Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Ik heb een baantje ... rails leggen

Gestart door arkowe dinsdag 31 januari 2012, 01:30:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ik heb een baantje ... rails leggen
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Ik heb een baantje ... rails leggen
Begin 2000 heb ik een begin van een baan gehad met koploper na in de jaren 70 een plaat M rails gehad te hebben.
Door o.a. verhuizing is dit afgebroken en in dozen verdwenen.
Na lang twijfelen over de plek, maat en blijvend plannen is het door een schopje van de jongste zoon toch weer in een versnelling gekomen. Het plan is klaar en de houtjes voor de tafel zijn gehaald. Ik ben vooral van de scenery, waardoor de zichtbare laag redelijk saai is met parade spoor, station en een beetje rangeer. Dit laatste komt voorlopig op een aparte handmatige besturing buiten koploper om het leuk speelbaar te houden voor de zoon.
Ik wil graag veel ruimte over houden voor de huisjes.

Er wordt bijna uitsluitend rechtsom gereden met drie lagen onder het zichtbare om wisselende treintjes op het paradespoor te kunnen laten zien en berging te bieden aan de inmiddels vele locs. Voordelige locjes en wagons heb ik in de jaren niet laten voorbij gaan.

De baan is een u vorm met links een poot van 325 en rechts 225. De basis van de u is ca 3 m en de breedte van elke poot en da basis is 125cm.
Verder is voorzien in 2 spoortjes onder de tafel om treinen van rijrichting in het
zichtbare deel te kunnen laten wisselen. Totale spoorlengte volgens de software 125m. Ik wil graag met boemeltjes en intercities gaan rijden, idem voor goederentreinen.

Het plan is zo gemaakt dat het op de gekozen plek gaat passen en ik zo veel als mogelijk gebruik kan maken van de beschikbare C-rails. Beiden is gelukt, alleen een paar passtukjes en bochten nog aan te schaffen.
Besturing weer via koploper, Intellibox en de aanwezige k83 en s88 decoders.
Na het tekenen van het plan (versie 358 of zo) ligt het nu eindelijk vast en hebben we de baan uitgetaped op de vloer, de contouren uitgelegd en alles nog eens goed nagemeten. Het plan voor de bouw van de tafel is nu ook klaar (volledig op wielen vd Action) en nu nog even de houtjes in elkaar knutselen.
De tafel is qua bouw beperkt gehouden. Deels min of meer zelfdragend en niet
te zwaar. Het geheel komt op de al aanwezige wieltjes, om huishoudelijke taken mogelijk te maken en van alle kanten alles bereikbaar te houden.
Het begin is er nu en we gaan noestig voort met de houtjes, lijm (vd action) en schroefjes.
De grootste poot van de U is bijna klaar (325x125). Vrijwel overal half hout verbindingen met lijm en schroef. Het geheel lijkt heel stabiel en stevig.
Overigens is de bouw al iets verder dan op de plaatjes. Het kastje op de voorgrond is bedoeld voor de pc en de laatjes bevatten van alles en nog wat treingerelateerd.

Wordt vervolgd?.

Groet,
Arnold
Re:Ik heb een baantje
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re:Ik heb een baantje
Inmiddels een stapje verder. Het eerste deel staat op zijn eigen benen en een deel van de latjes voor de
schaduwstations voor dit deel zitten op hun plek. Verder zijn doeken/gordijnen voor de tafel in de maak.
Op de korte kanten van de U rechte lappen en op de lange kanten op gordijnrails.
Het wordt gemaakt van een overwegend groene comouflage achtige lap stof die ik nog had
liggen als voormalige achtergrond voor de fotografie.
In het weekend goede hulp gehad van de jongste zoon met het bouwen!
Re:Ik heb een baantje
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
Re:Ik heb een baantje
Hoi Arnold,

Bij het lezen van '' ik heb een baantje'' dacht ik aan een ovaaltje met 1 wissel.. :-)
Wat mij betreft mag je gerust spreken van een serieus plan en het begin ziet er strak uit  :thumbup:. Ik blijf de vorderingen volgen.

Gr, Hans
Re:Ik heb een baantje
philippe_007
gast

Re:Ik heb een baantje
Ziet er veel belovend uit, dit blijf ik zeker volgen....
Re:Ik heb een baantje
man, wat een binnenkomer.... meteen het grof geschut boven gehaald.

Gelijk voor 3 niveaus schaduwstation gaan, dat zijn  flinke plannen

Succes met de verdere bouw !!!
Re:Ik heb een baantje
Lid sinds: 2011

offline
Re:Ik heb een baantje
ziet er een goeie start uit.
En aangezien je aan versie 358 zit, wil zeggen dat je weet van aanpakken.

doe zo voort!
Re:Ik heb een baantje
peterke33
gast

Re:Ik heb een baantje
dat gaat wat beloven,zulk frame al en het ziet er meteen stevig en goed uit.



groeten en succes verder;

peter(ke33)
Re:Ik heb een baantje
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re:Ik heb een baantje
Dank voor de bemoedigende woorden!

