Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Marklin nmbs 26530 diesel omgebouwd ter vervanging van de elok+ filmpje!!

Gestart door reeves woensdag 11 januari 2012, 12:48:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin nmbs 26530 diesel omgebouwd ter vervanging van de elok+ filmpje!!
Heeft er iemand of weet iemand waar ik dit kan vinden?
Bij een ombouw ik rijdt diesel dus zo'n elok met gestreken panto vindt ik maar niks daarom de elektronica van de elok overgebouwd in de diesel
ik heb  ipv led's  gewone gloeilampjes gebruikt omdat er lampjes in de andere lok zaten
heb de elektronica( voorschakelweerstandjes er van tussen gedaan) en de lampjes op de uitgangen van de decoder aangesloten( is twee maal grijs/geel) voorkant en achterkant

nu de lampjes branden maar bij het omschakelen duurt het een vijf tal seconden eer de lichtwissel is gebeurt!! de relais hoor je ook schakelen tot de verlichting is gewisseld

zou dit kunnen dat de relais leds kunnen schakelen maar geen lampjes?
vind dit raar want er zitten twee relais in dus die moeten dat toch aan kunnen
Re:Marklin 26530 elektrisch schema lok
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re:Marklin 26530 elektrisch schema lok
Reeves,
Een beetje duister verhaal.
De gloeilampjes zijn 2 volt?? voor enkele loks was dit zo uitgevoerd.
Een normaal gloeiampje heeft evt een kleine weerstand nodig daar de digitale licht uitgang een hogere spanning heeft, of als het mogelijk is de decoder een beetje dimmen.
Bij de led verlichting wordt er wel een weerstand en evt diode toegepast.

Met de beste wil hoor ik in een decoder niets schakelen.

Het traag omkeren van een decoder kan liggen aan onvoldoende massa verbinding.
Cees
Re:Marklin 26530 elektrisch schema lok
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Marklin 26530 elektrisch schema lok
Die decoder is uitgerust met sleperwisseling, omdat deze met een trek/duw combinatie rijdt.
Kun je uitleggen hoe je de lampjes hebt aangesloten?
Zie ook de site van HGH ---> Klik
Re:Marklin 26530 elektrisch schema lok
de decoder klikt niet hoor , het zijn twee relais die mee op de print zitten die klikken

van de sleperwissel ben ik op de hoogte , heb hier al topics van gelezen dat dit niet blijkt te werken,

bij mij zit het brugje op de plaats om de lok te testen solo, zonder stuurstandrijtuig,  dan klikken de relais en werkt de verlichting na vijftal sec( beide kanten)

zit het brugje er op, om de lok met stuurstand (dus voor sleperwissel) te laten rijden , is er geen geklik en brand de verlichting van de lok enkel aan één kant, wat normaal is gezien er een rijtuig achter hangt

ik denk dat de decoder die twee lampjes(voor en achter) niet aankan omdat de normale verlichting met leds is(minder stroom)
wat ik wel raar vind is dat er twee gele en twee grijze draden uit decoder komen, denk twee draden één gele en ééngrijze per kant
Re:Marklin 26530 elektrisch schema lok
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Marklin 26530 elektrisch schema lok
Heb je de decoder inclusief de print met de led voorschakel weerstanden overgenomen?
Voor inzet met lampjes moet je deze niet gebruiken.
Re:Marklin 26530 elektrisch schema lok
dat klopt , heb enkel de decoder overgebouwt zodoende dat de lampjes de volle spanning krijgen

heb de lok analoog getest en wat blijkt , de verlichting wisselt zonder probleem
enkel bij digitaal wisselt ze na 5seconden met het noddige geklik van de relais 8o
Re:Marklin 26530 elektrisch schema lok
Hallo iedereen,

Ondertussen de ombouw van elok naar diesel lok uit set 26530 geslaagd
Heb een diesel genomen 3466 en deze omgebouwd met schakelbare verlichting( kant van de wagons) om zo trek duw te hebben , zelfde principe als e lok 2505 ( een jumper) enkel met paar diodes voor lekstroom als je de schakelaar(jumper) verzet neemt de verlichting stroom via de gemeenschappelijke massa en branden de vier lampjes!
op gelost door een diode te plaatsen

voor de verlichting van de wagons heb ik stroomvoerende koppeling overgebouwd, deze aangesloten met een relais en paar diodes om lekstroom te vermijden

totale kost minder dan 10e
schema bijgevoegt voor de liefhebbers

grtn
Tom
Re:Marklin 26530 elektrisch schema lok ,diesel omgebouwd ter vervanging van de elok
Klein filmpje sorry voor de kwaliteit maar 't was donker :D

Re:Marklin 26530 diesel omgebouwd ter vervanging van de elok+ filmpje!!
Netjes :cool:

Dennis
Re:Marklin nmbs 26530 diesel omgebouwd ter vervanging van de elok+ filmpje!!
Gaaf! Keijneijg!