Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Is er "nep" Marklin in de handel,en waar aan te herkennen?

Gestart door Josje zaterdag 28 januari 2012, 22:01:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Is er "nep" Marklin in de handel,en waar aan te herkennen?
Beste treinvrienden.
Zoals iedereen wel weet,moet men voor een "merk"betalen.
Iedereen heeft wel eens mee te maken gehad.Of het nu nep cosmetica is,of nep kleding of de illegale sigarettenhandel.
Miljoenen euro's wordt er met deze handel verdient.
Nu is mijn vraag aan jullie:Is er illegale handel van bijvoorbeeld oostblok of Chinese landen waar Marklin gemaakt wordt,en waaraan zou ik dat aan kunnen herkennen?Marklin is nu eenmaal een naam met faam,en daar betaal ik voor!
Met vriendelijke hobby groeten,
Josje
Re:Is er "nep" Marklin in de handel,en waar aan te herkennen?
Nee, dat is er niet.

Gr, Ben.
Re:Is er "nep" Marklin in de handel,en waar aan te herkennen?
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Is er "nep" Marklin in de handel,en waar aan te herkennen?
Voor zo ver ik weet niet nee, maar er zijn wel vervalsingen van sommige modellen in omloop. Denk bijvoorbeeld aan de Museumwagen van 1985 en de Northlander.
Re:Is er "nep" Marklin in de handel,en waar aan te herkennen?
Wat heet vervalsingen,potje verf en paar stikkers kun je snel het een en ander aanpassen en veranderen.
Of je dan aan vervalsing moet denken , weet ik niet.
Maar dat zijn maar uitzonderingen.
Waar je meer mee te maken kunt krijgen is dat ze je iets anders verkopen dan wat je krijgt.
En dan spreek je meer van vals dan vervalsing .... :D
En zelf een beetje opletten zal je zeker helpen.


Mvg: Alex
Re:Is er "nep" Marklin in de handel,en waar aan te herkennen?
Hallo Josje,

Er is wel degelijk vals materiaal op de markt maar eigenlijk alleen voor de modellen die zo duur zijn en/of zo weinig geproduceerd dat het de moeite loont.
Volgende link gaat naar de site van Paul Deardoff (engelstalig),  verzamelaar van oud Marklinmateriaal en op de site staan diverse artikelen over vervalsingen.

http://marklinstop.com/


Trouwens vanwaar de interesse?  >:-D
groet,
Frank
Re:Is er "nep" Marklin in de handel,en waar aan te herkennen?
Hoi Frank,
De interesse is me opgewekt,doordat een vriend van mij bij de "douane "werkt.
Inmiddels werkt hij bij de customservices op een luchthaven hier in Nederland.Hij heeft eerder gewerkt bij de havens hier.
Hij is met een opleiding bezig,speciaal gericht op vervalsingen.
Onlangs is er een lading met vervalst (baby)speelgoed ontdekt.Deze was niet goedgekeurd doordat er stoffen in zaten die niet volgens de Europeese regels gelden.Ook was de naam vervalst.Nu ging het om een heel kleine partij ,maar toch..
Vandaar,dat ik dit hier ter sprake nam op dit forum.
Josje
Re:Is er "nep" Marklin in de handel,en waar aan te herkennen?
Hallo Josje, dat laatste was natuurlijk met een knipoog; maar interessant werk dat je vriend heeft!

Een van de redenen waarom ik op de (titel van) dit draadje reageerde was omdat van mijn schoonvaders zolder een vooroorlogse locomotief kwam waarvan (bleek later, zichtbaar in bv de Koll (= een gids met omschrijvingen en (verzamelaars)waarde van Märklinmateriaal)) kennelijk ook vervalsingen in omloop zijn. Uiteindelijk kon deze locomotief niet anders dan echt zijn want deze had al ruim 60 jaar bij mijn schoonvader op zolder gestaan.

Ik denk dat je bij Märklin alleen aan de heel dure verzamelobjecten moet denken en de 'makkelijke' waardeverhogende modificaties aan modellen waar Alex het over heeft. Dit zal zeker niet per partij gaan, maar meer per stuk.
Nu ben ik nog niet zo heel erg ingewijd in de tienduizenden modellen die er in de loop der jaren zijn geproduceerd, maar er zullen vast meer voorbeelden van vervalsingen zijn dan Rutger noemt.
Gezien bovenstaande is het aan hem en anderen om die te openbaren ter waarschuwing aan iedereen.

groet,
Frank
Re:Is er "nep" Marklin in de handel,en waar aan te herkennen?
Citaat van: treinbaanbeginner op zondag 29 januari 2012, 14:40:11
Hallo Josje, dat laatste was natuurlijk met een knipoog; maar interessant werk dat je vriend heeft!

