Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Bouwverslag rijbaan van Marco

Gestart door mhofman vrijdag 29 juni 2007, 07:31:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bouwverslag rijbaan van Marco
Hierbij het bouwverslag van mijn rijbaan. De afmetingen zijn ongeveer 4 x 3.60 meter.

Ik ben inmiddels al wel wat gevorderd met de bouw. Helaas werkte mijn webprovider niet mee en ben ik weken bezig geweest om een ftp connectie geregeld te krijgen. Daarom zullen de komende dagen c.q. weken wat meer updates achter elkaar volgen.

Geschiedenis
Ik kwam regelmatig bij een treinenvriend in Zwitserland. Hij had metalen stellingkasten van ongeveer een meter hoog. Daarop wat houten plaatjes, een boel K-rails en heel veel Märklin en HAG. Ik zelf wilde toen eigenlijk nog een echte modelbaan bouwen. Maar in de loop van de tijd realiseerde ik me dat ik daar eigenlijk geen tijd voor had. Naast mijn vrouw, mijn werk en modeltreinen heb ik ook fotografie als hobby. Dus heb ik het feit onder ogen moeten zien en besloten om een rijbaan te maken. Dus alleen een netjes afgewerkte / afgelakte plaat met daarop rails. Geen huisjes e.d. Dat komt ooit in de toekomst nog wel eens als ik meer vrije tijd krijg.

Concept
De baan wordt op zolder gebouwd. Het concept van mijn Zwitserse vriend bleek bij nader inzien prima. Alleen had ik liever iets warmers dan metaal. Ik heb toen besloten om gebruik te maken van het Lundia systeem. Dit was een aantal jaren geleden toen ik nog dacht dat Lundia een duurzaam bedrijf was. Ik heb destijds een deel besteld om in ieder geval de onderbouw te hebben. De rest is nu besteld en die hoop ik 9 juli binnen te krijgen.

Alle kastjes worden 100 cm hoog met een vaste verdeling:

  • 0 ? 40 cm: open opbergruimte;
  • 40 ? 80 cm: vitrine / bediening;
  • 80 ? 100 cm: opstelsporen.

Na lang puzzelen ben ik uitgekomen op de volgende onderbouw van de kastjes:



Tussen kastjes J en K zit de deur. Boven op de kastjes komt de eigenlijke baan. Door kastjes B en H achterste voren te gebruiken kon ik aan de achterzijde en rechterzijde gebruik maken van diepere kastjes. Aan de voorzijde ziet alles er gelijk en strak uit.

Op ieder Lundia zijstuk plaats ik een balkje van 5 cm hoog. Daarop komen platen hout van 12 mm. Daarop de baan. Die 5 cm biedt ruimte voor bedrading en eventuele decoders.

Sporenplan
Eigenlijk wil je alles op een baan. Zo ook ik. Maar uiteraard past dit niet.

Het sporenplan is gebaseerd op een Zwitsers/Duits grensstation met een depot. Ik heb uiteindelijk een plan gemaakt met drie ovalen als basis. De twee buitenste ovalen stellen het hoofdspoor voor. De binnenste ovaal is een regionaal spoor. Aan twee kanten is buiten het station een opstelspoortje gemaakt om tijdelijk een loc weg te zetten voor het omkoppelen.

Zodra de onderbouw gereed is, zal ik eerst de rails een poosje los neerleggen om te testen of het plan in de praktijk ook prettig is. Daarna zal ik de rails vastleggen.

Er komt één verbinding van de bovenkant naar de opstelsporen in de kastjes. Stijgingspercentage helaas 4,7%. Er moet dan ook een hoogte van zo?n 26 cm worden overbrugd.

Bovenbouw:


Opstelsporen:


In de bovenbouw probeer ik zo veel mogelijk gebruik te maken van slanke wissels. Bij de opstelsporen worden zo veel mogelijk de goedkopere boogwissels gebruikt.

Ik hoop dat dit bouwverslag inspiratie biedt aan mensen die net als ik met beperkte tijd zitten en toch willen rijden.
Re: Bouwverslag rijbaan van Marco
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Bouwverslag rijbaan van Marco
Hola Marco,
Ziet er veel belovend uit. Lekker veel lengte in de baan. Daar kunnen dus ook treinen met een aardige sleep overheen. Een stijgingspercentage van 4.7% is echter wel een beetje veel van het goede. Daar kunnen dan weer treinen met een minder aardige sleep overheen.... Wanneer mogelijk bij voorkeur een percentage van 3% aanhouden. Met Lundia kan je toch dmv palletjes de bladen/planken in stapjes van een cm of 5 verstellen?

