Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Treinen en station Antwerpen

Gestart door Rutger zaterdag 28 januari 2012, 04:49:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Treinen en station Antwerpen
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Treinen en station Antwerpen
Hallo iedereen,

Deze foto's zijn van 31 december 2011. We gingen naar Antwerpen om daar de jaarwisseling te vieren. Omdat we wat te vroeg waren om al bij het hotel in te checken, hebben we de auto in Mortsel neergezet en vanuit daar zijn we met de trein 's middags op en neer naar Antwerpen gegaan.

Vanaf de halte Mortsel-Deurnsesteenweg vertrokken we. Treinen rijden hier links. ;)



Ook de Thalys komt hier langs.



De kelder van Antwerpen Centraal.



Het is een erg indrukwekkend station. De sporen in de kelder zijn de doorgaande; verder is het een kopstation.





Persoonlijk vind ik de meeste Belgische treinen (zoals deze van het type "duikbril") vaak niet de mooiste, maar smaken kunnen uiteraard verschillen. ;)





Dit stootjuk is ook vrij indrukwekkend.  8o



Het stationsgebouw staat bekend als een van de fraaiste ter wereld. Niet geheel zonder reden!





In de hal waan je je eerder in een Romeins badhuis dan in een station. Voor de feestdagen stond er helaas een tent midden in...



Fraai!



De voorgevel. Zo te zien is het hele gebouw redelijk recentelijk gerestaureerd. Het ziet er schitterend uit.



De zij-ingang aan de stadskant.



Langs het station, waar het overigens stikt van de diamanthandeltjes.



Dit is een project dat (nog?) niet af is gekomen. Als ik het goed begrepen heb was het ooit de bedoeling een metro aan te leggen. Nu rijden er trams langs veel te lange perrons. Dit stuk ondergrondse tramlijn wordt dan ook de pre-metro genoemd. Of de echtemetro er ooit komt...?



We maken even een sprongetje naar de Schelde, waar langs het water nog wat spoor ligt.



Of dit gebouwtje echt iets met het voormalige havenspoortje te maken heeft weet ik niet, maar het is een prachtig gebouwtje. Misschien iets om ooit eens na te bouwen?



Er staat ook nog een leuk ketelwagentje uit 1928. Lijkt sprekend op de schaalmodellen. :)



Tegen het eind van de middag zijn we weer terug gegaan naar het station. We waren wat te vroeg voor de trein, dus was er nog wat ruimte om foto's te maken.





Yep, het is nog steeds erg mooi. ;)



Op deze tekening is goed te zien hoe de sporen liggen.



De hal naar de andere kant.



Een internationale trein in de kelder.



En tot slot ons treintje voor de terugweg.



's Avonds zijn we met de bus naar Antwerpen gegaan om langs de Schelde het vuurwerk te kijken en daarna aan de Grote Markt nog te genieten van de eerste speciaalbiertjes van 2012. Een geslaagde trip dus! ;)

Groetjes,

Rutger
Re:Treinen en station Antwerpen
Hallo Rutger,

mooie foto's en een leuke verslag van Antwerpen. Ik woon zelf relatief dichtbij en eigenlijk is het jammer dat we niet vaker die kant opgaan. Het is een mooie stad, net als Gent en Brugge, waar we dan weer wat vaker komen. Grappig dat de treinen in Belgie links rijden. Leuk land met vriendelijke mensen.

groeten Martin
Re:Treinen en station Antwerpen
Citaat van: Rutger op zaterdag 28 januari 2012, 04:49:59
Dit is een project dat (nog?) niet af is gekomen. Als ik het goed begrepen heb was het ooit de bedoeling een metro aan te leggen. Nu rijden er trams langs veel te lange perrons. Dit stuk ondergrondse tramlijn wordt dan ook de pre-metro genoemd. Of de echtemetro er ooit komt...?


Of het de bedoeling was om een echte metro aan te leggen, weet ik niet. Feit is wel dat ze er veel plannen mee hebben, maar dat die gewoon nooit uitgevoerd worden. In de tunnel onder de Schelde zijn de dwarsliggers bijvoorbeeld al voorbereid op "breedspoor" trams/metro, maar die liggen er heel lang.

