Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Baanplan (zonder plan) Achtergrond gebouwen

Gestart door Dirk-Jan maandag 16 januari 2012, 19:09:46

0 leden en 3 gasten bekijken dit board.
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
Citaat van: JeroenMarklin op vrijdag 29 november 2013, 10:26:17
Waar koop je die groene matjes en wat kosten ze?
Bij de karwei voor circa E1,10 per stuk. De maat is dacht ik 30 x 100 cm. Het zijn eigenlijk antislip matjes, maar het werk prima. Het gips blijft er prima aan plakken en het word een stevige constructie.

Dirk-Jan
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
Citaat van: AlbertJan op vrijdag 29 november 2013, 08:46:05
heteluchtballonnen (Faller?) 
Inderdaad Albert-Jan, het zijn de luchtballonnen van Faller. De ene in originele uitvoering, de andere gespoten in een aantal kleurtjes. Ik heb ze al een aantal jaren in bezit. Enkele jaren niet meer leverbaar geweest, maar ze staan weer in de Faller catalogus.

Dirk-Jan
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
Citaat van: dolphin op donderdag 28 november 2013, 22:57:59
Nog een tip, ik heb de oude Marklin schijf wel eens gepimpt met grote lucivers op de rand.  Even donker kleuren en wat onkruid ertussen en je herkend hem niet meer terug

;) Tja, en dan nu de onvermijdelijke vraag; zijn daar foto's van?
Daar ben ik wel benieuwd naar.

Dirk-Jan
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
Citaat van: Dirk-Jan op vrijdag 29 november 2013, 13:58:33
Citaat van: dolphin op donderdag 28 november 2013, 22:57:59
Nog een tip, ik heb de oude Marklin schijf wel eens gepimpt met grote lucivers op de rand.  Even donker kleuren en wat onkruid ertussen en je herkend hem niet meer terug

;) Tja, en dan nu de onvermijdelijke vraag; zijn daar foto's van?
Daar ben ik wel benieuwd naar.

Dirk-Jan

Hoi Dirk Jan, helaas heb ik daar geen foto's van, heb ik ongeveer 100 jaar geleden gemaakt toen ik nog thuis woonde :P, vr gr Arie
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
 :) De afgelopen dagen bezig geweest met een bouwpakket van Auhagen. Had ik al een jaar of drie liggen, zou eigenlijk op de oude baan in het vorige huis komen. Maar in de nieuwe stad gelukkig ook nog wat plek over, dus het was weer een leuk plak klusje. Moet eerlijk zeggen dat Auhagen me niet tegen valt, bouwbeschrijving wat summier, maar veel details. En voor een redelijke prijs.
Toen het huis klaar was, bedacht dat er toch maar een leuke winkel van gemaakt moest worden. De vrouwtjes Preisertjes willen ook wel eens een andere winkel dan de standaard modelspoorwinkel of bakker, slager en dergelijke die je vaak ziet op de modelspoorbanen.  O:-D
Was wel even prutsen om de vierkantjes weer tussen de sierlijsten weg te krijgen, maar ja, had ik het maar eerder moeten bedenken.
Voor de naam heb ik het zelfde lettertype gebruikt als in het echt en het logo heb ik van hun site gehaald.
Dan bewerken in Excel en dan maar uitproberen voor de goed maat.
Misschien ga ik in de toekomst nog een interieur voor de winkel maken, maar dan moet ik eerst wat spulletjes bij elkaar vinden.

Dirk-Jan
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
Jij denkt ook maar aan één ding hè?  O nee, twee dingen, vergat even je modelspoor hobby..... 8o 8o
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
    :-*
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
Mooi, net alsof het zo hoort.  :thumbup:

groet Winno
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
Prachtig geworden!
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
Vandaag het kermis terrein gemaakt. Van af het begin al het idee om er een losse plaat in de modelbaan te leggen, indien nodig til je de plaat er uit en kan ik op het achterste deel komen. Bij de vorige baan in het vorige huis had ik ook een uitneembaar deel scenery, en in de praktijk bijna niet nodig om het er uit te tillen. De kermis attracties moeten wel vast geschroefd worden, maar dat is niet zo een probleem. Alleen de schroeven zien te camoufleren. Nu nog een beetje passen en meten voor de opstelling van de attracties.

