Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

ombouw 34210 naar 5* HV

Gestart door blackbird maandag 23 januari 2012, 16:25:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ombouw 34210 naar 5* HV
blackbird
gast

ombouw 34210 naar 5* HV
Hallo allemaal,

De beurs in houten weer overleefd , de knip is weer leeg  :( maar wel weer een mooie lok rijker :).
voor weinig een mooie V140 diesel lok gescoord. Helaas wel de delta versie de 34210, dus er ook weer een mooie ombouwklus bij :D
Weet iemand welke motoronderdelen er bij horen om hier een 5** hoog vermogen motor in te zetten ?

Uit eigen onderzoek ben ik aangekomen bij een DCM-motortype en als het goed is horen hier de volgende onderdelen bij:
veldmagneet: 389000
anker 5 p      : 386820
motorschild   : 386940

Kunnen de experts dit beamen e/o aanpassen mocht dit niet juist zijn ? Vast bedankt voor de moeite.

Ik wil er verder een ESU loksound V4.0 in zetten.  Twijfel alleen of ik bij Marklin / Keutermann een speakermodule moet bestellen uit een 37210. de module bestaat uit een speakertje en een klankkast die pas op maat zijn om in te bouwen. Als ik dit doe heb ik die Esu speaker niet meer nodig die bij de decoder zit.

Weet iemand trouwens of je de loksound V4.0 ook zonder speakertje kunt bestellen ?
Of eventueel een goed alternatief ?
Zijn er decoders met standaard het geluid van een V140 er op  8o ?

Ik hoor graag van jullie.

Mazzel,

Blackbird
Re:ombouw 34210 naar 5* HV
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:ombouw 34210 naar 5* HV
Hoi,

Je nrs zijn alle 3 correct.

386820   Anker 5-polig   
386940   Motorschild   
389000   Permanentmagneet   

Als je een set 60760 / 60901 koopt, zit dit er standaard in.
Echter de decoder van de 60760 is niet aan te bevelen.
Je kan ook een Märklin sD.. sounddecoder nemen, doch het juiste geluid is nog niet beschikbaar. Misschien later, maar is wel opnieuw van geluid te voorzien met een CS2.
Ik heb deze op de beurs gezien voor 79,=. De ESU kost ca. 110.

gr. Marcel
Re:ombouw 34210 naar 5* HV
Hoi Marcel,

Bedankt voor je reactie en bevestiging van de onderdeelnummers. Weet ik wat ik komende beurs in Houten weer op de bestel/verlanglijst kan zetten  ;)

Ook bedankt voor het meedenken v.w.b de decoders. Ik had die van ESU al ergens gespot, de basicversie 55400 voor 104,95 euro. De Marklin sD-versie was/is mij nog niet bekend. Wie weet een goed alternatief op termijn. Verder dacht ik inmiddels ook begrepen te hebben dat inderdaad de juiste geluidsfunctie, behalve bij Marklin zelf dan, nog niet beschikbaar is op de markt.
Houden de decoder nog even op hold !

Mazzel,

Blackbird
Re:ombouw 34210 naar 5* HV
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:ombouw 34210 naar 5* HV
Hoi Blackbird,

Blijkbaar zijn er nog bosjes mensen die niet weten dat deze motoren sinds 2011 los te koop zijn:
Hochleistungsmotor-Nachrüst-Set.
H0 - Art.Nr. 60941

29,95 EUR inkl. Mwst.
Unverb. Preisempfehlung

Kopen als losse onderdelen is meestal duurder, dus kijk goed naar de prijs die ze in Houten vragen.
Re:ombouw 34210 naar 5* HV
Hoi Ad,

Dank je wel voor je aanvulling, zal  in Houten kijken of ik zo'n ombouwsetje 60941 kan kopen. Scheelt weer een paar Euri, en iedere euro is er één !

