Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Baanplan (zonder plan) Achtergrond gebouwen

Gestart door Dirk-Jan maandag 16 januari 2012, 19:09:46

0 leden en 3 gasten bekijken dit board.
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
Mooi hoor... :thumbup:

groet Winno
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
Ziet er goed uit Dirk Jan. Altijd handig, de noodrem vlakbij de kabelbaan, je weet maar nooit....
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
Aangezien ik meer treinen heb, dan er tegelijkertijd op de baan kunnen rijden, had ik nog maar weer twee zijspoortjes bedacht.
Drie meegebogen wissels, een aantal rechte en bochten waren nodig om dit te maken. Er moesten natuurlijk ook weer enkele c-rails ingekort worden, het past niet zomaar. Dremel erin en gaan. (natuurlijk eerst meten)
Maar toen de bovenleiding. 8o  Aangezien er één spoor zowat tegen de muur aan ligt, was er geen ruimte voor de masten. Gelukkig kreeg ik een helder idee  :idea:, en heb een "constructie" bedacht van één schroef in het bovenste gaatje om in de muur te draaien. En om de bovenleiding in het midden van de rail te centreren in het onderste gaatje een boutje/ moertje. En aan het uiteinde een moertje en een ringetje vastgelijmd om een beetje houvast te hebben op de muur. Het geheel zit best stevig vast, ik vind alleen het aanzicht iets minder.
Maar misschien bedenk ik daar ooit nog wel eens iets mooier op. Voorlopig werkt het prima.

Dirk-Jan
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
Goed bedacht met die boutjes en moertjes. Was dat trouwens geen liedje van Andre van Duin?  :D
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
 :) Ja, klopt maar daar zat nog meer bij:
"En een boutje en een moertje en een schroefie en een nippeltje"
Dat nippeltje heb ik niet gebruikt, de rest wel  :-)

Dirk-Jan
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
Ha die Dirk-Jan.
De bovenleiding met bouten en schroeven tegen de muur is héél goed gevonden en goed functioneel maar je kunt dit ook mooi doen met de losse "Auslegers" Märklin 7025.
Een beetje "vouwen en knippen" en het resultaat is een echte uitlegger zonder mast.

Veel plezier en succes met de verdere bouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
Hallo AlbertJan, dat is ook een idee. Ik zal er eens naar kijken, ze moeten alleen dan wel aan de muur worden bevestigd.
Misschien lukt dat wel met krammetjes. Bedankt voor de tip  :thumbup:

Dirk-Jan
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
Ik werd al een tijdje aangekeken door Preisertje  Rene Artois, eigenaar van Café Rene in Nouvion,
welbekend uit  "Allo Allo".
Hij wil op termijn vluchten met zijn knappe serveerster Yvette Carte Blanche, en ze willen de trein nemen. Hij laat dan zijn vrouw Edith en zijn schoonmoeder,  madame Fanny, achter in het dorp.
Dus er moet bij Nouvion nog een stationnetje komen en dus een inhaalspoortje, zodat de trein kan stoppen.  Dus maar weer een stukje hout erbij gemaakt op nivo 2, met aan de rechterzijde  een gebogen wissel en links een gewone M-rail wissel.
Hieronder de foto's met eerst de oude situatie en  dan de nieuwe. Ook nog weer een deel om wat scenery te plaatsen. Een stationnetje en verder wat groen, bos of wijndruivenranken.
Het stationnetje word waarschijnlijk eigenbouw met een Artitec  geveltje als begin om daar mee een leuk  gebouwtje maken.  Zo heb ik ook het dorpje gebouwd.

Dirk-Jan
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
En hier wat sfeer plaatjes van het dorpspleintje.
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
Zie ik daar nu the little tank met Lt Grüber????
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
 :) Inderdaad, dat is Lt Grüber. Ik zal proberen om een wat betere foto te nemen, want Capt. Bertorelli is er ook, samen met alle andere bekenden.

Dirk-Jan
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
Hier nog wat detailfoto's voor de liefhebbers van de tv serie Allo Allo.
Ik heb de Duitse militairen gemaakt van een setje ouderwetse politie agenten van Preiser.
Eerst van blauw naar groen/grijs geschilderd en toen zo veel mogelijk details opgezet.
Zoals bij Bertorelli de veren op zijn helm, en al zijn onderscheidingen. En de generaal heeft een broek met rode zijstreep en alle gele kenmerken.

Foto 1: In het midden staat Captain Alberto Bertorelli.  Het groepje voor hem is zijn "leger, een zootje ongeregeld uit Italië.
Rechtsboven voor de Horch Kommandeurswagen staat links Colonel  Kurt Von Strohm (eigenlijk wat te mager) en rechts General Erich Von Klinkerhoffen.
Foto 4: Voor de VW Kübelwagen staan Captain Hans Geering en Private Helga Geerhart.
Foto 5: En in zijn "Little Tank"  Lieutenant Hubert Grüber.

