Nieuws: Hou zondag 24 november 2019 vrij in je agenda! Dan is de jaarlijkse 3railforum gastendag! Lees er meer over in de aankondiging!
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  Klimspiraal en andere vragen
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Klimspiraal en andere vragen  (gelezen 3265 keer)

Annemia

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Met vriendelijke groet, Winus
Klimspiraal en andere vragen
« Gepost op: maandag 30 januari 2012, 12:37:57 »

Na jaren wachten ben ik eindelijk begonnen aan het aanleggen van een baan. In eerste instantie om uit te proberen en te kijken of het lukt. Ik heb al veel op dit forum gelezen, maar hoe meer je leest, hoe meer vragen er bij me opkomen.
Mijn baan moet komen op een bestaande tafel. Deze heb ik een tijd geleden op de kop getikt en deze bestaat uit vier delen twee van 1,15 bij 1,15 en twee van 95 bij 95 cm. Ze staan nu in een L vorm aan elkaar vastgemaakt met bouten 3,25 bij 1,15/1,90 cm. De tafel heeft twee niveaus, hoogteverschil 47 cm. Ook zitten er wielen onder, zodat het geheel verplaatsbaar is.
Om de niveaus met elkaar te verbinden heb ik een klimspiraal gemaakt volgens de bouwbeschrijving van Riny Smetsers uit 2007. Ik heb het geheel werkend en boven en beneden wat rails gelegd om met name de spiraal (het stijgen en dalen) uit te proberen. Omhoog via  M5200 en naar beneden via M5100. 5 1/2 winding. Gaat eigenlijk heel goed met allerlei treincombinaties. Omdat ik nog heel veel M-rails heb wil ik het onderste niveau met M-rails uitvoeren en boven C-rail.
Inmiddels tot de ontdekking gekomen dat de spiraal weer uit elkaar moet, want de stroomvoorziening is onvoldoende. Ik heb nu per winding één aansluitrail. Om digitaal te rijden is dit denk ik onvoldoende.
Ook moet ik er denk ik contactrail o.i.d. in zetten voor bezetmelding en de spiraal in blokken verdelen.
Ik doe de treinbesturing nu via CS1upd en kijk wel eens naar Koploper.
Voor de 5100 heb ik inmiddels voldoende contactrails kunnen scoren. Ook heb ik een oude 5100 rails opgeofferd om zelf een contactrail te maken. De info heb ik op dit forum kunnen vinden en ik denk dat ik voor massadetectie kies.
Voordat ik nu begin aan de 5200 rail om te bouwen naar contactrail zou ik graag advies krijgen over een aantal zaken:
1. Hoeveel stroomaansluitingen per winding?
2. Hoeveel blokken?
3. Waar de contactrails te plaatsen en hoe? Steeds in paren van twee en 30 cm. er tussen?
4. Heb ik nu een "Belgische" spiraal? Hij gaat nu met de klok naar beneden.
5. Nog andere adviezen over dingen die ik over het hoofd gezien heb?
Kortom een aantal beginnersvragen waar ik via dit forum antwoord op hoop te krijgen.
Winus
Gelogd
Met vriendelijke groet, Winus

Golfer

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
Re:Klimspiraal en andere vragen
« Reactie #1 Gepost op: maandag 30 januari 2012, 15:54:47 »

Inmiddels tot de ontdekking gekomen dat de spiraal weer uit elkaar moet, want de stroomvoorziening is onvoldoende. Ik heb nu per winding één aansluitrail. Om digitaal te rijden is dit denk ik onvoldoende.

Ook moet ik er denk ik contactrail o.i.d. in zetten voor bezetmelding en de spiraal in blokken verdelen.
....... zou ik graag advies krijgen over een aantal zaken:
Winus

Hallo Winus,

Vele vragen maar toch ziet het er al mooi uit.

1. Hoeveel stroomaansluitingen per winding?
Per winding (4 m.) heb ik tenminste 2 voedingspunten. Dat is bij c-rail ! en bij m-rail wordt het vast meer.

2. Hoeveel blokken?
De bloklengte is tenminste zo lang als je langste trein zeggen ze hier. Het wordt wel bepaalt door je langste treinen maar of het je allerlangste moet zijn betwijfel ik. Het is echter in je klimspiraal niet anders dan in de overige baan. Mijn blokken zijn bij voorkeur tussen 2.30 en 2.50 m maar dat halen ze niet alle en dat is geen ramp.

