Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Langs de muur baan.

Gestart door Railbouw Leerdam vrijdag 27 januari 2012, 03:29:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Langs de muur baan.
Railbouw Leerdam
gast

Langs de muur baan.
Als kind was ik al gek van treinen, tot mijn 4e woonden mijn ouders in een dorpje dat doormidden gesneden werd door staatslijn H. Op een dag waren ze me kwijt, ik was 3 jaar oud. Na lang zoeken en heel erg ongerust te zijn vonden ze me.. Ik stond al meer dan 2 uur (bleek later) netjes achter een hek naar alle voorbij rijdende treinen te kijken..

Ik ben begonnen met een heel simpel piko rondje, ik was een jaar of 7. Toen was ik ook al erg geïnteresseerd in elektrotechniek. Toen ik een uitbreidings setje (met wissels) kreeg, kwam ik er spelende wijs achter dat een keerlus niet mogelijk was. Een buurman merkte toen op:"Ik heb mijn oude marklin trein nog, daar kan het wel mee." Dat moest ik natuurlijk zien. De beste man haalde alles van zolder, bij het uitpakken van die mooie antieke trein zag ik wat ik wou.. Marklin!

Toen ik 10 was kreeg ik te horen van een oud vrouwtje:" Hee jochie jij vind treinen toch zo leuk? In mijn schuur staat nog een bak met treinrails, is dat iets voor jou?" Ze had niets te veel gezegd... Een hele kist vol met M-rails! Gebogen wissels, kruiswissels, bruggen, ontkoppel rails, etc... en alles elektrisch aangedreven! Er waren zelfs 4 seinen! Ik kon mijn geluk niet op. Er was 1 probleem... Geen loc en geen trafo. Maar na het vinden van zo'n schat deerde mij dat niets. Ik ging een baan bouwen, veel groter dan mijn piko baan. Dat lukte ook prima, echter mijn tafel(tje) lag vol en ik had nog behoorlijk wat M-rail over.

Dit geschiedde allemaal in oktober. Eind oktober zei mijn vader:" We gaan naar de bouwmarkt, dan halen we een mooie plaat en kan je je baan groter maken!" Daar had ik wel oren naar, mijn loc-loze baan groter! Dan maar geen loc maar ik had wel een grote echte Marklin baan. Daar was de plaat dan 2,44m bij 1,22m. Een dubbele ovaal met emplacement EN een aftakkend spoor dat boven mijn bed stopte. Maar nog steeds geen loc... (wel wagons van mijn Piko-set natuurlijk)

Toen werd het November.. Op een dag viel me op dat de wagons anders stonden. Ik vroeg wie er aan mijn baan gezeten had... Op 9 November viel alles op zijn plek, mijn vader zei toen:" Er is iets met je treinbaan... Ga maar snel kijken!". Ik schrok, toch niets kapot?... Ik snel naar mijn kamer... Daar stond hij dan.. Mijn eerste loc de BR74 van Marklin! En een 32VA trafo! Ik was zo blij als een kind! Meteen rijden!

En zo is het begonnen.

Nu wat ouder.....

Afgelopen jaar ben ik verhuisd naar mijn huidige woning. Na jaren niets gedaan te hebben met treinen, kwam ik mijn oude trein tegen.. Dat jeukte harder dan jeuk. Ik heb mijn oude BR74 nog.. Maar dat analoog is toch van vroeger.. Koploper en DDW dat moest het worden. Nu eerst nog met de M-rails... Wel digitaal. Als HTs-er is dat goed te doen. Via diverse wegen afgelopen tijd mijn materieelpark opgebouwd, en mijn baan. En die gaan jullie zo zien op de foto's!
Re:Langs de muur baan.
Railbouw Leerdam
gast

Re:Langs de muur baan.
Dat was deel 1, nu deel 2
Re:Langs de muur baan.
Railbouw Leerdam
gast

Re:Langs de muur baan.
En deel 3
Re:Langs de muur baan.
Railbouw Leerdam
gast

Re:Langs de muur baan.
een paar materieel plaatjes
Re:Langs de muur baan.
Railbouw Leerdam
gast

Re:Langs de muur baan.
en nog 1
Re:Langs de muur baan.
Railbouw Leerdam
gast

Re:Langs de muur baan.
nog 1, de rest volgt..
Re:Langs de muur baan.
Railbouw Leerdam
gast

Re:Langs de muur baan.
Ik heb nog meer, maar dat de volgende keer!