Vandaag even op de plaats rust ivm ziek kind.

Nog wel even een kleine toevoeging aan het openingsbericht.
Het derde nivo schaduw wordt wel ingepland en voorbereid maar
volgt pas in een (veel) later stadium. Moet hiervoor nog wat r2 en r3
aanschaffen en is niet essentieel voor het gebruik van de baan.
Is vooral bedoeld om extra treinen te kunnen parkeren.

Groet,
Arnold
Re:Ik heb een baantje
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
Re:Ik heb een baantje
Hoi Arnold,

Gezien de constructie van de tafel kunnen er nog wel wat nivo's bij  :D. Zodra het plafond in zicht komt wordt het tijd om te stoppen  :thumbup:

Gr, Hans
Re:Ik heb een baantje
Lid sinds: 2011

offline
Re:Ik heb een baantje
Hoi Arnold,

Heerlijk die werkfoto's te zien en je frame ziet er goed uit. Ben benieuwd naar je scenery.

groet,
michiel
Re:Ik heb een baantje
rorail
gast

Re:Ik heb een baantje
Dat is het betere werk! Mooie constructie. Heb je ook een baanplan?

Groet,
Ronald
Re:Ik heb een baantje
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re:Ik heb een baantje
Beste 3rls,

Heb vanavond nog even wat verder geknutseld met de houtjes.
Ik had kunnen kiezen voor ff snel, maar houd toch nog maar even vast
aan half-hout verbindingen, die veel meer tijd vragen (naar ik gemerkt heb).

Door een rondwarend griepvirus oid binnen de nabije kring gaat het even moeizaam,
maar ik zal binnenkort even het baanplan toevoegen.

Ondanks het jarenlang plannen maken is toch gebleken dat bij de bouw vd tafel
eea iets anders uitpakt dan het op papier helemaal goed leek.
Ik wilde voldoende ruimte tussen de schaduw lagen en had zo een hoogte berekend.
Ben hiermee aan de gang gegaan, maar toen de tafel provisorisch op de poten op die
hoogte stond was het meer een inpandig schuurtje dan een treinentafel.
Mijn jongste kon er bijna onderdoor lopen en mijn treinenvriendje kon er net overheen
kijken. Hij is dan ook wel klein van stuk, mischien de reden waardoor hij ooit Ma
verlaten heeft voor N spoor.
De poten met 20cm ingekort, waardoor het veel beter lijkt (als op de plaatjes).
Ik kan nu 1 spiraal laten vervallen en bij de andere 1 poot vd U 1 omloop van die spiraal schrappen, waardoor er dan wel weer railtjes vrij komen voor het geplande 3e nivo.

Ik kan haast niet wachten tot het moment ff wat huisjes etc neer te zetten om een idee te krijgen.
De afgelopen jaren heb ik in de donkere maanden huisjes etc gebouwd (ook in N voor de kleine grote vriend) en heb er ook nog velen op de plank liggen. Voor mij misschien nog wel belangrijker dan de treinen te zien rijden! Ooit hoop ik mij te kunnen gaan toeleggen op het scratchbuilden. Overigens staan er ruim 30 lokjes met smart om een stroomstootje te wachten....
De afgelopen jaren heb ik her en der relatief goedkope wagons aangekocht, om mij niet al te bezwaard te voelen met de airbrush deze te bevuilen. Idem voor autootjes.
Na de tafel dus genoeg te doen!
Re:Ik heb een baantje
Lid sinds: 2008

offline
Re:Ik heb een baantje
Dit word zo te zien niet zo maar een baantje.

Tony
Re:Ik heb een baantje ... UPDATE BAANPLAN
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re:Ik heb een baantje ... UPDATE BAANPLAN
Beste mensen,

Als beloofd het baanplan. Het zichtnivo (groen en magenta) zal in de linkerpoot van de U het station een stadje gaan huisvesten. Het rechterdeel wordt industrie en een soort van BW.
Het magenta stuk hangt een beetje af van hoe ik ga uitkomen met de al aanwezige bouwsels en zal voorlopig buiten koploper via een 6021 en schakelkastjes voor de wissels bediend gaan worden.
Wel digitaal dus. Uiteindelijk wil ik dit schakelbaar maken. Of koploper of met de knopjes, vooral voor de kinderen.

Het baanplan is inmiddels op details iets aangepast om het beter te laten sluiten en te laten passen binnen de plaat. Ik heb echter in de laatste versie ook bekabeling etc al in getekend, waardoor die versie wat minder duidelijk is voor de idee.

De cyaan-zeegroene sporen moeten het mogelijk maken om met rechtsom rijden toch treinen verrassend terug te laten komen op de plaat. Soort van keerlus dus.

Het diepste nivo bruin wordt wel al meegenomen in de bouw van de tafel, maar zal nog niet of maar gedeeltelijk aangelegd worden.