Een van de redenen waarom ik op de (titel van) dit draadje reageerde was omdat van mijn schoonvaders zolder een vooroorlogse locomotief kwam waarvan (bleek later, zichtbaar in bv de Koll (= een gids met omschrijvingen en (verzamelaars)waarde van Märklinmateriaal)) kennelijk ook vervalsingen in omloop zijn. Uiteindelijk kon deze locomotief niet anders dan echt zijn want deze had al ruim 60 jaar bij mijn schoonvader op zolder gestaan.

Ik denk dat je bij Märklin alleen aan de heel dure verzamelobjecten moet denken en de 'makkelijke' waardeverhogende modificaties aan modellen waar Alex het over heeft. Dit zal zeker niet per partij gaan, maar meer per stuk.
Nu ben ik nog niet zo heel erg ingewijd in de tienduizenden modellen die er in de loop der jaren zijn geproduceerd, maar er zullen vast meer voorbeelden van vervalsingen zijn dan Rutger noemt.

Hoi Frank,
Ik zal me geheel aansluiten aan je verhaal ! :thumbup:
Josje

Edit Herman05: Quote gerepareerd
Re:Is er "nep" Marklin in de handel,en waar aan te herkennen?
Hoi Josje

Nou neppers van marklin ben ik nog niet veel tegen gekomen.
Maar ik heb wel eens jaren geleden op een beurs een br 23 gekocht die er aardig nieuw uit zag.
Maar bij thuis komst zag ik pas toen ik hem had open gemaakt dat het aan de binnenkant een grote rotzooi was. :-(
Hij bleek ook nog eens te zijn over gespoten je kon de lak er zo met je nagel af halen
Maar ja achter af eigen schuld natuurlijk had het als ik goed gekeken had het moeten zien natuurlijk. :(

Tony
Re:Is er "nep" Marklin in de handel,en waar aan te herkennen?
Hoi Tony
Dat zou ik een "koop-nepper noemen"en dat heeft iedereen wel eens meegemaakt.Op de markt doet ie het goed,en thuis niet.
De raad die mijn vriend heeft meegegeven,is toch een overweging waard,als dat je iets koopt dat het ook echt is.(al is het soms niet te zien...)Het is en blijft uitkijken!
Josje
Re:Is er "nep" Marklin in de handel,en waar aan te herkennen?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Is er "nep" Marklin in de handel,en waar aan te herkennen?
Hoi Tony,

Wat een pech voor jou,met je 23er,en bekijk een model eerst eens goed,voordat je hem koopt.
Dat kan een hoop ellende en teleurstelling besparen ;)

De echte neppers,eigenlijk zijn het vervalsingen,zul je vaak alleen vinden omtrent modellen die in verzameling waarde hoog zijn ingeschat.
Voor de modellen die Märklin nu maakt,zal dit niet zo gauw opgaan,je moet dan terug kijken op de jaren '50.
En voordat je de neppers herkent,moet je ook de echte kennen,en dat zal niet iedereen kunnen nazeggen.

Soms bied een Koll een uitkomst,maar soms ook niet,en zul je van je eigen expertise moeten uitgaan.
Zeker als jezelf niemand hebt om dit te kunnen zien,maar zolang je niet met het verzamelen van vijftiger jaren modellen,zou ik me niet ongerust maken.

Voor die maandag ochtend monsters,zoals jij daarvan eentje hebt aangeschaft,gelden andere regels.
Nu kan je op een beurs niet de binnenkant bekijken,maar een proefrit is zeker aan te raden,zeker als je het model ook kopen wil.
Mochten hierin gebreken zitten,dan valt dat meteen op,en het verhaal van de verf was je dan ook wel opgevallen.

Dus wees voorzichtiger met de modellen,die je nog wilt aanschaffen.
Ook al lijkt de aanbieding nog zo mooi,laat je er niet door verblinden ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re:Is er "nep" Marklin in de handel,en waar aan te herkennen?
Er schijnt iemand hier van het forum te zijn (wie zeg ik niet) die modellen omspuit in andere kleuren en dan voorziet van andere decalls.  :P
Zo lijkt zelfs een Mehano ineens veel meer waard te zijn en dat soort dingen zullen ook wel met Märklin gebeuren.
Oeps, nu heb ik geloof ik iets teveel gezegd..  >:-D >:-D
Re:Is er "nep" Marklin in de handel,en waar aan te herkennen?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Is er "nep" Marklin in de handel,en waar aan te herkennen?
Citaat van: Kermit65 op zondag 29 januari 2012, 21:01:42
Er schijnt iemand hier van het forum te zijn (wie zeg ik niet) die modellen omspuit in andere kleuren en dan voorziet van andere decalls.  :P
Zo lijkt zelfs een Mehano ineens veel meer waard te zijn en dat soort dingen zullen ook wel met Märklin gebeuren.
Oeps, nu heb ik geloof ik iets teveel gezegd..  >:-D >:-D