Groeten!
Re:Langs de muur baan.
Lid sinds: 2011

offline
Re:Langs de muur baan.
Hallo Dieuwe,

Leuk je oudere en nieuwere materiaal te zien. Het is al een aardige verzameling. Wat is je plan met de baan?

groet,
Michiel
Re:Langs de muur baan.
fijn hoor, Diewe....  de microbe zit er dus nog steeds in.
Leuk verhaal toch ook.

By the way, je kan tot 5 foto's ineens posten hier hoor, geen probleem.

Succes met de baan,ik ben al benieuwd !!
Re:Langs de muur baan.
destrikjes
gast

Re:Langs de muur baan.
Beste Diewe,

Leuk verhaal, tja jongensdromen we weten er alles van.
Maar er wat moois van, ik zal je zeker blijven volgen.

Gr. Arno
Re:Langs de muur baan.
Railbouw Leerdam
gast

Re:Langs de muur baan.
Bedankt voor de reacties!

@ Golfer: Mijn plan... Voorlopig houd ik het even hierbij. De M-rails moeten vervangen gaan worden voor C-rails. En op de plek van het emplacement, moet een sporenplan komen dat lijkt op Geldermalsen. Ook moet er op termijn een schaduwstation komen.

Dit wat je nu ziet moet staatslijn H worden, aan de beide keerlussen komt nog een enkelspoors verlenging. Dit moet de betuwelijn worden, met station Tiel en Beesd. Maar voorlopig even zoals het nu is. De baan gaat natuurlijk voorzien worden van bovenleiding etc. Maar alles op zijn tijd!

Groeten
Re:Langs de muur baan.
Railbouw Leerdam
gast

Re:Langs de muur baan.
En nog een paar foto's
Re:Langs de muur baan.
Railbouw Leerdam
gast

Re:Langs de muur baan.
En de laatste (voorlopig). Zo, nu hebben jullie een idee wat ik van plan ben en wat ik heb. (tot dusver). Uiteraard zal ik jullie op de hoogte houden van alle ontwikkelingen.

Groeten!
Re:Langs de muur baan.
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re:Langs de muur baan.
hoi

ik zie een behoorlijke roestplek op de 1ste foto

heb je daar geen problemen mee?

gr john
Re:Langs de muur baan.
Railbouw Leerdam
gast

Re:Langs de muur baan.
Beste John,

Inderdaad zitten er wel wat roestplekjes op deze M-rails. Dit is nog een testbaan. Later ga ik om naar C-rails. Ondanks de roest rijd alles er goed overheen. De rails en puko's geven de spanning overal goed door. Maar je hebt het goed gezien dat deze rails al een heel leven achter zich hebben.

Groeten
Re:Langs de muur baan.
veldkamp
gast

Re:Langs de muur baan.
 Dieuw, dat is mooi, lekker smal. :D  Is er toevallig van de huidige baan al een baanplan? Ik blijf dit volgen.

gr erik
Re:Langs de muur baan.
Lid sinds: 2008

offline
Re:Langs de muur baan.
Hoi Dieuwe

Leuk dat verhaal van je.
Wel handig zo n langs de muur baan,en een leuke verzameling treinen. :thumbup:

Tony
Re:Langs de muur baan.
Railbouw Leerdam
gast

Re:Langs de muur baan.
@Erik: Nee helaas, ik heb de baan globaal bedacht en gewoon uitgelegd. Ik kan je wel de afmetingen geven.. Het lange stuk is 7 meter en het korte stuk is 2,7 meter. Misschien als ik de definitieve baan in C-rail ga maken, dat er ook een"officieel" baanplan gemaakt wordt.