Zie ik het nu goed dat je met één enkel spoor klimt en daalt naar niveau 0?
Zo ja, dan zou ik proberen een extra spoor te gebruiken voor ofwel klimmen ofwel dalen. Het lijkt nu als je telkens van rijrichting zou moeten veranderen om van niveau te veranderen.

Hoe los je de overgang tussen K en J op? Is dat één bak met 2 niveaus of zijn dat losse planken?
Hopenlijk is dat niet al te zwaar cq bewerkelijk.

Ben benieuwd naar het eindresultaat!
Succes!

Hasta la Pasta
Fred
Re: Bouwverslag rijbaan van Marco
Hoi Fred,

bedankt voor je tips.

Helaas kon ik geen andere constructie bedenken. En de planken een stukje omhoog werkt ook niet echt lekker omdat ik dan niet goed meer bij de treinen kan.

Ik heb inmiddels een hellingproef gedaan (foto's volgen in rest van het verslag) met 9 rijtuigen. De Ae 6/6, Re 4/4 I, BR50 hadden er geen enkel probleem mee. Ook de 4-delige VT08.5 ging lachend over het trace. Alleen de snelle stomers als de BR01 en BR10 vonden het niet zo geslaagd. Die konden wel overweg met 5 rijtuigen. Dus net als in het echie op de Schiefe Ebene.

Het enkele spoor is voor mij voldoende. Er is weinig ruimte achter de kastjes en ik ben al blij dat ik er een spoor in heb gekregen. Ik ga niet werken met geautomatiseerd bedrijf. Het is de bedoeling om de treinen onderin te 'parkeren' en eventueel de loc's weer in het depot te zetten. Ik heb bij de opstelsporen een klein kopspoortje gemaakt voor een rangeer/duwloc.
Re: Bouwverslag rijbaan van Marco
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Bouwverslag rijbaan van Marco
zier er mooi uit wat een ruimte  :shock: wou dat ik dat had  :D
groet robert
Re: Bouwverslag rijbaan van Marco
Nu het vervolg met de aanvang van de bouw.

Achterwanden
Als eerste heb ik alle achterwanden tegen de kastjes gemonteerd. Omdat daar ook de kabels van de vitrineverlichting door heen lopen, moesten de vitrinelichtjes ook direct gemonteerd worden.
Het plaatsen van de achterwanden bleek een uitdaging. Zeker omdat alle kastjes dicht bij de muur staan en er achter moet zijn om die achterwanden vast te kunnen zetten. Maar door het in gedeeltes te doen en veel heen en weer te schuiven, is het uiteindelijk goed gekomen. Schuiven op vloerbedekking bleek lastig. Vuilniszakken er onder bleken de oplossing.

Het uiteindelijke resultaat:











In twee van de hoeken staat het onderste deel van de achterwand nog los. Deze wordt later met magneten vastgezet. Dit wordt een ?deurje? naar de kruipruimte achter de kastjes. Prima bergruimte voor vele treinendozen. Onder de onderste plank heb ik balken gemaakt ter versteviging. Dus ik kan met een gerust hart op die plank gaan zitten als ik door het deurtje wil kruipen. Die plank zal niet beschadigen.

Zoals te is zien, ontbreken er nog een aantal planken in de kastjes. Deze zijn samen met de rest van de benodigde onderdelen besteld.

Stroomverzorging
Voor de stroomverzorging maak ik gebruik van drie geschakelde stroomkringen:

  • baanspanning (trafo?s e.d.);
  • vitrineverlichting;
  • baanverlichting

Deze stroomkringen kunnen geschakeld worden met de drie schakelaars die onder het kastje zijn gemonteerd.



De plaat tegen de muur is bedoeld voor de bevestiging van trafo?s en eventuele boosters. Die worden daar tegen aan geschroefd. Vervolgens een achterwandje met magneten er voor en ze zijn uit het zicht.



Volgende update: spantenconstructie.
Re: Bouwverslag rijbaan van Marco
Hoi Marco,

Dat ziet er zeer doordacht en professioneel uit. Ik zal de verdere ontwikkelingen met belangstelling volgen.

