Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Automagisch van richting veranderen

Gestart door stefanius zaterdag 21 januari 2012, 12:00:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Automagisch van richting veranderen
Wellicht heeft iemand al hetzelfde willen doen.

Is het mogelijk om een analoog treintje 'automagisch' van richting te doen veranderen op een doodlopen spoortje? Ik ben zeker bereid tot solderen ;)


Groet,
Stefanius,
Re:Automagisch van richting veranderen
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Automagisch van richting veranderen
Laatste rails voorzien van  de omschakelspanning,
volgens mij 24 volt, waar de loc met z'n sleper overheen rijd, en dan schakelt.
Moet wel een kort stukje zijn.

Ben benieuwd of dit werkt  :)

Succes er mee  :)

Gr Einte
Re:Automagisch van richting veranderen
Heb ik ook al aangedacht, maar dat bleek te onbetrouwbaar :( ik dacht zelf aan iets met een relais/timer/schakelrailsje maar voordat ik van alles in huis haal vroeg ik mij af of iemand anders al zoiets had gedaan ;)
Re:Automagisch van richting veranderen
Je kunt idd een schakelrails plaatsen en dan met een relais de volle spanning geven.

Waarom werkte het eerste idee onbetrouwbaar?

Dennis
Re:Automagisch van richting veranderen
Ik denk dat het omkeer relais bekrachtigd blijft, je zou een flinke elco ( >1000uF) op kunnen laden
via een weerstand van 1K Ohm uit een aparte gelijkstroomvoeding van 24V.

Cor
Re:Automagisch van richting veranderen
Wat is daar magisch aan ? zijn er voor analoog geen pendel automaten?
Re:Automagisch van richting veranderen
Citaat van: Brenner op zaterdag 21 januari 2012, 12:35:09
Ik denk dat het omkeer relais bekrachtigd blijft, je zou een flinke elco ( >1000uF) op kunnen laden
via een weerstand van 1K Ohm uit een aparte gelijkstroomvoeding van 24V.

Cor

hmm klinkt interesant. Krijg ik dan geen problemen met mijn 'normale' trafo/stroomcircruit (alsin: ik rijd M rails, de massa is niet eenvoudig te scheiden en als het al gescheiden wordt is er altijd een moment dat er een treintje overheen rijdt).

Het andere werkte niet omdat:

-Treintje schiet wel eens vooruit en kwam dan vanaf de verkeerde kant  weer op het omschakelmoment
-Treintje bleef 'erin hangen'
-Treintje besloot het hele stukje met 24v rond te crossen (ipv braaf om te schakelen)

Verder kwam het moment altijd tijdens het rijden van de trein (het idee was om een 'heen-en-weer' spoortje te maken in de vensterbank oid, maar ik wilde vooral eraan knutselen om te kijken of het kan)

Re:Automagisch van richting veranderen
Je hoeft alleen de middengeleiders  te isoleren, en het stukje rail zou net even korter dan de sleper moeten zijn.
De 24V voeding moet wel een aparte voeding zijn, kan van het type "dikke stekker" zijn.

Als je het mooier wil moet je met timers en relais gaan werken.
Dan kan je ook een pauze tussen de treinbewegingen inlassen.
Re:Automagisch van richting veranderen
De genoemde optie (omschakelspanning op een gescheiden stukje rail) zal niet werken omdat de omschakelspanning op het railstukje blijft staan. De trein krijgt niet de kans er van af te rijden.

Er zijn pendelautomaten voor Marklin 3 rail wisselspanning.
Ik heb er een van Treinelektronica. Deze werkt goed.
Buiten de pendelautomaat heb je bij ieder einde een schakelrail nodig.

groetjes
Henk
Re:Automagisch van richting veranderen
Je zou dit ook kunnen oplossen met Märklin 6600 waar een pendel automaat in verwerkt zit. Dit is alleen geschikt voor 100% analoge loc's.
Re:Automagisch van richting veranderen
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re:Automagisch van richting veranderen
Stefanius,
De gedachte om een (klein)stukje rails op schakelspanning te zetten werkt niet zoals Henk ook al opmerkte.
Werken met een pendelautomaat werkt goed.
Het gebruik van schakelpunten en timer relais werkt ook goed.
Met schakelpunten als reed-schakeling kun je zelfs een of meerdere treinen laten omkeren waarbij de treinen zonder magneet, en het schakelpunt ook niet activeren door rijden.
Het timer relais zet na activatie een stukje rails spanningsloos, trein stopt hierop, een 2de timerrelais met een kort schakel moment verzorgd de omkering.
Vervolgens komt het eerste relais weer op en de trein vertrekt in omgekeerde richting.
setting relais 1 na puls 30 sec spanningsloos, rijstroom wordt hierbij onderbroken.
setting relais 2 na puls en wachtijd 15 sec voor 3 seconden schakelspanning.
Het geschakelde deel heeft 3 railtjes lengte, Bij treinstel met sleperwisseling is dit stuk de lengte van het gehele treinstel plus 2 railtjes
Cees