Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Spaanplaat 10 mm

Gestart door Wimpie44 donderdag 29 maart 2007, 14:15:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Spaanplaat 10 mm
Wimpie44
gast

Spaanplaat 10 mm
Ik heb voor uitproberen van locs en losse baan 2x spaanplaat 244 x 122 cm aangeschaft. Ik heb het door het trapgat ophoog weten te krijgen....  :D

Als je balkjes ter ondersteuning onder de platen monteert, hoe worden de platen dan vastgezet. Is dat vanaf boven (in zicht, waar de baan ligt) door het hout heen in de balk met een schroefverbinding met eventueel lijm ertussen of zijn er betere opties. Ik heb voor spaanplaat gekozen omdat het uittesten is, het gewicht bij deze afmetingen nog net binnen de perken blijft en het hout gemakkelijk te bewerken is. Bij een definitieve baan, kies ik misschien voor ander of een dikkere plaat als dat beter is.

Re: Spaanplaat 10 mm
woodymax
gast

Re: Spaanplaat 10 mm
beste,

ik heb zelf ook een plaat hout (weet zo niet hoe dik dat is) ik heb ook dwarsbalkjes erondergemaakt en dan eerst vastmaken met houtlijm en dan van bovenaf heele kleine spijkertjes.

is heel stevig ik kan er op zitten (80 kilo)

ik hoop dat u hier wat aan heeft

mvg woodymax
Re: Spaanplaat 10 mm
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Spaanplaat 10 mm
Wim(pie44),

Het stevigste is inderdaad van bovenaf. Schroeven is het meest stevige, hoewel de oplossing van Woodymax zeer zeker niet slecht is.
Als je gaat schroeven, gebruik dan niet al te grote (qua diameter) en laat de schroefkoppen iets onder het oppervlak verzinken, zodat ze er niet bovenuit steken.

Als je van de achterkant wil proberen vast te zetten, heb je heel weinig aan 10 mm. Het risico is dan ook dat spijkers/schroeven door het spaanplaat heen kunnen komen met alle gevolgen van dien.

Succes!
Re: Spaanplaat 10 mm
catzeiler
gast

Re: Spaanplaat 10 mm
Waarom geen mdf, veel steviger, goed te bewerken. Bevestigen middels schroeven naar gesouvereignd te hebben.
Re: Spaanplaat 10 mm
robmarklin
gast

Re: Spaanplaat 10 mm
Het kan zo:
Plaat op zijn kop op de grond leggen en dan met veel houtlijm en met de tacker vastschieten vanaf de kant van de balken.
Als je lijm droog is omdraaien.

Groeten, Rob
Re: Spaanplaat 10 mm
Tighfield
gast

Re: Spaanplaat 10 mm
Hallo,

Ik heb een frame gemaakt van balkjes 4 x 8 cm., met vakken van 40 x 60 cm.
Daarover heen heb ik 12 mm dik multiplex geschroefd. Over die delen waar mijn C-rails ligt/komt te liggen heb ik 4 mm dikke kurktegels gelijmd.
Ik heb er wel een foto van, maar ik weet niet hoe ik die hierbij kan voegen. Kan iemand me die tip geven, dan voeg ik alsnog een foto erbij.

Groetjes,

Minto :D
Re: Spaanplaat 10 mm
Gerard
gast

Re: Spaanplaat 10 mm
Minto, kijk eens op deze link voor het plaatsen van foto's:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=2251.msg24182#msg24182
Re: Spaanplaat 10 mm
Tighfield
gast

Re: Spaanplaat 10 mm
Hallo Gerard,

Bedankt, ik zal het eens proberen.

Minto :D





Edit: Foto's geplaatst door Sascha