Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Ombouw 4095 Abteilwagen rijtuig

Gestart door jmrjr woensdag 19 september 2018, 17:26:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw 4095 Abteilwagen rijtuig
Na het digitaliseren van een M* 3054 (*draadje*) viel me de slechte staat op van een rijtuig 4095. En afgezien van de staat, ook de kleur van het dak en rood hadden niet mijn voorkeur. Daar ik toch wilde gaan experimenteren met airbrush, deze wagon als eerste project opgepakt.

Gebruiker Steem op dit forum heeft inmiddels een mooi draadje neergezet met zijn ervaringen met eenzelfde project *klik*. Mooi om van te kunnen leren en inspiratie op te doen. Ook daarom post ik graag mijn ervaring hier, leuk naslagwerk en nog meer info voor wie er naar op zoek is.

Edit: en zoals deze draad van Bart, zeer mooi voorbeeld en heel veel mooie dingen van terug te vinden.

Om te beginnen heb ik een aantal foto's genomen, als referentie voor de decals later.
Re: Ombouw 4095 Abteilwagen rijtuig
De wagon is te demonteren door twee schroeven aan de onderzijde eruit te draaien. De kap komt dan van het onderstel. De ramen kunnen met beleid naar binnen toe uit de kap gedrukt worden. De deurovergang kan van binnenuit met een pincet eruit gedrukt worden. Dan blijft de kap kaal over.

Ondertussen was het leuk wat research te doen. In een oude M* catalogus en in het boekje Reisezugwagen. Zo staat de aanduiding Avümz onder het wagonnummer voor:
A = zitwagen 1ste klasse
v = verminderd aantal componenten
ü = wagon met gesloten overgang
m = langer dan 24 meter voor internationaal verkeer
z = stroom uit centrale voorziening

Uit de foto's online van binnenzijden van TEE wagons is het mij niet duidelijk geworden of deze Abteilwagen alleen met blauwe binnenbekleding heeft bestaan, of ook met rood/oranje. Op basis van persoonlijke voorkeur is het rood geworden. Revell email verf met penseel. De vloer is bewust hoogglans wit, als test om later mee te experimenteren met binnenverlichting.
Re: Ombouw 4095 Abteilwagen rijtuig
Als startpakket voor airbrush gebruik ik een AS186 piston airbrush compressor en een Sparmax DH103 (vergeet niet een slangenset 1/8 schroefaansluiting naar de compressor). Leuk om eerst met water in de cup te kijken hoe het reageert (niet op je laptop spuiten, wel op een doek oid!).

Uit een eerder probeersel met spuitbussen (draadje *ombouw V200*) heb ik een Motip primer overgehouden (om op te brengen met de airbrush moet je eerst een gaatje prikken in de spuitbus en gas laten verdrijven, kan link zijn dus goed weten wat je doet). Deze primer giet ik rechtstreeks in de cup om op te brengen, wordt verder niet verdund.

Op het forum kwam de verf van Elita Modelle voorbij, maar ook als je airbrush paints op RAL-kleuren zoekt vind je ze. Zelf geven ze aan hun verf 1:1 te verdunnen met hun eigen verdunner als je met airbrush wilt opbrengen. Heb ik gedaan en kan niet anders zeggen dan dat het prima werkt. Ik heb bijv. nog te weinig ervaring om de kunnen zeggen of een hogere druk met dikkere verf beter is dan lagere druk met dunnere verf. Wel dat te dun niet werkt, omdat je dan te veel op wilt gaan brengen. Je kunt de Elita verf verdunnen in de flesjes waarin ze leveren en het kan daarin prima bewaard worden en opnieuw worden gebruikt.

Extra tip: schaf extra verdunner aan, zodat je daar ook je airbrush mee schoon kunt maken. Er kan niet genoeg benadrukt worden dat je je airbrush steeds goed schoon moet houden. Na iedere kleur spoel ik in ieder geval schoon met verdunner of alcohol in een lege pot, maar na het airbrushen gaat de airbrush ook uit elkaar en worden alle onderdelen schoongemaakt. Test voor je de airbrush opbergt bijv. met wat water. Dan weet je zeker dat de airbrush klaar is voor gebruik en dat voorkomt ergernis bij volgend gebruik. Mijn ervaring tot nu toe is: als je afplakken van het model en schoonmaken van de airbrush leuk gaat vinden, is airbrushen een geweldige hobby :).

Na de primer is de kap volledig gespoten in beige RAL 1001. Dan afgeplakt en de rode baan opgezet, rood RAL 3004. Het dak in grijs RAL 7040. Bij het afplakken er goed op letten dat het tape goed sluit op de kap. Bij de geringste kier kruipt lak eronder. Dit is op deze wagon op sommige plekken helaas goed te zien (maar voor mij niet erg genoeg om opnieuw te beginnen).
Re: Ombouw 4095 Abteilwagen rijtuig
Opnieuw lakken is 1, maar met decals maak je het pas 'af'. Decals zijn gekocht bij modellbahndecals van Andreas Nothaft. Ik heb niet het precieze wagonnummer en type-aanduiding, maar het komt aardig in de buurt. Tegen een meerprijs per decal kun je ook maatwerk laten printen (bijv. aanpassen van een nummer in het decal naar een eigen nummer, heb hier goede ervaring mee voor een volgend project met een BR 103).

Een decal moet je zo strak mogelijk uitsnijden. Daarna onderdompelen in water, en met 5 a 10 seconden kan het decal van zijn onderlaag afgeschoven worden op het model. Ik heb de decals incl. onderlaag op de wagon gelegd en daarna met een pincet voorzichtig van de onderlaag geschoven, op het model. Met voldoende vocht kun je het decal voorzichtig verplaatsen. Als deze op zijn plek ligt kun je met keukenpapier wat vocht wegnemen. Daarna rustig laten drogen.

Voor ik het eerste decal op de wagon heb gelegd, heb ik op die plek Decal Fix van Vallejo aangebracht. De volgende decals heb ik zonder gedaan. Ik heb geen verschil gemerkt, zowel in verplaatsen als uiterlijk van het eindresultaat. Bij het eindresultaat is wel wat te zien van het transparante folie, maar niet van afstand en na afwerken met blanke lak als het goed is helemaal niets meer.
Re: Ombouw 4095 Abteilwagen rijtuig
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ombouw 4095 Abteilwagen rijtuig
Lijkt mij ook een goed moment (als je spuitwerk geslaagd is) om er een symoba (N) kortkoppelsysteem onder de plaatsen.

Mvg. Marcel
Re: Ombouw 4095 Abteilwagen rijtuig
Nu op naar volgende projecten (hele stam staat ligt klaar...). Benieuwd welke tips en ervaringen er hierop gaan volgen. 1 vraag wil ik graag stellen. Welke blanke lak adviseren jullie, merk/type, als finale op deze wagon? I.v.m. decals wordt vaak geadviseerd geen solvent based te gebruiken, maar het decal kan daarvoor misschien eerst worden beschermd met een andere lak. Alvast dank voor de tip :)
Groet!
Jorrit

PS uitbreiding met stroomvoerende koppelingenen en ESU led binnenverlichting volgen later.
Re: Ombouw 4095 Abteilwagen rijtuig
@Marcel nu ik die lange koppeling er zo onderuit zie steken, zeker. Dank voor de tip!