Het rechthoekje rechtsboven is de schoorsteen. Linksboven is een extra stukje scenery, wat ik hoop verwisselbaar te gaan maken met plaatjes/diorama´s voor een kermis, nieuwbouwwijk etc

Groet,
Arnold

Re:Ik heb een baantje ... Update Baanplan
wel, wel, daar zullen flink wat metertjes spoor gaan in kruipen als je begint te bouwen, maar het zal dan ook een baan worden om U tegen te zeggen (lap, alweer een flauwe woordspeling met die "U").

Leuk plan.  Je 2de en 3de schaduwstation hebben wel heeeeeel  lange opstelsporen moet ik zeggen.   Daar kan je flink wat treinen en stammen op kwijt natuurlijk.  Echter, als je een hele lange stam gaat opstellen op die links-rechts-links-rechts bochten (vooral op de R1) dan zou het wel es kunnen dat bij het aanzetten/vertrekken er her of der iets van de rails getrokken wordt.  Dat heb ik zelf ook geleerd met mijn eerste (proef-)baantje.   Dus zorg vooral dat je overal goed bij kan.   

Ik denk dat je uren plezier gaat hebben hieraan.   Vooral de  "verrassingssporen" zijn leuk  gevonden.

Ik volg op de voet
Dani
Re:Ik heb een baantje ... ruwbouw min of meer gereed
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re:Ik heb een baantje ... ruwbouw min of meer gereed
Besten,

De ruwbouw van de tafel is nu gereed. De U is gevormd, alles op wieltjes en lijkt goed te zijn gegaan.
Plaatjes volgen later. Tis wel een enorm gevaarte geworden  :-)

@Dani
Ik ben mij bewust van dit punt. In de planning is het uitgangspunt geweest R1 voor te behouden
in koploper aan de boemeltjes ( bijv br81 met 5 2 assers) met dus een verbod voor intercities en lange goederentreinen.
De schaduwsporen worden opgedeeld in div blokken en moeten een parkeerterrein gaan vormen voor
de locjes (+30 schat ik) en de wagons (+100).
Ik heb uitsluitend stoom en diesel. De maximale lengte tbv de blokken wordt bepaald aan de hand van de vt11.05 met 3 extra bakken (roc 3rl dig), dit dan voor r2 en r3. Voor r1 grofweg de helft hiervan plus een beetje.
De lange treinen passeren het station op het middenspoor en stoppen niet.
Verder is de bereikbaarheid van alles steeds ook uitgangspunt. In eerdere versies liepen de sporen leuk, maar was door de spaghetti van alle lagen bovenelkaar, vrijwel niets te bereiken; treinen maar vooral ook elektra.
Thans is alles van alle kanten bereikbaar, en is onder de tafel voldoende kruip- en werkruimte om al het nodige te doen.

Misschien ook wel aardig om te vermelden is het kostenplaatje van de tafel tot op heden.

U vormige tafel van 325x125 ( li poot) en 225x125 (re poot) en een verbindingsstuk van 53x125.
De U wordt dan 325 links, 303 voet vd U en 225 rechts.

Boodschappen:
2 pakken ruw vuren 22x50 x270
1 pak ruw vuren 22x30 x270
2 pakken ruw vuren 50x75 x210
bij de Gamma deels reclame en deels kortingsbonnen ca 75,-

14 wielen vd action a 1,20 = 16,80
Kontaktlijm action a 2,50
houtlijm idem a 2,00
schroeven en carrosserieringen tbv wieltjes 4,00
TOTAAL tot op heden 100,30

Volgende aankoop diverse spaanplaten 12mm...

Groet-je,
Arnold
Re:Ik heb een baantje ... Update Baanplan 22022012
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re:Ik heb een baantje ... Update Baanplan 22022012
Het frame is klaar en rolt lekker op de gemonteerde wieltjes.
De trafo´s etc hebben een plekje gekregen en ook alvast een paar
draadjes getrokken.
Elke dag een klein stapje, maar we komen er wel.

Pics volgen...
Re:Ik heb een baantje ... Update Baanplan 6 maart
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re:Ik heb een baantje ... Update Baanplan 6 maart
Ondanks wat hick-ups in de planning gaat het langzaam in de vooruit.
Helaas niet zo voortvarend als ik had gehoopt, maar wil ook niet bochtjes
afsnijden. Na tien jaar plannen maken, maken een paar dagen dan ook weer niet veel uit.

Het frame is klaar en de ´groepenkast´ zit op zijn plek.
Ook de ma7072 hebben we na hulp op het forum weer aan de praat te gekregen
en hebben een plekje gevonden. Dezen en de ma6021 zijn bedoeld om het binnenterrein
te gaan bedienen (wissels, rangeerlocs roco digi kranen). Een speel element voor
mijn zoontje. Overigens heeft deze mijn acitiviteiten weerlegt door vol trots binnen een dag zelf
een baan op meerdere nivo´s te maken. Had ik mooi het nakijken (tot zijn plezier).

Ik heb inmiddels ledstrips uit HK binnen voor verlichting van de schaduwen en we knutselen
voort!

