Als startpakket voor airbrush gebruik ik een AS186 piston airbrush compressor en een Sparmax DH103 (vergeet niet een slangenset 1/8 schroefaansluiting naar de compressor). Leuk om eerst met water in de cup te kijken hoe het reageert (niet op je laptop spuiten, wel op een doek oid!).
Uit een eerder probeersel met spuitbussen (draadje
*ombouw V200*) heb ik een Motip primer overgehouden (om op te brengen met de airbrush moet je eerst een gaatje prikken in de spuitbus en gas laten verdrijven, kan link zijn dus goed weten wat je doet). Deze primer giet ik rechtstreeks in de cup om op te brengen, wordt verder niet verdund.
Op het forum kwam de verf van Elita Modelle voorbij, maar ook als je airbrush paints op RAL-kleuren zoekt vind je ze. Zelf geven ze aan hun verf 1:1 te verdunnen met hun eigen verdunner als je met airbrush wilt opbrengen. Heb ik gedaan en kan niet anders zeggen dan dat het prima werkt. Ik heb bijv. nog te weinig ervaring om de kunnen zeggen of een hogere druk met dikkere verf beter is dan lagere druk met dunnere verf. Wel dat te dun niet werkt, omdat je dan te veel op wilt gaan brengen. Je kunt de Elita verf verdunnen in de flesjes waarin ze leveren en het kan daarin prima bewaard worden en opnieuw worden gebruikt.
Extra tip: schaf extra verdunner aan, zodat je daar ook je airbrush mee schoon kunt maken. Er kan niet genoeg benadrukt worden dat je je airbrush steeds goed schoon moet houden. Na iedere kleur spoel ik in ieder geval schoon met verdunner of alcohol in een lege pot, maar na het airbrushen gaat de airbrush ook uit elkaar en worden alle onderdelen schoongemaakt. Test voor je de airbrush opbergt bijv. met wat water. Dan weet je zeker dat de airbrush klaar is voor gebruik en dat voorkomt ergernis bij volgend gebruik. Mijn ervaring tot nu toe is: als je afplakken van het model en schoonmaken van de airbrush leuk gaat vinden, is airbrushen een geweldige hobby
.
Na de primer is de kap volledig gespoten in beige RAL 1001. Dan afgeplakt en de rode baan opgezet, rood RAL 3004. Het dak in grijs RAL 7040. Bij het afplakken er goed op letten dat het tape goed sluit op de kap. Bij de geringste kier kruipt lak eronder. Dit is op deze wagon op sommige plekken helaas goed te zien (maar voor mij niet erg genoeg om opnieuw te beginnen).