Dirk-Jan

Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
 :) De laatste tijd veel aan het schuiven met alle gebouwen om het in te passen op de baan. En het moet natuurlijk ook een beetje op een stad lijken met leuke straatjes en zo. Er zullen nog wat gebouwen moeten worden aangeschaft, want er is nog ruimte over. Maar dat is wel leuk, heb ik weer wat te plakken. Dit is een voorlopig idee, moet toch wachten tot alle gebouwen er staan. Daarna komt wel de aankleding met Preisertjes en het wagenpark.

Dirk-Jan
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
weer een leuke update van een mooie baan  :thumbup: :thumbup:

groeten niels
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
Zozo wat een passen en meten!   :thumbup: Hoe sluit jij trouwens de gebogen c-rail op de m-rail engelse wissel aan?
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
Ik heb de C-rail op maat gezaagd met een dremel slijpschijfje. Ik heb daar in het gebogen rail stuk een paar contact rails verwerkt en wilde perse C-contact rails gebruiken. Dit om de overweg waarschuwingslichten aan te sluiten. De M contact rails zijn mij te onbetrouwbaar.
En aangezien ik nog heel wat M-rail wissels en ook een M-rail Engelse wissel had, deze ook gebruikt in het baanplan, helaas raakt mijn euro knip ook wel eens leeg. :-(

Dirk-Jan
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
Nog even een aanvulling op het passend maken van de aansluiting C-rail naar M-rail;
Na het zagen van de C-rail moet het natuurlijk precies passend gemaakt worden naar de M-rail.
Dit  heb ik gedaan door er wat karton onder te leggen om exact op de goede hoogte te komen en dan fixeren met enkele kloddertjes houtlijm aan de bedding van de C-rail en de tafel en ook nog met railschroeven. En natuurlijk onder de C-rail de stroomdraden aansluiting op de ringleiding. Deze C-rail naar M-rail overgang heb ik gedaan op meerdere plekken en het werkt perfect. Aangezien tante M* alleen maar een rechte overgang rail heeft, is deze zelfbouw een oplossing. Ik heb dit trouwens ook wel eens gelezen in een Marklin Insider, dus M* zegt zelf ook; de zaag erin! :-)

Dirk-Jan
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
Ik heb een paar weken terug een bouwpakket van Vollmer in elkaar gezet.  8o Nou, het viel niet mee. Ik kan mezelf toch een ervaren huisjesplakker noemen en doe ook aan Scratch building, dus daar lag het niet aan. Maar de pasnauwkeurigheid van dit huis was ver te zoeken. Uiteindelijk wel in elkaar gekregen, maar voor het dak moest veel geweld worden gebruikt om het op de goede plek te krijgen. De muren sloten ook niet goed aan op de grondplaat. Maar goed, met geduld en bruut geweld is het toch goed gelukt. Wat wel heel positief is, is dat de details superieur zijn, en dat maakt veel goed. Ik denk dat al mijn andere huisjes van Faller, Pola en Kibri zijn, dus weinig of geen ervaring met Vollmer. Ik ben benieuwd of andere dit ook zo ervaren.
Hieronder het gebouw en de vloerplaat met interieur. Daar moeten nog wat details bij, moet ik nog vinden in mijn rommeldozen. En eerst maar eens verlichten van binnen en kijken wat er van over blijft.

Dirk-Jan
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
fraaie gebouwen
Om de kermis vast te schroeven
ik doe dat van onder af
desnoods een plaatje ergens in enen hol deel lijmen waar de schroef dan in kan
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
Dag Dirk -Jan,


Dat heb je netjes gefikst.
Wat je zegt over vollmer klopt, die gedachte heb ik ook.
Het ziet er schitterend uit, maar past lang niet zo goed als bij Faller...