Re:Ik heb een baantje ... Update Baanplan
aha, ik zie nog iemand die 4 Delta's als boosters gaat gebruiken.   Ben ik toch niet de enige.
Dat wordt een vrij indrukwekkende oppervlakte toch, die tafel.knap gemaakt al tot dusver.

En zie ik daar een aankomende waardige opvolger / bouwer spelen met de treintjes ?   Cool, hoor.
Ik volg de rest van de bouw !
Re:Ik heb een baantje ... Update Baanplan
dat zijn veel trafo`s
Re:Ik heb een baantje ... Update Baanplan
Dat word een indukwekkende baan.

Tony
Re:Ik heb een baantje ... Update Baanplan
Ah nog iemand die de weg naar de halogeentransfo's heeft gevonden :)



groeten Dylan
Re:Ik heb een baantje ... Update Baanplan
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re:Ik heb een baantje ... Update Baanplan
vwb de trafo´s...
Elke trafo met delta booster gaat een logisch deel (voor mij dan)
van de baan voorzien van prik. Zoals de toplaag en de schaduwstations.
Bovendien had ik deze dingen liggen, omdat ik in 2000 een vliegende (her)start
heb gemaakt door toen div relatief voordelige startsets te kopen.
Beter nu maar meteen meenemen in de bouw dacht ik zo.

vwb het team...
Mijn jongste zoon is helemaal in to knutselen en treintjes en helpt
ook dapper mee met zagen, lijmen en vooral een beetje de vaart er in te
houden.

Arnold
Re:Ik heb een baantje ... Update Baanplan
Hey Arnold.  Wat je nu tikt is zo herkenbaar.   Waarom geld uitgeven aan dure trafo's en boosters als je toch de spullen al in huis hebt.   Een beetje zoals het eeuwige dilemman van  "houd ik de M rails of koop ik allemaal nieuwe C's ?"  of    "ga ik voor C rails die ik heb of voor K rails die ik moet kopen ?".   Als die dingen werken naar behoren zijn ze ruim voldoende, toch.

Leuk dat de kids (of toch eentje)  zo ijverig mee doet, successie is al bijna verzekerd.  Ik ben ook altijd blij als mijn 12-jarige dochter samen met mij aan de baan helpt werken.  Al was het maar iets kleins, wat ze doen, toch is het een goed gevoel om het gewoon met z'n tweetjes (of meer) te doen, samen...

Ik heb een vraagje voor jou :  Dylan vermeldt  "halogeentrafo's" in zijn post.   En nou ik er es goed naar kijk, zie ik daar idd precies onderaan een halogeentrafo.   Mag ik vragen hoe je je 12V stabiliseert ?  Dmv een flinke diodebrug en zware vermogentransistor of op andere manier ?    Ik heb ook met halogeen voedingen ge-experimenteerd en wat ik geleerd heb is dat die meestal pas werken vanaf dat je er 15 a 20W vermogen uit trekt   (de elektronisch geschakelde voedingen dan toch), dus voor een handjevol  LEDs niet echt geschikt.   Wat voor type gebruik jij en hoe regel je je eindspanning af ?
Re:Ik heb een baantje ... Update Baanplan
Lid sinds: 2008

Mannheim in 1:87

offline
Re:Ik heb een baantje ... Update Baanplan
Ziet er heel goed uit. Strak geordend en goed over nagedacht.
Ga je draadje met veel belangstelling volgen denk ik!  :thumbup:
Re: Ik heb een baantje ... Draadje weer opgepakt
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re: Ik heb een baantje ... Draadje weer opgepakt
Aangezien de R van rails weer in de maand zit eindelijk verder met de bouw.
Vandaag de spaanplaatjes naar de baan gesjouwd. 18mm voor de toplaag en
8mm voor het overige.
Nog even wat schaven om het mooi pas te krijgen en dan lekker verder
knutselen!

Arnold

@dani
Geen idee... Vrijwel alles wat je zegt gaat mijn begrip te boven.
Ik hoop de div rollen 5m ledstrips voor verlichting van de schaduwen
in serie aan te kunnen sluiten.
Bij mij gaat het zo ver dat als het plof zegt het kennelijk niet kan...
Re: Ik heb een baantje ... Draadje weer opgepakt
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re: Ik heb een baantje ... Draadje weer opgepakt
Even een vraagje die ik elders op het forum niet goed weet te plaatsen.

Zijn er mogelijk in (zuid)Kennemerland digiWeten die mij en mijn vriendje
kunnen helpen met de keuze van PC besturing te bepalen?

