Ik heb 'm ook (3161) en die van mij moet altijd even warm lopen voordat er een beetje vaart in komt. Geen idee waarom, heeft-ie altijd al gehad. Hoe langer de loc stil heeft gestaan, hoe langzamer hij de eerste meters loopt. Ook als-ie goed ingelopen is is het trouwens geen hardloper. Eigenlijk loopt-ie mooi op schaalsnelheid, dus ik vind 't wel best zo
Gek genoeg heeft de (tweedehands) 3168 die ik onlangs op de kop heb getikt daar geen last van. Je zou toch denken dat die twee technisch identiek zijn.
Wat je zou kunnen doen (en wat ik ook zou kunnen doen maar nog niet gedaan heb
) om te zien of-ie inderdaad niet teveel olie binnengekregen heeft, is de koolborstel (de rechter dus) er even uit halen om te zien of-ie schoon en droog is aan de kant die tegen de collector drukt. Bijvoorbeeld door 'm even langs een stukje keukenpapier te halen.
Is het geen smeringsprobleem kan het zijn dat de tandwielen op één of andere wijze te veel weerstand bieden. Dat heb ik gehad met mijn 515 (accuwagen, 3028). Toen ik daar het anker uit had gehaald kon ik duidelijk voelen dat de aandrijving te zwaar liep. Da's alleen een hele tijd geleden en ik weet niet meer wat ik nou precies gedaan heb om 'm weer soepel te krijgen...
Ik weet alleen nog dat ik er een behoorlijke tijd mee bezig ben geweest voordat ik het probleem er (grotendeels) uit had.
Ook zou de druk op de borstels inderdaad te hoog of te laag kunnen zijn. Dat is eenvoudig te testen door de motor te laten lopen met de wielen van de rails en met een pincet of schroevendraaiertje de borstels ietsje aan te drukken of juist de druk van de veer wat te verminderen. Maakt dat geen duidelijk verschil in het toerental, zit het hem niet in de borstels.
Acido