Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Märklin type decoders

Gestart door xanderb woensdag 08 februari 2012, 12:41:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin type decoders
xanderb
gast

Märklin type decoders
Standaard konden Motorola decoders alleen aangestuurd worden met 14 rijstappen. Nu zijn er wel trucs geweest met halve stappen door twee snelheden achter elkaar te sturen en dan 27 stappen te krijgen. Ook kan je vroeger bij de ECoS je MFX decoders wel in Motorola formaat met 28 stappen aansturen.

Nu lees ik bij sommige leveranciers van centrales de namen M3, M5, enz. Zijn dit standaard namen en kan iemand me een lijstje geven wat M1-M5 en misschien verder precies inhoudt? Ik weet dat je oud en nieuw hebt, maar ik ben vooral geïnteresseerd in alles wat meer dan 14 stappen ondersteunt.

Groet,

Xander
Re:Märklin type decoders
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Märklin type decoders
Xander, Ik heb nog nooit van M3 of M5 gehoord.
Wel is het zo dat ESU de naam M4 gebruikt voor mfx compatibele decoders.
Märklin heeft destijds, voor haar digitale decoders het Motorola protocol I en later II geintroduceerd.
Deze worden als MM1 een MM2 aangeduid.
MM2 ondersteunt oa 27 rijstappen en 4 schakelbare functies per adres.
Nagenoeg alle moderne decoders die MM2 ondersteunen kunnen dus op 27 rijstappen rijden.
Alleen de Marklin hobbydecoder a la 60760, ondersteund dit nou net weer niet.
Overigens kunnen de IB en 6021 alleen met 14 stappen aansturen.
Re:Märklin type decoders
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Märklin type decoders
Hallo Ad, allen,

dat is niet waar de 6021 kan wel Motorola nieuw aansturen met 27 stappen, zoals door Xander genoemd, echter kan de decoders met 28 stappen niet aan. De IB kent echter geen motorola 27.

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Märklin type decoders
En dan kan het ook nog zo zijn, dat de software beperkingen oplegt. Mijn Digisys is een 6021 variant. Destijds op Railroad Express van Fred Stevens kon de Digisysy wel 27 stappen aansturen. Paul Haagsma heeft dat (naar verluid) nooit in Koploper in willen bouwen en daar blijven dus 14 stappen over. Nu is koploper wel zo mooi, dat je dan die mindere stappen op de koop toe neemt. De decoderstappen goed inregelen, dat ze allemaal zo veel mogelijk benut worden en dan lopen de meeste locs soepel genoeg.

Douwe
Re:Märklin type decoders
Men spreekt bij MM2 weliswaar over 27 rijstappen maar wat men bedoeld is halve stappen.
Geldt ook voor de nieuwe generatie Marklin decoders (instelbaar met CV29 bit 1, 14 rijstappen of 27 rijstappen/halve stappen).
MFX decoders kunnen ook met MM2 aangestuurd worden waarbij:
Adres 1 (CV1) voor de rijstappen, lichtfunctie F0 en F1 t/m F4, en Adres 2 (CV75) voor F5 t/m F8.
Verder geldt voor de nieuwe generatie decoders:
Adres 1 (CV1) voor de rijstappen, lichtfunctie F0 en F1 t/m F4.
Adres 2 (CV75) voor F5 t/m F8.
Adres 3 (CV17) voor F9 t/m F12.
Adres 4 (CV18) voor F13 t/m F16.
De volgadressen kunnen met CV 49 ge(de)activeert worden.

De afkortingen M1 ?M5 (en MF) waarover gesproken wordt zijn kreten die bij DDW (DDL) gebruikt worden.


Mvg,
Peter