Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Marklin trix en techniek van motoren en verlichting anno 2007

Gestart door Bas M donderdag 29 maart 2007, 12:13:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin trix en techniek van motoren en verlichting anno 2007
Hallo,

Heb een vraagje,

Wie weet waarom marklin nog zo ver achter loopt met de techniek van die motoren en verlichting?

Bijvoorbeeld

NS 1144 Trix / Marklin
Oeroude koffiemolen motor.
Alleen front verlichting.
schakelaar tussen de wielen ( stamt nog uit de jaren 80 )
Draaistellen nog precies uit de zelfde mal.

En toch zulke hoge prijzen.....

Waarom geeft marklin niet een flinke update aan hun loks?
Dus alle modellen terug naar de fabriek en CARDAN middenmotoren erin plaatsen en LED verlichting zoals veel nieuwe treinen hebben.

Zelfs piko rijdt beter en heeft veel mooiere verlichting :(


Heb vandaag een trix 1144 terug gebracht naar de winkel omdat ik niet eens wist dat er zon LELIJKE slechte motor in zat ik werd er doof van en rijdt zo slecht als wat tegenover mijn Roco / Fleischmann treinen. :(

Echt Jammer !!!!

in de jaren 70/80 vond ik marklin goed maar nu 2007 is er bijna niks verandert
Re: Marklin trix en techniek van motoren en verlichting anno 2007
En je moet natuurlijk wel vermelden dat je in je loc een decoder hebt gestopt en als je dat doet moet je daarna natuurlijk wel je decoder instellen.
Ik als Marklinst heb daar geen last van omdat in elke Marklin loc al een decoder zit en deze al voor mij op de best mogelijke manier is ingesteld. Zit er in een lok een mfx decoder hoef ik niet eens meer een adres in te voeren en kan ik met de juiste mfx centrale op elk punt van de baan mijn mfx loc instellen zoals ik dat wilt. Omdat de informatie alleen maar naar die mfx loc gaat. Met mfx locs heb je in principe geen programeerspoortje meer nodig.

En Marklin is van alle fabrikanten de laatste jaren het meest vernieuwend geweest van allemaal. Nieuwe motoren, cardan aandrijving, nieuw digitaal systeem, piezo motoren voor de aandrijving van bijvoorbeeld pantografen.
En er komt nog veel meer.


En wat betreft motoren zeg dat niet tegen veel Marklinisten hoor. In Duitsland is er onder een bepaalde groep echt weerstand tegen de opvolgers van de vijfpolige motor. Ja stil is hij niet maar bij voldoende onderhoud is gaat dit type motor heel lang mee.

Bovendien heeft Marklin in heel wat loks buchler achtige dan wel klokanker motoren al dan niet met vliegwiel zitten en sinusmotoren. Vijfpolige motoren vormen tegenwoordig nog maar een minderheid in het Marklin locbestand.
Ook Trix heeft zat modellen waaronder steeds meer kant en klare digitale modellen. Onder ander met de nieuwe sinusmotor. Waarvan de mensen die deze loks hebben best wel tevreden zijn met deze digitale locs.

Waarom het juist nog Nederlandse modellen zijn die nog zijn uitgevoerd met een vijfpolige motor weet ik ook niet. En jouw 1100 was in 2004 een van de oudere modellen die nog in produktie was.

Maar een slechte motor is een vijfpolige motor niet. Hij gaat in slijtage testen heel wat langer mee dan een Roco motor. Maar stil is hij niet.

Persoonlijk vind ik de combinatie klokankermotor en Marklin tot nu het best geslaagd. Maar daar zit ook een prijskaartje aan. Dit type motor wint het voor mijn gevoel van alle andere type motoren. Al doet de sinusmotor het ook niet slecht.

Maar weest gerust. In de toekomst gaat Trix alleen nog buchler achtige type motoren gebruiken met een vliegwiel en cardan aandrijving. Alle nieuwe modellen hebben dit al. Kortom dezelfde aandrijving die ook in Rocolocs zitten.
Al gaan deze motoren minder lang mee dan de vijfpolige motoren.


En qua verlichting doen Marklin locs het heel wat beter dan Roco locs.
Want verlichting is bij veel Roco locs vaak niet al te best. Veel lichtuitval, verlichting die niet zichbaar is. De meeste Marklin locs hebben daar dus totaal geen problemen mee. En ik heb heel wat locs waarbij ik de sluitlichten kan uitschakelen digitaal.


PS de 1100 is ook een model uit de jaren tachtig.






Re: Marklin trix en techniek van motoren en verlichting anno 2007
 :D Kan best kloppen dat een 5 sterren motor vrij lang mee gaat.

maar dat maakt voor veel mensen toch niet zoveel uit aangezien ze toch niet dagelijks blijven rijden met hun modellen :)...


ik heb liever motoren die soepel en stil rond lopen ( midden motoren dus ).

