Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

ombouw ns 1139

Gestart door fjh55 maandag 30 maart 2015, 19:59:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ombouw ns 1139
Lid sinds: 2010

offline
ombouw ns 1139
volgend 'probleem': heb ombouw set 60760 in NS 1139 gezet alleen motor nog aangesloten en tijdens het proefrijden hapert hij steeds
het lijkt of hij niet overal goed contact maakt... (heb de motor eerste goed schoongemaakt en heeft nu dus ook 5 polig anker met nieuwe koolborstels) en paar drupjes marklin olie...
Re: ombouw ns 1139
Lid sinds: 2010

offline
Re: ombouw ns 1139
ik ben echt een licht deze week... zie dat ik de twee smoorspoelen vergeten ben...
wordt vervolgd
Re: ombouw ns 1139
Spoorman
gast

Re: ombouw ns 1139
Van de smoorspoelen gaat de lok niet beter rijden. :)

Check even de massa van het sleperdraaistel en heb je ook een massa draadje met een soldeerlipje onder een schroefje van het motorblok gezet?

Gr, Ben.
Re: ombouw ns 1139
Lid sinds: 2012

offline
Re: ombouw ns 1139
ik heb een extra draad gemaakt tussen loc massa en draaistel.
zie hier...<<KLIK>>

had de foto's ook hier staan maar blijkbaar worden deze op facebook nog al eens verplaatst...
toch eens iets anders verzinnen hiervoor...

groet Winno
Re: ombouw ns 1139
Lid sinds: 2010

offline
Re: ombouw ns 1139
lees jullie bericht je nu... massa draadje ga ik nu proberen... volgens mij ligt het probleem hier  inderdaad...
tot zo!
Re: ombouw ns 1139
Aliebengalie
gast

Re: ombouw ns 1139
Oho dat is een van de belangrijkste puntjes ...... ik denk dat je nu een prachtig lopende loc hebt.

Mvg: Alex
Re: ombouw ns 1139
Lid sinds: 2010

offline
Re: ombouw ns 1139
extra massa draadje aangesloten... maar nog geen gewenst resultaat
kan het te maken hebben met de loc parameters?
hij rijdt (soms) een stukje, valt stil en begint dan (soms) weer een stukje...
Re: ombouw ns 1139
Aliebengalie
gast

Re: ombouw ns 1139
Je kan dit makkelijk controleren .

Pak een draadje en hou die op een railstaaf (massa) en doe de andere kant van het draadje tegen het massa lipje aan.
Als je hem nu langszaam laat rijden kun je zien wat het probleem is.
Dit kun je ook met de spanning doen als je nog ruimte hebt op de draad die van de sleper afkomt.
En die dan op de (Plus of middencontact ) houd.
Het kan wel een gebeuren dat de sleper slecht contact maakt in die 2 ogen van de sleper.....hier maakt men ook wel eens een verbindingsdraadje aan....(mits je 3 rail rijd.....had nog even niet opgeled of dat zo is).

Ook belangrijk hoe de loc voor de ombouw reed.

Mvg: Alex
Re: ombouw ns 1139
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: ombouw ns 1139
Lees ff dit draadje
Mijn 1139 Märklin 3324 had dat zelfde verschijnsel en omdat hij toch uitelkaar ging voor een ombouw heb ik het massa probleem rigoreus aangepakt.
Is nu een prima rijdende loc.

grt Piet.
Re: ombouw ns 1139
Lid sinds: 2010

offline
Re: ombouw ns 1139
klusje voor een andere avond... maar het is me wel duidelijk dat het massa probleem even definitief uit de wereld moet worden geholpen!
ik laat jullie weten als het gelukt is

'even' een loc ombouwen is natuurlijk ook een illusie ;>)

Re: ombouw ns 1139
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: ombouw ns 1139
Citaat van: fjh55 op maandag 30 maart 2015, 21:27:37
'even' een loc ombouwen is natuurlijk ook een illusie ;>)
Niet alleen een illusie, maar ook een garantie voor een mislukking.
Het ombouwen moet je met enig geduld en zonder haast doen.

grt Piet.
Re: ombouw ns 1139
Lid sinds: 2010

offline
Re: ombouw ns 1139
extra massa 'sleepcontact' gemaakt van het 'veergedeelte' van oude sleper.
daarna deed contactspray OX-65 het laatste zetje.
dus hij rijdt! nu nog even de verlichting... ik kan kiezen tussen de originele lampjes (aangesloten aan d emassa van de loc die dan wat zullen flikkeren (toch?)
of gele, grijze en oranje aansluitdraden gebruiken voor verlichting die (via oranje niet aan de massa van de loc aangesloten hoeft te worden...

ik heb allebei liggen, ledjes kan een andere keer wel als een grotere operatie bij meerdere locs...
Re: ombouw ns 1139
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: ombouw ns 1139
lampjes zijn  eigenlijk niet voor digitaal bedrijf geschikt. Waarschijnlijk zullen ze het maar kort volhouden.

