Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

M Rails semiterugmelding wisselstand

Gestart door stefanius vrijdag 27 januari 2012, 16:40:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
M Rails semiterugmelding wisselstand
Ik heb met het 'nieuwe' wisselschakelbordje van Marklin (wit met terugmeldingled indien C rails) er een nieuw projet bij: namelijk om dit zelfde kastje ook in te zetten om een semi-Mrail-wisselterugmelding te bouwen.

Ik heb het nog niet helemaal uitgewerkt maar het idee is als volgt:

-Ik zet bij elke wissel een relais in die werkt als 'keuzeschakelaar' voor de stroompuls, waarvan afhankelijk van de stand de wissel recht of krom wordt geschakeld.
-Een ander relais schakel tegelijkertijd en laat daarbij de rode of groene led branden.

Zoals gezegd, het is nog niet helemaal uitgewerkt maar dat is niet zo erg. Wat ik vooral interesant vindt is: heeft imand anders al een dergelijk iets gemaakt en branden de ledjes niet door als ik er gewoon spanning op zet (basicly is dat natuurlijk ook wat die C wissels doen, maar ik weet niet of deze terugmeldspanning nog is voorzien van een gelijkrichter of weerstand. Zou zonde zijn als ik die ledjes sloop)

Nu zijn er ook andere oplossingen, maar mijn voorkeur gaat uit naar het gebruik van deze kastjes, simpelweg omdat ik het niet netter kan vormgeven.

Alvast bedankt voor de eventuele feedback ;)
Re:M Rails semiterugmelding wisselstand
LED's moeten ALTIJD een serieweerstand hebben,
Leds mogen alleen gelijkspanning krijgen,
En wisselspoelen moeten met pulsen gestuurd worden.....
Re:M Rails semiterugmelding wisselstand
Citaat van: huub op vrijdag 27 januari 2012, 21:37:46
LED's moeten ALTIJD een serieweerstand hebben,
Leds mogen alleen gelijkspanning krijgen,
En wisselspoelen moeten met pulsen gestuurd worden.....


dat weet ik. Alleen was ik dus benieuwd hoe dat dan zit met die nieuwe kastjes. Zit de weerstand en gelijkrichter in het wisselschakelkastje, of (in geval van de C rail) in de wissel.

Wat betreft de schakel puls had ik in eerste instantie bedacht om de twee blauwe draden op het raleis te plaatsen en de 'middelste' draad van t relais gebruiker om de puls op te geven (afhankelijk van de stand van het relais schakelt de wissel dus ene kant op).
Re:M Rails semiterugmelding wisselstand
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:M Rails semiterugmelding wisselstand
Het relais wat je dan nodig hebt is een bi-stabiel relais,en die zijn over het algemeen duurder dan een gewoon relais.
Een bi-stabiel relais heeft een puls nodig om om te schakelen,en blijft dan staan in die toestand.

Bij een volgende puls gaat ie weer de andere kant op,in "ruststand".

Als je slim bent neem je een relais met meerdere contacten,zodat je ook de leds kunt aansturen.
De contacten zijn potentiaalvrij,en je kan op zo'n wisselend contact vele spanningen aanbieden

M.v.g.

Hans V200.0