Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Klimaat treinenkamer

Gestart door minirailz dinsdag 07 februari 2012, 10:32:01

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Klimaat treinenkamer
Lid sinds: 2007

offline
Klimaat treinenkamer
Er wordt altijd gezegd dat de luchtvochtigheid zo laag mogelijk moet zijn.
Bij mij is dit momenteel 40%.
Maar hoe zit het met de temperatuur?

Mijn treintafel staat op een geïsoleerde maar onverwarmde zolder.
Dit zorgt ervoor dat de temperatuur nogal sterk kan zakken in de winter (zeker nu) of stijgen in de zomer.

In de handleidingen van m* heb ik nooit iets van temperatuur of luchtvochtigheid terug gevonden.
Wel in de handleiding van mijn tams fd-r basic.

Daar stelt men:
-bewaartemperatuur : -10 tot 80 graden
-bedrijfstemperatuur : 0 tot 60 graden
-luchtvochtigheid: max 85%

Binnen die marges blijf ik wel, maar dat is natuurlijk enkel elektronica.
Hoe zit het met de olie bijvoorbeeld? Vanaf welke temperatuur is het onverantwoord nog te rijden doordat de olie bijvoorbeeld dikker is geworden...

Enz. Enz.

Wat is volgens jullie het aanbevolen maar ook het minimale klimaat om je locs nog veilig te gebruiken?

Dennis
Re:Klimaat treinenkamer
hele goeie vraag zou ik zeggen.  Zelf heb ik er nog geen ervaring mee, maar ik zit wel in dezelfde situatie .  Zolder is ook geïsoleerd maar bij vrieskou als nu kan de temperatuur zakken to 5 a 6 graden en dat is "frisjes" om het zacht uit te drukken. 
Echt "rijden" is nu nog niet aan de orde, maar ik denk wel dat als ik ooit de baan klaar heb en ik echt wil gaan rijden, ik dan verwarming ga voorzien, al was het maar een elektrisch kacheltje dat de zaak "vorstvrij" houdt en een minimum temp van ongeveer 15° aanhoudt.
Re:Klimaat treinenkamer
Lid sinds: 2007

offline
Re:Klimaat treinenkamer
Daarstraks was de temperatuur hier 4,5 graad :eek:
Dan ga je gewoon niet voor je lol met de treinen rijden... :(

Dennis
Re:Klimaat treinenkamer
Lid sinds: 2006

offline
Re:Klimaat treinenkamer
Ook mijn zolder is geisoleerd, er staat een elektrische convector, maar die laat ik niet aan als ik er niet ben. Gevolg temperatuur naar 4,5gr.
Wel neem ik al mijn locs van de baan (er zit toch klein beetje olie in!) en stop die in een geisoleerde doos.
Die doos kan op zolder blijven of ik neem ze mee naar beneden .

Guy
Re:Klimaat treinenkamer
Aliebengalie
gast

Re:Klimaat treinenkamer
In de treinenkamer momenteel 19,5 graden...luchtvochtigheid 30 % - buiten temp = -8,5 met een vochtigheidsgraad van 44 %.
Vroeger zat ik ook hier op de zolderkamer,die gedeeltelijk geissoleerd was.
Maar met een toch veel te hoge vochtigheids graad,na een jaar of 10 toch alles af moeten breken , daar alles echt ging roesten (M-rail).
Kwa verwarming was het daar geen probleem,altijd heerlijk warm .....zomers wel een beetje TE.
De ruimte toen maar opgegeven, alles in dozen en schoongemaakt...de meest verroeste rail weggegooid ,en de nog te redden rail schoongemaakt en verkocht.
Nu dochter lief al een paar jaar op zich zelf woont, lekker haar kamer in gepikt,wat me uitstekend bevalt.
De helft kwa ruimte wel in moeten leveren,maar uit eindelijk een verbetering,zeker voor het materiaal.
Verwarming is een enkel plaats radiator , wel lang en dun. Geeft als het nodig is veel warmte af.
En in de zomer staat de airco dichtbij ,dus altijd zeer aangenaam,zo wel zomer als winter heb ik avonden knutsel plezier.... :D :D :D

Mvg: Alex
Re:Klimaat treinenkamer
blackbird
gast

Re:Klimaat treinenkamer
Mijn treinenzolder is geisoleerd en verwarmd, één grote plaatradiator circa 70x 220, enkel plaat. Temperatuur is meestal zo tussen de 18-20 graden, zomers is het niet te harden zo warm  :(
Wat de luchtvochtigheid is zou ik eerlijk gezegd niet weten, zal eens kijken voor zo'n eenvoudige meter.

De gene die bij temperaturen onder de 10 graden nog op de hobbyzolder zitten zijn echte helden ! :thumbup:

Mazzel,

Blackbird
Re:Klimaat treinenkamer
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:Klimaat treinenkamer
De treinhobby kost zowieso toch al aardig wat centen, dus waarom niet investeren in een verwarming en/of airco, om je waardevol materiaal "op en top" te houden ?
(volgens mij is dat maar een fraktie van de totale kostprijs van de baan)

Mijn beide kamers zijn allemaal goed geïsoleerd, en van centrale verwarming & airco voorzien.
In de winter lekker "warm" (20 graden normaliter, nu met het vriesweer 18,5 graden), en in de zomer lekker "fris" (21 à 22 graden bij eventuele tropische temperaturen buiten)
luchtvochtigheid is hier ongeveer het hele jaar door tussen de 25 & 35 %


groeten,
Kris
Re:Klimaat treinenkamer
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:Klimaat treinenkamer
Mijn ruimte is nu licht verwarmd en wordt op een minimum  van 7 graden gehouden. Ik probeer de luchtvochtigheid op 50% te houden, maar dit lukt niet echt. De maximum temperatuur is ongeveer 21 graden in de zomer.

