Hoi, hierbij eindelijk weer een update. Het heeft even geduurd. Helaas heb ik naast treinen ook nog andere bezigheden als studeren. Dus de vrije tijd is wat spaarzaam.
OvergangstracéHet overgangstracé verbindt de bovenbouw met de onderliggende opstelsporen. Deze opstelsporen liggen in het bovenste niveau van de kastjes. De ondersteuning van de stijging / daling van het traject is verwerkt in de spanten. Nu is het tijd om beide niveau?s met platen te verbinden.
Ik heb tijdens het maken van de tekeningen de breedte van het overgangstracé bepaald. Dit tracé zakt tussen twee ?zijwanden? steeds dieper weg in de bovenplaat. In geval van ontsporingen of andere problemen moet ik er dus goed bij kunnen van bovenaf. De breedte heb ik bepaald door een stuk rails neer te leggen en daarnaast in te bouwen met spoor-1 dozen. En dan maar proberen tot welke breedte ik in staat was om een trein nog fatsoenlijk op de rails te zetten. Uiteindelijk bleek 10 cm voldoende voor mijn handen. In de boog heb ik de breedte op 12 cm bepaald.
Het moeilijkste deel in het overgangstracé is de boog. Deze boog is opgebouwd uit C-railstukken 24530 ? 24064 ? 24530 ? 24064 ? 24530. Als eerste heb ik een twee lijnen in 90 graden uitgezet en de hartafstanden van beide uiteinden bepaald. Vervolgens heb ik lijnen op hoeken van 15 graden uitgezet om de breedte naast het tracé te bepalen. Ik weet niet of dit nou de meest handige oplossing was, maar uiteindelijk heeft het gewerkt.
Het uitzetten van de lijnen en controle met een railstuk:
De totale boog controleren met lange rijtuigen:
Bovenaanzicht om te controleren of er voldoende ruimte aan de zijkanten is:
Met zo?n grote boogstraal is er weinig sprake van overhang. Dat zal dus goed gaan bij het inbouwen met een breedte van 12 cm.
Vervolgens heb ik de boel ingebouwd. Onder de plaatjes heb ik balkjes geschroefd om doorhangen te voorkomen.
Uiteindelijk zat alles gemonteerd en konden de hellingproeven beginnen.
Hellingproef met Ae 6/6 + 9 rijtuigen:
Hellingproef met Re 4/4 I + 9 rijtuigen:
Als ik zo naar de foto's kijk, lijkt die Lundiatas lijkt hier wel sluikreclame. Dit is echter niet zo. Het spant zat nog niet goed vast en de tas zit gevuld met ijzerwaren en doet dienst als contragewicht.
Vanwege het grote hoogteverschil blijft er een aardige helling over. Ik heb met een aantal locomotieven getest. Dit resulteert in de volgende testresultaten:
Märklin 29850 - Ae 6/6 (mfx ? hoogvermogen): 9 rijtuigen zonder problemen
Märklin 39420 - Re 4/4 I (mfx? C-Sinus): 9 rijtuigen zonder problemen
Märklin 37080 ? DB BR10 (fx - hoogvermogen): maximaal 5 rijtuigen
Märklin 39104 ? DB BR01 (fx ? C-Sinus): maximaal 5 rijtuigen
Märklin 26830 ? DB BR52 (c90 ? hoogvermogen: 9 rijtuigen zonder problemen
Hieruit blijkt dat alleen de snelle stoomlocomotieven problemen hebben met de helling. En dat klopt ook met de werkelijkheid. Kijk maar naar de Schiefe Ebene. Zodra er meer dan 5 rijtuigen achter een 01 zaten, werd een schiebeloc ingezet. En het kopspoortje linksboven in het sporenplan van de opstelsporen is gereserveerd voor zo?n schiebeloc.
Ik gebruik die sporen alleen om handmatig treinen weg te zetten. Er wordt geen automatisch bedrijf gebruikt. Daarom kan ik hier wel mee leven.
Volgende update: afdekplaatjes onderzijde