Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Ik heb een baantje ... rails leggen

Gestart door arkowe dinsdag 31 januari 2012, 01:30:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Ik heb een baantje ... rails leggen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Ik heb een baantje ... rails leggen
Hallo Arnold.
Mooi om te lezen dat de baanbouw lekker doorgaat en je jongste zoon ook regelmatig de helpende hand bied.
Hoewel je met nagellak en hot glue ook andere dingen kunt doen, is dit een mooie toepassing op jouw baan! :D

Veel plezier en succes met de baanbouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Ik heb een baantje ... rails leggen
Hoi knap baantje blijf je volgen

Mvg NiKo
Re: Ik heb een baantje ... rails leggen
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re: Ik heb een baantje ... rails leggen
@ Albert Jan: ik wil het niet weten!

Maar de update: eindelijk alle blokken/secties voorzien van draadjes die ook nog blijven zitten incl diode gebeuren 1+2.
Weer zo iets waarvan je denkt: doet ik effies, maar wat een klusssss.
Volgende stap is het inpassen van de wissels, testen aandrijvingen etc.
Voorlopig toch maar even met de originele spullen zonder aanpassingen (zie draadje in elktr)
Nog lang niet toe aan ballasten etc, dus maar even zelf ervaren hoe het gaat werken.

Ben er wel achter dat mijn baanplan in w-tr toch de nodige fouten bevat.
Revisie op revisie achter de pc geeft toch een flinke kans op fouten.
Zijn wel op te lossen, denk ik hoopvol.

Probeer overigens wel de rails zo min als mogelijk in elkaar te klikken.
Bij het weer loshalen vliegt het plastic mij om de oren! Zijn overwegend oudjes rond 2000.
Met gewone plasticlijm prima te herstellen, maar dan moet je the bits and pieces wel terug kunnen vinden.

Een verdere bevinding is dat ik er steeds van uit ging onder de baan de decoders te plaatsen en de
draadjes te verknopen. Mede door de lay-out en mijn volkomen gebrek aan atletisch vermogen is het
net zo makkelijk en voor mijn rug veel beter de aansluitingen aan de buitenkant van de plaat te maken.
De bovenplaat wordt gedragen door poten die uitlijnen met de plaat. De onderliggende lagen liggen binnen de
maat van de poten, hetgeen 5 cm ruimte geeft voor een lat waarop de bedrading en decoders geplaatst kunnen worden.
We ploeteren gewoon lekker voort!!

Mijn gefrutte ledtester voor de secties werkte trouwens prima. Net als het zetten van een streepje aan de
onderzijde voor de geïsoleerde railstaaf. Beiden tezamen hebben enige foutjes afgevangen, waar je anders
eindeloos naar op zoek zou zijn.

En dan dit nog...
Medio 2000 heb ik ooit bij de Kwantum een Lux soldeer ding met pistoolgreep gekocht.
Vol vertrouwen in het merk, maar solderen wilde niet lukken. Nu een oude bout uit de lade gehaald
en joepie ik kan plots weer solderen. Door die stomme, kneuzige Lux jarenlang ellende. Dacht ikke dom,
maar gewoon boutje dom................

Binnenkort maar weer eens wat plaatjes maken...

Arnold
Re: Ik heb een baantje ... rails leggen en aansluiten
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re: Ik heb een baantje ... rails leggen en aansluiten
Vandaag het zichtniveau eindelijk in elkaar kunnen klikken.
Alle railtjes voorzien van draadjes voor blokken, sectie etc.

Wissels op deze laag toch maar bewerkt door verwijderen afschakelaars.
(zie draadje in elek tech)
Alles getest tot in den treure en werkend bevonden.
Eerder leek er geen eind aan te komen, maar nu gaat het plots toch heel snel.
In de onderliggende lagen geen bewerkte wissels, behalve 2 cruciale die veel bereden
zullen gaan worden. De overigen zijn makkelijk bereikbaar. Als er storingen gaan zijn,
zijn ze ook aan de beurt.

Nu even goed de tijd nemen om alles netjes pas te leggen zodat ook de schaduwstations
volgens plan geklikt kunnen gaan worden

Ben zelf erg blij dat ik dit punt toch nog onverwacht snel heb bereikt.
Na vele dagen doorslijpen en draadjes solderen leek er geen einde aan te komen....


Arnold
Re: Ik heb een baantje ... rails leggen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Ik heb een baantje ... rails leggen
Hoi Arnold.
Gelukkig lag het slechte solderen aan de soldeerbout en niet aan je soldeerkunst! :P
Alle draadjes solderen is toch al een enorm werk maar met een soldeerbout die niet soldeert, een onmogelijke opgave! 8o
Fijn dat het "einde" in zicht komt, hopelijk kunnen nu snel de eerste locjes hun "benen" strekken.

Veel plezier en succes met het vervolg.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Ik heb een baantje ... buiten spelen
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re: Ik heb een baantje ... buiten spelen
Het was ff te warm om verder te knutselen met de soldeerbout en rek- en strek dingen te doen onder de baan.
Na vele jaren op de plank heeft het G spul weer eens de sporen gekregen.
Drie generaties, ikke achter de fotoknop, de anderen achter de regelknop.

Re: Ik heb een baantje ... buiten spelen
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re: Ik heb een baantje ... buiten spelen
Kindlief heeft trouwens het merendeel van de plaatjes gemaakt.
De poes van de buren zag met stijgende verbazing het merkwaardige schouwspel van uit de dakgoot aan.
Re: Ik heb een baantje ... rails leggen
Altijd leuk om de stainz met mooi weer uit de kast te halen. :thumbup:

Tony
Re: Ik heb een baantje ... I-Train voorbereiden
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re: Ik heb een baantje ... I-Train voorbereiden
De pc die bij de baan staat en bedoeld is voor besturing van eea is gisteren voorzien van 2
benq 24" led schermen. Erg voordelig, denk ik, aangekocht. Vervangt een 22 en 15 inch scherm.
Heb al jaren een 22" benq tft scherm dat heel goed beviel.
Zal niet echt top zijn, maar voor het doel meer dan voldoende.
Ben zelf vaak (foto)grafisch bezig, dus mijn pc doet het nog ff met iets kleinere schermen, maar toen bijna high end.
De treinen pc is de plek voor jongste zoon als gamer, de oudste die achter mijn plekje kruipt
pusht me 6 keer per kwartier om die schermen ook voor 'onze' pc aan te schaffen!
24 inch lijkt nauwelijks groter dan 22 inch, maar de 2 schermen naast elkaar is bijna 120cm in de breedte aan beeld.
Past maar net op de tafel, maar het past: maar net dus. De pc zelf staat er nog naast, maar die gaat als ik klaar ben
met solderen etc een beter plekje krijgen. De jongste gamer is in ieder geval alvast erg happy met mijn hobby!

Arnold