Na een recente verhuizing gaat de hele spoorbaan opnieuw opgebouwd worden.
Om te beginnen de treinkamer voorzien van een ander kleurtje, en een tafel er in getimmerd. Dat oranje was wat pijnlijk aan de ogen.

De kamer is 3,40 bij 2,85 meter, een meter korter

dan mijn vorige treinenzolder.
Als eerste vereiste een tafel gemaakt met een maximale breedte van 90 cm., in verband met de bereikbaarheid. De vorige tafel leerde mij dat dat gekruip onder de tafel naar het luik, of dat gewroet in de gaten onder de berg, toch soms redelijk irritant was. Inmiddels een halve eeuw oud, en de komende 40 jaar zal ik er niet leniger op worden. Hierbij doet zich wel het probleem voor hoe alles kwijt te kunnen op minder ruimte en als extra ook nog een vierkant metertje nodig te hebben voor een draaischijf met ringlooods. Ik zie het allemaal wel, het word vast wel wat. Ik heb gekozen voor een vlakke tafel als basis, en ga hier vanaf wel de hoogte in of zo. Een sporenplan met een computer programma heb ik niet, ik werk volgens het plan schuif maar wat heen en weer met wat ik heb.
Ik heb er de afgelopen tijd nog wel een metertje of tien aan c-rails bijgekocht, zou het liefst alles in c-rail opbouwen, maar dat word een te grote uitgave met alle wissels die ik heb in m-rails.
Dus, kortom, ik bedenk het allemaal wel. De komende tijd ga ik heen en weer schuiven met alle rails die ik heb en eens kijken of daar wat leuks uit voorkomt. Gisteren "even" een ringloods in elkaar gezet, kan ik beter uitmeten hoe de draaischijf komt te liggen. De loods is bijna klaar, alleen nog wat regengoot en enkele schoorsteentjes. Als redelijk doorgewinterde plakker vond ik dit een leuk plakklusje, wilde er niet teveel tijd aanbesteden, want ik "moet" rails heen en weer schuiven. De veroudering van de loods komt wel als de baan wat meer vorm heeft. Wel grappig hoe het mechanisme werkt met de zelfsluitende deuren. Als je een lok naar binnenrijd tegen de bufferbalk, sluiten de deuren door middel van een veermechaniek. Simpel, maar erg doeltreffend.
Ik heb geen idee met welke regelmaat er updates komen, aangezien ik nog wel even bezig ben met het railplan. 15 jaar terug bij de vorige baan schoof ik eens wat en keek er een paar dagen naar en zo verder en verder. Er komt ook overal weer werkende bovenleiding en hoogteverschillen met taluds en bruggen. Bij de ingang van de kamer komt een beweegbaar gedeelte wat kan neerklappen. Aangezien er daar misschien ook een verhoogd talud op komt, word het nog lastig om dat naar beneden te kunnen laten zakken aan één kant aan een scharnier. En ook nog met werkende bovenleiding. Het moet allemaal nog een beetje opborrelen

in mijn gedachten.
Dirk-Jan