Maar een beetje modelbouwer... ;) ;)


gr Simon
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
Fraaai pandje!  Waar zet hij de batmobil?  :D
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
Kees, Kees, gelukkig heb je meer verstand van de Autoverlad  :-)
De Batmobile staat natuurlijk in de Batgrot of gaat er 's nachts  met Batman op uit om Preiserboefjes te vangen.
Dit gebouw is van Wayne Enterprises, dus van Bruce Wayne. Daat staat hooguit de Rolls Royce voor de deur. En dat hij 's nacht Batman is, is natuurlijk geheim.  B)
Voorheen had Wayne Enterprises een wolkenkrabber, maar ja, ook daar last van de crisis.
Hieronder de locatie van de Batmobile, maar ssstttt, niet verder vertellen.

geheim, niet op klikken

Dirk-Jan
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
woow, dat had ik nog nooit van je gezien!!
super gaaf en echt leuk verzonnen.  :thumbup:
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
Ik heb natuurlijk niet geklikt, maar het is wel erg mooi gemaakt!  8o B) 8)
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
Hoi Dirk Jan

Dat heb je schitterend in elkaar geknutseld hoor :P
Ik heb die ervaring ook met vollmer.
Ik moet zeggen ik ben ook niet zo n bouwer.
Daarom geef mij maar KIBRI.
Vollmer de huisjes zijn vaak wel prachtig.
Maar die koop ik alleen nog tweedehands dan zitten ze al in elkaar.

Tony
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
Mooi hoor. Originele ideeen.  :thumbup:
Re: Baanplan (zonder plan) Het wordt vast wel wat.
Ik heb enkele weken terug een doos Märklin overgenomen van een collega met daarin een in hele goede en complete staat verkerende RAm TEE 3071 en de bijwagen 4071. (Ik heb zelf al jaren de nieuwere versie, 3471). En toen heb ik maar bedacht om er een Northlander van te gaan maken.
Of het allemaal gaat worden zoals ik hoop, is nog wel een tijdje spannend. Het zal nooit zo mooi worden als sommige kunstenaars hier op het forum presteren, maar ik denk een heel eind te kunnen komen.
Ik ben als eerste begonnen met de tussenwagon, de 4071. Het geel is over het rood heen gespoten, maar er moest best veel geel op. Beetje (veel  8o) zoeken op het WWW, en de andere 3 bakken liggen nu sinds 4 uurtjes in blue wonder, een huishoudelijk schoonmaakmiddel. De eerste hindernis opgelost, de oude verf gaat er goed vanaf.
Morgen het lichtblauw op de 4071 spuiten, zou in theorie goed moeten gaan.
Ik heb er wel een beetje de zenuwen van en probeer ook niet te ongeduldig te zijn, mijn handen kriebelen om door te gaan.  :)
Maar ik weet ook dat ik er de tijd voor moet nemen en dan een model te maken die al belachelijk lang op mijn wensenlijstje staat. B) B) B)

Dirk-Jan
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
Hallo dirk jan,

Je hebt een mooi project opgepakt.
Het zal best even spannend zijn geweest de Ram zo te mishandelen.
Door te doen , leren we.
Het wordt vast mooi.

Succes,

Erik
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
Ik kan haast niet wachten om het resultaat te zien :thumbup:
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
De 2e kleur zit erop, nu minimaal een dag of 3 wachten voor de laatste kleur.
Anders is er kans met afplakken dat ik de verf er weer aftrek. Het afplakken voor het donkerblauw is makkelijk, ik moet gewoon de daklijn volgen.
Ik ben blij dat ik er eerst met eentje begonnen ben, sommige dingen doe ik nog niet goed. Aan de andere kant, in vergelijking met het originele spuitwerk (TEE kleuren) door Märklin, dan doe ik het niet onaardig.  :)

Dirk-Jan
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
Hallo Dirk-Jan,

Ziet er al strak uit. :thumbup:
Wacht met spanning vervolg af
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
Hallo Dirk-Jan !