Hij (60) n-spoor in intellibox. Baan nog te bouwen. Ik Ma en idem,
baan in opbouw. Ik (50) begin nu zeer te twijfelen, dacht koploper te gaan doen,
maar nu is Itrain ook in beeld. Uit de berichten wordt ik niet echt veel wijzer,
eigenlijk alleen maar meer onzeker.
Elke donderdagavond hebben we clubavond (ofzoiets).
Als er iemand is met kennis terzake en ons een avondje wil bijpraten, graag!
Re: Ik heb een baantje ... Draadje weer opgepakt
Hallo Arnold.
Leuk dat de modelspoortijd weer aanbreekt en er weer gebouwd gaat worden.
Voor jouw vragen over de besturing is misschien de net geopende Hobby in Praktijk in Werkendam wel geschikt, ze gebruiken al Koploper en Itrain zit er aan te komen.

Lees de verslagen maar eens over dit geweldige initiatief.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Ik heb een baantje ... Update Baanplan
Citaat van: dani op woensdag 07 maart 2012, 09:15:07
Hey Arnold.  Wat je nu tikt is zo herkenbaar.   Waarom geld uitgeven aan dure trafo's en boosters als je toch de spullen al in huis hebt.   Een beetje zoals het eeuwige dilemman van  "houd ik de M rails of koop ik allemaal nieuwe C's ?"  of    "ga ik voor C rails die ik heb of voor K rails die ik moet kopen ?".   Als die dingen werken naar behoren zijn ze ruim voldoende, toch.

Leuk dat de kids (of toch eentje)  zo ijverig mee doet, successie is al bijna verzekerd.  Ik ben ook altijd blij als mijn 12-jarige dochter samen met mij aan de baan helpt werken.  Al was het maar iets kleins, wat ze doen, toch is het een goed gevoel om het gewoon met z'n tweetjes (of meer) te doen, samen...

Ik heb een vraagje voor jou :  Dylan vermeldt  "halogeentrafo's" in zijn post.   En nou ik er es goed naar kijk, zie ik daar idd precies onderaan een halogeentrafo.   Mag ik vragen hoe je je 12V stabiliseert ?  Dmv een flinke diodebrug en zware vermogentransistor of op andere manier ?    Ik heb ook met halogeen voedingen ge-experimenteerd en wat ik geleerd heb is dat die meestal pas werken vanaf dat je er 15 a 20W vermogen uit trekt   (de elektronisch geschakelde voedingen dan toch), dus voor een handjevol  LEDs niet echt geschikt.   Wat voor type gebruik jij en hoe regel je je eindspanning af ?

Hallo Danny,

Sorry voor het late antwoord... Ik had het nu pas gezien  8o
Die halogeentransfo is bij niet gestabiliseerd. Maar het is geen elektronische versie by the way :P
Dus de oude zware types en er komt +- 12 - 14 V AC uit :thumbup:


groeten Dylan
Re: Ik heb een baantje ... Draadje weer opgepakt
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re: Ik heb een baantje ... Draadje weer opgepakt
Vanavond een lang verwachte en belangrijke slag gemaakt.
Rails op het bovenste laagje uitgelegd conform de tekening en
met een potloodje afgetekend voor het binnenkort zagen van de toegang
tot de schaduwen. Toch bleek er in de plannen een fout te zitten.
Ergens een 24188 teveel, waardoor de plannen voor de schaduw
sporen op de schop moesten. Niet ernstig, maar gewoon ff pas maken.
Ook bleek dat de poten van de tafel gingen botsen met de schaduw sporen.
Dit ook meteen in de tekeningen aangepast.
Plotseling het idee dat het rare houten ding toch echt een treinbaan gaat
worden!

Zondag misschien ff voor inspiratie buurten bij de open dag van de NZH club
hier om de hoek.

Groet,
Arnold  (plaatjes volgen)
Re: Ik heb een baantje ... Draadje weer opgepakt upd 25-9
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re: Ik heb een baantje ... Draadje weer opgepakt upd 25-9
Rails uitgelegd en uitgepast.
Inmiddels aan het zagen geslagen voor de toegang tot de schaduwen.
Op de plaatjes ff een bekend locje voor een idee van de maatvoering.

Re: Ik heb een baantje ... Draadje weer opgepakt
hallo,
toen ik je topje voor het eerst las van baantje dacht ik het valt wel mee wat hij gaat bouwen maar nu ik je foto's zie pak jij het serieus aan zeg. Ik vind het een knappe baan die je gaat bouwen. 3 nivo's vind ik geen klein baantje meer. succes met bouwen.

groetjes cobus.
Re: Ik heb een baantje ... Draadje weer opgepakt
Arnold, het ziet er indrukwekkend uit. Die houtbouw vind ik altijd al mooi  :D  Heb je ook nog een foto van hoe je uit het schaduwstation komt. Het lijkt me zo krap.

groet,
Michiel
Re: Ik heb een baantje ... Draadje weer opgepakt
je bovenste niveau ziet er heel  gelijkaardig uit als waar ik mee begonnen ben vorig jaar in april.
Maar dan met dat verschil dat jij er langer over hebt nagedacht en nog extra "levels" er onder hebt, waardoor het meteen een heel andere baan wordt.

