Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

wielen en sleper roco ns 2200 (gelijkstroom)

Gestart door Annemia zondag 22 januari 2012, 20:19:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
wielen en sleper roco ns 2200 (gelijkstroom)
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
wielen en sleper roco ns 2200 (gelijkstroom)
Ik heb een oude roco ns 2200 op de kop kunnen tikken die omgebouwd is naar wisselstroom.
Het probleem is dat deze loc een aantal problemen heeft. Te weten, hij rijdt alleen vooruit, hij ontspoort heel makkelijk, vooral op wissels, de sleper heeft veel te weinig ruimte.
Nu denk ik erover om deze loc digitaal te maken, ik neem aan dat hij dan ook wel weer voor en achteruit wil rijden.
Maar voordat ik dat doe zou ik de sleper zodanig willen aanpassen dat deze loc goed rijdt. Ik heb namelijk de indruk dat doordat de sleper te weinig ruimte heeft, de loc daardoor makkelijk ontspoort.
Ik heb zitten zoeken naar een draadje over het inbouwen van een sleper bij deze loc, maar heb dat niet kunnen vinden.
Dus graag advies hierover.
Ook denk ik erover om de wielen te vervangen door de wielen van de (digitale) AC uitvoering.
Kan ik verwachten dat die wel zullen passen? Ik heb namelijk ook nog zo'n loc staan (Roco 69926), maar die is splinternieuw en om die nu meteen uit elkaar te halen doe ik eigenlijk liever niet als die kennis op dit forum aanwezig is.
Re:wielen en sleper roco ns 2200 (gelijkstroom)
Een locomotief die analoog niet goed rijdt, zal ook na inbouw van een decoder niet goed rijden. Als Roco een model naar 3 rail ombouwt, dan haalden ze tot nu toe vaak de tandwielen uit 1 van de 2 aangedreven wielstellen en gebruikten ze die ruimte om een sleper in te bouwen. Enkele weken terug heeft een van de forummers hiervoor een handigere oplossing gepost, waarbij de aandrijving op 2 wielstellen behouden kan blijven. Zoek eens even op het digitaal forum of je dat topic nog terug kan vinden.
Re:wielen en sleper roco ns 2200 (gelijkstroom)
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re:wielen en sleper roco ns 2200 (gelijkstroom)
Ik wil eerst zorgen dat de loc analoog goed rijdt. De motor doet het wel goed, maar hij schakelt kennelijk niet.
Het model dat ik heb was een gelijkstroommodel en de "inbouwer" heeft voor het plaatsen van het omschakelrelais daarvoor de aandrijving aan één kant er al uit gesloopt.
Het gaat mij dus om twee vragen:
1. Hoe kan ik het beste een sleper eronder bouwen. Het draadje daarvoor heb ik niet kunnen vinden.
2. Is het de investering waard om de wielen te vervangen door de AC wielen van het model dat nu nog in de winkel ligt en passen die?
Re:wielen en sleper roco ns 2200 (gelijkstroom)
Re:wielen en sleper roco ns 2200 (gelijkstroom)
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:wielen en sleper roco ns 2200 (gelijkstroom)
Hallo Annemia,

heel belangrijk om ontsporen te voorkomen is het op de juiste afstand zetten van de wielen, de wielen moeten op een wisselstroombaan +/- 3 mm. dichter op elkaar staan dan op een gelijkstroombaan. De juiste wielafstand voor een wisselstroombaan is 13.8 tot 14 mm. Dit voorkomt het ontsporen op wissels,

met vriendelijke groet,

Walter
Re:wielen en sleper roco ns 2200 (gelijkstroom)
Walter bedoelt +/- 0,3 mm verschil tussen 2- en 3-rail.

Re:wielen en sleper roco ns 2200 (gelijkstroom)
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:wielen en sleper roco ns 2200 (gelijkstroom)
Citaat van: huub op maandag 23 januari 2012, 16:45:42
Walter bedoelt +/- 0,3 mm verschil tussen 2- en 3-rail.