Roco verlichting bij de 1600 ( sluit ) is soms wat slecht zichtbaar...

Maar marklin 1600 heeft helemaal geen sluit verlichting en lelijke pantogaven.

De roco 1602 heeft pantos erop zitten die kloppen naar werkelijkheid.

ik zeg ook niet dat marklin slecht is maar prijs kwaliteit verhouding vindt ik marklin een beetje achterlopen als ze de motor en de verlichting bij ALLE modellen een update geven en de prijs het zelfde blijft...

dan is het een TOP merk.

Maar marklin heeft helaas ook veel 1:100 modellen zoals die Intercity rijtuigen van de NS en LSmodels gaat deze in 1:87 uitbrengen voor prijzen van 89,- per 2 stuks...daar kan marklin niet tegen op :shock:
Re: Marklin trix en techniek van motoren en verlichting anno 2007
Hoi Bas M,

ik vind dat je wel gelijk hebt.
De motor van de 1144 is idd niet erg stil. Hoewel ik zelf wel tevreden ben met de 5-polige motor. Het is in ieder geval een hele verbetering t.o.v  3 polige trommelanker motor die er in het begin in zat, toen het model uitkwam in de jaren 80. (nog meer herrie, en weinig trekkracht)
Als marklin de 1144 als een 'Hobby' model uitgebracht had, met een vriendelijkere prijs dan was het nog acceptabel. Maar de prijs-kwaliteit verhouding van sommige modelen is idd niet echt goed.

groeten, Martin
Re: Marklin trix en techniek van motoren en verlichting anno 2007
Weet je dat je het geluid kan reduceren bij 5 polige hoogvermogenmotoren door de koolborstelspanning te verminderen en de uiteindes van de asjes van het ankertje in te vetten met lagervet. Hoef je én lang niet te smeren én het produceert minder geluid.
Mijn 043, 011 en 041 hoor je alleen nog maar voorbij glijden bijna.
Re: Marklin trix en techniek van motoren en verlichting anno 2007
Citaat van: Martin op donderdag 29 maart 2007, 20:51:40
Hoi Bas M,

ik vind dat je wel gelijk hebt.
De motor van de 1144 is idd niet erg stil. Hoewel ik zelf wel tevreden ben met de 5-polige motor. Het is in ieder geval een hele verbetering t.o.v  3 polige trommelanker motor die er in het begin in zat, toen het model uitkwam in de jaren 80. (nog meer herrie, en weinig trekkracht)
Als marklin de 1144 als een 'Hobby' model uitgebracht had, met een vriendelijkere prijs dan was het nog acceptabel. Maar de prijs-kwaliteit verhouding van sommige modelen is idd niet echt goed.

groeten, Martin


Ik geloof dat de prijs voor de Trix 1144 zo rond de 140 of 150 euro lag voor trix en Marklin begrippen vrij goedkoop.

In de 2007 Trix folder met neuheiten staan 25 nieuwe Ho Trix locs.
8 daarvan hebben nog de 5 polige motor, de rest heeft andere type motoren.

Re: Marklin trix en techniek van motoren en verlichting anno 2007
Precies, ik heb de M 1144 destijds voor 145 euro nieuw gekocht, en dat vind ik niet duur voor een digitale 5* loc! Persoonlijk vind ik de verlichting fraai (als er IETS afzichtelijk is, dan zijn het wel die ultrafelle, spierwitte LEDs, en ook locs met niet-schakelbare sluitseinen vind ik 10x nix) en het rijgedrag zeker acceptabel. Maar dat kan zijn omdat ik Märklin gewend ben :lol:
Overigens heb ik voornamelijk Delta-locs met 3-polig anker, dus ik ben wel wat "grasmaaiers" gewend...
Re: Marklin trix en techniek van motoren en verlichting anno 2007
Ik vind 145 euro nog steeds geen koopje voor een lok die al in de jaren 80 al ontwikkeld is, en waar men de mallen nog van had liggen (geen hoge ontwikkelingskosten) Verder vind ik het verfwerk van de 1144 wel beter (strakker, betere kleur) dan dat van zijn voorganger.
Voor NS-modellen is het misschien een idee om de gloeilampjes te vervangen door gele Led's.

groeten, Martin
Re: Marklin trix en techniek van motoren en verlichting anno 2007
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin trix en techniek van motoren en verlichting anno 2007
Citaat van: VincentKloeg op donderdag 29 maart 2007, 21:23:31
Weet je dat je het geluid kan reduceren bij 5 polige hoogvermogenmotoren door de koolborstelspanning te verminderen en de uiteindes van de asjes van het ankertje in te vetten met lagervet. Hoef je én lang niet te smeren én het produceert minder geluid.
Mijn 043, 011 en 041 hoor je alleen nog maar voorbij glijden bijna.