Leds kan ook maar neem dan gele.
Je kan 3 smd-leds in U-vorm in serie aan elkaar solderen. weerstand van 1,5 K.ohm ervoor en genieten maar.
De loc heeft in het grootbedrijf ook gele verlichting.

Gr. Marcel
Re: ombouw ns 1139
Lid sinds: 2010

offline
Re: ombouw ns 1139
waarom smd ledjes en geen 2mm cylindrische (Conrad)... die laatse passen denk ik toch mooi in de gaatjes van de kap...
Re: ombouw ns 1139
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: ombouw ns 1139
Dan kan je de lichtgeleider laten zitten.

Gr. Marcel
Re: ombouw ns 1139
Lid sinds: 2010

offline
Re: ombouw ns 1139
daar is zeker iets voor te zeggen...
Re: ombouw ns 1139
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: ombouw ns 1139
Ik heb het zo opgelost,
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=47922.msg903707#msg903707
De lichtgeleider blijft in de kap zitten en de leds zitten direct achter de geleider.
Het experimenteer printje is inmiddels vervangen door een netjes ge-etst printplaatje.

grt Piet.
Re: ombouw ns 1139
Lid sinds: 2010

offline
Re: ombouw ns 1139
volgende 'probleem':
de loc reedt goed en  de (nu nog lampjes) wisselden keurig van met de rijrichting en konden aan en uit gezet worden maar...

als het lampje dat hoort bij de rijrichting mooi op sterkte brand gloeit het andere lampje ook een beetje
ik kan dit lampje wel aan en uitzetten met de funktie toes 'licht'

echter als ik omschakel naar de rijrichting van het eerdre (niet te horen gloeien lampje) werkt dit lampje niet en als ik op de 'licht aan/uit toets' van het MS druk  heeft dit invloed op het rijden....
het lijkt er op dat de decoder een knauwtje gehad heeft

overigens zijn de lampje in orde want als ik de gele en grijze draad omwissel zit het probleem ook aan de andere kant

n.b. ik heb de weerstanden tussen de aansluitingen van de oranje 'aarde' gezet...

ben benieuwd naar jullie reacties/suggesties
Re: ombouw ns 1139
Lid sinds: 2008

offline
Re: ombouw ns 1139
Begrijp ik goed dat het nu led's zijn?  Zit er dan misschien één verkeerd om?  De weerstanden mogen in de oranje retour-leiding (-), zolang dat verder maar gescheiden is van het chassis.
Re: ombouw ns 1139
Lid sinds: 2010

offline
Re: ombouw ns 1139
nee het zijn de lampjes nog... (ledjes is volgende stap)

maar ik meet ook bij het lampje dat gloeit (dan wel niet brandt) een veel lagere spanning dan aan de wel goed functionerende kant

ik ontdekte trouwens wel dat de gele toevoer draad even knel heeft gezeten tussen chassis en kap en mogelijk met het chassis in contact is geweest.... (kortsluitingsschade???)
Re: ombouw ns 1139
Lid sinds: 2008

offline
Re: ombouw ns 1139
Als het nog lampjes zijn, heb je normaal gesproken geen weerstanden nodig.

Even goed doormeten maar.  Misschien kun je een andere uitgang gebruiken (afhankelijk van de mogelijkheden van de decoder)?
Re: ombouw ns 1139
Lid sinds: 2010

offline
Re: ombouw ns 1139
heb nu beide lampjes op de grijze draad dus nu is het alles of niets
overigens zijn de analoge originele lampjes in deze loc 3 of 5 volt en de decoder levert 20 volt...
gebruik nu 16 volt met weerstand is mooie sterkte
Re: ombouw ns 1139
Lid sinds: 2008

offline
Re: ombouw ns 1139
Citaat van: ErikW op donderdag 02 april 2015, 11:19:39
Begrijp ik goed dat het nu led's zijn?  Zit er dan misschien één verkeerd om?  De weerstanden mogen in de oranje retour-leiding (-), zolang dat verder maar gescheiden is van het chassis.

