test voor je hem onder de baan bevestigd.

Ik heb het over deze:
http://shop.conrad.nl/hobby/modelbouw/afstandsbedieningen-en-elektronica/servos/servo-accessoires/206964.html

Een servo tester had ik nodig volgens Hans om de neutraalstand te bepalen,
Deze komt maandag of dinsdag al binnen  :)

Gr Clint
Re:De moed is weg! SERVO'S!!! Wat zijn dat?
Citaat van: Clint op zondag 08 januari 2012, 12:35:20

Een servo tester had ik nodig volgens Hans om de neutraalstand te bepalen,


Nergens voor nodig en zonde van je centjes. Dat kun je ook prima met de decoder doen.

Gr, Ben.
Re:De moed is weg! SERVO'S!!! Wat zijn dat?
Ow, nu heb ik hem al besteld  :|
Jammer dan...

Gr
Re:Clint's Digitale Besturing - vragen topic -
Hallo Allemaal,

Allereerst: Allemaal bedankt voor de servo's uitleg, ze zijn binnen nu alleen nog even wachten op de esu switchpilot, nader update hierover volgt.

Ik heb de topic titel even aagepast, het is gewoon een besturings topic geworden.

Ik heb nu (alweer, en sorry maar ik weet er niks vanaf en zn forum hiervoor is echt :thumbup: :thumbup:) een vraagje,
Op school word er een veiling gehouden met computers (minimaal 10, maximaal 25) Omdat er nieuwe computers komen (geld gaat naar goeie doel  :P).

Mij leek het misschien leuk, om z'n computer te kopen (zijn redelijke computers) en dan misschien daarmee de baan te besturen? Misschien via de 6021 een interface koppelen en dan een programma op de pc? Het liefst wil ik NIET automatisch, met al die kabels en terugmelders.

Maar is het misschien mogelijk, dat je dan op je beeldscherm zeg maar een plattegrond hebt van de baan en dan dmv een muisklik de wissels om te zetten en treinen te besturen enc? Zonder een al teveel kabels te maken enc. Ik wil de baan wel zelf blijven besturen. Of gaat dit niet met switchpilot? ivm ik de wissels dus met servo;'s ga bedienen.

Alvast bedankt!

Gr Clint
Re:Clint's Digitale Besturing - vragen topic -
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Clint's Digitale Besturing - vragen topic -
Clint,

Programma koploper stuurt gewoon de decoders aan. Het kan dus precies zoals jij het zegt. Natuurlijk moet je wel de wissels/servo's aansluiten op de decoder.
Re:Clint's Digitale Besturing - vragen topic -
Citaat van: Wijbe op maandag 16 januari 2012, 20:28:18
Clint,

Programma koploper stuurt gewoon de decoders aan. Het kan dus precies zoals jij het zegt. Natuurlijk moet je wel de wissels/servo's aansluiten op de decoder.

Dankjewel wijbe voor de info!

Ik ben er denk ik uit, ik weet nu ongeveer hoe het werkt.

Maare nu als volgt,

Ik heb een grote bestelling K rails besteld bij Lacasa,
Maar bij c rails deed ik eerst gewoon een schoentje onder het lipje van de rails voor stroomvoorziening, die naar de ringleiding ging -> trafo.
Hoe werkt dit met k rails? hoe voedt ik op meerdere delen mijn K rails?

Iemand hier ervaring mee en/of tips,

alvast heel erg bedankt!

MVG Clint
Re:Clint's Digitale Besturing - K rails ringleiding? -
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:Clint's Digitale Besturing - K rails ringleiding? -
Hallo Clint.

Als je in de hooft-catalogus had gekeken, wist je wat Märklin hiervoor heeft bedacht.

Maar betrouwbaarder is, om per ca 90 cm een bruine massa-draad aan de rail te solderen,
en een rode draad aan je onderzijde van de rail voor de puntcontacten. Deze kan je aan de ringleiding solderen. (of een sein o.i.d.)

M.v.g. Marcel
Re:Clint's Digitale Besturing - Marklin interface USB? -
Vraagje, een Marklin inteface heeft een 9 pollige stekker, nu weet ik niet of mn pc dat heeft die ik van school waarschijnlijk ga kopen, maar hij heeft wel zowiezo 2 USB aansluitingen, kun je van 9 pollig naar USB? of is dat onbetrouwbaar?

Meningen en ervaringen zijn welkom!

Gr Clint
Re:Clint's Digitale Besturing - Marklin interface USB? -
Het kan, er zijn 1000'enden converters, echter hebben de meeste een profillic chipset aan boord (stukje software)

Voor de wat oudere software heb je meestal 1 nodig met een profillic chipset in de kabel, en voor de nieuwe chip een ftdi chipset. Bij mijn weten werkt de ftdi chipset het beste, ook op de oude pc's.

RS232 converter heet zoon geval.

Re:Clint's Digitale Besturing - Marklin interface USB? -
Beste Clint,

Bij Reichelt koop je zo een USB converter voor 8  ? (met FTDI chip)
Ook te vinden bij Conrad.

Mvg

Olivier