3. Waar de contactrails te plaatsen en hoe? Steeds in paren van twee en 30 cm. er tussen?
In paren van twee aan het begin en aan het einde van een blok. Bij lange blokken of bij tweerichtingsverkeer zou ik kiezen voor een derde paar in het midden. Kies je voor volledige detectie dan bestaat je derde sectie dus uit alles tussen begin en eind.
 
4. Heb ik nu een "Belgische" spiraal? Hij gaat nu met de klok naar beneden.
Ja, vast ! normaal is rechtsrijdend het opgaande spoor

5. Nog andere adviezen over dingen die ik over het hoofd gezien heb?
Boor geen gaatjes door het traject in de spiraal om draden door te trekken. Dat gaat wel maar ze hangen ongetwijfeld daarna in de panto's. I've been there ;)

groet,
Michiel

Gelogd
Vriendelijke groet,
Michiel

Golfer's kelderbaan project

Koploper 7.5 -21 on Win7 64bit over loconet UH IB Basic 65060

Roy

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Het is allemaal de schuld van opa flodder!
Re:Klimspiraal en andere vragen
« Reactie #2 Gepost op: maandag 30 januari 2012, 16:06:45 »

Hoi,

nog even een opmerking over punt 4. (wellicht dat het antwoord van Michiel niet helemaal duidelijk is). Treinen rijden in de meeste landen rechts. Als je dat in model ook doet, betekend dit, dat een stijgende trein dus in je krapste bocht rijd. Hierdoor is het stijgingspecentage hoger en ook meer wrijving van de wielen. dit hoeft geen probleem te zijn, maar daarom worden ze meestal andersom gemaakt.

Roy

bellejt

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
  • graag een glaasje wijn
    • Eigen Site
Re:Klimspiraal en andere vragen
« Reactie #3 Gepost op: maandag 30 januari 2012, 16:17:48 »

2 - neem in de dalende lijn je blok en stopsectie wat langer.Dit om veiligheidsredenen.Als er dan al een loc zou doorschieten dan heb je reserveruimte.Langste trein + 50 cm.

4 - Belgische spiraal = links klimmen.In Belgie wordt nl links gereden.Heb je ook een voordeel want dan heb je de grootste spiraaldiameter om omhoog te gaan en de minste wrijving.
Gelogd
Groetjes,Salutations,Greetings,JOHNNY

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16332.0
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=18364.0
http://www.johnnyrail.net/
Belgie NMBS/Luxemburg CFL.
Ecos kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann
Wielemans Marklin

Annemia

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Met vriendelijke groet, Winus
Re:Klimspiraal en andere vragen
« Reactie #4 Gepost op: maandag 30 januari 2012, 20:05:04 »

Hartelijk dank Michiel, Roy en Johnny voor de adviezen tot nu toe.

Het is dus denk ik het handigste om per winding een blok te maken en het onderste blok uit 1 1/2 winding te laten bestaan. Dan heb ik gelijk een wat langere sectie voor mogelijk uitlopen.

Het buitenste spoor is per winding ongeveer 240 cm. Dan ga ik per blok/winding drie stroomaansluitingen maken.

Michiel, ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt met "Kies je voor volledige detectie dan bestaat je derde sectie dus uit alles tussen begin en eind" ?

Het veranderen van de spiraal van "Belgisch" naar normaal is niet zo'n groot probleem (ik hoop niet dat ik nu Belgische leden over me heen krijg want zo is het niet bedoeld), de onderste plaat komt dan boven en omgekeerd.

Waar ik nog wel benieuwd naar ben is naar de manier waarop ik het beste een ringleiding voor de stroomvoorziening kan aanleggen. Ik wil daar installatiedraad voor gaan gebruiken, maar dan ?????

Winus



Gelogd
Met vriendelijke groet, Winus

bellejt

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
  • graag een glaasje wijn
    • Eigen Site
Re:Klimspiraal en andere vragen
« Reactie #5 Gepost op: maandag 30 januari 2012, 20:12:33 »

vanop je installatie draad gewoon aansluitingen naar de middenleider en massa met draadjes van 0,5 (of 0,14 ) mm.Zo is het hier ook zo.Kijk eens naar mijn topics.Daar staan foto's bij.Ik rijd in 1 richting en dan heb je maar 2 melders/blok nodig.Een lange binnenkomstmelder en een stopmelder van minstens 36 cm.Heb ik volledige detectie van het blok.Een derde melder is nutteloos bij koploper als je in 1 richting rijd.
Gelogd
Groetjes,Salutations,Greetings,JOHNNY

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16332.0
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=18364.0
http://www.johnnyrail.net/
Belgie NMBS/Luxemburg CFL.
Ecos kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann
Wielemans Marklin

Golfer

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
Re:Klimspiraal en andere vragen
« Reactie #6 Gepost op: maandag 30 januari 2012, 23:09:57 »

Michiel, ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt met "Kies je voor volledige detectie dan bestaat je derde sectie dus uit alles tussen begin en eind" ?