Verder zijn er ook nog een paar ondergrondse stations die jaren geleden aangelegd zijn maar niet gebruikt worden. Die wil ik graag eens gaan bekijken, maar die zijn helaas niet toegankelijk. Wel voor bepaalde mensen van De Lijn uiteraard, en toevallig ken ik daar wat mensen O:-D

Het tram en metro netwerk van Antwerpen biedt mijn inziens veel (groei)potentieel, maar er wordt jammer genoeg niks mee gedaan. Te duur, enzo.
Re:Treinen en station Antwerpen
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re:Treinen en station Antwerpen
Ik moest ook een keertje wachten op een trein, de geplande trein was afgelast, ja zo heet dat in Belgie!

De restauratie in de grote hal verkoopt erg lekker bier!

Mooie reportage Rutger!

Als je er voor de eerste keer komt en je aansluiting is errug kort dan zoek je je rot naar het juiste spoor was mijn ervaring. Je komt aan in de kelder en dan naar gent betekent helemaal naar boven!!

Gr. Fred.
Re:Treinen en station Antwerpen
Kijk, dat zie je dus niet zo meteen op die manier als Belg zijnde.....

Het is vaak pas als je een stad uit je eigen land door de ogen van een ander ziet en eens tijd neemt om naar de foto's te kijken uit de lens van een "toerist" dat je je eigen land weer begint te waarderen.

Leuke reportage, Rutger.

EN inderdaad, die duikbril-treinstellen hebben zo veel charme als een  tandeloos oud brouwerswijf, maar ja, we hebben ze nou éénmaal.   Aerodynamisch gezien zijn ze ook zo elegant als een baksteen, maar ja, we moeten het er mee doen.
Re:Treinen en station Antwerpen
Lid sinds: 2010

met de trein was U er al(lang) geweest !

offline
Re:Treinen en station Antwerpen
trouwens in Frankrijk rijdt men ook links !

Groeten Peter ;)
Re:Treinen en station Antwerpen
Er zijn meer landen in Europa waar links gereden wordt: Engeland (uiteraard), Ierland, Zwitserland, delen van Oostenrijk *), Italië.

*) In Oostenrijk reed men voor de "Anschluss" van 1938 ook links. Meteen na de bezetting begon men onder druk van de Duitsers het Oostenrijkse spoorwegnet om te bouwen op rechts verkeer. Maar voordat met daar mee klaar was werden de Duitsers in 1945 het land uitgezet. De Oostenrijkers zijn daarna gestopt met het ombouwen en hebben alles verder gelaten zoals het op dat moment was. Vandaar dat men in sommige delen van Oostenrijk rechts, en in andere delen van Oostenrijk links rijdt.
Re:Treinen en station Antwerpen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re:Treinen en station Antwerpen
Citaat van: lokje 23 op zaterdag 28 januari 2012, 14:20:33
wel België was het eerste land op vaste boden ( Europa ) waar een trein reed .
niet Duitsland nee nee het was België ( Mechelen-- Brussel )  daarom is in mechelen nog steeds  de hoofdwerkplaats van de NMBS.
en de trein was oorspronkelijk uit Engeland dus links rijdend en dat hebben ze overgenomen.

De typisch Belgische aanpak: meteen profileren - de Belgen waren de eersten!  Ze hebben ook meteen dubbelspoor aangelegd tussen Mechelen en Brussel, want ieder kwartier een trein! :mrgreen:
Sorry Lucien, het klinkt wat onwaarschijnlijk. Ik denk dat de keuze voor links of rechts rijden later gemaakt is. Toen lagen er al veel meer spoortjes in Europa. De eerste trajecten waren immers enkelspoor... ;-)
Re:Treinen en station Antwerpen
Lid sinds: 2010

met de trein was U er al(lang) geweest !

offline
Re:Treinen en station Antwerpen
kijk da's nu het verschil tss. een Nederlander en een Belg ; mocht de Nederlander eerst geweest zijn de Belg had daar geen probleem meegehad ; nu is het omgekeerd en de Belgen profileren zich aldus (een) Nederlander(s) !

Groeten Peter ;)

PS en dat is nou de reden waarom veel Nederlanders hier vaak liever vertoeven dan in eigen land ( en niet alleen om financiele redenen)
Re:Treinen en station Antwerpen
Citaat van: metpetergaathetbeter op zaterdag 28 januari 2012, 18:32:20
kijk da's nu het verschil tss. een Nederlander en een Belg ; mocht de Nederlander eerst geweest zijn de Belg had daar geen probleem meegehad ; nu is het omgekeerd en de Belgen profileren zich aldus (een) Nederlander(s) !