Succes met de verder bouw, het lijkt me een prachtig uitgangspunt waar je mooie dingen mee kan doen.
Re: Ik heb een baantje ... Draadje weer opgepakt
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re: Ik heb een baantje ... Draadje weer opgepakt
Dank...
Vanavond nog even wat gezaagd en gedoe...
Begin gemaakt met de afdalingen naar het ondergrondse
en ik denk dat dit goed gaat komen (hoop doet leven)
Vwb de schaduwen: elke laag heeft 15cm vrije ruimte
tot het bovenliggende niveau.
Zo tegen het weekend meer te zien op dit draadje!

Ik heb een baantje ... Begin met spiraal gemaakt
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Ik heb een baantje ... Begin met spiraal gemaakt
Ik ben inmiddels bezig met het maken van de toegangen tot de schaduwstations.
Had bedacht het systeem van http://www.stayathome.ch/gleiswendel.htm te gaan
gebruiken maar al doende bleek het materiaal gebruik gelijk aan kwart cirkels elkaar half overlappend
van 8mm spaanplaat. Het pakketje van 16mm is voldoende flexibel om te dalen cq stijgen en
maakt het ruimtebeslag net ff kleiner.
Heb wel geleerd dat ik de 'groepenkast' moet verplaatsen om het toegankelijk te houden.
Denk het als een deurtje op scharnieren te gaan plaatsen in de korte kant van de U vorm.
Verder nog geen problemen ervaren, komt vast nog wel  8o

Arnold
Re: Ik heb een baantje ... update spiraal
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re: Ik heb een baantje ... update spiraal
Besten,

Ondanks dat ik elke dag wel even aan het knoeien ben met de baan,
soms een kwartiertje, soms enkele uren, loop ik toch tegen de nodige
problemen aan. Het melden van elk gedraaid schroefje gaat dan weer wat ver.
Zodra er echt weer wat te melden valt, dat ook idd werkt en past meld ik me weer.
De opgelopen problemen in de bouw zijn in theorie opgelost, maar nu dit nog eventjes
waarmaken in de echte bouw!

Tot snel!
Re: Ik heb een baantje ... update spiraal
Ziet er goed uit,
Een stevige basis is het begin van een succesverhaal.
ik volg dit topic verder...
Re: Ik heb een baantje ... update spiraal 2
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re: Ik heb een baantje ... update spiraal 2
Ik ben afgestapt van de spiraal.
Kon het niet fatsoenlijk inpassen.
Ben nu gegaan voor een schaduwnivo onder
de rechter poot van de U-vorm. Voordeel dan weer dat er meer treintjes
een plekje kunnen vinden.
Bijkomend probleempje bleek dat ik ondertussen toch gevallen ben voor
E-locs van bijv type hondenkop. Dit vraagt net even meer hoofdruimte en de nodige complicaties.
Omdat mijn testtreintje met de Ma3078 dhg500 en een sleep
van steeds meer wagens type 4617 etc de stijging niet aan kon
verder gezocht naar een oplossing.
De dhg omdat het kleinste analoge lokje aanwezig is en de
trafo wagens  omdat die de zwaarste aanwezig zijn.
Bovendien was de dhg mijn 1e lokje rond 1970...
dus aan hem de eer!

De spiraal werkte dus niet en heb de planning aangepast.
Ipv de spiraal een schaduw nivo van 175 x 120 x220 om
het hoogteverschil op te lossen (30cm).
Eerst heb ik mbv de ma catalogus het verloop nauwgezet
uitgezet op de zijden. Later ook nog eens nagesteld met de Ipod app
met het waterpasje op precies 3,0%.
Heb na veel gedoe en gepruts geleerd dat de zijde van de bocht ( de korte kant)
ingesteld moet worden op ca 1,5% om het redelijk lopend te krijgen.
Inmiddels eea aangepast en het lijkt te werken.
Toch fijn dat je schroefjes er in kunt draaien maar ook weer er uit!
Inmiddels na avonden prutsen een stijging dat het locje ook aan kan!

ps een extra laag in de spiraal was geen optie ivm conflict met een lager nivo.
Nadeel is de beperkte ruimte. Heb al  88x den kop gestoten!
Re: Ik heb een baantje ... update spiraal
Ik snap het niet helemaal. Een spiraal werkt niet en je moet 30 cm hoogteverschil aanpakken. Waarom werkt de spiraal niet?  2x8 mm spaanplaat lijkt mij ook niet handig, veel te dik, maar dat hoeft niet je probleem te zijn.


groet, Michiel
Re: Ik heb een baantje ... update spiraal
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re: Ik heb een baantje ... update spiraal
Grootste probleem is dat ik te eigenwijs ben en niet de voorbeelden gevolgd heb.
Op zichzelf was de spiraal goed en bruikbaar qua
constructie. Het stijgingspercentage was echter te
heftig voor de testtrein.
Een extra omloop lukte om 2 redenen niet:
1. plotselinge uitbreiding naar treinen met pantografen (extra hoofdruimte nodig)
2. conflict met onderliggend niveau

Inmiddels de problemen opgelost op het lastigste stukje.
Het overige is zagen, lijmen, schroeven en gebruikmaken van de inmiddels
gevonden percentages
Re: Ik heb een baantje ... update spiraal
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Ik heb een baantje ... update spiraal
Hoi Arnold,

Ik zie nu pas je draadje (via het iTrain forum :) )
Het ziet er nogal degelijk uit. Succes met de bouw. Ik ga dit zeker volgen.
Re: Ik heb een baantje ... update spiraal
Hoi Arnold,

Ziet er zeer gaaf uit man :thumbup: :thumbup:
Wel heel veel werk aan gehad, maar dan heb ook wat.