Dirk-Jan
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
En hier nog de hoofdrolspeler Rene Artois, hij staat bij een tafeltje met een fles wijn in de hand.

Dirk-Jan
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
Super gedaan alles Dirk Jan. :thumbup: :thumbup:

Tony
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
Mooie foto's van een hele mooi gebouwde module Dirk Jan! :thumbup:
Vele leuke details van zowel de gebouwen als de scene zijn te zien.

Vraagje: hoe heb je de smeedijzeren hekjes voor de ramen gemaakt?

Groeten,

Erik.
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
 :) Dank voor de reacties.
De smeedijzeren hekjes zaten in het bouwpakket van het cafe en dat komt van :
http://www.abe28.fr/fr/9-1-87-echelle-h0.
De rest van het dorpje is kitbasching en zelfbouw met Artitec delen.
Re: Baanplan(zonder plan) ?Het wordt vast wel wat? inmiddel35 kg gips verwerkt
 :) Tijd voor een update: de afgelopen zomermaanden druk met schilderwerk aan het huis, maar de laatste tijd gelukkig ook weer tijd voor de spoorbaan. De bergen en heuvels zijn klaar en er is inmiddels circa 35 kg gips verwerkt.  8o En de bergen zijn niet massief. Eronder zit veel lucht en piepschuim. Gelukkig heb ik een stevige tafel neergezet, ik kan er op staan.
Het was een heel gepruts en gesmeer om er het gewenste resultaat te krijgen, maar het is gelukt. Ik moest ook mijn kabelbaan er in verwerken en ik had al een tijd terug de Moser hut van Faller gekocht. Vond het een erg leuk model, maar ja, er moest nog wel een berg bijgebouwd worden. En toen de hut stond, ook een loopbrug voor de preisertjes. Ze kunnen nu vanuit het dorp beneden met de kabelbaan omhoog en dan via de loopbrug naar de hut om te genieten van het magnifieke uitzicht.  B) De loopbrug heb ik gemaakt van wat balsahoutjes en een setje hekjes.
De bevoorrading van de Moserhut gebeurt via een tunnel achter de hut naar de spoorbaan, er stopt dan een lokaal treintje met spullen en dan hebben de preisertjes weer eten en drinken. (de tunnel zie je niet, dus hoefde ik die ook niet te maken :-))

Dirk-Jan
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
En hier nog wat foto's
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
Dit is de eerste opzet, nu komt de afwerking nog van het dorpje in het dal met straatjes e.d. en er moeten nog een hoop bomen worden geplant. Ik ben nog aan het schuiven met de huisjes en bedenken hoe ik het precies wil hebben. Ik ben wel blij dat de bergen klaar zijn, het was een hele klus. Werd er bijna moe van  :-)

Dirk-Jan
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
Holy moly, dat is een waar massief geworden! Ziet er goed uit, staat als een rots dus met meer dan 35 kg....... Zie ik nu goed dat je aan de muur plankjes hebt geofferd voor dit geo-morfologisch hoogtepunt?
Re: Baanplan (zonder plan) Geomorfologisch bezig geweest.
 :) Mooi woord, dat "geomorfologisch". Die hou ik erin.  :-)
Maar die plankjes hangen er al sinds den beginne. (van de opbouw van de nieuwe spoorbaan, bijna 2 jaar terug :D)
Ik ga misschien een plankje verhangen, hangt nu wel erg dicht boven de berg.

Dirk-Jan
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
Wat een mooie baan, in één woord: indrukwekkend!

Dirk Jan (zonder streepje)
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
Ik heb een plankje boven de berg aan de andere muur gehangen. Nu eerst de gaatjes gedicht met plamuur en straks even schilderen met muurverf. Is alles weer strak.
Het geeft het aanzicht boven de bergen net wat meer lucht. Wil toch ook mijn verzameling wagonnetjes in het zicht hebben, en ik heb natuurlijk de :?   kleinste slaaptreinkamer in huis. De grotere slaapkamer heeft mijn zoon en de belachelijke grote slaapkamer is ingepikt door mijn vrouw (en mij). Jullie snappen natuurlijk wel, dat ik als hoofd van dit gezin, geen bal had in te brengen met de verdeling van de slaapkamers toen we hier kwamen wonen.  >:-D O:-D
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
Dat is trouwens een dure waterpas, als je wagonnetjes er af kletteren wanneer het plankje niet helemaal goed hangt......
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
een pracht
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
Citaat van: keeszondag op dinsdag 05 november 2013, 15:04:50
Dat is trouwens een dure waterpas, als je wagonnetjes er af kletteren wanneer het plankje niet helemaal goed hangt......
:) Ik heb de plankjes al waterpassend waterpas gehangen, dus geen enkel probleem. Misschien dat het op de foto's wat vertekend, maar ze hangen echt recht.  8)