Mazzel,

Blackbird
Re:ombouw 34210 naar 5* HV
Lid sinds: 2011

offline
Re:ombouw 34210 naar 5* HV
Dit is zeker goed te doen in Houten, in de hal direct achter de kaart controle in de 1 na achterste rij (richting de andere hal) staat een Duitse verkoper. Die kerel verkoopt motorvervangingssetjes voor ongeveer 25 euro per stuk. Goede ervaringen mee!
Re:ombouw 34210 naar 5* HV
Hoi bvk007,

Ja die duitser ken ik, heb er ook goede ervaringen mee, ook wat betreft ESU-decoders. Kan niet wachten tot het weer maart is voor de volgende beurs. Ook in de tweede grote hal staat een goede verkoper, ook een duitser uit Oldenburg, die heeft ook veel voor een goede prijs.
keuze genoeg denk ik.

Mazzel,

Blackbird
Re:ombouw 34210 naar 5* HV
Lid sinds: 2011

offline
Re:ombouw 34210 naar 5* HV
Ik ga ook naar Rail in februari...weet niet hoeveel er te koop is, maar die beurs is ook om te kijken :). Ik probeer op de volgende beurs in Houten een Ecos 1 op de kop te tikken.

Tenzij er nu iemand is dit forum leest die 'm voor een schappelijk prijsje wil verkopen.... :P
Re:ombouw 34210 naar 5* HV
Lid sinds: 2010

offline
Re:ombouw 34210 naar 5* HV
Hallo BlackBird,

Vorig jaar heb ik ook een V140 van Märklin (34210) gekocht. De deltadecoder verwijderd en een LokPilot geplaatst en gemonteerd en aangesloten. De leds van de frontverlichting en sluitlichten worden via voorschakelweerstanden op de delta decoder aangestuurd. Die moet je dus zelf plaatsen en ik heb de rode sluitlichten via AUX1 en AUX2 aangesloten zodat deze uitschakelbaar zijn tbv de frontverlichting.

Op de originele printplaat zaten 1k Ohm voor de frontverlichting en en 1k2 Ohm voor de sluitlichten. Ik heb 1k5 en 1k2 Ohm gebruikt omdat de spanning U+ (blauwe draad) van de LokPilot wat hoger is tbv de deltadecoder.

De diode die op de foto zichtbaar is is niet nodig.


Veel plezier met het ombouwen,
groet Chris

Re:ombouw 34210 naar 5* HV
Hallo Chris,
Bedankt voor je reactie en nuttige informatie.
Enigszins verontrust: begrijp ik goed dat ik een eventuele andere decoder niet zomaar kan inbouwen en aansluiten op de verlichting zonder dat deze het doet e/o kapot gaat ?
In het geval van de foto zie ik de witte decoderdraad met weerstand op de print aangesloten en de groenedraad (AUX1 of 2) ook met weerstand op de print. De Blauwe (+) zit met de diode op de print, de diode die niet nodig is.

aan de andere kant van de lok een zelfde constructie ?

De zwaardere weerstanden 1,5 en 1,2 kOhm, welke voor wat ? 1,5 voorsluit- en 1,2 voor frontverlichting ?

Zoals je zelf al aangaf wordt in de oorspronkelijke setting de verlichting door de deltadecoder aangestuurd en geregeld.
In deze situatie branden echter wel de front en sluitverlichting aan de verschillende koppen gelijktijdig. M.a.w. als aan de ene kant de frontverlichting brand, dan brand aan de andere kant de sluitverlichting.
Als ik dit zo wil laten dan kan ik toch op de gele decoderdraad de ene front en sluitverlichting zetten en op de witte de andere kant op-combinatie ?
In jou ombouw kun je dus de sluitverlichting apart aan en uit zetten ?
En als ik het zo wil laten heb ik dan nog steeds die weerstanden nodig?

Of redeneer ik verkeerd ?
Ik hoor het wel,

Mazzel,
Blackbird
Re:ombouw 34210 naar 5* HV
Lid sinds: 2010

offline
Re:ombouw 34210 naar 5* HV
>Enigszins verontrust: begrijp ik goed dat ik een eventuele andere decoder niet zomaar kan inbouwen en aansluiten op de verlichting zonder dat deze het doet e/o kapot gaat ?
De uitgangen van de decoder zijn geschikt voor bv lampjes van rond de 18 Volt. Een led heeft een spanning nodig van ca 2 - 4 Volt. Je moet daarom een voorschakelweerstand in serie met de Led plaatsen.