Vincent, welk merk/type lagervet gebruik je dan?
Re: Marklin trix en techniek van motoren en verlichting anno 2007
Kappa,

(ik ben Vincent wel niet) maar marklin schrijft zelf trix vet , art nr. 66626 voor, o.a voor de wormwielen van de Baureihe 185/serie 482. (staat in de beschrijving)Ik heb dit een tijdje geleden al op aanraden van Vincent ook gebruikt op de asjes van lawaaierige ankers, en het resultaat is idd verbluffend. Motoren worden echt fluisterstil. Hulde aan Vincent voor deze gouden tip.

groeten,Martin

PS ik weet niet welk vet jij gebruikt Vincent, er zijn ongetwijfeld meerdere soorten
Re: Marklin trix en techniek van motoren en verlichting anno 2007
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin trix en techniek van motoren en verlichting anno 2007
Nog bedankt voor je toelichting, Martin.
Dan gaan we maar eens een potje Trix vet op tafel zetten  :mrgreen:
Alhoewel het geluid ook bepaalt word door de decoder en dan met name de frequentie van de aansturing.
Bij de MFX decoder hoor je niet veel meer dan een hoogfrequente zoem.
Oudere decoders "knarsen" wel meer.

Groet Ad
Re: Marklin trix en techniek van motoren en verlichting anno 2007
Citaat van: Bas M op donderdag 29 maart 2007, 13:41:51
:D Kan best kloppen dat een 5 sterren motor vrij lang mee gaat.

maar dat maakt voor veel mensen toch niet zoveel uit aangezien ze toch niet dagelijks blijven rijden met hun modellen :)...


ik heb liever motoren die soepel en stil rond lopen ( midden motoren dus ).

Roco verlichting bij de 1600 ( sluit ) is soms wat slecht zichtbaar...

Maar marklin 1600 heeft helemaal geen sluit verlichting en lelijke pantogaven.

De roco 1602 heeft pantos erop zitten die kloppen naar werkelijkheid.

ik zeg ook niet dat marklin slecht is maar prijs kwaliteit verhouding vindt ik marklin een beetje achterlopen als ze de motor en de verlichting bij ALLE modellen een update geven en de prijs het zelfde blijft...

dan is het een TOP merk.

Maar marklin heeft helaas ook veel 1:100 modellen zoals die Intercity rijtuigen van de NS en LSmodels gaat deze in 1:87 uitbrengen voor prijzen van 89,- per 2 stuks...daar kan marklin niet tegen op :shock:

Is dit nu een anti-Märklinrelaas?
Dat vooral de oudere modellen van Märklin luidruchtig zijn is algemeen bekend. Goede tip van Vincent overigens.... Ga ik op mijn 10 jaar oude BR216 ook eens proberen.
Maar goed wat betreft motoren heb je een punt, het is wat koffiemolenachtig. En het kan beter.

Ga je echter over het uiterlijk beginnen van de 1600: Märklin versus Roco.
De Roco is duidelijk zichtbaar plasticachtiger dan Märklin. Verder heb ik m'n twijfels over de juiste kleur geel welke Roco heeft toegepast deze neigt naar oranje.
Bovendien zitten de roosters aan de zijkant te laag; het is nl. een variant van een frans model.
De panto's op de Märklin kun je eventueel vervangen maar ik ben het met je eens dat dit een minpunt is voor Märklin.

Over de lengteschaal van de rijtuigen: De 1:100 lengte is een compromis vanwege de veel gebruikte R1 en R2 bogen. Märklin is echter nu ook begonnen met rijtuigen van 28,2 cm. (ca 1:93) en dit oogt al stukken beter. Deze kunnen nog steeds door relatief krappe bogen.
Natuurlijk is een echt 1:87 model een mooi gezicht maar of iedere modelspoorder er mee uit de voeten kan?
Ben benieuwd of ze dan net zo strak zijn als die van Märklin.....want ze moeten nog uitkomen.
Laten we dat even afwachten, dan praten we verder.