@Tony: Bedankt voor je comliment!
Re:Langs de muur baan.
flori2703
gast

Re:Langs de muur baan.
mooi en goed idee een baan langs een muur :O
goed voor lange mooie treinen. :D

groeten flori2703(florian) :)
Re:Langs de muur baan.
Railbouw Leerdam
gast

Re:Langs de muur baan.
Dat heb je goed florian! Het idee was inderdaad met lange treinen rijden, maar niet teveel ruimte innemen. Zoals je op de foto's ziet lukt dat aardig zo.
Re:Langs de muur baan.
flori2703
gast

Re:Langs de muur baan.
Citaat van: Railbouw Leerdam op maandag 30 januari 2012, 19:15:14
Dat heb je goed florian! Het idee was inderdaad met lange treinen rijden, maar niet teveel ruimte innemen. Zoals je op de foto's ziet lukt dat aardig zo.
ik vind het een zeer mooi idee. wordt er ook een landschap gebouwt of is de plaats
daar te klein voor?

groeten flori2703(florian) :)
Re:Langs de muur baan.
Railbouw Leerdam
gast

Re:Langs de muur baan.
Ja, er gaat een station komen. Ook kunnen de smalle stukken aangekleed worden als spoordijk, met seinen en bovenleiding, misschien een slootje.. Ik kan eventueel een beetje scenery in de lussen maken, een weiland ofzo..
Re:Langs de muur baan.
MarklinKoen
gast

Re:Langs de muur baan.
Ik denk dat met mooie scenery dit een heeeele mooie baan kan gaan worden! Het materieel heb je vast! (PS. is die DE2 van Artitec??)
Re:Langs de muur baan.
Railbouw Leerdam
gast

Re:Langs de muur baan.
Hoi Koen,

Nee die DE-2 is van hollandrail, de vorige eigenaar heeft hem naar deze uiterljke staat gebracht. De rijeigenschappen waren niet alles, dit is na het nodige sleutelwerk aardig verbeterd. De artitec uitvoerig staat nog op mijn verlanglijstje.

Groeten!
Re:Langs de muur baan.
Mooi spul zeg ! Vooral die 1200 met zo'n lange rij wagens, ziet er prachtig uit.
Blijf vooral foto's plaatsen. I love NS treinen, groet Arend.
Re:Langs de muur baan.
Railbouw Leerdam
gast

Re:Langs de muur baan.
Dank je Arend!
Re:Langs de muur baan.
Railbouw Leerdam
gast

Re:Langs de muur baan.
Er is weer een nieuwe aanwinst! Op een nederlandse baan kon deze natuurlijk niet ontbreken.... de NS 1736.. Ik zal zsm een fotootje plaatsen..
Re:Langs de muur baan.
Railbouw Leerdam
gast

Re:Langs de muur baan.
De beloofde foto..
Re:Langs de muur baan.
Lid sinds: 2011

offline
Re:Langs de muur baan.
Prachtig! Was dit de mooiste hoek?
Re:Langs de muur baan.
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re:Langs de muur baan.
Leuk verhaal.
Ik ga je draadje zeker volgen.

groetjes Dennis
Re:Langs de muur baan.
Railbouw Leerdam
gast

Re:Langs de muur baan.
Bedankt voor de reacties.

@ Golfer: Ik zat gewoon wat te klooien om een mooie foto te maken, ik vond deze het best geslaagd..

Groeten
Re:Langs de muur baan.
Railbouw Leerdam
gast

Re:Langs de muur baan.
Ik heb al een tijdje niets gepost, maar dat wil niet zeggen dat ik stil zit. Integendeel er zijn een aantal nieuwe aanwinsten en ik ben begonnen met het ombouwen naar C-rail. De mooiste nieuwe aanwinst is een mede museum genoot van de 3737..... De 6317!! en hij gaat na wat sleutelwerk nog door R1 ook! Snel een fotootje....

Daar staan ze samen, ook zie je een stukje van een andere nieuwe aanwinst.. de stalen D van artitec.
Re:Langs de muur baan.
oetbeem
gast

Re:Langs de muur baan.
wow dat is een erg mooie loc ik heb hem nog nooit gezien

mvg danny
Re:Langs de muur baan.
Railbouw Leerdam
gast

Re:Langs de muur baan.
Bedankt voor je reactie, hij is van DJH modelloco. Het is een zelfbouwkit, hij is aardig aangepast om op 3rail te kunnen rijden. Ook heb ik hem wel aangepast om door R1 te kunnen. Ook moet ik er nog verlichting opbouwen, maar ben al lang blij dat ik het geheel aan de gang heb.