Waar ik nog wel benieuwd naar ben is naar de manier waarop ik het beste een ringleiding voor de stroomvoorziening kan aanleggen. Ik wil daar installatiedraad voor gaan gebruiken, maar dan ?????

Winus

Hopelijk is het plaatje hieronder wel duidelijk.


Kijk eens bij John (Tilly's)  voor de bekabeling



groet,
Michiel
Gelogd
Vriendelijke groet,
Michiel

Golfer's kelderbaan project

Koploper 7.5 -21 on Win7 64bit over loconet UH IB Basic 65060

Golfer

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
Re:Klimspiraal en andere vragen
« Reactie #7 Gepost op: maandag 30 januari 2012, 23:18:41 »

Een derde melder is nutteloos bij koploper als je in 1 richting rijd.

Je kunt het rempunt met een derde melder toch verleggen?
Gelogd
Vriendelijke groet,
Michiel

Golfer's kelderbaan project

Koploper 7.5 -21 on Win7 64bit over loconet UH IB Basic 65060

bellejt

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
  • graag een glaasje wijn
    • Eigen Site
Re:Klimspiraal en andere vragen
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 31 januari 2012, 00:00:57 »

kan je evengoed met een virtuele melder.Als je de blokken de lengte geeft van de langste trein + 50 cm dan heb je vlot verkeer.
Gelogd
Groetjes,Salutations,Greetings,JOHNNY

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16332.0
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=18364.0
http://www.johnnyrail.net/
Belgie NMBS/Luxemburg CFL.
Ecos kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann
Wielemans Marklin

3railkoen

  • Gast
Re:Klimspiraal en andere vragen
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 31 januari 2012, 07:27:03 »

hi belletj heeft gelijk, gewoon simpel houden
- 1 blok per wending om het simpel te houden
- 2 secties per blok
- een stop sectie aan het einde van het blok van 2 railstukken lang
- de rest is remsectie
- op 2 plaatsen baanspanning aansluiten / wending
- als je 1 blok / wending neemt kan je ook alles recht boven elkaar laten vallen  qua aansluitingen en kan je het makkelijk in een paar  leiding kokers naar beneden voeren
- zet meteen de diode truc onde rje rails

mvg koen

Gelogd

Annemia

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Met vriendelijke groet, Winus
Re:Klimspiraal en andere vragen
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 31 januari 2012, 20:49:31 »

Weer hartelijk dank voor de reacties, maar helemaal eruit ben ik beslist nog niet.

Michiel, je doet er een plaatje bij waarin nu de begrippen blok en sectie voorkomen. Kun je me definiëren wat een blok en wat een sectie is. Is een sectie het stukje van 2 rails tussen twee contactrails??

Ik ben van plan om per winding een blok te maken. Dat houdt volgens mij in dat ik daar dan contactrails in leg. Maar hoeveel moeten dat er nu zijn en waar precies? Eerst dacht ik twee aan het ene eind met 30 cm (=2 rails) tussenruimte, maar daar begin ik nu weer aan te twijfelen. Moeten deze twee contactrails trouwens nog op een of andere manier met elkaar verbonden worden? Ik meen hier iets over gelezen te hebben, maar kon dat niet terug vinden.

De diodetruc heb ik gevonden. Maar in de Wiki staat er één beschreven met twee diodes en elders in de draadjes wordt er maar één gebruikt. Als ik het goed begrepen heb is in mijn geval één voldoende.
De diode zet ik trouwens in de spiraal niet onder de rails maar vlak ernaast, want als er iets mee is kan ik daar later heel moeilijk bij komen en de spiraal komt toch niet in het zicht.

De stroomvoorziening kom ik na alles wat ik gelezen heb wel uit. Alleen nog zien hoe ik aan rood installatiedraad kom. België is net iets te ver van mijn huis.