Groeten Peter ;)

PS en dat is nou de reden waarom veel Nederlanders hier vaak liever vertoeven dan in eigen land ( en niet alleen om financiele redenen)

Tja, ik ben het hier wel een beetje mee eens. En ik geloof ook best wel dat de eerste trein op het vaste land van Europa in Belgie reed. Liep er trouwens vanaf Terneuzen of Hulst ook geen spoor (of tram-) lijn naar Mechelen?

Groeten Martin
Re:Treinen en station Antwerpen
Lid sinds: 2010

A picture says thousand words.

offline
Re:Treinen en station Antwerpen
1825: Tussen Stockton en Darlington in Engeland gaat de eerste commerciële treindienst van start (de Stockton and Darlington Railway).
5 mei 1835: Tussen Mechelen en Brussel rijdt de eerste trein in België en op het vasteland van Europa.
20 september 1839: Tussen Haarlem en Amsterdam rijdt de eerste trein in Nederland, (de Arend).
Bron: Wikipedia.
Re:Treinen en station Antwerpen
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Treinen en station Antwerpen
Citaat van: Nameless op zaterdag 28 januari 2012, 08:46:31
Verder zijn er ook nog een paar ondergrondse stations die jaren geleden aangelegd zijn maar niet gebruikt worden. Die wil ik graag eens gaan bekijken, maar die zijn helaas niet toegankelijk. Wel voor bepaalde mensen van De Lijn uiteraard, en toevallig ken ik daar wat mensen O:-D

Daar had ik ook iets van gehoord. Dat zijn vast leuke urbex-plekjes. ;)
Neem je wel je camera mee als je de kans krijgt om binnen te kijken?

Citaat van: dani op zaterdag 28 januari 2012, 10:28:43
Het is vaak pas als je een stad uit je eigen land door de ogen van een ander ziet en eens tijd neemt om naar de foto's te kijken uit de lens van een "toerist" dat je je eigen land weer begint te waarderen.

Ja, typisch is dat. Mensen gaan vrijwel nooit naar musea en bezienswaardigheden in hun eigen stad. ;)

Citaat van: dani op zaterdag 28 januari 2012, 10:28:43
EN inderdaad, die duikbril-treinstellen hebben zo veel charme als een  tandeloos oud brouwerswijf,

Dat heb je weer mooi omschreven. :D

Citaat van: lokje 23 op zaterdag 28 januari 2012, 14:20:33
even uitleg waarom links rijden

Op zich klinkt je verhaal best aannemelijk. Maar (met het risico gruwelijk off-topic te gaan ;)) ik vraag me af waar die keuze voor links of rechts vandaan komt. Dat België het van Engeland heeft is best mogelijk, maar waar hebben die Engelsen het van? Auto's waren er uiteraard nog niet, dus is het links rijden met treinen begonnen of was het met paard en wagen ook al gebruikelijk...? Eentje om over na te denken... ;)

Daarop voortbordurend: wanneer en waar was er eigenlijk voor het eerst een dubbelsporig baanvak?

Groetjes,

Rutger
Re:Treinen en station Antwerpen
Lid sinds: 2010

A picture says thousand words.

offline
Re:Treinen en station Antwerpen
Citaat van: Rutger op zondag 29 januari 2012, 04:22:43
... Auto's waren er uiteraard nog niet, dus is het links rijden met treinen begonnen of was het met paard en wagen ook al gebruikelijk...? Eentje om over na te denken... ;)
Het links rijden stamt af van de ridders in de middeleeuwen. Daar de meeste mensen rechtshandig zijn moesten ridders te paard bij het zwaard trekken hun tegenstander rechts passeren dus links rijden. Het is dus niet typisch Engels. De vraag is nu waarom is men rechts gaan rijden ?
"Napoleon Bonaparte voerde in heel zijn rijk de regel in dat het verkeer rechts moest houden. Een mogelijke verklaring voor de voorkeur voor rechts rijden is, dat koetsiers van wagens met meerdere paarden bij voorkeur links op de bok zaten, zodat ze hun zweep, die bijna alle koetsiers in hun rechterhand hielden, gemakkelijker konden gebruiken. In deze zitpositie hadden de koetsiers een beter zicht als ze tegenliggers aan de linkerzijde lieten passeren.
Vanaf 1938 beval Adolf Hitler hetzelfde. Daardoor wordt er thans rechts gereden in alle landen die door de Duitsers bezet zijn geweest. Tot 1938 werd er onder andere in Oostenrijk links gereden.
Het links rijden, zoals dat vandaag nog in het Verenigd Koninkrijk wordt toegepast, kwam voort uit het gebruik van ridders, die hun zwaard of lans het gemakkelijkste met de rechterhand hanteerden, en daarom een tegenligger het liefst aan die kant hielden."
Bron: Wikipedia
Mvg. Jean
Re:Treinen en station Antwerpen
Ik dacht dat dat afkomstig was van de Fransen uit de Napoleon-tijd. Het had -meen ik- iets met de verdediging van zich verplaatsende troepen te maken.
Re:Treinen en station Antwerpen
Citaat van: 1200Blauw op zaterdag 28 januari 2012, 17:48:39
Citaat van: lokje 23 op zaterdag 28 januari 2012, 14:20:33
wel België was het eerste land op vaste boden ( Europa ) waar een trein reed .
niet Duitsland nee nee het was België ( Mechelen-- Brussel )  daarom is in mechelen nog steeds  de hoofdwerkplaats van de NMBS.
en de trein was oorspronkelijk uit Engeland dus links rijdend en dat hebben ze overgenomen.