>In het geval van de foto zie ik de witte decoderdraad met weerstand op de print aangesloten en de groene draad (AUX1) ook met weerstand op de print.
>De Blauwe (+) zit met de diode op de print, de diode die niet nodig is.
Correct

>aan de andere kant van de lok een zelfde constructie ?
Ja, maar dan met de paarse draad (AUX2), zodat je de rode sluitlichten apart kunt schakelen.

>De zwaardere weerstanden 1,5 en 1,2 kOhm, welke voor wat ? 1,5 voorsluit- en 1,2 voor frontverlichting ?
1k2 Ohm voor de frontlichten en de 1k5 Ohm voor de sluitlichten.


>Zoals je zelf al aangaf wordt in de oorspronkelijke setting de verlichting door de deltadecoder aangestuurd en geregeld.
>In deze situatie branden echter wel de front en sluitverlichting aan de verschillende koppen gelijktijdig. M.a.w. als aan de ene kant de frontverlichting brand,
>dan brand aan de andere kant de sluitverlichting.
>Als ik dit zo wil laten dan kan ik toch op de gele decoderdraad de ene front en sluitverlichting zetten en op de witte de andere kant op-combinatie ?
Ja, maar dat is wel een gemiste kans. Altijd brandende rode sluitlichten vind ik geen correcte weergave.

In jou ombouw kun je dus de sluitverlichting apart aan en uit zetten ?
>Met bv functie 1 en 2

>En als ik het zo wil laten heb ik dan nog steeds die weerstanden nodig?
Ik weet niet precies wat je bedoeld met "als ik het zo wil laten zitten".
Maar als je een nieuwe decoder neemt, dan moet je weerstanden gebruiken.

Ik hoop dat het een verduidelijking is.
vr. groet Chris
Re:ombouw 34210 naar 5* HV
Hoi Chris,

Bedankt voor je nadere toelichting, het meeste is duidelijk.
Wat ik met mijn laatste opmerking bedoel: "En als ik het zo wil laten als het is", daarmee bedoel ik dat als aan de ene kant de frontverlichting brand er dan gelijktijdig an de andere kant de sluitverlichting brand. En hiervoor moet ik dan toch die weerstanden gebruiken, maar een weerstand van hoeveel dan ? ik sluit immers 3 front leds en 2 sluitleds te gelijk aan op één aanvoer (wit of geel).

ik ben het overigens met je eerdere opmerking eens dat het een gemiste kans is om het niet te scheiden, wellicht dat ik dat ook ga doen.

Mazzel,

Blackbird
Re:ombouw 34210 naar 5* HV
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:ombouw 34210 naar 5* HV
Citaat van: blackbird op woensdag 08 februari 2012, 15:16:24
En hiervoor moet ik dan toch die weerstanden gebruiken, maar een weerstand van hoeveel dan ? ik sluit immers 3 front leds en 2 sluitleds te gelijk aan op één aanvoer (wit of geel).
Je kunt het best even op de delta decoder kijken naar de waarde van de oude weerstanden.
Deze weerstanden vindt je vlakbij de soldeeraansluitingen van de grijze en gele draad.
Wat ik kan vinden is dat voor het frontsein (witte(of gele) leds) zet je een weerstand van 1k in serie en voor de rode een weerstand van 1k2.
Dit doe je aan beide zijden.
Re:ombouw 34210 naar 5* HV
Hoi Ad,

Dank je wel voor je tip. Heb qua informatie t.b.v. de ombouw nu wel een compleet plaatje. Nou maar even wachten tot de volgende (maart) beurs in Houten . Duurt wel lang zeg !!! ;)
Ontdekte trouwens dat  Esu nog geen sounddecoder heeft met het typegeluid van een V140, da's wel balen  :(

Mazzel,

Blackbird
Re:ombouw 34210 naar 5* HV
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:ombouw 34210 naar 5* HV
Of er ooit een sound van de v140 komt lijkt me zeer twijfelachtig, want er is maar één exemplaar van en die zal wel niet rijvaardig zijn.
Misschien kun je de sounddecoder van Marklin nemen want die heeft wel een V140 met sound en de kans is groot dat deze sound van de V140 als download op de site beschikbaar zal komen.
Maar of deze sound "echt" is weet ik niet, maar dat kun je toch nooit meer vergelijken.

