Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

C-rails vastzetten zonder lijmen of schroeven??

Gestart door Sascha woensdag 08 februari 2012, 08:37:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
C-rails vastzetten zonder lijmen of schroeven??
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
C-rails vastzetten zonder lijmen of schroeven??
Zie ook mijn -baanbouwdraadje- :)

Ik ben aan het kijken om op een relatief simpele manier de rails vast te zetten, zonder de rails met schroefje of lijm te beschadigen :

Bijv. een aantal van deze plankjes maken :



En die dan tussen de rails, en aan de zijkanten van de rails vastschroeven. Evt. met wat dunne isolatie ertussen (eens mee spelen of dat enigzins geluidsdempend is).

Is iemand al eens op dit idee gekomen? Zo ja, welke maten moet ik aanhouden voor breedtes A en B ? en hoe dik de plank? ( afstand C ).. Ik zelf gewoon aan 10mm dikte. Hoe zou je zoiets makkelijk kunnen zagen? Die zijkanten onder een hoek. Ik heb nogal wat lengtes nodig!

Thanks voor tips/hulp!
Re:C-rails vastzetten zonder lijmen of schroeven??
Het idee lijkt mij inderdaad handig op de recht stukken Sascha, maar hoe wil je dat in de bochten doen? Die schuine rand wordt dan lastig te maken denk ik.
Re:C-rails vastzetten zonder lijmen of schroeven??
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re:C-rails vastzetten zonder lijmen of schroeven??
Het is in het schaduw station. Als je korte stukjes maakt van zeg 5cm past er makkelijk een schroef in.
Misschien niet het mooiste, maar is toch in het schaduwstation. Het hoeft maar vast te liggen en niet te verschuiven als je een keer straks van onder een trein recht moet zetten o.i.d. als je er lastig bijkomt.
Re:C-rails vastzetten zonder lijmen of schroeven??
Ik zou als ik voor deze oplossing ga bijv MDF nemen, dit in stroken (laten) zagen met breedte B en dan kijken of er een frees voor op een bovenfrees bestaat die de hoek van C-rail benadert en dan de randen affrezen. Zagen lijkt me nl behoorlijk lastig ook al heb je een zaagbank die onder een hoek ingesteld kan worden, mooi recht wordt het bij mij dan nooit.

Bochtwerk zou ik met een decoupeerzaag doen (touwtje aan de machine en vastzetten met een schroef kan mooie ronde stroken opleveren) en vervolgens weer de randen affrezen met de bovenfrees.

Groet,

Sander
Re:C-rails vastzetten zonder lijmen of schroeven??
Hallo,

Van blauw isolatieplaten maak ik een soort lichte ondergrond om daarop de rails zonder te schroeven of lijmen op zijn plaatst te houden en zo altijd de rails er weer tussen uit te kunnen halen en dit ook voornamelijk toe te passen op gedeelten waar men slecht bij kan komen.



Het onderplaatje waar het geheel op is aangebracht is 18 cm breed.



Door de randen langs de kanten waar de rails tussen komt schuin afgesneden, zo kunt men de rails er makkelijk tussen in of uit schuiven, ook bij gedeeltes met gebogen rails is dit toe tepassen.
Klein stukje inknippen en het is dan makkelijk te buigen, alleen het schuiven van de rails zal niet gaan.




Het voordeel hiervan is lekker licht geen rails vast te lijmen, of schroeven en daar gaat het om minder geluid en zo kunt men ook de onderplaat nog langer maken tot wel een rails of 5 of 6 aan elkaar.



En was ik bijna nog vergeten, dat om minder ballast te hoeven gebruiken.



De laagjes isolatie heb ik vast gelijmd met houtlijm.



Wat een beetje kleur al niet kan doen.



Hierbij is nu ook goed te zien dat de randen schuin zijn afgesneden.



Klaar om met ballast aan de slag te gaan.

En de gehele techniek komt later hier ook terug op de vernieuwde modelbaan Vier-landen.

Groet Wim.
Re:C-rails vastzetten zonder lijmen of schroeven??
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re:C-rails vastzetten zonder lijmen of schroeven??
Hoi Wim!