Hallo Kermit65,

We hebben het niet over exemplaren die worden omgeschilderd,en het forumlid die dit doet maakt er geen geheim van ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re:Is er "nep" Marklin in de handel,en waar aan te herkennen?
Yep, zeker, denk maar eens aan al die omgespoten 1200 van de laatste jaren, en wat denk je van de g1206 in DHL en DSM kleuren?
Re:Is er "nep" Marklin in de handel,en waar aan te herkennen?
Hahaha moet ik nou mijn vriend roepen die bij customservices zit!! :) :) :)
Josje
Re:Is er "nep" Marklin in de handel,en waar aan te herkennen?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Is er "nep" Marklin in de handel,en waar aan te herkennen?
Citaat van: Josje op zondag 29 januari 2012, 21:19:33
Hahaha moet ik nou mijn vriend roepen die bij customservices zit!! :) :) :)
Josje

Gaat die ook over producten,die allang door de customs heen zijn?

M.v.g.

Hans V200.0
Re:Is er "nep" Marklin in de handel,en waar aan te herkennen?
En wat was nu de VRAAG :o)
Re:Is er "nep" Marklin in de handel,en waar aan te herkennen?
de vraag is: zie bovenaan deze topic.
Re:Is er "nep" Marklin in de handel,en waar aan te herkennen?
Marklin modellen zijn moeilijk om te produceren. Wil je een neppert maken, moet je een mal hebben van alle onderdelen die op die lok zitten.

Kortom, het is al te duur om iets na te maken, en de markt is klein. Er is totaal geen winst op te behalen.
Re:Is er "nep" Marklin in de handel,en waar aan te herkennen?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Is er "nep" Marklin in de handel,en waar aan te herkennen?
Citaat van: Wijbe op zondag 29 januari 2012, 22:11:37
Marklin modellen zijn moeilijk om te produceren. Wil je een neppert maken, moet je een mal hebben van alle onderdelen die op die lok zitten.

Kortom, het is al te duur om iets na te maken, en de markt is klein. Er is totaal geen winst op te behalen.

En wat als de prijs van het eindproduct wel hoog ligt?

M.v.g.

Hans V200.0
Re:Is er "nep" Marklin in de handel,en waar aan te herkennen?
Marklin is na 1 variant nog niet uit de kosten. Een neppert kan dus evengoed een eigen bedrijf beginnen inplaats van namaak.
Re:Is er "nep" Marklin in de handel,en waar aan te herkennen?
Leuke discussie, ze apen elkaar toch steeds na. Zijn talloze lok typen die door (bijna) iedere fabrikant gemaakt wordt. Wie maakt dan de echte en welke zijn neppers  :-)

Neem nou de Traxx lok wie maakt hem nu niet onvoorstelbaar zelfs HAG gaat er mee komen  8o

Mvg, Johan HAG gaat de echte maken  B)
Re:Is er "nep" Marklin in de handel,en waar aan te herkennen?
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Is er "nep" Marklin in de handel,en waar aan te herkennen?
Als ik Märklin zou namaken, zou ik eerder de echt oude modellen nemen (pre-H0). Die leveren volgens mij vaak een stuk meer op.

Een expert zal echter altijd origineel van namaak kunnen onderscheiden.  ;)
Re:Is er "nep" Marklin in de handel,en waar aan te herkennen?
Ja Rutger,
maar die kennis houden ze natuurlijk zo veel mogelijk voor hen zelf (anders zouden het de experts niet meer zijn  ;) )

Een sterk staaltje van hoe lonend namaak zou kunnen zijn is de boogbrug 467 uit 1935. Die is 5 cm breed en zou volgens Koll ?900,- moeten kosten. Een jaar later kwam M* met dezelfde boogbrug maar een cm breder (voor veel locs was 5 cm te krap) en zou hij nu ?60,- moeten kosten... Voorwaar een opvallend verschil.

Vraag ik mij ook af of er bij producten van M* net als bij bv postzegels (karteltje vergeten ofzo) per ongeluk productiefoutjes of menselijke foutjes voorkomen die een eigen leven gaan leiden.

Overigens schijnen zelfs van (meest vooroorlogs)  M* verpakkingen vervalsingen in omloop zijn. Rare wereld leven we...

groet,
Frank
Re:Is er "nep" Marklin in de handel,en waar aan te herkennen?
Johan,
Hag zal wel het model ontwikkellen om snel op reclame loks en nieuwe kleurstellingen te kunnen inspelen

Frank,
Ik had hier twee stoomlocomotieven staan, die in principe precies hetzelfde hadden moeten zijn, echter was er bij een kleine batch iets misgegaan met een kleur en een nummer wat verkeerd erop stond. (Ik weet niet meer precies hoe het zat) de 'misdruk' kreeg ik een veel hoger bedrag voor dan de goede.