Re:Langs de muur baan.
oetbeem
gast

Re:Langs de muur baan.
oke

is die digitaal?
erg mooi hoe een bouwpakket levendig word ;)

mvg danny
Re:Langs de muur baan.
Railbouw Leerdam
gast

Re:Langs de muur baan.
Ik heb ook nog even snel een paar foto's gemaakt van de andere aanwinsten...

Een kalktrein, 9 grijze roco ns-kalkwagens, 5 bruine en 5 bollenwagens.
Re:Langs de muur baan.
Railbouw Leerdam
gast

Re:Langs de muur baan.
@ Danny: Ja hij is digitaal, ESU lopi V4, decoder kan makkelijk in het machinistenhuis.
Re:Langs de muur baan.
trein02
gast

Re:Langs de muur baan.
erg mooi die aanwinsten
alleen de foto is een beetje wazig , maar met mijn bril kan ik het goed zien .

groetjes Rick
Re:Langs de muur baan.
Railbouw Leerdam
gast

Re:Langs de muur baan.
Ik ga nog even verder met de foto's

De 3737 met de stalen D
Re:Langs de muur baan.
Railbouw Leerdam
gast

Re:Langs de muur baan.
Haha Rick, ja net even snel met de telefoon geschoten.. die is niet zo goed.

Re:Langs de muur baan.
amfibia
gast

Re:Langs de muur baan.
Gave opstelling, en wat een idee om langs de muur te gaan op een smal stuk.


Re:Langs de muur baan.
Railbouw Leerdam
gast

Re:Langs de muur baan.
En mijn allereerste philotrain, de 2520. Erachter staan mijn 2 roco 2400-en, samen gaan ze in triple(?)tractie rijden.
Re:Langs de muur baan.
Railbouw Leerdam
gast

Re:Langs de muur baan.
Bedankt amfibia, het plan was veel baan, voor lange treinen zonder heel mijn zolder in te pikken.
Re:Langs de muur baan.
Railbouw Leerdam
gast

Re:Langs de muur baan.
Nog een nieuwe aanwinst, de groene piko hondekop, die gaat samen met de gele rijden. Beide zijn ze voorzien van philo scharfenberg koppelingen voorzien.
Re:Langs de muur baan.
Railbouw Leerdam
gast

Re:Langs de muur baan.
Een motorpost, met bijbehorende sleep
Re:Langs de muur baan.
Railbouw Leerdam
gast

Re:Langs de muur baan.
En last but not least, een paar samen op 1 foto. LS models plan W (3x) Artitec plan W (1x) en ICRm van LS models. De koploper van M* en een DDM-1 stam.

Zo dat was het weer even. Qua aanwinsten dan..
Re:Langs de muur baan.
Top, mooi materieel! Daar kan ik van genieten :thumbup:

Groet,

Tom
Re:Langs de muur baan.
Railbouw Leerdam
gast

Re:Langs de muur baan.
Bedankt Tom! Ik zag op jouw draadje dat jij ook mooi spul hebt, daar kan ik ook van genieten! Die IRM moet er bij mij ook nog komen.. En de Olympische koploper ook. Maar alles op zijn tijd.
Re:Langs de muur baan.
trein02
gast

Re:Langs de muur baan.
ik heb een vraagje :

is dat al van marklin toen je het gekocht had of heb je dat omgebouwd naar marklin  :help:
Re:Langs de muur baan.
Railbouw Leerdam
gast

Re:Langs de muur baan.
Sommige modellen zijn van m*, andere heb ik omgebouwd en weer andere heb ik als 3 rail uitvoering gekocht. De meeste fabrikanten verkopen tegenwoordig zowel 2 als 3 rail uitvoeringen. En met een decoder en een sleper bouw je zo een 2 rail model om naar 3 rail.