Dat is natuurlijk ook heel mooi. (en dempend ook nog). Waar haal je die platen vandaan?
Ik heb van die groene ondervloer voor laminaat, maar die is zo bros/breekbaar. Daar valt niets aan in te snijden voor een bochtje.. Minste of geringste en het breekt!
Re:C-rails vastzetten zonder lijmen of schroeven??
Hoi Sascha,

De blauwe isolatieplaten haal ik bij Karwei, kocht ze hiervoor bij Gamma maar deze zijn wat minder van kwaliteit.
Wel een advies verf niet het gedeelte wat onder de rails komt te liggen omdat dat juist weer meer geluid opleverd. :warning:

Kijk even op mijn topic Vier-landen want daar zijn afbeeldingen van wat ik onder de rails gebruikt, je loopt een beetje voor op me (een beetje maar).
Want ik ben nog niet zover dat de eerste stukjes rails gelegen kan gaan worden want heb wel een goed idee hoe je dit het best over de hele modelbaan kan toe gaan passen.

Oja dat groene ondervloer voor wat je onder de laminaat kan gebruiken zal ik zeker niet gebruiken want heb daar minder goeie ervaringen mee.
Zuigt ontzettend veel verf op en om er lijm op aan te brengen dan moet je echt meer van gebruiken.

Groet Wim.
Re:C-rails vastzetten zonder lijmen of schroeven??
De Tummy methode is bij uitstek geschikt voor ons.
Plak met behulp van houtlijm piepschuim platen minimale dikkte 5mm op de ondergrond.
Steek aan de onderkant in de schroef schacht van een C rail 10mm lange kaasprikker.
Leg de rail op zijn plaats en druk dan de rail aan. KLAAR!!!!!!

Zie ook in de wiki het artikel over piepschuim en modelspoor  maar dat had je vast al gedaan >:-D

gr erik
Re:C-rails vastzetten zonder lijmen of schroeven??
Hoi Sascha

Ben het afgelopen week-end ook ff bezig geweest met een klein uitbreidinktje van m'n bescheiden baantje. Noodzakelijke ontspanning bij inspanningen wiki2 ;)

Wil daarbij de rails ook niet verschroeven (doe ik trouwens nooit) gebruik vrijwel altijd piepschuim platen en zet daar de rails vast met een "kaasprikkertje"  :thumbup:
zie, http://wiki.3rail.nl/doku.php?id=baanbouw:scenery:werken_met_piepschuim

Voor de huidige uitbreiding waarin weinig dwarsruimte met  bovendien een stijging erin,  gebruik ik zogenaamde Mä sokkeltjes 24109 t.w. klikbeugeltjes voor het vastzetten van bovenleidingsmasten. Jaar of 10 geleden werden die los verkocht, 20 st. verpakking.

Die dingen zet ik met dubbelklevende tape vast op de triplex plaat. Kom er echter een aantal te kort en wil er zelf een aantal "knippen" uit een paar blikken sigarendoosjes en zonodig daarna nog ff grijs lakken/spuiten.

Misschien een idee  :) en voor wiki2 , trouwens dat van Wim ook wel vind ik  :thumbup:


groetjes,
Jos




Zal hier 'ns een paar fotootjes van maken.

Inmiddels gedaan !


Re:C-rails vastzetten zonder lijmen of schroeven??
Mooi Wim,

Super verslag en goeie foto's. Dit wordt zeker een oplossing die ik wil gaan gebruiken voor mijn shaduw station.
Welke materiaal heb je gebruikt ( gamma / praxis?) en hoe werk je in de bochten ?

groet
Mart
Re:C-rails vastzetten zonder lijmen of schroeven??
Citaat van: martvdb op woensdag 08 februari 2012, 11:45:33
Mooi Wim,

Super verslag en goeie foto's. Dit wordt zeker een oplossing die ik wil gaan gebruiken voor mijn shaduw station.
Welke materiaal heb je gebruikt ( gamma / praxis?) en hoe werk je in de bochten ?

groet
Mart


Hallo Mart,

Neem even de tijd om de reacties die ik heb geplaatst goed door te lezen want dit staat allemaal al beschreven.
Geeft niet maar nog even geduld zit te broeiden om het geheim nu al prijs te geven maar wacht hier nog wel even mee. :)

Groet Wim.
Re:C-rails vastzetten zonder lijmen of schroeven??
Waarom zouden de rails beschadigen van schroefjes? Het kleine gaatje word afgedekt door het schroefje, dus echt duidelijk beschadigingen zijn er niet, lijkt me.

Dirk-Jan
Re:C-rails vastzetten zonder lijmen of schroeven??
Je kunt natuurlijk de rails ook vastzetten met breede dubbelzijdige tape.

Ik heb zelf om de 30-40 cm een stukje van 10-15 cm waarmee ik de rails vastzet.