Veel suc6 met de verdere bouw van je baan

Groet
Arie
Re: Ik heb een baantje ... halogeentrafo vs ledstrip
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re: Ik heb een baantje ... halogeentrafo vs ledstrip
De houtbouw is klaar en ben zo nu en dan bezig met de volgende stapjes.
Hik een beetje aan tegen alle touwtjes trekken en ben maar bezig gegaan
met de verlichting onder de tafel. Handig voor een aankomend bejaarde en
vooral leuk voor de geplande videowagen. Je moet dan wel een beetje
licht hebben voor redelijk beeld. Gekozen voor de ledstrips op 5m rol. Kerstslangen
niet gekozen vanwege de warmte ontwikkeling

Effies over de halogeen trafo's...

Ik heb 2 trafo's liggen die uit de keuken stammen.
Ooit gekocht bij Gamma en bewaard voor je weet maar nooit.
Paulmann 70VA met 2 uitgangen.

Ik heb de wel bekende ledstrips uit Azie er op gezet
(hele rol van 5 meter). Ledjes branden maar lichtopbrengst
is naatje. Op een oude racebaantrafo 12v geeft het plots
een berg licht als bedoeld.

Waar ik als electro-beet toch wel benieuwd naar ben, hoe dit
verschil nu toch komt. Eerder in het draadje werd er al iets over gezegd,
maar dat gaat mijn lekenpetje ver te boven.

Als er iemand de moeite zou willen nemen om dit aan Jip en Janneke
uit te leggen, alvast mijn grote dank!

Arnold

ps ben blij met HO
De afgelopen week voor een demobaan komende beurs Zutphen voor een vriendje
schaal N huisjes onderhanden genomen. AfzieN met een grote N...
Re: Ik heb een baantje ... halogeen trafo vs ledstrips
fijn dat je de hellingen heb gevonden en de baan verder evolueert, zou ik zeggen.   Blijven posten, en regelmatig wat foto's toevoegen , daar houdt "het volk" van.

Wat je licht beterft, is het wat giswerk...   Zijn dat gewone gewikkelde transformatoren ? leveren die 12V wisselspanning of gelijkspanning ?  Of zijn het elektronische types (geschakelde) , die hebben immers een hogere belasting nodig.   Probeer eens om er een 12V halogeen lampje van bvb 25 Watt bij te koppelen parallel op je led strip, gewoon als test wat er dan gebeurt...
Re: Ik heb een baantje ... halogeen trafo vs ledstrips
Beste Arnold,

zoals reeds eerder beschreven door Dani, een elektronische (geschakelde)voeding werkt pas goed met voldoende belasting. Een halogeenlamp bijhangen is een oplossing om meer belasting te krijgen.
Waar je ook moet voor oppasen is de lengte van de bekabeling. Bij elektronische voedingen mag deze "normaal gezien" niet langer dan 2m zijn van de voeding naar de belasting. Langer zal zeker werken, maar hoeveel langer je mag gaan weet ik ook niet.

Mvg,


Ronald
Re: Ik heb een baantje ... halogeen trafo vs ledstrips
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re: Ik heb een baantje ... halogeen trafo vs ledstrips
Vanavond de rechter van de U van mijn tafel benedendeks voorzien
van de strips.
Ben er nu wel achter gekomen dat de trafo 12v = (van een hema racebaan
uit 1969) eist dat draadjes op - en + goed zitten.
De halo trafo die ik nu even gebruik om te testen of de draadjes goed gesoldeerd zijn,
geeft licht ongeacht plus of min, dus kennelijk wisselstroom.
De lichtopbrengst is dan ook fors lager.

Ik ben wel van de ordening en netheid. maar bij het trekken van de eerste draadjes en
het risico van een drie-dubbele hernia ben ik al lang blij dat het min of meer zit en werkt.
Ergens ergert mij dit zeer, zou het graag zo netjes hebben als je hier soms ziet, maar niet
genoeg geduld en lenigheid vrees ik. Bouwen is plannen, dus vooruitzien... helaas
De helft van de ondergrondse baan heeft nu licht.
Komende dagen de draadjes fatsoenlijk verbinden en dan oversteken naar de rest, waarbij
meer rekening is gehouden met de ledjes
Re: Ik heb een baantje ... halogeen trafo vs ledstrips
als het "niet uimaakt" dan heb je inderdaad een wisselspanning aan de uitgang.  Dat zou ik toch proberen te vermijden als ik jou was, is niet gezond voor je LED strips.
Probeer een met flinke gelijkrichtercel er tussen te zetten.   Zo een diodebrug kan je bij de elektronika boer kopen tot 10,15  en meer ampères zodat die zeker voldoende stroom kan verdragen.   Om te weten hoeveel je moet hebben, kan je dat berekenen...     