Vandaag de tijd voor jouw draadje genomen en voelde gelijk verwantschap tussen jouw en mijn manier van plannen en bouwen.
Niet te moeilijk doen en gewoon beginnen.
Jouw baan begint er goed uit te zien  :thumbup:
Ik ga je met veel plezier volgen  B)

Grtz Tony
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
Vanavond de derde kleur erop gespoten, nu begint het al wat te lijken. :)
En vanmiddag de 3 witte bakken verder bewerkt, laatste verfrestjes weg en de TEE emblemen eraf geslepen. Eerst de Dremel, toen een vijltje en daarna waterproof schuren (en schuren en schuren enz.  8o :))
Het valt me trouwens op bij het kijken naar foto's van de echte Märklin Northlander dat je soms op de neus nog de contouren ziet van de TEE bak, stelletje prutsers  :-) >:-D

Dirk-Jan
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
Ha die Dirk-Jan.
Prachtig project wat je nu onderhanden hebt samen met al die andere weer vele uurtjes modelbouw plezier! :thumbup: :D
Lijkt nu al erg mooi te worden, hopelijk blijft het strakke spuitwerk helemaal in tact.

Veel plezier en succes.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
De tweede kleur zit op de 3 bakken.  8o Ontzettend aan het friemelen geweest met afplakken, lastig om een rechte blauwe lijn op de 4 bakken te krijgen. Alle onderstellen er maar weer onder gezet en dan op de hardstenen aanrecht voor de uitlijning. Op de foto komen de rechte lijnen niet goed uit, voor de volgende foto zet ik er rails onder. Nu nog de daken en de neuzen donkerblauw, maar eerst maar weer eens goed drogen. Bij het lichtblauw spuiten gingen diverse dingen mis, stof en een bubbeltje. Wat laten opdrogen en met waterproof weer weghalen. Al met al een heel gedoe, maar ik ben best tevreden over het resultaat. Alleen als je hele goed ogen hebt en er boven op staat met je neus, zie je wat tekortkomingen.
Heeft toch voordelen, wat ouder zijn en een leesbril nodig, zie je niet alles meer. (ook niet de rimpels van mijn vrouw >:-D)

Dirk-Jan
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
D-J,

ziet er gelikt uit. Die laatste zinsnede van jou is  :D. Misschien steel ik dit stukje wel.


grz

Joad
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
 :) Vandaag zijn de decals aangekomen, helemaal uit de U.S.A. met het vliegtuig hier gebracht en aangekomen in het kleine dorpje in Noord-Holland waar ik woon.
Toch mooi, dat internet.  B) :)
Het zijn erg veel decals, maar alles wat ik nodig heb zit er bij en eventueel ook nog om een F7 lok in Northlander uitvoering te voorzien van de goede prints.
Het hele treinstel is inmiddels in de 3 kleuren gespoten, de deuren en raamlijsten grijs/zilver geschilderd, dus dit word de finishing touch.
Eerst maar een paar stukjes die ik niet nodig heb proefplakken op een oud wagonnetje.

word vervolgd

Dirk-Jan
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
Dirk-Jan,

Hoe ga je de "nummerbakken" op het front ("de neuzen")  oplossen".
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
Voorlopig word dit een model zonder de nummerbakken en bel. Ik wilde eerst maar eens zien of ik het spuitwerk voor elkaar kon krijgen.
Als het decal werk klaar is en alle raampjes erin weer ingezet zijn, ga ik eens nadenken of en hoe ik de nummerbakken kan maken. Misschien uit stukjes plastic modeleren of zoiets. Voor mij begint de trein nu al op een echte Northlander te lijken, dus ik ben er al erg blij mee. De eerste decals zitten erop. Het formaat van de tekst "Ontario Northland" is eigenlijk iets te klein, maar storend vind ik het niet.

