Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Probleem met Koploper (treinstel)

Gestart door Tomm donderdag 19 januari 2012, 21:50:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Probleem met Koploper (treinstel)
Beste mensen,

Verleden week reed mijn Koploper aan de motorzijde tegen een 1212 loc aan :?, een wissel stond verkeerd. Deze 1212 loc heeft een metalen behuizing en gaf niet echt mee. Vanaf dat moment leek de Koploper te slippen alsof de antislipbandjes van de aandrijf wieltjes waren afgelopen maar bij nader onderzoek blijkt dat niet het geval, echter hangt het wielstel dat aangedreven wordt aan een zijde los onder het rijtuig.

Wat denken jullie, kan ik 'm proberen open te maken en is het een oplosbaar probleem of toch een gevalletje Keuterman? Heeft iemand hier ervaring mee en kan me misschien op weg helpen met tips?

Groet,

Tom

Re:Probleem met Koploper (treinstel)
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Probleem met Koploper (treinstel)
Tom,

Gewoon even openhalen. Van de week een geheel motorblok uit elkaar gehad, dus ik denk dat ik weet wat er loos is. Vermoedelijk is de ophanging los geraakt, of kapot gegaan.

Je dient printplaat en dergelijk even los te halen. De kap die over de motorkap zit ook losschroeven. Nu kan je bij het draaistel.

Dit draaistel zit op zijn zijn plaats door een vierkant doosje wat bovenop het cardan wiel zit, heeft aan de buitenzijde de vorm van een V. Het doosje houd het draaistel op zijn plek. Vermoedelijk is deze los geraakt of kapot.

Als je hier even de 37421 invult. En de ersatzteil-liste bekijkt, gaat het om onderdeel 25.
Re:Probleem met Koploper (treinstel)
Dank voor je reactie Wijbe, ga eens zien of het dit weekend wilt lukken de boel even open te gooien.

Groet,

Tom
Re:Probleem met Koploper (treinstel)
Hoi Tom,

ik sluit me bij Wijbe aan, het is goed te doen, als je het doosje opent zul je zien dat het cardanasje los zit, eenvoudig te verhelpen..

Guus
Re: Probleem met Koploper (treinstel)
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Probleem met Koploper (treinstel)
Altijd handig zo'n oud topic!
Voor degene die er ooit mee te maken krijgen.. het was een klusje van nog geen 15 minuten.

De cardan as heb ik met 1 platte schroevendraaier op hoogte gehouden en met een andere schroevendraaier op zijn plek geduwd.

Appeltje eitje