Groetjes,

Minto :D
Re: Bouwverslag rijbaan van Marco
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Bouwverslag rijbaan van Marco
Hallo Marco.
Heel bijzonder ontwerp, knap bedacht zo deze combinatie van baan en vitrines.
Ook heel goed overal bij kunnen is natuurlijk erg prettig en met deze baan lengte krijg je ook veel rij- en speel mogelijkheden.
Wil je de (deur) opening overbruggen met een uitneembaar gedeelte of wordt dit een rolkast van Lundia? :wink:
Worden de vitrines gebruikt voor het showen van materiëel of worden deze ook voor andere (hobby) doeleinden gebruikt?
Ik zal de verdere bouw zeker met grote interesse volgen.
Succes met de bouw,
vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Bouwverslag rijbaan van Marco
Hoi Minto en Albert-Jan,

bedankt voor de complimenten.

De deur wordt overbrugd met twee uitneembare delen. Voor de bovenkant en voor het opstelgedeelte. De connectoren zullen de ook baangedeeltes naast de 'bruggen' schakelen. Zonder bruggen zullen de delen ernaast dus stroomloos zijn. De constructie + schema volgen in toekomstige updates.

Het vitrinegedeelte wordt uitsluitend toebedeeld aan modeltreinen 8)
Re: Bouwverslag rijbaan van Marco
Wow!
Dat ziet er bijzonder uit! Ben benieuwd hoe je het verder doet.
Succes!

Jan-Pieter
Re: Bouwverslag rijbaan van Marco
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Bouwverslag rijbaan van Marco
Dat met die schakelaars is een wereld-idee!
Ben reuze benieuwd naar het vervolg van een en ander.

succes, Frank
Re: Bouwverslag rijbaan van Marco
echt een prachtig systeem met die kastjes
Re: Bouwverslag rijbaan van Marco
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Bouwverslag rijbaan van Marco
super
ga je niet nadoen maar weet nu wel een beetje hoe je extra ruimte kunt maken echt mooi gedaan
wacht met smart op de volgende update  :D

groet robert
Re: Bouwverslag rijbaan van Marco
Ik vind dit een heel leuk idee om op deze manier je treinbaan te gaan bouwen. Ook de afmetingen zijn natuurlijk super.
Ik blijf de vorderingen zeker volgen.

Gr.
René (=Lokkie)
Re: Bouwverslag rijbaan van Marco
Lid sinds: 2006

Hou niet van AC, niet van DC, maar wel van AC/DC.

offline
Re: Bouwverslag rijbaan van Marco
Misschien een heel dom/goed idee.

Om de buitenste opstelsporen hoger te leggen, die daar binnen weer iets lager,enz enz.

Dit heeft volgens mij 2 voordelen:
1 Stijgingpercentage kan omlaag naar misschien wel 3%.
2 Optisch worden je treinen op de opstelsporen mooier gepresenteerd.

Of zie ik iets over het hoofd?

Vr Gr,

Paul
Re: Bouwverslag rijbaan van Marco
Marco, wat een prachtige ruimte en dat sporenplan geweldig wat een lengte :? :?.

Dat met die lyndia kastje wat een goed idee, hoe ben je daar aan gekomen?

Voor de rest blijf ik dit op de voet volgen.

Groeten Piwie
Re: Bouwverslag rijbaan van Marco
Dit is echt een uniek idee, nog niet eerder gezien. Ik ga dit ook zeker in de gaten houden!
Re: Bouwverslag rijbaan van Marco
Hoi,

allen bedankt voor de positieve reacties.

@ paul: ik vind het geen dom idee. Domme ideeen bestaan niet. Alleen lukt het in dit geval niet in verband met de wisselverbindingen in iedere hoek. Het middelste spoor is het doorgaande spoor en de treinen worden op de zijsporen opgesteld.

En hierbij dan een update van de bouw.

Spantenconstructie
Op ieder van de zijstukken wordt een balkje als spant gemonteerd. In die spanten zit ook het overgangstracé van de bovenplaat naar de opstelsporen verwerkt.

Iedere spant heeft drie gaten van 20 mm doorsnede om kabels door te kunnen voeren. In de spanten is een gleuf gefreesd die dezelfde afmetingen heeft als de opening aan de bovenkant van de Lundia zijstukken. In die sleuf wordt een latje gelijmd. Dat latje valt vervolgens in het zijstuk.

De spanten worden aan de achterzijde ook bevestigd aan de muur om de constructie stabiliteit te bieden.

Zoals eerder in dit verslag is vermeld, biedt de hoogte van de spanten ruimte aan bedrading en eventuele decoders. Op de spanten wordt de bovenplaat bevestigd. Aan de onderzijde worden dunne uitneembare afdekplaatjes bevestigd.