Dirk-Jan
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
Dirk-Jan,

Ziet er al super uit :thumbup:

De tekst lijkt wat op de andere "namaak" die ik op internet vond.       klikje doen
Ook zonder nummerbakken
Ik denk dat het er een van de Schweiger serie is.
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
Die lijkt dan weer wel een bel en hoorns op het dak te hebben.
Toch wel leuk, er zijn best veel neppers gemaakt van dit geliefde model.

Dirk-Jan
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
Ik ben er ook zeer blij mee. (zie mijn avatar) :)

Ik heb destijds 1 van de 350 in Nederland geleverde exemplaren kunnen bemachtigen.
De enige die aan mijn dealer werd toebedeeld. En niet onbelangrijk voor de catalogusprijs.
Er werd gelijk al 3 maal de prijs voor geboden. O:-D

Ik wil er allen nog eens interieur in bouwen.
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
 :) Ik heb mijn Northlander  B) B) B) B)
Et was effe een klussie, maar het is me gelukt. Ik ga nu even niet te veel typen, ik ga zitten er  naar kijken en genieten. Soms komen dromen dan toch uit  :D

Dirk-Jan
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
Héél mooi :important: Compliment :important:
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
Dirk-Jan,

Een super eindresultaat :thumbup: :surprised:
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
Schitterend  :thumbup:
Even de (zonne) hoed af voor je kunsten , :D

Gr, Jan
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
Hallo Dirk-Jan,

CHAPEAU

Dat ziet er geweldig goed uit.
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
Bijzonder mooi! Petje af.
Groet,
Roel
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
Hier de gebruikte materialen; spuitbussen autolak van Motip. Het geeft een iets grovere laklaag dan met airbrush. Maar ik heb geen airbrush apparatuur en ik kan het ook niet. En in het verleden wel meer plastic modelbouw pakketten gespoten met een spuitbus, meestal zwart. (Batmobiles ) En een rolletje gele schilderstape, een hele dunne tape.
Waarschijnlijk is er nog wel dunnere modelbouw afplaktape, maar hier ging het ook prima mee.
Als laatste om ook de decals te beschermen een laag blanke heat resistant lak. Dit geeft een zijdeglans effect. De gewone blanke lak is hoogglans en dat is niet natuurgetrouw voor een model. Al met al circa E75,- (inclusief de decals) uitgegeven aan deze ombouw.

Dirk-Jan
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
Mooi gedaan Dirk-Jan heel mooi mijn complimenten. :thumbup: :thumbup:
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
boren in een spuitbus  8o
beter de bus omgekeerd houden en de drijfgassen eruit spuiten
denk erom dat de verdunner brandbaar is(het drijfgas niet)
En dat de verdunner door boren verwarmtwordt(ook bij langzaam boren)en dus gaat verdampen

Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
Hieronder 4 bouwpakketten van links naar rechts;
Auhagen, Vollmer, Vollmer en Faller, allen in schaal H0.
Met de 2e van rechts, die met het zij-terras, ben ik net klaar mee met bouwen. Ik zag al vrij snel toen ik begon met plakken dat schaal H0 niet bij elke fabrikant even groot is. De 2e van links is ook Vollmer, maar op de ene of andere manier viel me dan in eerste instantie minder op dat de grootte niet helemaal klopt ten opzichte van de 2 buitenste huizen. En natuurlijk dan ook bij alle andere gebouwen op mijn baan; allemaal Pola en Faller en een enkele Kibri.
Erg leuk voor Vollmer dat ze een doorstart krijgen, maar ik koop ze niet meer. De details zijn superieur, maar ja, nu moeten er allemaal dwerg Preisertjes in gaan wonen. >:-D
Ik ga wel wat schuiven met de opstelling, zodat het minder opvalt, maar ja, toch een beetje jammer. En die pakketten kosten toch een eurootje of 40,- a 50,-
Hebben jullie die ervaring ook, wat betreft grootte verschillen tussen de diverse fabrikanten?

Dirk-Jan