Dirk-Jan (die het recht hangen kan :-))
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
 8o :) Dit word mijn 900ste bericht hier op het forum, afgezien dan van die circa 1000 in het café alhier
Maar goed;
ik heb vanavond een hekje langs de bergtrap geplaatst en ja hoor, de eerste bezoekers kwamen er meteen aanhollen.
Met de kabelbaan vanuit het dorp omhoog en dan de lange loopbrug over naar het berghut.
Ik zag de alom bekende preiser fotograaf, zijn dikke vriend en nog wat luitjes. Ook een dame die staat te  8o flashen.....  :thumbup:

Dirk-Jan
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
Arghhh!! Zit je rustig in een gondeltje, krijg je dat weer.   :)  Ziet er heel leuk uit.
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
Hallo Dirk-jan, nooit geweten dat je zo een indrukwekkende baan hebt :D.
Even de tijd genomen om de foto's te bekijken. Keek mijn ogen uit.

Gr.Wim
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
Vandaag ruim 30 dennenboompjes geplant, het ziet er meteen een stukje natuurlijker uit. Anderzijds, 30 boompjes is nog helemaal niks, er moeten er nog veel meer bij.
Ik kan beginnen aan mijn volgende zak goedkope dennetjes. Ik maak dan van schilders tape een dikkere stam en dan donkerbruine verf erop. De boom zelf spuit ik in met lijm en dan donkergroen fijn strooisel erop. Dan lijkt het ergens op en ik heb veel dennetjes voor weinig euries  :D
Ondertussen de eerste bezoekers bij de Moserhut een stoel gegeven, de serveerster is er al druk mee.

Dirk-Jan
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
Citaat van: Dirk-Jan op zondag 10 november 2013, 21:03:19
Vandaag ruim 30 dennenboompjes geplant, het ziet er meteen een stukje natuurlijker uit. Anderzijds, 30 boompjes is nog helemaal niks, er moeten er nog veel meer bij.
...
Hoi Dirk-Jan,

Die ervaring heb ik ook. Je denkt veel bomen te hebben, totdat je ze op de baan zet.
Dan zie je ze bijna niet meer staan...

Groeten,
Ton.
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
Leuk!!
Wat zijn dat voor carnavaleske figuren aan de rechterkant van het terras achter de vlag van Beieren? Staan daar met korte broeken en malle petjes op!!  :D
De serveerster heeft flink wat pullen bij zich, het lijkt wel Oktoberfest!
Ik ga mijn dennenboompjes zelf maken, dus ik ben voorlopig wel ff bezig... Als ik hier niet meer reageer weet je wat ik aan het doen ben!
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
 :) Jij bent een oplettende lezer kijker. Het zijn de lokale bewoners die een wandelingetje maken. Dat ze er mal bij lopen, kan ik ook niks aan doen. Zij lopen voor paal, ik niet. :-) (En ik heb ze zelf beschilderd, zaten in een doos met allemaal witte poppetjes.)
Tja, en dat bier, ze zullen wel dorst hebben na de bergwandeling.
En veel suc6 met het maken van al je boompjes, dat is wel effe een klusje.

Dirk-Jan
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
Hi Dirk-Jan,
Ik heb zojuist je draadje doorgelezen. Wat een mooie baan zeg. Indrukwekkend hoor en dat binnen 2 jaar gerealiseerd!
Ik blijf je draadje volgen.
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
Hoi Dirk-Jan.
Wat een prachtige updates laat je hier toch allemaal zien! :thumbup:
En dat ook nog allemaal in betrekkelijk korte tijd en ondanks het feit dat je thuis helemaal niets in te brengen hebt! >:-D
De bergtafereeltjes staan prachtig gesitueerd in het grote bergmassief en nu het met de afwerking ook wat groener wordt, is het voor de Preisertjes en voor ons helemaal genieten geblazen, de alcoholwalm komt je tegemoet! :P

Veel plezier en succes met de afbouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
Hallo Dirk-Jan,

Heel mooi en indrukwekkend die baan.
Vooral de manier waarop en hoe hij ontstaan is. :idea:
Chapaeu! :D
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
Hallo Dirk - Jan,