Huub,

Je hebt helemaal gelijk,

met vriendelijke groet,

Walter
Re:wielen en sleper roco ns 2200 (gelijkstroom)
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re:wielen en sleper roco ns 2200 (gelijkstroom)
Bedankt voor de reacties tot nu toe.
Met de sleper kom ik er wel uit. Ik had zelf ook al zoiets in gedachten, maar altijd handig als je er een foto van ziet.
Met de wielen ben ik er nog niet uit.
Weet iemand of de nieuwe wisselstroomwielen soms een iets grotere diameter hebben? Ik vind namelijk dat de loc wel erg laag op de rails staat.
Als ik de oude (gelijkstroom) en de nieuwe (wisselstroom) loc naast elkaar leg lijkt het alsof de wielen van de nieuwe net iets groter zijn.
Vraag is alleen, als ik nieuwe wielen bestel of de tandwielen die erop zitten ook passen.
Op de site van Roco heb ik geen gedetailleerd onderdelen overzicht kunnen vinden waar dat op staat.
De afstand tussen de wielen heb ik gemeten, die is ruim 14 mm, varieert een beetje 14,05 etc. daar wou ik nog niet te veel aan doen want 0,2 is wel erg weinig om goed aan te passen. 
Als iemand nog een wijs woord over de wielen kan zeggen, graag.
Re:wielen en sleper roco ns 2200 (gelijkstroom)
Weet je het oorspronkelijke catalogusnummer van de loc?
Ik heb zowel 30 jaar oude als vrij recente exemplaren van de Roco 2200, dus ik kan vergelijken. Het rijdt overigens allemaal prima op tweerail Rocoline. De tandwielen verschillen hoogstwaarschijnlijk wel, maar ik ga ze nu even niet open maken.  :)
Re:wielen en sleper roco ns 2200 (gelijkstroom)
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:wielen en sleper roco ns 2200 (gelijkstroom)
Citaat van: Annemia op maandag 23 januari 2012, 20:43:51

De afstand tussen de wielen heb ik gemeten, die is ruim 14 mm, varieert een beetje 14,05 etc. daar wou ik nog niet te veel aan doen want 0,2 is wel erg weinig om goed aan te passen. 
Als iemand nog een wijs woord over de wielen kan zeggen, graag.

Hallo Ännemia,

dat is net het verschil tussen wel ontsporen en niet ontsporen, de wielen laten zich over het algemeen makkelijk schuiven, bovendien zijn er malletjes/afstandplaatjes voor te vinden zowel hier op het forum als op internet,

met vriendelijke groet,

Walter
Re:wielen en sleper roco ns 2200 (gelijkstroom)
Als ik de wielmaat van een oude lok (3053) op meet, dan kom ik aan 13,65 mm !
Ontsporen doet ie niet maar maakt wel kortsluiting met de sleper.
De lok raakt net een "baanmassapunt" aan met de sleper op een meegebogen c-wissel.
0,1 of 0,2 mm groter en het probleem is weg, maar dat laatste doet er niet toe.

Ik heb zelf ook een Roco 2200 lok, maar dat is een 3-rail-uitvoering.
De wielen zijn inderdaad anders en je hoort die dus te vervangen voor correcte exemplaren.
Re:wielen en sleper roco ns 2200 (gelijkstroom)
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re:wielen en sleper roco ns 2200 (gelijkstroom)
Bedankt voor alle antwoorden.
Ik ga nieuwe AC wielen bestellen en dan maar hopen dat ze passen.
Het blijft op deze manier wel een leuk proefproject.

De opmerkingen over de wielafstand snap ik niet. wat moet het nou zijn????
Ik heb zelf een aantal Märklin locs en wagens gemeten, zowel oude gebruikte als nieuwe en ik meet met mijn schuifmaat rond de 14 mm (binnenkant wiel)

De genoemde 13,8 heb ik nergens kunnen meten.
Re:wielen en sleper roco ns 2200 (gelijkstroom)
Citaat van: Annemia op dinsdag 24 januari 2012, 22:24:48

De opmerkingen over de wielafstand snap ik niet. wat moet het nou zijn????
Ik heb zelf een aantal Märklin locs en wagens gemeten, zowel oude gebruikte als nieuwe en ik meet met mijn schuifmaat rond de 14 mm (binnenkant wiel)


De 14mm klopt.

Gr, Ben.
Re:wielen en sleper roco ns 2200 (gelijkstroom)
Jawel, 14 mm moet het zijn, maar niet meer !
2-rail-wielen zijn 14,3 mm en dat is te groot.
M*wielen hebben trouwens ook een grotere flens.