Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Nieuw baanplan, de bouw is gestart. De 1e foto's

Gestart door Hans 2.0 TDI woensdag 18 januari 2012, 19:11:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nieuw baanplan, de bouw is gestart. De 1e foto's
Beste liefhebbers,

Inmiddels heb ik eindelijk de beschikking over een grotere kamer waar ik m'n ei in kwijt kan. Bijgaand vinden jullie het baanplan en benieuwd wat jullie er van vinden. Onder het geen wat zicht baar is loopt nog een compleet  spoor zodat de treinen wat langer wegblijven en heb tevens een, niet zichtbaar, inhaalspoor gemaakt welke wordt aangestuurd via schakelrails. Ik heb er voor gekozen om de treinen achter elkaar aan te laten rijden maar voor het zicht passeren ze elkaar wel op diverse plekken. Het niet zichtbare spoor kent, naast het inhaalspoor, verder geen wissels of wat dan ook zodat ik er zeker van ben dat alles goed doorrijdt zonder haperingen of ontsporingen. Ik rij verder met een MS2 en gemiddeld zullen er 4 a 5 treinen rijden. Op het rangeer/opstel gedeelte kan ik nog wat treinstellen kwijt. Een echt tijdperk ken ik niet, E-locs en stoomlocs rijden door elkaar heen maar wel zal alles worden voorzien van bovenleiding (althans alles wat zichtbaar blijft). Imiddels de benodige extra C-Rails ontvangen zodat ik verder kan met alles wat zichtbaar is/wordt.

De rode wanden worden nog van een ander kleurtje voorzien maar dit is voor later.

Ben benieuwd wat jullie er van vinden.

Groet, Hans
Re:Nieuw baanplan, de bouw is gestart. De 1e foto's
En het bijbehorende baanplan  8o
Re:Nieuw baanplan, de bouw is gestart. De 1e foto's
Leuk ziet er goed uit!

Waar zijn die 2 seinen voor aan het MS ?
Ben ik erg benieuwd naar!


groeten Dylan
Re:Nieuw baanplan, de bouw is gestart. De 1e foto's
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Nieuw baanplan, de bouw is gestart. De 1e foto's
leuk plan.Als je nou die wissels rechts wat naar rechts verplaatst dan heb je mooiere en langere perronsporen.Nu heb je daar niets aan volgens mij.Zijn veel te kort.
Re:Nieuw baanplan, de bouw is gestart. De 1e foto's
Bedankt voor de reakties.

Dylan: De 2 seinen zijn mijn ''bezetmelders'' voor het inhaalspoor op het nivo wat niet zichtbaar is. Is meer een geintje, had ze nog over... :D

bellejt: welke wissels bedoel je? Het lange baanstuk is alleen opstellen, het kleinere baanstuk (onderaan) is 2,30 mtr. Perronspoor is inderdaad kort maar ik kom niet tot een andere oplossing. Dit deel ligt er overigens nog niet (zojuist de benodige rechte rails gekocht  :?) dus kan daar nog van alles aanpassen.

Gr, Hans

Re:Nieuw baanplan, de bouw is gestart. Update & nieuwe foto's
Vandaag mijn tijd nuttig besteed met het verbinden van de 2 emplacementen. Omdat ik er met de pijlers niet uitkwam (zouden op onderste spoor komen te staan) gekozen voor een verbinding van spaanplaat en vervolgens daar de bruggen opgeplaatst. Het nog zichtbare spaanplaat verf ik nog in de kleur grijs zodat het toch een mooi geheel wordt. Verder druk aan het solderen geweest, de verlichting van 3 stootblokken en diverse wissels branden  :idea:. Tot slot nog de nodige voedingsdraden aangesloten zodat de rails van voldoende stroom worden voorzien. Wordt vervolgd  :D

Gr, Hans
Re:Nieuw baanplan, de bouw is gestart. De 1e foto's
Hans,

Begint al aardig vorm te krijgen, blijf het zeker volgen.

Groet Arno ( HollandRail )
Re:Nieuw baanplan, de bouw is gestart. De 1e foto's
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:Nieuw baanplan, de bouw is gestart. De 1e foto's
Die gebogen brugdelen op je laatste foto, is dat voor R1 & R2, of voor R2 & R3 ?
Van welk merk zijn ze ?

Ben namelijk op zoek naar zo'n gebogen brugdelen voor R2/R3 ...


succes nog met je baan, ziet er al goed uit :-)
groeten,
Kris
Re:Nieuw baanplan, de bouw is gestart. De 1e foto's
Snoozer als je tijd hebt dan graag reactie op mijn email van vorige week aub
Re:Nieuw baanplan, de bouw is gestart. De 1e foto's
ziet er nu al indrukwekkend uit.

tony
Re:Nieuw baanplan, de bouw is gestart. De 1e foto's
Bedankt voor jullie reakties !!!

Kris, de opritten zijn van Marklin en alleen verkrijgbaar voor R1 (74613) en R2 (74623).

Mvg, Hans
Re:Nieuw baanplan, de bouw is gestart. De 1e foto's
hallo naamgenoot :D

begint al wat te worden zie ik 8)

blijf zo door gaan :thumbup:

gr hans
Re:Nieuw baanplan. Update Tunnel en Ballast
Zojuist begonnen met de 1e tunnel ingang en het ballasten van een klein stuk spoor. Ik gebruik hiervoor vogelgrid, kost bijna niks en mooie struktuur steentjes. Alles is nu doordrenkt van de houtlijm/water en afwasmiddel dus afwachten tot het droog is. Daarna wil ik gaan proberen om e.e.a. te weatheren, mss dat ik een Airbrush setje aanschaf maar ga het eerst maar s proberen met een penseeltje. Nu verder met tunnel ingang, spanten etc plaatsen zodat ik een goede ondergrond heb om te gipsen. Resultaat volgt via een foto.