Ik heb ook (in het begin van het verzamelen) een locomotief op internet gekocht als zijnde een roco, maar toen die aankwam bleek het mijn (gelukkig) eerste HAG te zijn. ;)
Re:Is er "nep" Marklin in de handel,en waar aan te herkennen?
Je ziet niet alleen bij vooroorlogse verpakkingen vervalsingen.
Vaak de blauwe verpakkingen uit de jaren 60 zijn vaak opvallend nieuw dus vaak namaak.

Tony
Re:Is er "nep" Marklin in de handel,en waar aan te herkennen?
Of een wel heel net magazijn  :D
Re:Is er "nep" Marklin in de handel,en waar aan te herkennen?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Is er "nep" Marklin in de handel,en waar aan te herkennen?
Het grappige aan het hele verhaal is,dat de nepper ook een echt model kan hebben gekocht,en deze dan gebruikt als model voor zijn neppertjes.

Dat schijnt niemand hier zich te realiseren,en dat is wel degelijk al eerder voor gekomen,en niet alleen bij Märklin.

Dan heb ik het niet over varianten,of over misdrukken,maar over de vooroorlogse modellen,die laten zich ook gemakkelijker kopiëren.

Je hebt het dan wel over een blikken model,waarvoor je geen spuitmal nodig hebt.

Gelukkig komt het met de huidige maatstaven niet zo gauw,voor dat er een neppert geboren wordt.

Over de verpakkingen heb ik het ook niet,die kun je via andere wegen bestellen.

M.v.g.

Hans V200.0


Re:Is er "nep" Marklin in de handel,en waar aan te herkennen?
die blikken treinen...  die zijn zeker na te maken, zeker als je ze in een lage lonen land laat maken.
gr
Re:Is er "nep" Marklin in de handel,en waar aan te herkennen?
Citaat van: mathijs-spoor3 op dinsdag 31 januari 2012, 08:46:23
die blikken treinen...  die zijn zeker na te maken, zeker als je ze in een lage lonen land laat maken.

Maar ja, blikken treinen zijn eigenlijk ook mooier (vind ik).
groet,
Frank
Re:Is er "nep" Marklin in de handel,en waar aan te herkennen?
die stralen de 'sfeer' uit idd,en nieuwe  zijn meer realistisch

gr
Re:Is er "nep" Marklin in de handel,en waar aan te herkennen?
Beste mensen

Namaak of echt

Ons bedrijf in Duitsland is hier zelf debet aan.
Iedere lok heeft een eerste uitvoering, zo heeft ons moederbedrijf locs uitgebracht als de Norlander
Deze is in een gelimiteerde oplage uitgegeven ( volgens mij 5000 stuks ) verkocht destijds bij Bart Smit .
Deze treinen kregen een verzamel waarde van Hfl 3,500,00 een klene 1500 Euries.
De krokodil 3015     Nieuw uitgebracht onder 30159
Toen het moeder bedrijf dit in de gaten kreeg ( hoge prijzen ) , hebben ze  nieuwe versies uitgebracht en de marktwaarde van deze treinen stortte geheel in.
Zoals ik in de reeds meer beschreven heb, worden veel treinen overgespoten, dit is de schuld van de kopers van oud materiaal.
Let wel in de begin jaren van Märklin en Trix, voor 1970 werd er alleen mee gespeeld en gereden
veelal door kinderen.
Verzamelen deed men toen nog niet zo, dat is pas begonnen in de 70er jaren van de vorige eeuw.
Met sinterklaas stond er altijd wel een lok of wagens op het menu.
Als men nu deze treinen uit de vroegere jaren wil kopen, is de eerste vraag ( IS HIJ ONBESCHADIGD?? )
Nee veelal niet .
Vandaar dat veel materiaal wordt overgeschilderd. Is hier iets mis mee? Als het goed gebeurd wil ik stellen nee, het gaat om het beestje niet om zijn kleur.
Oude auto?s en huizen worden ook opgeknapt en behouden hun waarde of worden zelfs meer waard.
Voor verzamelaars en beleggers zou ik zeggen, net zo als met oude schilderijen en delfts blauwe borden deze moeten gekrakeleerd zijn.
Zo zie je ook bij de blikken wagens uit de 50er jaren vee,l dat de verf is aangetast ofwel gekrakeleerd,
dit geeft aan dat die dingen echt zijn en niet overgespoten.
Dus mijn stelling is beschadigingen zo wat en overspuiten zo wat, als de basis maar origineel is.
Het uiterlijk van het meisje bepaalt niet de hoe mooi ze is, maar de karakter eigenschappen.
Zo zie ik dit ook voor de oudere treinen en treinstellen.
Kijk naar de details als het je hobby is en je wilt verzamelen, leer je hier heel veel van.
Voor het rijden met deze treinen is weer een andere stelling van toepassing.