Winus

Gelogd
Met vriendelijke groet, Winus

bellejt

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
  • graag een glaasje wijn
    • Eigen Site
Re:Klimspiraal en andere vragen
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 31 januari 2012, 21:07:39 »

diodetruck heeft alleen zin als je werkt met massadetectie.
Voor je kontaktrails leg je er 1 aan het begin van het blok en 1 aan "2 a 3" rails van het einde.
Gelogd
Groetjes,Salutations,Greetings,JOHNNY

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16332.0
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=18364.0
http://www.johnnyrail.net/
Belgie NMBS/Luxemburg CFL.
Ecos kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann
Wielemans Marklin

3railkoen

  • Gast
Re:Klimspiraal en andere vragen
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 31 januari 2012, 21:19:35 »

das waar het is geen massadetectie hier ivm m-rails.. dus vergeet de diodetruuk. je zou wel stroom detectie kunnen doen ipv die contact rails

gr
Gelogd

Annemia

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Met vriendelijke groet, Winus
Re:Klimspiraal en andere vragen
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 31 januari 2012, 21:22:08 »

Ik ga juist wel massa detectie doen!!
Ga immers de M-rails ombouwen.
Gelogd
Met vriendelijke groet, Winus

3railkoen

  • Gast
Re:Klimspiraal en andere vragen
« Reactie #14 Gepost op: dinsdag 31 januari 2012, 22:16:39 »

huh,, dat is toch 1 groot ijzeren geheel?? hoe wil je die ombouwen ??
Gelogd

Sattrickske

  • Gast
Re:Klimspiraal en andere vragen
« Reactie #15 Gepost op: dinsdag 31 januari 2012, 22:20:43 »

Ik ga juist wel massa detectie doen!!
Ga immers de M-rails ombouwen.
Daar ben ik heel benieuwd naar , zoals 3railkoen zegt, dit is één metalen geheel.  Technisch zou het kunnen maar het is ongelofelijk veel werk...
Gelogd

Annemia

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Met vriendelijke groet, Winus
Re:Klimspiraal en andere vragen
« Reactie #16 Gepost op: dinsdag 31 januari 2012, 23:26:46 »

Ik heb de wijsheid ook niet van mijzelf maar uit onderstaand draadje.

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=33556.new;topicseen#new
Gelogd
Met vriendelijke groet, Winus

3railkoen

  • Gast
Re:Klimspiraal en andere vragen
« Reactie #17 Gepost op: dinsdag 31 januari 2012, 23:34:33 »

pff wat een gedoe wordt dat, wordt er zeker niet betrouwbaarder op en bovendien krijg je korte detectie stukken tenzij je alle rails gaat loshalen ... die fotos geven niet duidelijk weer hoe de losgezaagde rails weer "stevig"  is vastgezet..

anyways ,, jouw feestje.. ik zou gewoon c of k op die spiraal leggen of stroomdetectie toepassen want dan heb je wel meteen volledige detectie van de de sectie waar de stroomafname is.. op je c-rail stuk in de rest van de baan kan je dna gewoon volleige ,massa detectie doen
Gelogd

Annemia

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Met vriendelijke groet, Winus
Re:Klimspiraal en andere vragen
« Reactie #18 Gepost op: woensdag 01 februari 2012, 00:02:47 »

Ik ga eerst beginnen met een testbaan, de "Aelderbaan" van Koploper en dan zie ik wel hoe het uitpakt. Dan kan ik een heleboel dingen tegelijk uitproberen. Heb net vanavond, na heel veel gedoe met WinXP, mijn CS1R via een crosslink kabel aan een oude laptop geknoopt. Via een hub ging het makkelijk, maar via de crosslink kabel was het nogal veel uitproberen en veranderen aan de instellingen.
Ik heb er eigenlijk wel vertrouwen in dat het lukt ,et de massadetectie en M-rails..
Gelogd
Met vriendelijke groet, Winus

Golfer

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
Re:Klimspiraal en andere vragen
« Reactie #19 Gepost op: woensdag 01 februari 2012, 19:12:56 »

Ik ga juist wel massa detectie doen!!
Ga immers de M-rails ombouwen.

Een aantal rails gaat wel lukken maar je hele m-baan met massadetectie ...  'Zeer ambitieus' is nog een understatement.

Je komt daar vast van terug  ;)


groet,
Michiel
Gelogd
Vriendelijke groet,
Michiel

Golfer's kelderbaan project

Koploper 7.5 -21 on Win7 64bit over loconet UH IB Basic 65060
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.631 seconden met 23 queries.