LET OP !
De zogenaamde RETOURLEIDING is niet de min maar de PLUS !
Daarom noem ik dit ook nooit retourleiding want dat is te zeer verwarrend, dat blijkt iedere keer weer.......

grv Huub
Re: ombouw ns 1139
Lid sinds: 2010

offline
Re: ombouw ns 1139
decoder gewisseld voor een nieuwe... en nu werkt alles inclusief omwisselen front- en sluitlichten...
paasei net op tijd gelegd! ;>)

blijkbaar heeft de eerste decoder toch een tikkie gehad, maar die kan ik nog wel gebruiken om rijtuigverlichting te schakelen.... wordt ongetwijfeld vervolgd, dank voor al jullie reacties!
Re: ombouw ns 1139
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: ombouw ns 1139
Dat gaat 1 keer lukken....

Dus met decoder relais aansturen, en via relais je rijtuigverlichting.

Gr. Mars
Re: ombouw ns 1139
Lid sinds: 2010

offline
Re: ombouw ns 1139
'kapotte' decoder ingebouwd in oud metalen postrijtuig met daarin plakstrip leds (16V) van de aldi... (warmwit) met daarover heen nog van dat witte surgical tape...om wat geler te maken voorschakel weerstand 180 ohm en prima zo (werkt 5 volt van de decoderspanning weg)
nu kan ik eerdere ingebouwde 'kerstledjes' (zie ander draadje) van andere metalen rijtuigen verwijderen en ze ook op deze manier van verlichting voorzien...
dan kan ik de aaa batterijhouder onder een van de rijtuigen (zoals ik dat daarmee had opgelost) weer verwijderen...
misschien nog condensator inzetten als ze te veel flikkeren als het spul gaat rijden...
Re: ombouw ns 1139
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: ombouw ns 1139
Mooi dat het werkt.

Ik ging er vanuit dat je een hele stam wilde voeden..

Gr. Marcel
Re: ombouw ns 1139
Lid sinds: 2010

offline
Re: ombouw ns 1139
Inclusief postrijtuig Worden het er wel vijf... Die ik vanuit deze decoder wil voeden. Die andere vier had ik al voorzien van 2 polige stekker verbindingen, dus daar hoef ik alleen de ledstrips maar van aan te sluiten (die had ik al wel in het dak geplakt, maar nog niet aangesloten.)
volgens mijn inschatting moet dat lukken. En met slechts 1 sleper blijft de weerstand van de rails beperkt.
Re: ombouw ns 1139
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: ombouw ns 1139
Ja, aansluiten zal prima gaan...

Maar je extra functie, ofwel lichtfunctie mag met max 150mA belast worden bij de 60760..
Ofwel 1 lampje 610 040 of 2 lampjes 610 080.

Bij de 60901 is dat iets hoger, nl 200mA

Gr. Marcel
Re: ombouw ns 1139
Lid sinds: 2010

offline
Re: ombouw ns 1139
dan moeten we even aan de natuurkunde om te kijken hoeveel leds ik kan gebruiken van deze strip (die in sets van drie kan worden opgedeeld)
de strip van 60 leds levert 4,8 watt bij 12 volt = 0,4 ampere als ik het goed heb. (W = V x I... W/V = I)

0,4/60 = 0.0067 ampere of 6,7 milliampere per led

150mA/6,7 = dus 22 leds maximaal voor de 5 rijtuigen = 4 per rijtuig...

dat wordt lastig... misschien dan toch de kerstledjes met grote weerstand maar behouden... die werken op 3 volt namelijk.... maar wel schakelen via decoder...
Re: ombouw ns 1139
Lid sinds: 2010

offline
Re: ombouw ns 1139
shit happens ;> (
ik ben er toch in geslaagd om de (reeds manke) 60760 decoder toch helemaal om zeep te helpen, tijdens het testen op (m)Amperes...
jammer maar helaas

zoek nu een vervanger omdat ik toch uitsluitend het licht in de set rijtuigen wil aansturen en denk dat er dan toch maar ledstrips van digikeijs aangeschaft moeten worden....
of kan iemand mij (nogmaals) attenderen op losse leds met heel weinig vermogen dieik zelf zou kunnen assembleren tot een strip
enfin eens kijken wat er nog elders tweedehands op de planken ligt en anders maar voor nieuw gaan...
Re: ombouw ns 1139
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: ombouw ns 1139
Martin ik heb deze in mijn rijtuigen gebouwd
Kijk even hier http://forum.3rail.nl/index.php?topic=47922.msg943053#msg943053 voor het resultaat.