Hoop hiermee weer een discussie te hebben losgemaakt

DL 800  / Chris
Re:Is er "nep" Marklin in de handel,en waar aan te herkennen?
Hoi Chris

Ja ik ga wel een beetje mee met je stelling.
Maar toch heb ik er liever een met de orginele lak als ik er een boel geld voor neer leg

Tony
Re:Is er "nep" Marklin in de handel,en waar aan te herkennen?
Citaat van: blauweengel op vrijdag 24 februari 2012, 10:15:35
Hoi Chris

Ja ik ga wel een beetje mee met je stelling.
Maar toch heb ik er liever een met de orginele lak als ik er een boel geld voor neer leg

Tony

Ben ik geheel met je eens maaaaaaar neem het speelgenot dan op de koop toe.
Re:Is er "nep" Marklin in de handel,en waar aan te herkennen?
Ook dat ben ik met je eens Chris

Tony :P
Re:Is er "nep" Marklin in de handel,en waar aan te herkennen?
Märklin 

Ik las ergens ook nog iets over de varpakkingen
Het klopt dat replica verpakkingen in Italië gemaakt zijn ( werden )
Zover ik weet heeft Märklin hier echter een stokje voor gestoken.
En is de fabricage hiervan stil gelegd.
Maar er zijn nog heel wat dozen in omloop.
Hoe deze dozen te onderscheiden van echt.
Steek je neus is in een oude doos en je ruikt een bepaalde karton geur in de
jaren ontwikkeld.
Nieuwe replica dozen hebben deze geur echt niet.
In Duitsland zijn 2 of die bedrijven welke nog oude onderdelen verkopen ( nieuw vervaardigd )
Men zegt dat Märklin hier toestemming voor heeft gegeven, of dit waar is ??
De mallen hiervoor zijn veelal of gekocht bij Märklin of toeleveranciers van Märklin het fijne wordt
hiervan niet kenbaar gemaakt.
Maar één ding is zeker een complete lok kun je hiervan niet samenstellen, het betreft alleen diverse onderdelen.
Deze betreffende bedrijven kopen veel oud materiaal op, (b.v. SK800 VK ,om een voorbeeld te geven)
en reviseren deze, spuiten ze geheel opnieuw echter niet in de originele Märklin kleuren.
Is het dan lucratief om met deze onderdelen een nieuwe trein op te zetten ?????

Nee: absoluut niet , als ik al stel dat men alleen voor een schakel relais SK 800  ? 160,00 ex BTW vraagt,  wat moet een complete lok dan wel kosten.

Waar men wel voor moet oppassen is, dat men van een bepaalde uitvoering in een kleur, deze heeft overgespoten in een zeldzamere ( kleur ) uitvoering.
Dus wil je een zeldzamere uitvoering kopen  en je hebt zelf nog niet veel kennis van deze treinen, doe dit dan met een persoon, welke hier goede kennis van bezit dit bespaard je een hoop verdriet als je er later achter komt dat je een miskleun hebt gemaakt .
Veel plezier verder .
Re:Is er "nep" Marklin in de handel,en waar aan te herkennen?
Al lezend ben ik geneigd om te stellen dat verzamelaar mede "schuldig" zijn aan het probleem. Door de hoge prijzen die er betaald worden voor bepaalde type modelen zij er louche handelaren die deze oudere of bijzondere types op te kopen om deze vervolgens te "verven" en in eventuele namaak dozen te verkopen tegen vaak absurde prijzen.

De basis is en blijft natuurlijk Märklin dat verandert niet alleen de staat waarin het object verkeerd,dat levert de meerwaarde voor de verzamelaar waardoor er deze absurde prijzen worden neer gelegd. In feite is er dan sprake van absolute oplichting tenzij dit "verven" ed. gemeld wordt met de nodige consequenties voor de prijs van het object. Overigens begrijp ik diegene die stellen dat hun voorkeur uitgaat naar een object dat nog de orginele verf laag heeft, hoe gebutst en gekrast ook.

Het omspuiten van bepaalde modelen is een ander verhaal. Niet ieder loc wordt in zijn bedrijfs uitvoering door de fabrikant op de markt gebracht en er zijn nu eenmaal liefhebbers die deze locs wel graag op hun baan zouden willen of ombouwers die er hun liefhebberij in vinden om deze types te maken.

Zo lang er veel geld verdient kan worden met de eerst genoemde praktijken zal dit voor blijven komen en beschouw ik dus zo als eerder gezegd als oplichting.  Voor de echte ombouwers/omspuiters heb ik echter wel veel waardering zij leveren veelal een knap stuk werk.

