Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

2-rail sluitverlichting naar 3rail - kleinste functiedecoder?

Gestart door AnalogDriver vrijdag 20 januari 2012, 00:29:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
2-rail sluitverlichting naar 3rail - kleinste functiedecoder?
Ik heb de nieuwe Fleischmann DB Donderbus stuurstand gekocht.




zie ook http://www.fleischmann.de/nc/produkteshop/uebersicht/cat/51/pr/wendezug-befehlswagen-bauart-cif-der-db.html


Tja, en nu naar 3 rail.  :)

Ik heb al 3 modellen a-symetrishe slepers zoals Mä ze ook onder de donnerbüchse wagons zet, waarvan 1 fluistersleper model. Dus dat is het probleem niet.


"Das Fahrzeug besitzt einen Funktionsdecoder für einen Lichtwechsel im Analog- und Digitalbetrieb."

Mooi, er zit een functiedecoder in. Ik vrees enkel DCC   :(


a) hoe kom ik hier achter, veilig? Gewoon voeden met Motorola digi signaal en kijken wat er gebeurt?

b) als ik een motorola protocol functiedcoder wil, dan zijn die van ESU flink groot. Zelf heb ik wel een voorkeur voor ESU
   Is er ook een kleine (simpele) functiedecoder: 1 adres, 2 uitgangen, aan/uit wisselend?


Hajo


PS Omdat een decoder in analoog 3rail geen idee van vooruit of achteruit heeft en kan hebben, is 3rail analoog bedrijf voor dit model niet zinvol, tenzij ik een mechanische richtingsverandering gebruik.
Ik heb ergens nog wel zo'n mechanisme liggen in een sloop-silberling stuurstand, maar wat ik mij herinner is dat vrij fors van omvang. Mechanisch zou trouwens wel analoog en digitala werken :)

Re:2-rail sluitverlichting naar 3rail - kleinste functiedecoder?
Er is een tamelijk kleine functiedecoder van Uhlenbrock, nummer 73900, geschikt voor DCC en Motorola II (en later). Afmetingen 10.8 x 7.5 x 2.4 mm, belastbaar tot 0,5A per uitgang en 0,6A in totaal. Je kan hem tegen het dak plakken of in een "wc" verstoppen.
Ik gebruik deze voor aan/uitschakelen van sluitlichten en aan/uitschakelen van binnenverlichting.
Via CV1 kan je evt. het decodernummer koppelen aan het decodernummer van de loc (als je met een vaste stam rijdt).
Via CV13 zijn de uitgangen schakelbaar in analoog en via de CV's 52 en 53 of de uitgangen vooruit of achteruit aan of uit moeten zijn. (bij mij zitten de lampen aan uitgang 3 en 4, die zijn in analoog standaard uitgeschakeld; ik heb dus niet getest of dat ook werkt.)

Ik heb 2 Fleischmann locs waar al decoders in zaten, dit blijken ESU decoders te zijn. Dus wie weet zit in jouw rijtuig ook een ESU decoder. Geen idee of die dan ook in Analoog zal werken.
Maar die Uhlenbrock is dan een goed alternatief.

Succes, Paul