Ik gebruik ook de blauwe matten voor de demping, deze lijm ik met houtlijm.

Zie foto.

Groetjes Sander
Re:C-rails vastzetten zonder lijmen of schroeven??
Hallo Wim,

Je hebt helemaal gelijk, maar op het moment dat ik mijn bericht aan het schrijven was, waren er nieuwe reacties geplaatst. Deze had ik helaas nog niet gelezen.

maar dank je voor beschrijving.

groet
Re:C-rails vastzetten zonder lijmen of schroeven??
Citaat van: uermend op woensdag 08 februari 2012, 13:39:22
Je kunt natuurlijk de rails ook vastzetten met breede dubbelzijdige tape.



Ik sluit me aan bij Sander. Zet mijn rails ook vast met dubbelzijdig tape.
Makkelijk aan te brengen, en je kunt het ook makkelijk (zonder schade) weer verwijderen.
Dus waarom moeilijk doen, als het snel en makkelijk kan ;)

mvg
Henk
Re:C-rails vastzetten zonder lijmen of schroeven??
Schuine kanten aan harde materialen (MDF, Hout, Kunststof) kun je in plaats van zagen ook met een bovenfrees aanbrengen (handfrees op zijn kop in een bankschroef, frees met geleidewieltje, Wel goed UITKIJKEN !!!).

Ik heb op deze manier de ruimte tussen M-rails opgevuld. Zelfs bij wissels en bogen kun je de stroken aanschuinen.

groetjes
Henk
Re:C-rails vastzetten zonder lijmen of schroeven??
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re:C-rails vastzetten zonder lijmen of schroeven??
Citaat van: Hendrik_marklin op woensdag 08 februari 2012, 18:06:30
Citaat van: uermend op woensdag 08 februari 2012, 13:39:22
Je kunt natuurlijk de rails ook vastzetten met breede dubbelzijdige tape.



Ik sluit me aan bij Sander. Zet mijn rails ook vast met dubbelzijdig tape.
Makkelijk aan te brengen, en je kunt het ook makkelijk (zonder schade) weer verwijderen.
Dus waarom moeilijk doen, als het snel en makkelijk kan ;)

mvg
Henk

Daaraan zit wel een bezwaar. Als plakt met dubbelzijdig tape en dat langere tijd zo laat (een paar jaar), dan vormt het een soort kauwgomachtige substantie die bijzonder hardnekkig is en zich moeilijk laat verwijderen. Dat is het geval met de tape van bijvoorbeeld Tesafix. Andere tapes heb ik ook geprobeerd. Die lieten na een poosje los. Dat was ook niet de bedoeling. Ik ben dus van de tapes afgestapt.
Re:C-rails vastzetten zonder lijmen of schroeven??
CiteerDaaraan zit wel een bezwaar. Als plakt met dubbelzijdig tape en dat langere tijd zo laat (een paar jaar), dan vormt het een soort kauwgomachtige substantie die bijzonder hardnekkig is en zich moeilijk laat verwijderen. Dat is het geval met de tape van bijvoorbeeld Tesafix. Andere tapes heb ik ook geprobeerd. Die lieten na een poosje los. Dat was ook niet de bedoeling. Ik ben dus van de tapes afgestapt.

Precies ! Zelfde ervaringen en ....meters dure tape ! En het wordt nog erger als je 'ns een keer "onder" de rails iets moet doen, draadtje derbij, rail centmetertje verleggen enz. enz.
Jos
Re:C-rails vastzetten zonder lijmen of schroeven??
Hoi,


ja van tape ben ik ook geen voorstander, enkel een vergaar nest voor stof.
Correcties laten zich niet altijd goed doen.

Jah,  soms moet je wel eens dan toch een schroefje gebruiken...

:idea:  Even een extra tip voor de Märklin C-rails met Radius R3, R4 en de R5, namelijk de 24330, 24430 en 24530.
Deze C-rails hebben soms de neiging om lichtjes naar boven te komen in de binnenkant. 
Indien je er eens 12 stuks van één van deze soorten neemt, dan moet je gewoon eens plat op de vloer er een cirkel mee maken die gesloten is.
Je zal merken dat soms de rails wippen.  Het best kan je dan om de C-rail een schroefje in draaien langs de binnenkant van je rail profiel.

Wens je te werken met verkanting dan zal je iedere rail dienen vast te schroeven ook op de buitenkant.
Een foto met het gestelde probleem ...