Mvgr,
Fransspoor
Re:Is er "nep" Marklin in de handel,en waar aan te herkennen?
Reactie op Frans spoor

Beste

Naar mijn mening moet je oud materiaal laten rijden op oud spoor zo niet in de vitrine plaatsen.
Hier gaat het om nostalgie.
De schaal modellen van deze locs zijn veel al afwijkend, om op een huidige nieuwe baan te laten rijden .
Wil je echter de treinen op een huidige baan laten rijden, is er materiaal genoeg, te over zelfs om dit te realiseren.
Prijzen hiervan liggen beduidend lager als de nostalgische modellen uit opa zijn tijd.
Overschilderen of spuiten is hier dan ook van minder belang aangezien dit materiaal nooit
Boven 100 of een paar honderd zullen uitkomen.
Ik schrijf hier over de modellen van voor 1960 ofwel belegging of verzamel objecten.
Het in goede staat brengen van zo?n oude lok of wagen kan met restoratie een meerwaarde opleveren als dat je een afgetrapte uitvoering in de vitrine zet
Ik zelf doe er alles aan om mijn speeltjes er goed te laten uitzien, heb geen baan en laat ze ook niet rijden.
Heb mijn treinen rondjes laten rijden enkele jaren geleden met de kerst bij een juwelier in de etalage.
Wat gebeurt er wieltjes breken af omdat het betreffende materiaal ( gegoten wieltjes ) gingen scheuren.
Dus let wel op laat je oud materiaal rijden, is het zeker dat je problemen krijgt, hoe goed het er ook uitziet op het eerste gezicht.
Dus reviseren voor de vitrine en rijden met huidig materiaal of van na 1970 dit is mijn summiere mening.
8o
Re:Is er "nep" Marklin in de handel,en waar aan te herkennen?
op den duur krijg je problemen, maar mijn 3027 rijd ik ook mee (niet al te vaak) en die van mijn opa begaf het pas na 50 jaar intensief gebruik... het is om te rijden.en ik rijd en verzamel nu ook oud materieel van 197 of eerder.
puur om de nostalgie en de sfeer die er vanaf komt.

gr
Re:Is er "nep" Marklin in de handel,en waar aan te herkennen?
Citaat van: Josje op zaterdag 28 januari 2012, 22:01:16
Beste treinvrienden.
Iedereen heeft wel eens mee te maken gehad.Of het nu nep cosmetica is,of nep kleding of de illegale sigarettenhandel.

Nu is mijn vraag aan jullie:Is er illegale handel van bijvoorbeeld oostblok of Chinese landen waar Marklin gemaakt wordt,en waaraan zou ik dat aan kunnen herkennen?

Josje


Volgens mij heb ik wel eens onderdelen gezien (en gekocht) die niet origineel Märklin verpakt leken te zijn. En nieuw. Ik had het idee met overigens zeer goed nagemaakte onderdelen te maken te hebben.

Ging om slepers en andere reguliere lok onderdelen.
Re:Is er "nep" Marklin in de handel,en waar aan te herkennen?
Goedemorgen,

Ik denk dat ik hier uitspraak over kan doen of er "nep" Marklin is!

De douane in de Rotterdamse haven onderschept bijna dagelijks inbreukmakende goederen aan. Dit gaat jaarlijks om miljoenen artikelen en vele miljarden euro's gaan hier in om. De onderschepte artikelen zijn uiteenlopend van speelgoed tot zelf chemicalien. Alles wat gemaakt kan worden, wordt in Azie ook nagemaakt. Een voorbeeld hiervan is dat de neppe I-phone eerder op de markt was als de originele.
Een opmerking dat er te weinig winst op zou zijn; sorry maar je weet niet waarover je praat! Wat denk je hoe de nep artikelen worden gemaakt? Kelders waarin jonge kinderen 16 uur per dag werken, makkelijk voor die kleine onderdeeltjes! Wat betreft de technologie om Märklin locs te maken, geloof me dat vb China veel verder is dan wij!

Het probleem om het te herkennen is heel lastig, soms kan de merkhouder het zelf niet zien! Er zitten unieke eigenschappen in elk model wat wij niet kunnen zien, soms meerdere. Daaraan valt te herkennen wat echt en wat nep is, maar voor de leek is dit niet te doen. Soms laat de merkhouder een zending nep artikelen maar doorgaan omdat de procedure om het tegen te houden vaak tijdrovend is en kostbaar. Bang hiervoor moet je niet zijn, de kwaliteit zal niet echt minder zijn, alleen de levensduur zal misschien korter zijn. Zoals ik eerder heeft gezegd bij het herkennen van oplichters; als een koop te mooi lijkt dan het werkelijk is, is het meestal zo. Bij de vakhandelaar zal je geen nep Märklin kopen, omdat dat logistiek altijd gelijk loopt. Op beurzen en vooral op buitenlandse veilingsites (Azie) loop je wel dit risico.
Als je na mijn verhaal het je niet veel uitmaakt of het echt of nep is (door gelijke kwaliteit en gunstigere prijs) denk aan de productie van de nep artikelen en aan wat er met je geld gedaan wordt! Hoe denk je dat veel terroristische organisaties gefinancieerd worden?