De LED strips vragen tussen 10 en 20 mA per strookje van 5 cm.   Met 10 mA heb je al flink wat licht !    Dus dat wil zeggen dat je per meter  20x10 = 200 mA  nodig hebt (een strookje heeft meestal 3 LEDs en een weerstandje en is 5 cm lang dus 20 stuks per meter, zijnde 60 LEDs).

Met een voeding van 1A kan je dus een rol van 5m voeden, maar het zal niet helemaal de volle helderheid geven.   Neem je 2A, dan heb je 20 m1 per segmentje en heb je volle lichtopbrengst.

Je vermeldt verder   70 VA  voor je trafo.   Aangenomen dat dit bij 12V is, heb je dus    (70 VA /12 V) =  ongeveer 6 Ampère beschikbaar.
Als je een gelijkrichtercel wil aanschaffen, kan je ofwel eentje van 2 a 4  A  per kring gebruiken (strip van 5m)  ofwel  1 grote van  pakweg 10A tot 15A   op de gehele zwik zetten.   Die kosten een paar eurootjes en je bent klaar.    De spanning kan dan wel even boven de 12V komen maar dat is niet zo heel erg.

een voorbeeldje :  http://www.electronic-direct.be/product/pk10/shop.htm?lng=nl                  (2,5 €)

In principe kan je nu gewoon rustig verder plakken en bedraden , en de gelijkrichter dan op het einde toevoegen waar alle draadjes samen komen, vlak na de trafo.



Veel knutselplezier en sterkte met je rug !  Ik heb zelf een dubbele hernia in de onderrug en eentje in de nek....   dat maakt het klussen aan de baan niet makkelijker, maar voor het goede doel (de treinbaan) doen we al es een extraatje :-) :-)

Re: Ik heb een baantje ... led trafo's
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re: Ik heb een baantje ... led trafo's
Zo af en toe aan het knutselen. Vanavond tegen de deuntjes van het liedjesgebeuren
in Malmö op de achtergrond bijna de laatste hand gelegd aan de led-strips.
Kreeg gelukkig hulp van jongste zoon als derde hand.
Heb inmiddels de strips gevoed door trafo's uit de UK/HK via ebay.
De plakstrips behoeven wel hulp van her en der een nietje netjes geplaatst
om het goed op de plek te houden.
Ondertussen een vriendje bijgestaan met zijn N baantje voor display op beurzen.
Nog een paar dagen en dan (eindelijk) een begin met de railsjes te leggen etc.
Thans via mede via de invloeden door de verhalen van het vriendje de beurganger
(Lichtenau N spoor) toch het vizier gericht op I-Train ipv Koploper.
De lampjes branden alvast, inmiddels bijna 25 meter strips in tal van stukjes.
Toch altijd veel meer werk en tijd dan je vooraf denkt, maar das de hobby!
Re: Ik heb een baantje ... rails leggen
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re: Ik heb een baantje ... rails leggen
In het weekend de boel voorbereid voor het leggen van de rails en het solderen van de rood
en bruin. De diode-truc 1 en 2 wordt onder de bedding toegepast.
Gisterenavond met een paar stukjes gekneusde c rail een test gedaan vwb
de draadjes en diodes.
In de testopstelling gebruik ik 3 ledjes van de bekende led-rollen.
Deze komen op de aansluitingen voor de s88 bedoeld, gevoed door
een 32va Ma trafo op de rail via geel/bruin.
Ik rol dan gezellig een wagon over het railstuk en als eea goed is brandt de led.
Als de led brandt zonder wagon -> probleempje
Als de led vervolgens niet brandt op een volgend railstukje -> in die rail probleempje

Dit werkt voor mij erg fijn. Heb nu pas 2 blokken/4 secties gedaan, maar al een probleempje
heel snel kunnen traceren en kunnen verhelpen. Hoop dat het binnenkort wat sneller zal gaan met nog
40 blokken te gaan..

Via het forum al eerder de tip opgedaan om de melder-massa-staven te voorzien
van een likje nagellak op de kopse kanten. Weet niet of het werkt, maar het was op zich al hilarisch om met een zoon van 11
naar de action te gaan om nagellak te gaan kopen. Echt een aanrader.
Voor 42ct per potje geen ramp.
Overigens bleek vanmiddag dat de nagellak ook heel goed werkt om die leds
een ander kleurtje of andere kleurtoon te geven, afhankelijk van de lakkleur natuurlijk.
Zal vast ook werken bij de losse ienie-mienie ledjes.

Verder fixeer ik de draadjes onder de c rail met een drupje hot glue van u raadt het al.
Niet echt nodig, maar het houdt de boel een beetje bij elkaar.