Spanten gemonteerd:


Een losse spant ter illustratie:


Bevestiging in het zijstuk:


Detail van het ingefreesde latje:


En tot slot het totaaloverzicht:








Volgende update: overgangstracé.
Re: Bouwverslag rijbaan van Marco
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Bouwverslag rijbaan van Marco
nou laat die update maar komen   :D
groet robert
Re: Bouwverslag rijbaan van Marco
netjes hoor , wordt een mooie modelbaan
Re: Bouwverslag rijbaan van Marco
 :shock: :shock: :shock: Lijkt meer op een cursus meubels maken als op het begin van een baan, ben heel benieuwd naar het vervolg hiervan.....

Gr.Marco
Re: Bouwverslag rijbaan van Marco
Hoi


Als je hout opbouw er al zo goed uitziet
Dan ben ik benieuwd naar de rest
Dus laat de foto's maar komen

Netjes gemaakt hoor


mvg Frans
Re: Bouwverslag rijbaan van Marco
Hoi Marco,

Nog zo'n leerzaam en inspirerend draadje om te blijven volgen! Tof. Ik wacht vol spanning op de volgende update!


Shark.
Re: Bouwverslag rijbaan van Marco
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Bouwverslag rijbaan van Marco
Nou,

Ik ben het zeker met iedereen eens, het ziet er echt super uit :!:.
Ook de informatie van de gebruikte spullen is zeer mooi.
Wat ik ook heel apart vind is dat alles aan de buitenkant van de kamer gebouwd wordt en je dus eventueel later iets in de midden aan scnery / stukje industrie kan maken. Voor nu is hert heel makkelijk om alles in de gaten te houden tegen de tijd dat alles opgebouwd is en je kan beginnen met rijden :D.

Ga zo door :!:.

Groetjes,
Marcel
Re: Bouwverslag rijbaan van Marco
Ziet er super netjes uit. :)
Ga zo door. ;)

Michel
Re: Bouwverslag rijbaan van Marco
mooi gedetailleerd verslag :) wel apart om je baan op deze manier te bouwen :)
Re: Bouwverslag rijbaan van Marco
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Bouwverslag rijbaan van Marco
Hoi Marco,

Da's mooi spul, die Lundia-kastjes! Vroegâh hadden wij ook een grote Lundia-kast thuis staan, exact hetzelfde systeem want dat gaat al tientallen jaren mee. Die kast (of een deel ervan) heeft daarna nog bij mij op diverse studentenkamers dienst gedaan en zelfs nu heb ik 'm nog in gebruik, al is-ie wel ondertussen verbannen naar mijn kelderbox. Onverwoestbaar! Maar ja, daar betaal je dan ook voor... Ik vind het wel een hele sjieke oplossing zo! Wat zich onder de treintafel bevindt zal zelden zo netjes afgewerkt zijn. Ik zit er zelf over te denken om er maar iets van gordijntjes of zo voor te hangen... :-P

Succes!

Martijn :)
Re: Bouwverslag rijbaan van Marco
Hoi, hierbij eindelijk weer een update. Het heeft even geduurd. Helaas heb ik naast treinen ook nog andere bezigheden als studeren. Dus de vrije tijd is wat spaarzaam.

Overgangstracé
Het overgangstracé verbindt de bovenbouw met de onderliggende opstelsporen. Deze opstelsporen liggen in het bovenste niveau van de kastjes. De ondersteuning van de stijging / daling van het traject is verwerkt in de spanten. Nu is het tijd om beide niveau?s met platen te verbinden.

Ik heb tijdens het maken van de tekeningen de breedte van het overgangstracé bepaald. Dit tracé zakt tussen twee ?zijwanden? steeds dieper weg in de bovenplaat. In geval van ontsporingen of andere problemen moet ik er dus goed bij kunnen van bovenaf. De breedte heb ik bepaald door een stuk rails neer te leggen en daarnaast in te bouwen met spoor-1 dozen. En dan maar proberen tot welke breedte ik in staat was om een trein nog fatsoenlijk op de rails te zetten. Uiteindelijk bleek 10 cm voldoende voor mijn handen. In de boog heb ik de breedte op 12 cm bepaald.

Het moeilijkste deel in het overgangstracé is de boog. Deze boog is opgebouwd uit C-railstukken 24530 ? 24064 ? 24530 ? 24064 ? 24530. Als eerste heb ik een twee lijnen in 90 graden uitgezet en de hartafstanden van beide uiteinden bepaald. Vervolgens heb ik lijnen op hoeken van 15 graden uitgezet om de breedte naast het tracé te bepalen. Ik weet niet of dit nou de meest handige oplossing was, maar uiteindelijk heeft het gewerkt.

