Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

2 richtingen op rijden in schaduw station

Gestart door NS1601 dinsdag 24 januari 2012, 18:00:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
2 richtingen op rijden in schaduw station
Beste allemaal,

ik weet dat het mogelijk is om 2 richtingen op te rijden. in het station en op de rest van de baan,
maar hoe gaan dan je blokken en secties er uit zien ?

is dit dan nogsteets 3 secties ? en de rest software matig ???

heb al zitten zoeken maar kan het niet vinden op het forum.

hoor graag van jullie.

Groeten

Roland ( ns1601 )
Re:2 richtingen op rijden in schaduw station
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re:2 richtingen op rijden in schaduw station
Roland,
Voor 1 richting rijden met koploper heb je per vak 2 bezetmeldpunten in gebruik.
Voor 2 richting rijden met koploper heb je per vak 3 bezetmeldpunten in gebruik.
In koploper zelf vermeld je dit apart bij de vermelding uit welk punt het komt etc.
Cees
Re:2 richtingen op rijden in schaduw station
Hoi Roland,

ik heb eens deze tekeningen gemaakt, misschien dat die je verder helpen:

Klikkerdeklik

Groetjes, John
Re:2 richtingen op rijden in schaduw station
hi john, hoe voorzie jij dat op een wat langer 2-richtingen traject  met meerdere blokken achter elkaar. ? .
dan wordt dat dus steeds 3 secties per blok waarbij er aansluitend  dus een kort inrij/stoip sectie van het ene blok direct grenst aan een kort inrij/stop sectie van het volgende blok.. zo werkt het iig bij TC aangezien je geen secties tussen blokkrn wil delen
gr koen
 
Re:2 richtingen op rijden in schaduw station
Koen,

als je een (langer) enkelsporig twee-richting traject hebt dan is één blok voldoende. Het heeft geen zin om dit te verdelen in meerdere blokken als er geen andere spooraansluitingen zijn.

Groetjes, John
Re:2 richtingen op rijden in schaduw station
hi john, das niet helemaal waar want je kan best een passeer spoor in het midden hebben en je kan ook meer dan 1 trein het traject insturen achter elkaar aan.. 

ik heb datsoort trajecten en deel ze dus op in blokken van 3 secties met aansluitende stop secties .. maar bij jou gaat dat dus niet voorkomen ...

gr
Re:2 richtingen op rijden in schaduw station
Koen,

daarom schreef ik ook "als er geen andere spooraansluitingen zijn" ;)

Groetjes, John
Re:2 richtingen op rijden in schaduw station
zelfs als er geen andere spooraansluitingen zijn kan je 2 of meer treinen dat traject in sturen dus wil je meer blokken hebben achter elkaar met dus ieder 3 melders...

maar eigenlijk heb jij het denk ik ook al in weze zo opgezet in je schaduwstations ... jij hebt daar 2 bloken achter elkaar met ieder 3 secties ... (waarvan er 1 momenteel is doorverbonden zodat je 2 secties hebt - maar die zou je kunnen aansluiten) ..

gr
Re:2 richtingen op rijden in schaduw station
Hee allemaal bedankt voor jullie reacties, ik rij 2 kanten op maar in een opstel spoor kan ook maar 1 trein stoppen dus ik maak mijn blok zo lang als mijn langste trein met aanbijde kanten een stop sectie en inrij sectie en tussen in een extra contact voor voledige bezet melding.

heb ik het zo goed begrepen ?

Groetjes roland (ns1601)
Re:2 richtingen op rijden in schaduw station
ja klopt, dat is de eenvoudigste en meest gangbare oplossing. De stop  secties zijn ca 2 railstukken lang (aan beide kanten van het blok dus voor net de wissel) en de rest in het midden is "afrem" sectie. Het geheel kost je dus 3 terugmeld punten. mvg koen

Re:2 richtingen op rijden in schaduw station
allemaal bedankt voor de reacties ben weer een stapje verder

groetjes Roland (ns1601 )