Mijn tips: wil je nieuw spul rijden; vakhandelaar! Rijd je 2e hands, ouder materiaal wordt muv zeer zeldzame modellen niet nagemaakt; maw gewoon aanschaffen.
Verzamel je echt collectoritems, ga naar de vakhandel om te bepalen of je te maken heb met echte artikelen!

MvG

Mario
Re:Is er "nep" Marklin in de handel,en waar aan te herkennen?
Citaat van: Mario op zaterdag 25 februari 2012, 11:05:10

Ik denk dat ik hier uitspraak over kan doen of er "nep" Marklin is!


Mooi verhaal, echter weinig steekhoudend. Een iPhone is toch net effe wat anders dan een Marklin treintje waar het gaat om afzetgebied en aantallen. Het loont helemaal niet die dingen na te maken. Ik loop al een poosje mee in het treinenwereldje en heb nog nooit enig voorbeeld gezien van grote aantallen namaak welke nieuw in de winkels verkocht wordt en zelfs niet op beurzen etc..

Gr, Ben.
Re:Is er "nep" Marklin in de handel,en waar aan te herkennen?
Citaat van: Spoorman op zaterdag 25 februari 2012, 12:25:49

Mooi verhaal, echter weinig steekhoudend. Een iPhone is toch net effe wat anders dan een Marklin treintje waar het gaat om afzetgebied en aantallen. Het loont helemaal niet die dingen na te maken. Ik loop al een poosje mee in het treinenwereldje en heb nog nooit enig voorbeeld gezien van grote aantallen namaak welke nieuw in de winkels verkocht wordt en zelfs niet op beurzen etc..

Gr, Ben.

Ben,

En ik loop al jaren mee in dat andere wereldje, het is namelijk mijn werk! Dit is geen verhaal van het internet maar jarenlange ervaring. Als jij geen namaak heb gezien in die jaren, betekend niet dat het er niet is. Zoals eerder gezegd is het heel moeilijk om namaak te herkennen, zelfs voor een merkhouder. Het Iphone verhaal gaat over de techniek en de snelheid ervan en was als voorbeeld bedoeld. Over de afzetmarkt;alles wordt nagemaakt, zelfs voorwerpen waarvan de markt nog kleiner is. En over namaak in de winkels, lees mijn verhaal, daarin stel ik dat er in winkels (vakhandel) de kans op namaak zeer gering is! Maar natuurlijk mag je denken wat je wilt en als jij denkt dat het niet bestaat, blijf dat denken. Waarschijnlijk als ik het werk niet zou doen wat ik nu doe, had ik het ook getwijfeld aan de waarheid.


Mario
Re:Is er "nep" Marklin in de handel,en waar aan te herkennen?
Hoi Mario,

Even goede vrienden hoor. Maar je veronderstelt slechts iets zonder enig bewijs. Toon me een Marklin modelletje wat grootschalig is nagemaakt, of geef voorbeelden, of een bron, of.... enz.

Gr, Ben.
Re:Is er "nep" Marklin in de handel,en waar aan te herkennen?
Hoi Ben,
Als Mario in het "vak"zit zal hij beroepsmatig zeker geen bronnen vermelden. Dat mag hij ook niet.
Ik ben het persoonlijk met Mario wel eens.
Ik heb deze topic geopend (zie eerdere berichten hierboven)dat een vriend van mij ook bij de "customs "werkt,en dingen tegen komt die "vals" zijn,ook al loont het de moeite niet.M.a.w bijna alles wordt nagemaakt om maar geld te verdienen.
Groetjes,
Josje
Re:Is er "nep" Marklin in de handel,en waar aan te herkennen?
Citaat van: Spoorman op zaterdag 25 februari 2012, 14:05:14
Hoi Mario,

Even goede vrienden hoor. Maar je veronderstelt slechts iets zonder enig bewijs. Toon me een Marklin modelletje wat grootschalig is nagemaakt, of geef voorbeelden, of een bron, of.... enz.

Gr, Ben.