Het uitzetten van de lijnen en controle met een railstuk:


De totale boog controleren met lange rijtuigen:


Bovenaanzicht om te controleren of er voldoende ruimte aan de zijkanten is:


Met zo?n grote boogstraal is er weinig sprake van overhang. Dat zal dus goed gaan bij het inbouwen met een breedte van 12 cm.

Vervolgens heb ik de boel ingebouwd. Onder de plaatjes heb ik balkjes geschroefd om doorhangen te voorkomen.

Uiteindelijk zat alles gemonteerd en konden de hellingproeven beginnen.

Hellingproef met Ae 6/6 + 9 rijtuigen:


Hellingproef met Re 4/4 I + 9 rijtuigen:


Als ik zo naar de foto's kijk, lijkt die Lundiatas lijkt hier wel sluikreclame. Dit is echter niet zo. Het spant zat nog niet goed vast en de tas zit gevuld met ijzerwaren en doet dienst als contragewicht.

Vanwege het grote hoogteverschil blijft er een aardige helling over. Ik heb met een aantal locomotieven getest. Dit resulteert in de volgende testresultaten:

Märklin 29850 - Ae 6/6 (mfx ? hoogvermogen): 9 rijtuigen zonder problemen
Märklin 39420 - Re 4/4 I (mfx? C-Sinus): 9 rijtuigen zonder problemen
Märklin 37080 ? DB BR10 (fx - hoogvermogen): maximaal 5 rijtuigen
Märklin 39104 ? DB BR01 (fx ? C-Sinus): maximaal 5 rijtuigen
Märklin 26830 ? DB BR52 (c90 ? hoogvermogen: 9 rijtuigen zonder problemen

Hieruit blijkt dat alleen de snelle stoomlocomotieven problemen hebben met de helling. En dat klopt ook met de werkelijkheid. Kijk maar naar de Schiefe Ebene. Zodra er meer dan 5 rijtuigen achter een 01 zaten, werd een schiebeloc ingezet. En het kopspoortje linksboven in het sporenplan van de opstelsporen is gereserveerd voor zo?n schiebeloc.

Ik gebruik die sporen alleen om handmatig treinen weg te zetten. Er wordt geen automatisch bedrijf gebruikt. Daarom kan ik hier wel mee leven.

Volgende update: afdekplaatjes onderzijde
Re: Bouwverslag rijbaan van Marco
Marco

Ziet er heel goed uit
ik ben benieuwd hoe het verder gaat

Groeten Martin
Re: Bouwverslag rijbaan van Marco
Marco,

Het begint langzaam van een kast naar een modelspoor te gaan, :P :P

Ziet er echt goed uit, ben benieuwd naar de rest.

Groeten Piwie.
Re: Bouwverslag rijbaan van Marco
Lid sinds: 2007

Ik ben 3 railer zonder pukkels

offline
Re: Bouwverslag rijbaan van Marco
Wat moet dit worden?????? het is nu al geweldig.

                                                                         Arie
Re: Bouwverslag rijbaan van Marco
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Bouwverslag rijbaan van Marco
super mooi het ziet er echt super gaaf uit
succes en ik wacht met spanning op de volgende update
complimenten !!!!!
groet robert 
Re: Bouwverslag rijbaan van Marco
Hee marco.

wat een super grote en gave baan heb jij zeg :shock:
Ik wou dat wij zo veel ruimte hadden!!!
Tim
Re: Bouwverslag rijbaan van Marco
Marco

Een veelbelovend ontwerp. Heb je al enig idee hoe je de losse verbinding bij de deur gaat maken?

Met stoomgroet

Jan
Re: Bouwverslag rijbaan van Marco
Hallo, Marco

Wat een grote mooi wordt dat zeg :D  Ik ben erg benieuwd naar de uitwerking van je baan.
Succes!!!

Groetjes,
Marklin-Tim
Re:Bouwverslag rijbaan van Marco
Hallo Marco,

Bij toeval kom ik uit bij dit draadje...Ben benieuwd of je nog verder bent gegaan met het uitwerken van je baan.
Ik zie dat er al zo'n 120 dagen geen berichten meer geplaatst zijn in dit topic. Jammer, want alles zag er wel veelbelovend uit.

Vriendelijke groet,

Henk163
Re:Bouwverslag rijbaan van Marco
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Bouwverslag rijbaan van Marco
Helaas al 4 jaar geen berichten meer.
Re:Bouwverslag rijbaan van Marco
Toch is Marco 5 feb. nog online geweest  :D