Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Idee baanplan

Gestart door Baxxie woensdag 28 maart 2007, 21:46:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Idee baanplan
Baxxie
gast

Idee baanplan



Ik hoop dat ik jullie even mag lastigvallen met mijn idee van een klein baanplan. Dit lijkt mij een best leuk baantje, maar wat kan en moet er volgens jullie nog aan veranderen om er een top baan van te maken. Ik ga er denk ik voornamelijk met passagierstreintjes op rijden en misschien een of twee goederen treinen.

Dus bij deze wil ik jullie om welgemeend commentaar / advies vragen.

Groet,
Bas
Re: Idee baanplan
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Idee baanplan
Heey Bas,

Ziet er erg leuk uit.
En met kleine banen kan je erg leuke details maken.
Ik vind het er erg knus uitzien en heb er niks op te merken.

Groetjes Antal.
Re: Idee baanplan
Davy
gast

Re: Idee baanplan
Ziet er leuk uit. Toch betwijfel ik of je voldoende hoogte kan overwinnen om je stationtje boven de andere sporen te krijgen. Meer dan 3% kan je niet stijgen in een r2 bocht.
Re: Idee baanplan
Baxxie
gast

Re: Idee baanplan
Ja daar was ik al bang voor, heb nu bijna 5% nodig. Heb je suggesties om het toch haalbaar te maken, of een ander leuk idee met verschillende niveau's?
Re: Idee baanplan
Davy
gast

Re: Idee baanplan
Je zou je hele achterkant 1 a 2 cm hoger kunnen maken alvast. Wel moet je dan binnen 4 rails 24130 1 a 2 centimeter dan weer dalen aan beide kanten.

En een 5% helling kan wel, maar hou er dan rekening mee dat sommige locs problemen kunnen geven. Maar het merendeel zeker 80% moet een 5% helling met met een paar wagens makkelijk kunnen behappen.

Re: Idee baanplan
Baxxie
gast

Re: Idee baanplan
Het is maar een klein baantje, dus hele lange slepen wagons zullen er niet komen. De langste trein die ik nu heb is een SNCF loc (ns type) met 4 IC rijtuigen.

Die twee cm moet wel kunnen denk ik, zal is proberen dit aan te passen in wintrack.

Alvast bedankt.
Re: Idee baanplan
Merijn
gast

Re: Idee baanplan
Bas,

Wat Davy bedoelt komt wellicht op hetzelfde neer (maar dan omgekeerd volgens mij). De bovenste tekening is toch het zichtbare gedeelte (met station en opstelspoor) en het onderste gedeelte een schaduwstation?

Je zou het achterste gedeelte van de baan wat lager kunnen leggen. Je moet dan stijgen om in het station of op het opstelspoor te komen of dalen om in het schaduwstation te komen. Aangezien je iets meer lengte hebt om in het schaduwstation te komen moet je het achterste gedeelte niet te laag leggen natuurlijk.

Ik ben benieuwd of je zo wel goed uitkomt qua stijgingspercentages.

Qua baanontwerp zou je eventueel ook nog een "achtje op zijn kant" als uitgangspunt kunnen pakken. Dat ziet er wat mooier uit omdat rails dan niet strak langs de randen ligt, maar aangezien je Nederlands rijdt, vind je dat wellicht niets (het landschap wordt dan wat te heuvelachtig/onnederlands omdat elk rondje de treinen moeten dalen en stijgen).

Groeten,

Merijn
Re: Idee baanplan
JanPieter
gast

Re: Idee baanplan
leuke baan voor zo'n kleine ruimte.
Re: Idee baanplan
Fonzo
gast

Re: Idee baanplan
Over die stijging zou ik me niet zo druk maken. Gezien de grootte van de baan kun je niet met echt lange treinen rijden. Een beetje loc ( ik heb het nou niet over de hele kleintjes) moet dit makkelijk kunnen. Zeker met goede anti-slipbanden
Re: Idee baanplan
Baxxie
gast

Re: Idee baanplan

even een plaatje om de hoogte aan te geven

een plaatje van het zichtbare gedeelte

en het mini schaduwstationnetje


Hi Guys,

Ik heb het baanplan aangepast aan jullie ideeen. (station iets hoger leggen en trein laten klimmen om er te komen) Ook heb ik nog een extra spoortje aan de achterzijde gelegd voor eventueel een goederen terrein. (was eigenlijk van plan daar iets van water met een brug te maken)

Met de hoogte gaat het nu goed, zit of 3,5 % wat me redelijk acceptabel lijkt.

Hebben jullie nog meer van die brijante ideeen, want het word er alleen maar beter op, en loop ik straks met bouwen niet tegen verassingen aan.

Thankx,
Bas