Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Schakelbare Sluitlichten (uitgevoerd op 37530)

Gestart door Chris B woensdag 08 februari 2012, 17:07:01

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Schakelbare Sluitlichten (uitgevoerd op 37530)
Op 17 januari heb ik een bericht gestuurd over het ombouwen van een MFX-lok. Ik wilde graag de rode sluitlichten apart schakelbaar maken tov de frontlichten. Ik kreeg verschillende adviezen en van Walter de naam de link  site van Hans-Guenter Heiserholt (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=34488.0). Hier stond dat je met de ECoS van ESU de MFX-decoder van Märklin kan programmeren, de functietoewijzing veranderen en dat was voor mij een eye-opener.  Ik vind ESU een geweldig merk met veel informatie maar het programmeren van de MFX-loks is niet erg duidelijk in de ECoS handleiding. Misschien komt dat wel door de problematische relatie met Märklin.

Ik heb het project uitgevoerd op Märklin 37530/model BR 120.1 (Das Original gibt?s bei Märklin) met een Märklin MFX-decoder.

Het advies was om een transistor in de toevoerdraad naar de Led te plaatsen en de basis aan te sturen via de nog beschikbare functie-uitgang AUX3. Deze uitgang is aanwezig maar kan niet direct gebruikt worden omdat deze op TTL-nivo is. TTL-nivo betekent dat de uitgang kan hoog ( logische ?1?, 5 Volt) of laag (logische ?0?, 0 Volt) kan zijn en kan slechts een kleine stroom (zeg ca 1 mA) leveren. Dit wordt opgelost met een transistor.

De toevoerdraad van de printplaat naar de leds (gele draad) knip je door en verleng je (PCB=naar printplaat en Leds=naar de Ledprintplaat). Ik heb twee kleine printplaatjes gemaakt en deze aangesloten.



Op het midden van de printplaat van de lok zit een niet-gebruikte soldeerplek en deze is aangesloten op AUX3. Hierop sluit je de twee draden aan naar de basis aansluiting (In) van het printplaatje.



Nu de software.
Zet de lok op het programmeerspoor van de ECoS. Actief de steeksleutelsymbool van de lok en activeer daarna ?lok wijzigen?.  Bovenaan staat het tabblad "eigenschappen" en activeer deze.




Je kunt hier de functies veranderen. De veranderingen die nodig zijn:
Optrek- en afremvertraging veranderen van F4 naar F5 (Kies ook het juiste symbool)
Extra licht op F4 (dit wordt de schakelbare rode sluitlichten).



Activeer het symbool (programmeren) onderaan (rails met neergaande pijl)

Ga daarna naar tabblad uitgebreid. Verander de optrek- en afremvertraging van F4 naar F5



En het extra licht op AUX3.
Activeer het symbool onderaan (rails met neergaande pijl) en de lok is veranderd.

En het werkt. Ik hoop voor het volgende lok een SMD-printplaatje te kunnen gebruiken.

vr. groet Chris
Re:Schakelbare Sluitlichten (uitgevoerd op 37530)
knap gedaan chris.

gr erik
Re:Schakelbare Sluitlichten (uitgevoerd op 37530)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Schakelbare Sluitlichten (uitgevoerd op 37530)
Hey Chris,

Ik zie dat je ook al met de sluitlichten in de weer bent geweest.
Bij mijn 1215 (37121) heb ik hetzelfde gedaan, zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=32511.0
Het printje heb ik in smd gemaakt.
Veel plezier ermee, nu heb je geen rode lichtvlek meer op de eerste wagon achter je Br 120. ;)