De Piko AC-Hobbymodellen zien er aardig uit en rijden meestal naar behoren.
Toch ontstaan er bij langer gebruik problemen met de aandrijving o.a. bij de wisselstroom-ICE.
Märklinslocs uit begin jaren '50 rijden met wat regulier onderhoud nog probleemloos rond.
Re: Marklin trix en techniek van motoren en verlichting anno 2007
nou ik vind wat je zegt onzin ,ik vind de modellen van marklin veel mooier dan roco.en waarom de modellen zo duur zijn is dat de kap van metaal is en bij roco van plastic.
Re: Marklin trix en techniek van motoren en verlichting anno 2007
Sommige Marklin modellen (oa de 1100) zijn degelijk van plastic, Marklinfan.
Maar als we naar de afwerking en de detaillering kijken, scoort Marklin hoog op mijn lijstje.
Re: Marklin trix en techniek van motoren en verlichting anno 2007
dat bedoel ik maar volgens mij zijn ze daar weer van afgestapt.
heb je weleens naar de gele kleuren van een ns 1600 van marklin en roco gekeken? nou die kleur van roco daar klopt niet veel van
Re: Marklin trix en techniek van motoren en verlichting anno 2007
Hallo

ik lees nog al  in de regel dat er toch wat problemen zijn met de oudere c sinus motoren .ik bedoel daar mee te zeggen ,marklin brengt zo iets op de markt ,,levert dat maar gewoon ,en dan schijnt het toch niet helemaal goed te zijn ,zoals haperen in de bocht ,en nog wat van die problemen .
het lijkt me niet leuk als je meerdere van deze loks hebt ,terwijl het niet goed ontwikkelt is ,vandaar dat er nu een nieuwe c sinus motor ontwikkelt is .die wel goed blijkt te zijn .
ik heb er gelukkig maar 2 en die lopen ook niet helemaal lekker ,maar wat nu als je er meer hebt waar van je het idee hebt dat het toch niet goed is ,
je wilt toch iets verzamelen wat perfect in orde moet zijn
wat vinden jullie daar nu van.
groeten rolf
Re: Marklin trix en techniek van motoren en verlichting anno 2007
De oudere sinusmotoren zijn perfect. Met de tweede generatie hadden / hebben sommigen meer moeite. Ik zelf heb 4 locs met een 2e generatie sinusmotor. Ik heb geen problemen op mijn baan rijden ze goed. Ze zijn echter wel gevoeliger voor stroomloze stukken of pieken in de stroomtoevoer. Maar ook daar heb ik op mijn baan geen problemen mee. Maar in Duitsland was / is er er een complete heksenjacht tegen deze motor op de forums opgezet.

En dit jaar komt Marklin met een 3e generatie sinus motor die dit problem niet meer zou hebben. Deze motor komt ook in veel Trix loks te zitten.
www.marklin.de of www.trix.de

De sinusmotor is echt heel wat beter qua kwaliteit en levensduur dan veel 5 polige buchler achtige motoren. De sinusmotor is stil, gebruikt weinig stroom en is heel sterk en heel belangrijk vergt weinig onderhoud.
Mijn trekkracht proef met een V90 heeft dit bewezen.
Re: Marklin trix en techniek van motoren en verlichting anno 2007
Citaat van: rollis op woensdag 23 mei 2007, 11:55:25
groeten rolf

Da's "Rolf" nummer 3 :D

Citaat van: Davy op woensdag 23 mei 2007, 19:11:06
En dit jaar komt Marklin met een 3e generatie sinus motor die dit problem niet meer zou hebben. Deze motor komt ook in veel Trix loks te zitten.
www.marklin.de of www.trix.de

Ben erg benieuwd naar de eigenschappen van deze SoftDrive, de eerste die een model met dit motortje te pakken heeft mag zijn/haar ervaringen wat mij betreft meteen op 't forum knallen :!:

Vriendelijke groeten,

Rolf (#2)
Re: Marklin trix en techniek van motoren en verlichting anno 2007
Citaat van: Davy op woensdag 23 mei 2007, 19:11:06
En dit jaar komt Marklin met een 3e generatie sinus motor die dit problem niet meer zou hebben. Deze motor komt ook in veel Trix loks te zitten.
www.marklin.de of www.trix.de

Is al eerder gezegd, de zogenaamde derde generatie Sinus motoren is niets meer maar ook niets minder dat de verbeterde versie van de (tweede generatie) Compact C-Sinus motor. Men lanceert het als "nieuwe" generatie om claims van de compact sinus te voorkomen. Gewoon een slimme zet van Märklin om extra onkosten te voorkomen.

Ik mag aannemen dat met de verbeterde versie de problemen zijn opgelost. Ik kijk dan ook met belangstelling uit naar de eerste praktijk ervaringen met deze verbeterde motoren.

(Ik verwacht er dus wel veel van)

Mvg, Johan.
Re: Marklin trix en techniek van motoren en verlichting anno 2007
Een 5 polig motor van Marklin maak misschien wel lawaai, maar is niet kapot te krijgen, en ook zeer zeer sterk.
Piko of roco motoren zijn lang niet zo sterk.

Filipi.
Re: Marklin trix en techniek van motoren en verlichting anno 2007
Dat laatste durf ik niet te beweren. Wat ik wel durf te beweren is dat de vijfpolige Marklin motor bij normaal onderhoud een langere levensduur heeft dan een Piko of Roco motor. Testen hebben dit ook uitgewezen.