Al vind ik dit persoonlijk erg jammer, maar ik heb voor je wat gevonden; uit de Volkskrant 2005


'"Uit de Volkskrant door Sander van Walsum

Märklin nog niet uitgerangeerd

Het oude Duitse familiebedrijf Märklin staat bekend om zijn modeltreinen van topkwaliteit. Door namaak uit Azië zit de firma in zwaar weer. Toch staan de overnamekandidaten in de rij voor het cultmerk.

Te vrezen valt dat de merkentrouw van Schüpferling en zijn medehobbyisten voor Märklin een te smalle basis vormt. Aziatische concurrenten slagen er steeds beter in om met goedkope productiemethoden een zekere ambachtelijkheid te suggereren.

Zogenoemde starterspakketten met al dan niet geslaagde imitaties van Märklintreintjes worden aangeboden voor 60 tot 70 euro, minder dan de helft van de prijzen die Märklin tot dusverre berekende. Dikwijls in de passende ambiance van de Aldi of de Lidl."


Nogmaals geloof wat jij wilt geloven, wat mij betreft is het einde discussie. Ik ga mezelf niet meer verdedigen, ik wilde in deze topic iets melden omdat ik vind dat er onjuiste informatie werd gegeven zonder enige kennis van zaken. En het zeker goed is voor de verzamelaar om te weten dat je een risico loopt. Wat mij betreft is dit mijn laatste bericht in deze topic.
Re:Is er "nep" Marklin in de handel,en waar aan te herkennen?
@ Mario,

Ook in de vakhandel zitten rotte appels die rommellen met chinees spul.
Re:Is er "nep" Marklin in de handel,en waar aan te herkennen?
Citaat van: Mario op zaterdag 25 februari 2012, 17:13:19
Citaat van: Spoorman op zaterdag 25 februari 2012, 14:05:14
Hoi Mario,

Even goede vrienden hoor. Maar je veronderstelt slechts iets zonder enig bewijs. Toon me een Marklin modelletje wat grootschalig is nagemaakt, of geef voorbeelden, of een bron, of.... enz.

Gr, Ben.

Nogmaals geloof wat jij wilt geloven, wat mij betreft is het einde discussie.

Wat mij betreft is dit mijn laatste bericht in deze topic.


Dat is jammer want een forum is juist de plek om te discussieren en niet om weg te lopen als de discussie je niet bevalt.

Gr, Ben.
Re:Is er "nep" Marklin in de handel,en waar aan te herkennen?
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:Is er "nep" Marklin in de handel,en waar aan te herkennen?
Mario,
Museum wagen 1985 en de Northlander zoals reeds gemeld zijn mogelijk vervalst maar  waarschijnlijk niet in Azië,en ook
hier in het kikkerlandje zitten ook goochelaars die met een verfspuit(je) wonderen kunnen verrichten.
Een voormalig forumlid maakte de mooiste kreaties en met preciesie.
Ik ben reuze benieuwd of er ook naar aan leiding van je krantenbericht  M* nummers bekend zijn ? Ben benieuwd.
Wat jij al aangeeft is dat electronica en kleding uit Azië met giga massa's geproduceerd worden, de markt is voor deze handel ietsje groter :D Voor modeltreinen is dat iets minder, heb zelf in China gewerkt en gezocht naar treinen edoch noppes, In Hongkong zit 1 M* store, die heeft echt alles van spoor 1 tot  Z, origineel.
Westerse modeltrein fabrikanten ( enkele)  hebben hun produktie naar de Filipijnen en Vietnam verplaatst, China is geen optie vanwege de kwaliteits verschillen. M* is daar mee gestopt.

Ik weet ook dat er in Nederland speciale buro's zijn die niets anders doen dan alles afstropen om namaak op te sporen , nog nooit gehoord dat er in een treinen winkel iets gevonden is.

Vriendelijke groetjes,

Jan
Re: Is er "nep" Marklin in de handel,en waar aan te herkennen?
ik kocht in 1983 een stoomlok 3/6 in de etat belg kleur bruin het was een eenmalig model speciaal voor de Belgische markt beperkte oplage omgerekend in eu 200eu was veel geld in die tijd...... in 2006 was ik in Munchen op een treintjes beurs en daar lagen net dezelfde zelfde doos voor 60eu groot was mijn verwondering ....ik stelde een vraag of hij er nog had, ja nog een stuk of 20 gunstig geprijsd nu vind ik ze hier op beurzen voor 65a85eu nieuwe staat
Ik heb hem nu ben beetgenomen en koop nu mijn modellen op beurzen voor 40/60 eu bouw ze om naar in het verleden gereden model
het was veel Duits materiaal dat als oorlogsschade aan Belgie toe kwam mij trein makette speelt zich af in 1935 dus stoom als ge goed uit kijkt vind ge wel iets dat past voor een goede prijs
ge geeft veel geld uit speciaaltje en na 30jaaris de prijs gedaald zoals de belegingen

Met Vriendelijke Groeten

François