De afgelopen dagen eens even je topic doorgespit " Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat? " en
zoals de titel word het zeker wel wat. Wel wat....... ? Het begint een schitterende modelbaan te worden !
Helemaal een bouwer naar mijn hart, creatief bezig zijn en zorgen dat het allemaal ook nog realistisch is
en blijft. Complimenten van mij en ook voor het kunstig schilderen van de Preiser.  :important: :thumbup: :important:
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
wat een schitterende baan en dat zonder bedenken hoe je het wil hebben vooraf :D
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
Michelle de la Resistance (you listen carefully, I will only say this once): A job well done! ;)
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
Vandaag nog weer wat dennenboompjes geplant, er staan er nu 81 op dit deel van de baan.
Ga er nog wel weer eens wat bij kopen en planten, voor nu even genoeg van de bomenmakerij.
Nog 100.00 andere dingen te doen op de baan, dus nog lang niet klaar.

Dirk-Jan
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
Geïnspireerd door een aantal gips kunstenaars hier op het forum, had ik bedacht om dat ook maar eens te gaan proberen.
Er worden door forum leden hele bruggen en straten en wat al niet meer gemaakt in gips, dus hier een probeerseltje van mijn kant.
Ik wil het hoekje opvullen aan de achterkant/zijkant van de baan.
En dat is een ruïne geworden. Als basis een plaatje piepschuim met daarop een laag gips van circa 3 millimeter.
En toen steentjes uitkrassen, met een tandarts gereedschapje. Zo een ding waarmee hij tussen je tanden zit te pierken en poerken.
Als voorbeeld voor het patroon een muurdeeltje van de stadsmuur van Faller gebruikt.
Daarna eerste een donkergrijze basis laag verf en dan dry-brushen met lichtere kleuren.
De ondergrond gemaakt van een plaatje karton met daarop piepschuim en een laagje gips vermengd met roodband en betonmortel.
En als laatste het geheel afgemaakt met diverse strooi en foliage materialen.
Eigenlijk vind het best wel geslaagd en zou wel een heel kasteel willen maken op deze manier. Maar ja, waar laat ik dat? Ga er nog wel eens over nadenken. En het zal een flink klussie worden. Dit is gemaakt in 4 dagen, maar een heel kasteel, dat is andere koek.


Dirk-Jan
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
 :)
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
Leuk bungalowtje! Zaten er geen ramen in vroeger? De hoge muur zou er wel een paar kunnen gebruiken. Is dat geheel met betonmortel (zonder wapening hoop ik) niet erg zwaar? Welk hoekje van de baan bedoel je? Onder de schappen met wagonnetjes?
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
Inderdaad een beetje weinig raam, er zit in het achterste muurtje een overblijfsel van een raam. En het hoge deel is een overblijfsel van een toren, ramen zaten aan de zijkant die is afgebrokkeld. En het staat in een koude streek.  :-)
Maar ja, het is maar een eerste maaksel. Het komt in een andere hoek, een stukje voor het "Allo Allo"dorpje.
En het betonmortel is maar een dun laagje, dus het gewicht valt wel mee.

Dirk-Jan
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
OK amice, was gewoon benieuwd hoe het verhaal achter de ruïne in elkaar steekt. Laten we wel ff vaststellen dat de uitvoering van de muren (stenen, kleur etc) natuurlijk bijzonder goed is!!
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
echt super gemaakt :)
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
Hoi Dirk-Jan, even je topic door gelezen. Grappig idee de matjes in je gips. Bij mij liggen deze in de lades zodat de rijtuigen niet verschuiven :D. Nog een tip, ik heb de oude Marklin schijf wel eens gepimpt met grote lucivers op de rand.  Even donker kleuren en wat onkruid ertussen en je herkend hem niet meer terug ;). De ruine vind ik prachtig. vr gr Arie
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
Hoi Dirk-Jan.
Mooi overzicht van je baan en met die heteluchtballonnen (Faller?) er boven echt helemaal een pracht plaatje! :thumbup:

De ruïne is bijzonder kunstig gemaakt, natuurlijk wel erg veel werk en steentje voor steentje "opgebouwd" maar bijzonder goed geslaagd.
Zelf heb ik nog zo'n piepschuimen ruïne liggen van onbekende makelij maar daar heb ik op de modelspoorbeurs in Dortmund prachtige uitvoeringen van gezien.
Natuurlijk is het grote voordeel wel dat je dit bouwt zoals jij het wilt.

Veel plezier en succes met baan en scenery.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
Ik ben van plan om mijn bergen en rotsen op soortgelijke manier te gaan maken. Ik heb nog een zak MP75 staan, die is nog over van het stuken. En mengen met cement is ook wel slim. Waar koop je die groene matjes en wat kosten ze?
Re: Baanplan (zonder plan) ?Het wordt vast wel wat?
Prachtig die ruïnes!