De typisch Belgische aanpak: meteen profileren - de Belgen waren de eersten!  Ze hebben ook meteen dubbelspoor aangelegd tussen Mechelen en Brussel, want ieder kwartier een trein! :mrgreen:
Sorry Lucien, het klinkt wat onwaarschijnlijk. Ik denk dat de keuze voor links of rechts rijden later gemaakt is. Toen lagen er al veel meer spoortjes in Europa. De eerste trajecten waren immers enkelspoor... ;-)

En toch heeft Lucien gelijk..... ;)
Re:Treinen en station Antwerpen
Bedankt voor je foto's :biggrin:

Ik kom er (als de school weer begint) dagelijks.
Het station zelf is prachtig, de treinstellen zelf meestal iet minder :lol:

Dennis
Re:Treinen en station Antwerpen
Citaat van: 1200Blauw op zaterdag 28 januari 2012, 17:48:39
Sorry Lucien, het klinkt wat onwaarschijnlijk. Ik denk dat de keuze voor links of rechts rijden later gemaakt is. Toen lagen er al veel meer spoortjes in Europa. De eerste trajecten waren immers enkelspoor... ;-)
Ja, en? Bij links rijden staat de machinist ook links, omdat hij dan aan de linkerkant de tekens en seinen kan zien - voor zover die toen al bestonden, maar er was al wel wat. De keuze voor links of rechts rijden is dus een van de basiskeuzen bij de aanleg van een spoorlijn, of beter gezegd: als je het Britse model overneemt kun je bij de latere aanleg van dubbelspoor alleen nog maar kiezen voor links rijden. En in Groot-Brittannië werd al heel snel dubbelspoor aangelegd, en dan nog even afgezien van kruisingsplaatsen... links rijden was een fundamenteel basisprincipe van een spoorlijn.
Voor de liefhebbers, de SS reed in Nederland ook links.
Re:Treinen en station Antwerpen
Wel of niet linksrijdend, wat een pracht van een station. Heb het zelf ook eens "live" mogen aanschouwen, erg indrukwekkend, da's nog eens een schaduwstation te noemen  :D. Overigens is Antwerpen een erg leuke stad, samen met mijn vrouw hebben we er meerdere malen een weekend geboekt en ook dit jaar zit het in de planning. Leuke en aardige mensen, lekker eten, mooie winkelstraat (de Meir) en een relaxte sfeer.

groet,

Tom
Re:Treinen en station Antwerpen
Citaat van: KeyWest op zondag 29 januari 2012, 10:17:22
Het links rijden stamt af van de ridders in de middeleeuwen.
Dat verhaal leerde ik op veertienjarige leeftijd op school...
Ook dat daarom de toenmalige (toren) wenteltrappen (van onder naar boven gezien) rechtsom draaiden. Zodat de, rechtshandige, verdedigers de gunstigste positie hadden hun wapens te benutten. Slimme jongens, die vroege bouwmeesters...
Re:Treinen en station Antwerpen
In de Elzas wordt er ook rechts gereden. Komt daar doordat het spoorwegnet echt goed ontwikkeld werd door de Duitsers, en zoals gezegd, die rijden rechts. Nadat de Elzas (weer) bij Frankrijk werd gevoegd, heeft men dit in stand gehouden.

Leuke foto's btw:)

Groeten Dennis
Re:Treinen en station Antwerpen
Prachtige foto s van een prachtig station.
Erg leuk

Tony :thumbup: