Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

2de sleper

Gestart door Jasperkc woensdag 01 februari 2012, 22:55:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
2de sleper
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
2de sleper
Hallo Iedereen,

Ik heb 3 loks van de serie 44. 2x olie en één keer kolenstook. Nou is het zo dat Märklin onder deze loks een speciale uitsparing heeft gemaakt voor een sleper. Uiteindelijk hebben ze deze uitsparing niet gebruikt en is de sleper onder de tender terecht gekomen. Ik heb op deze uitsparing alsnog een sleper geplaatst. Niet als doel dat de lok dan beter stroom afneemt, maar ik heb op de sleper een heel dun schuurpapiertje met korrelgrootte 600 geplakt en nu is de lok dus een soort van poetslok geworden. Een paar rondes over de baan is al genoeg om de puntcontacten goed schoon te maken. Het is nl. heel erg moeilijk om de puntcontacten van de rails goed schoon te maken vooral op plaatsen waar je heel erg moeilijk bij komt. Te denken valt aan tunnels en bruggen met bovenleiding.

Er zijn 2 voordelen; de lok is bij het drijfwerk goed zwaar en de sleper zit vooraan. Ik zal nog een keer proberen een foto te plaatsen, maar ik geloof dat ik het wel duidelijk op geschreven heb.

Groet, jasper
Re:2de sleper
Lid sinds: 2010

offline
Re:2de sleper
Daarvan zou ik wel een keer wat foto's van willen zien, lijkt me een prachtig idee  :thumbup:

groeten Dylan
Re:2de sleper
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:2de sleper
Hoi,

dit idee is al vaker voorbij gekomen (een sleper met schuurpapier). let er wel op, dat je er niet teveel mee rijdt, want je puntcontacten worden wel langzaamaan korter. Duurt wel een hele poos natuurlijk.

Roy
Re:2de sleper
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:2de sleper
600 is veel te grof, denk eerder aan 1800. Je puko's verdwijnen als je te vaak (Meer dan 1 x per week) als sneeuw voor de zon.
Re:2de sleper
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:2de sleper
600 valt wel mee joh. Je bent niet aan het slijpen hè, je schuurt er net 1x overheen, zonder enige kracht erop te zetten.

Roy
Re:2de sleper
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re:2de sleper
Hallo iedereen,

600 het kan ook wel nog fijner zijn. Ik dacht dat het 600 was, maar ik zal het moeten nakijken wat het daadwerkelijk is.

Jasper
Re:2de sleper
Freak
gast

Re:2de sleper
Citaat van: RoWi op vrijdag 03 februari 2012, 16:02:17
600 valt wel mee joh. Je bent niet aan het slijpen hè, je schuurt er net 1x overheen, zonder enige kracht erop te zetten.
Het verstandigst is om de puko?s niet te schuren. Met schuren komen er krassen in de puko?s, hierin hoopt zich vervolgens vuil, waardoor je steeds vaker moet schuren met als gevolg dat je de puko?s beschadigd.
Advies van marklin is om zowel de middengeleiders als railstaven met een ontvetter te reinigen en niet te bewerken met een railgum of nog erger schuurpapier.

Mvg,
Peter