Misschien een inspiratiebron.

grt Piet.
Re: ombouw ns 1139
Lid sinds: 2010

offline
Re: ombouw ns 1139
geloof het of niet (het lijkt wel een soap) maar mijn decoder bleek toch niet helemaal stuk (al kan ik het licht niet meer schakelen)
er branden inmiddels al een paar uur als test 45 leds op en ik wacht even om te zien hoe dat er in het donker uitziet... (nu nog met een voorschakelweerstand, maar mischien is die niet eens nodig...)
als ik 9 leds per rijtuig doe kan ik het stammetje van vijf rijtuigen ieder 9 leds geven (ze kunnen per drie gescheiden worden van de strip

dat wordt dan wel even knippen en plakken, maar dan lijkt het toch dat ik het ga redden met deze ALDI-leds... (60 leds voor 6 euro in de koopjes hoek ;>)
Re: ombouw ns 1139
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: ombouw ns 1139
Voor de snelle koop is het een koopje.

Als je wachten kan =>
Voor 5 meter op rol (smd 300 leds) betaal je op E-bay ca 8 euro. (60 per meter, 3 in serie)
Met gratis verzenden. (niet te veel bestellen, anders wordt het totaalbedrag te hoog, en heb je kans op douanekosten, en dan is je koopje duurkoop)
Waar doen ze het van...
Het duurt alleen wel even 2 - 3 weken voordat je het hebt.

Gr. Marcel
Re: ombouw ns 1139
Lid sinds: 2010

offline
Re: ombouw ns 1139
ja waar doen ze het van... zeker!

ik heb die Aldi leds al een paar jaar liggen voor 'ooit' en dat lijkt nu te zijn dus ;>)
maar evengoed dank voor de tip

ik meld mij weer op dit topic als e.e.a. helemaal af is!
Re: ombouw ns 1139
Lid sinds: 2010

offline
Re: ombouw ns 1139
ik ondervind overigens nu bij de ombouw van mijn NS 1631 hetzelfde probleem met de 'massa aansluiting' via het draaistel... dus daar moet ook een sleepcontact op de assen komen ;>)
herkenbaar neem ik aan
Re: ombouw ns 1139
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: ombouw ns 1139
Dat is inderdaad een onhebbelijkheidje van dit model.
Maar het is relatief simpel op te lossen.
Kijk even HIER hoe ik het heb opgelost.

grt Piet.
Re: ombouw ns 1139/1631
Lid sinds: 2010

offline
Re: ombouw ns 1139/1631
dat heb ik inderdaad bij de 1139 ook gedaan...
ander vraagje:
ik heb de 60760 decoder aangesloten, in eerste instantie alleen op de motor en die even rustig laten inlopen.
na het aansluiten van een 19volt lampje op de grijze en oranje draad brandde dit eventjes prima, maar nu gloeit het slechts nog een beetje.
er staat wel spanning op de draden ik  meet onbelast 22,3 volt
maar zodra ik het lampje er bij aansluit zakt de spanning weg tot 0,7 volt
aanvankelijk wisselde de spanning op deze twee draden keurig bij het omschakelen van de rijrichting en ook kon ik die er afhalen met de lichtfunctie op het Mobile station...

maar nu werkt dat allemaal niet meer en blijft er constant 22,3 volt op de licht uitgang staan... het lampje zelf is 19 volt en brandt rechtstreek aangesloten op de rail normaal!
de motor aansluiting werkt wel ook normaal en rijrichting wisseling ook...

het lijkt een defect in de decoder (had ik met de eerste 60760 set die ik in de 1139 zette ook en die gebruik ik nu voor rijtuig verlichting met de Aldi ledjes)

ik heb hier nog een 602758 V1.1 liggen... beetje ouderwets misschien, maar de loc hoeft verder niet zoveel... die zou ik er in kunnen zetten

of zie ik iets over het hoofd?
Re: ombouw ns 1139
Lid sinds: 2010

offline
Re: ombouw ns 1139
n.b. hetzelfde met de geel/oranje aansluiting nu...

wat is dit voor raars....? (mooie foto's maken kan ik blijkbaar beter ;>)
Re: ombouw ns 1139
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: ombouw ns 1139
lampje kapot ?

19 V op 22,3 volt gaat maar even goed...
Re: ombouw ns 1139
Lid sinds: 2010

offline
Re: ombouw ns 1139
nee de lampjes blijven heel.....