Ik ga nu niet voor mijn plezier naar de treinbaan. Pas als de temperatuur weer een stuk hoger wordt, kan ik er weer gaan spelen.

Groet,
Bert
Re:Klimaat treinenkamer
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
Re:Klimaat treinenkamer
Mijn treinenkamer was ook stervenskoud, viel mee dat wagons niet aan de rails vast vriezen, maar heb een werkplaats kacheltje gekocht. Bij de Gamma en slechts 35,00 euri en heerlijk warm. Stroomrekening wordt wel een verrassing  :D.

Gr, Hans
Re:Klimaat treinenkamer
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Klimaat treinenkamer
ahum. niet schrikken. Mijn baan in aanbouw staat in onze (onverwarmde) garage. Er hangt geen temperatuurmeter, maar erg veel hoger als de buitentemperatuur zal het er niet zijn. Ik doe er nu dan ook niets aan. Ben lekker binnen aan een bouwpakket bezig.

Roy
Re:Klimaat treinenkamer
Lid sinds: 2009

offline
Re:Klimaat treinenkamer
Op zolder is het bij mij 17 tot 18 graden en is zeer goed geïsoleerd
Verwarmijngs ketel staat hier dus niet extra stoken. 
De was wordt er gedroogd en er staan potplanten die niet tegen de kou kunnen.
Lucht vochtigheid laag want ik moet die elke week water geven kluit is dan geheel droog .
Op mijn baan en de spullen die er staan buiten modeltreinspullen bljven geheel ondaan van vocht of roest.
Mvgr
Re:Klimaat treinenkamer
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:Klimaat treinenkamer
ik houd met een olieradiator de temperatuur op 10 graden constant.Dan heb ik ook een blazertje die ik ff voor 10 min aanzet om snel te verwarmen als ik er wil gaan werken.Tegelijk zet ik dan de radiator op 4 om 22 graden te halen.Als ik gedaan heb de radiator terug op stand 1 en dan blijft het steeds 10 graden.Luchtvochtigheid meet ik niet want bij een constante temperatuur blijft het droog.Dat zie ik aan het zolderraam dat niet beslaat ondanks dat er aan de buitenkant sneeuw opligt.
Re:Klimaat treinenkamer
Lid sinds: 2007

offline
Re:Klimaat treinenkamer
Als ik de reacties zo lees zijn er dus meerdere die ijzige temperaturen aan overhouden :O

Zoveel kwaad zal het dan ook weer niet kunnen voor het materieel neem ik aan :wink:

Dennis
Re:Klimaat treinenkamer
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:Klimaat treinenkamer
Citaat van: minirailz op dinsdag 07 februari 2012, 14:00:25
Zoveel kwaad zal het dan ook weer niet kunnen voor het materieel neem ik aan :wink:
@Dennis,

Helaas heeft het wel invloed. Vooral hoge luchtvochtigheid heeft slechte invloed op de modellen. Ik heb helaas diverse modellen, die zijn gaan roesten. Ook de middenkontakten op de baan roesten en ik moet toch vaak de baan schoonmaken.

Groet,
Bert
Re:Klimaat treinenkamer
die ijzige temperturen zijn vooral gezellig als je 's nachts niet kan slapen en dan besluit om nog wat op die koude zolder te gaan bouwen aan je baan, om wat draadjes te gaan leggen en zo, en wat sporen vast te gaan schroeven.   lekker fris aan de vis !   Maar het idee van een mooie functionerende baan maakt een mens warm vanbinnen.   Of zou dat toch ook mede door dat flesje jenever of vodka zijn ?   Chin-Chin...  *HIPS*
Re:Klimaat treinenkamer
Lid sinds: 2007

offline
Re:Klimaat treinenkamer
Citaat van: treinbert op dinsdag 07 februari 2012, 14:08:28
Citaat van: minirailz op dinsdag 07 februari 2012, 14:00:25
Zoveel kwaad zal het dan ook weer niet kunnen voor het materieel neem ik aan :wink:
@Dennis,

Helaas heeft het wel invloed. Vooral hoge luchtvochtigheid heeft slechte invloed op de modellen. Ik heb helaas diverse modellen, die zijn gaan roesten. Ook de middenkontakten op de baan roesten en ik moet toch vaak de baan schoonmaken.

Groet,
Bert

Zijn die onder de verflaag gaan roesten? :eek:
Daar heb ik gelukkig (nog?) geen last van...

Dennis
Re:Klimaat treinenkamer
Lid sinds: 2006

Hou niet van AC, niet van DC, maar wel van AC/DC.

offline
Re:Klimaat treinenkamer
Denk dat temperatuur veel minder belangrijk is dan luchtvochtigheid.
In je treinenkamer ( zolder ) een lage luchtvochtigheid is beter voor alles.

Zo heb ik een enkelsteensgarage die altijd vochtig was, heb daar nu een Delonghi luchtdroger geplaatst en hij is nu kurkdroog. Gaat mijn motorfiets niet roesten. :D

Kost je 1 keer E200,- en jaren gemak van.

Groet,

Paul

Re:Klimaat treinenkamer
Aliebengalie
gast

Re:Klimaat treinenkamer
Paul.
Daar heb je helemaal gelijk in..vroeger bestonden die rakkers al,alleen groot kwa formaat,en leek meer op een koelkast als wat anders....met een hele grote waterbak (althans daar mot het in).

Alleen een beetje lekkere temp om nu te genieten van je hobby , is wel lekker nu.
Maar vocht is nu eenmaal slecht (behalve voor de mens dan)... :D

Mvg: Alex
Re:Klimaat treinenkamer
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
Re:Klimaat treinenkamer
Ik drink alleen nog anti-vries  :)