Citaat van: Ronald op maandag 12 maart 2012, 15:13:13
Ik denk nadat het seinhuispersoneel een rijweg inlegt voor een opvolgende/tegengestelde trein.
Voorseinen veranderen volgens mij na passage van het hoofdsein waar het voorsein betrekking op heeft.
Groet,
Ronald
Beste Ronald,
Dat zou betekenen dat het voorsein op groen blijft staan, terwijl het hoofdsein waar hij BIJ staat, al op rood staat, lijkt me een beetje vreemd
Citaat van: nobody op maandag 12 maart 2012, 15:53:19
Citaat van: Anne W op maandag 12 maart 2012, 14:54:32
wanneer gaat het inrijsein weer op rood, direct na de passage van de lok of nadat de hele trein het sein voorbij is of wordt het overgelaten aan de wil van het seinhuispersoneel.
Ik vermoed dat het seinhuispersoneel het sein op rood zet nadat de gehele trein het blok verlaten heeft.
's Nachts zal dat personeel zich op het sluitlicht oriënteren. Het seinhuispersoneel van het voorgaande blok en van het volgende blok wordt telefonisch op de hoogte gehouden van de positie van de trein die het blok zojuist verlaten heeft.
Er staat een seinhuis bij het station, dus dat betekent dat ze als het personeel er zeker van is (en die zekerheid bepalen ze dus zelf), ze het hoofdsein op rood zullen zetten
Enig idee over het voorsein, die dus bij het volgende hoofdsein hoort?
Citaat van: VT601 op maandag 12 maart 2012, 16:15:23
Het op "rood" zetten van het hoofdsein gebeurt door het personeel, en is noodzakelijk om een vrijmelding van de zojuist verlaten blok te realiseren. Het hangt dus wel af van het personeel, maar is wel "de beveiliging" van het vrijgemaakte blok. Dit zit opgesloten in het bedieningstoestel.
Voor voorseinen van armseinen geldt dat eerst het voorsein "op onveilig (geel/geel, Vr0)" moet worden gezet, voordat het hoofdsein "onveilig (rood, Hp0)" kan worden gezet. Bij het veilig zetten geldt de omgekeerde route, dus eerst hoofdsein (groen of groen/geel, Hp1 of Hp2) en dan pas het voorsein (groen/groen of groen/geel, Vr1 resp. Vr2).
Voor de modelbaan mag je de seinen natuurlijk wel tegelijk schakelen.
John
Beste John,
Wat jij zegt is dat zodra het hoofdsein op rood gaat, het ACHTERLIGGENDE hoofdsein op groen zou kunnen gaan als daartoe aanleiding is, in Duitsland gaan de seinen niet op groen als er geen trein in aantocht is, dus dat betekent dat de hele trein het hoofdsein gepasseerd moet zijn, is mijn interpretatie correct?
Wat betreft de te volgen volgorde, heb je het over het hoofdsein en voorsein die bij elkaar horen of over het hoofdsein en voorsein die bij elkaar staan?
Zo'n volgorde kwam ik ook tegen bij een mechanisch rangeersein voor een hoofdsein, is toen ook geregeld bij Ra*, alhoewel het nauwelijks zichtbaar is.
Alle reageerders tot nu toe bedankt, er volgen er hopelijk nog meer, groet, Anne W