Re:ombouw 34210 naar 5* HV
Lid sinds: 2008

offline
Re:ombouw 34210 naar 5* HV
Ad,

Komt er dan verandering in de sounds van M* ?

Die peperdure set met 3 blauwe loc's (31805): alle loc's het zelfde geluid en dat lijkt ook weer verbazend veel op het geluid van b.v. de BR44 (26558) en de BR05 (37052) :?
Ik heb het wel gehad met die geluidloc's........

grv Huub
Re:ombouw 34210 naar 5* HV
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:ombouw 34210 naar 5* HV
Huub,  ik weet het ook niet precies hoor, maar feit blijft dat in het veel geluiden van loks op elkaar lijken.
Ik denk dat het geluid van de V140 dan ook niet van een echte v140 machine is opgenomen, maar wie weet nog hoe hij echt klonk????
Dan heb je beter een iets afwijkend dieselgeluid in je lok dan geen geluid.
Maar ik moet je wel gelijk geven, dat het geluid van veel diesel- en stoomlokomotieven hetzelfde klinkt.
Ik heb bijvoorbeeld een Br03 en een Br05 met precies hetzelfde geluid..... :?
Re:ombouw 34210 naar 5* HV
Hallo Allemaal,

Ik zal denk ik maar wachten op die Marklindecoder met mogelijk passend geluid voor de V140.
Al hoewel;
De discussie zo volgend over wel of niet authentiek geluid doet me twijfelen en ik kan me niet aan het gevoel onttrekken dat we (als liefhebbers van geluid uit onze stalenrossen) we het liefst hebben dat ze allemaal anders klinken.

Ik betwijfel echter of dit in het echt ook zo was ? Natuurlijk is er een wezenlijk verschil bij stoom, tussen 2, 3, 4 cilinders en uiteraard ook de grootte van de lok en bijbehorende cilinders is bepalend maar of dat nou echt op schaalniveau nog merkbaar moet zijn ??
Begrijp me goed: ieder z'n meug ! Doe wat je leuk vind, voor zover ik geluid wil en heb vind ik het belangrijk dat het aantal cilinderslagen klopt en dat bij een diesel er een verschil merkbaar is tussen een 6-8-10-12 cilinder !
Loks met een zelfde cilinderaantal mogen van mij best nagenoeg gelijk klinken, denk dat dit in het echt ook wel ongeveer zo was/ is ?!

Heb trouwens de eerste onderdelen bestelling van Keuterman binnen voor mijn lok's Interieur voor de cabine van mijn V200, nieuwe luidspreker voor mijn VT11.5, die er al in zit en weer bulderd als vanouds ! en voor de V140 wat hang- en ijzerwerk. Helaas nog geen speaker met klankkast, die staan in backorder !

Kan voorlopig weer even knutselen.

Mazzel,

Blackbird
Re:ombouw 34210 naar 5* HV
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:ombouw 34210 naar 5* HV
Beste Blackbird,

Voor wat betreft stoomloks is de situatie duidelijk, het aantal cilinders

Voor wat betreft diesels zijn er twee factoren: het aantal cilinders en het aantal omwentelingen van de diesel, de oude motoren, zoals in de V36 draaien veel langzamer als de moderne diesels, dus daar zit ook een verschil in.

Groet, Anne W
Re:ombouw 34210 naar 5* HV
Hoi Anne W,

Helemaal mee eens! Dus als Marklin of Esu of wie dan ook al een sounddecoder heeft voor een vergelijkbare "oude" diesel, dan  zou die toch gewoon geschikt moeten zijn, toch ?????

We wachten de ontwikkelingen wel even af.

Mazzel,

Blackbird
Re: ombouw 34210 naar 5* HV
Lid sinds: 2017

offline
Re: ombouw 34210 naar 5* HV
Top! Dit forum!

Ga deze ombouw ook aanpakken: met een Lokpilot V4.0 DCC (Esu 54611).

Zondagse groet, Petrus


Het is er ook het weer voor...