Groet, Hans
Re:Nieuw baanplan, de bouw is gestart. De 1e foto's
En nog een foto
Re:Nieuw baanplan, de bouw is gestart. De 1e foto's
goed bezig zo te zien.   De enige 2 bedenkingen die ik heb (ook zelf met trial and error ondervonden) zijn dat ...

(1) ik vind het grit nogal grof voor ballest, maar eens je der met de airbrush over geweest bent zal het er waarschijnlijk al ander uit zien

(2) als je lange wagons (lengteschaal 1:87 ipv 1:100) gebruikt, zouden wie wel es tegen je tunnelportaal kunnen aan schuren aan de binnenkant, wan ik mee daar een bocht naar links te zien .   waarschijnlijk is er niets aan de hand, maar ik zou het toch es testen als ik jou was. 


Het plan ziet er goed uit en de uitvoering gaat ook in orde komen.  Het probleem van de brugpijlers heb ik zelf ook op 2 plaatsen in mijn huidig plan, en zoals je zegt, een reep  spaanplaat en wat verf daar kom je al een eind mee ;-)


Succes, ik blijf je baan volgen !

Dani


Re:Nieuw baanplan, de bouw is gestart. De 1e foto's
Inmiddels weer een stukkie verder met de baan. Heb toch gekozen voor andere ballast en deze bevalt beter (minder grof). Als onderlaag gebruik ik vogelgrit en als toplaag donkere ballast.

Tevens begonnen met een 2e tunnelingang en een autoweg van kopstation naar bovenliggend dorpje. Weg is behoorlijk stijl dus goed voor de koppeling... :D

Hopelijk kan ik morgen verder gaan met bergen/wanden maken en de boel gipsen zodat de weg niet meer in het luchtledige zweeft. De brugmasten heb ik zelf gemaakt van M* mastvoetjes 74110. Op maat geknipt en met secondelijm aan de brug gelijmd. Vervolgens de voet van de mast op maat geknipt en vastgelijmd op het voetje. Zit muurvast en staat nog mooi ook.

Zie de foto's van de vorderingen.

Mvg, Hans
Re:Nieuw baanplan, de bouw is gestart. De 1e foto's
Hallo Hans,

Leuke baan ben je aan het leggen.
Je vorderd al goed, veel plezier er mee.

vr.gr. Günther.
Re:Nieuw baanplan, de bouw is gestart. De 1e foto's
dat ballastwerk met het kleurtje er op ziet er al heel anders uit , zoals ik al vermoedde en tikte in de vorige post.

Je gaat er flink tegen aan moet ik zeggen, dit is een leuke om te blijven volgen.
Re:Nieuw baanplan, de bouw is gestart. De 1e foto's
Weer enige vorderingen gemaakt. Inmiddels heeft de MS plaats gemaakt voor een 6021 + 6040 en 2 boosters. Geen problemen meer met voldoende power..... :D. Tevens   de eerste bergen/tunnel en bergweg gemaakt. Alles met knauf en vervolgens dik ingesmeerd met tegellijm. Wordt al lekker hard dus binnenkort kan ik het gras gaan strooien en bomen planten. Tunnelportalen zijn geweatherd (probeersel maar goed gelukt).  Al met al ben ik dik tevreden met het voorlopige resultaat en gelukkig nog een lange weg te gaan....... Zie de foto's.

Gr, Hans
Re:Nieuw baanplan, de bouw is gestart. De 1e foto's
Pas aan het bouwen en ik zie reeds verschillende ontsporingen.
Re:Nieuw baanplan, de bouw is gestart. De 1e foto's
Dit valt nog mee...... had je de testritten moeten zien ivm de blokbeveiligingen.....

Maar gaat nu beter :))

Gr, Hans
Re:Nieuw baanplan, de bouw is gestart. De 1e foto's
Hans,

Je baan ziet er goed uit.

Ik blijf echter vreemd tegen je brug aan kijken, omdat de pijlers niet op een logische plaats onder de boogbruggen staan. Kun je dat niet oplossen met een vernuftige constructie (bijv. A vormig) die op het onderste deel van je baan steunt, naast het spoor?

Groeten,
Frank
Re:Nieuw baanplan, de bouw is gestart. De 1e foto's
Hallo Frank,

Onder de rechtse bruggen komt een berg/tunnel (tunnelingang staat er al). Op deze berg/tunnel komen de peilers voor de brug.

Groet, Hans
Re:Nieuw baanplan, de bouw is gestart. De 1e foto's
word al mooi

ik ga dit volgen :D

Re:Nieuw baanplan, de bouw is gestart. De 1e foto's
Niet veel tijd gehad maar toch nog wat kunnen doen. Bijgaand foto van een haltepunt (mini station) aan het einde van een spoor. Er liggen hier 3 sporen waarvan 1 een progammeer spoor is. De overige 2 dienen als uitloopspoor zodat treinstellen achterwaarts naar de opstelsporen kunnen. Vandaar de bovenleiding welke je normaal niet verwacht bij een haltepunt.

Gr, Hans
Re:Nieuw baanplan, de bouw is gestart. De 1e foto's
hallo

ziet er weer leuk uit en de bergen heb je ook prima gemaakt

komt misschien het laatste stukje bij die stootblokken een soort werkplaatsje maken met een betonnen vloertje met wat bouwpoppetjes :)