Nieuws: Gaat u ook mee naar Stoomtrein Goes-Borsele met het 3railforum op zondag 24 Juni? Kijk snel op -Forumuitje 2018 Topic-!!
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  Baanplan (zonder plan) “Schaduwstation"
Pagina's: 1 ... 34 35 [36]   Omlaag

Auteur Topic: Baanplan (zonder plan) “Schaduwstation"  (gelezen 221945 keer)

Wil Tweeendrie

• Stamgast
  • Treintjesgek? Welnee
Re: Baanplan (zonder plan) “Totale layout"
« Reactie #1750 Gepost op: zondag 13 mei 2018, 23:23:37 »

Hallo Dirk-Jan,

Leuke baan aan het worden, zo uit de losse pols. :thumbup:
Het luik heb je nu vast gezet met 3 scharnieren, maar 2 stuks geeft ook al genoeg stevigheid voor dit relatief kleine luik.
Dat is misschien in de toekomst makkelijker om weg te werken met scenery.
Maak aan de sluitkant wel een (soort van) pen-gat verbinding of een tapse oplegverbinding om zijdelingse speling te voorkomen.
Denk ook aan de werking van het hout.
In rijrichting maakt een mm minder niet uit.

In het schaduwstation zou ik nog een omloopspoor proberen te maken ongeveer zoals Barry het bovenste lijntje getekend heeft.
Alleen dan in het schaduwstation, van het korte linkse opstelspoor naar de linker onderzijde.

grtjs

Wil Tweeendrie
« Laatst bewerkt op: zondag 13 mei 2018, 23:27:24 door Wil Tweeendrie »

Tis nie moeilijk als je het weet, maar wel lastig om te ontdekken hoe iets werkt, dus zoek uit, lees info, niet bang zijn en ...... experimenteer!!!!

Dirk-Jan

• Stamgast
    • Mijn modelbaan
Re: Baanplan (zonder plan) “Schaduwstation"
« Reactie #1751 Gepost op: maandag 14 mei 2018, 11:54:46 »

Het luik heb je nu vast gezet met 3 scharnieren, maar 2 stuks geeft ook al genoeg stevigheid voor dit relatief kleine luik.
:roll: Wil, misschien is dat inderdaad ook wel voldoende, momenteel nog niet met de afwerking van het luik bezig.
De laatste dagen ringleiding en andere stroomvoorzieningsdraden aan het aanleggen en snotverkouden aan het zijn, dus vlot gaat het niet. :|

In het schaduwstation zou ik nog een omloopspoor proberen te maken ongeveer zoals Barry het bovenste lijntje getekend heeft.
Alleen dan in het schaduwstation, van het korte linkse opstelspoor naar de linker onderzijde.
Ik denk dat voorgaande tekeningen een verkeerde indruk geven van het schaduwstation, ruimte voor meer rails is er niet.
De baan erboven steekt er dus ver overheen, maar door het grote niveauverschil kan ik overal wel goed bij mocht er wat fout gaan in het schaduwstation.

Dirk-Jan

« Laatst bewerkt op: maandag 14 mei 2018, 11:59:37 door Dirk-Jan »

LordSinclair

• Nieuwe Gast
« Reactie #1752 Gepost op: maandag 14 mei 2018, 16:11:07 »

Hou er rekening mee met dit schaduwstation dat als je er vooruit in rijdt je altijd weer achteruit weg moet rijden.
- Sjoerd

Gerrit-1959

• Stamgast
  • Carpe diem quam minimum credula postero
« Reactie #1753 Gepost op: maandag 14 mei 2018, 16:46:14 »

Hoi Dirk-Jan,

Heb je anders wel ruimte voor:
« Laatst bewerkt op: donderdag 17 mei 2018, 06:13:11 door Gerrit-1959 »
Met vriendelijke groet,

Gerrit

-Dämmerunger Wald-
-Ik steel als de raven?-

Dirk-Jan

• Stamgast
    • Mijn modelbaan
« Reactie #1754 Gepost op: maandag 14 mei 2018, 17:13:08 »

Hou er rekening mee met dit schaduwstation dat als je er vooruit in rijdt je altijd weer achteruit weg moet rijden.
:) Yep, daar ben ik me natuurlijk van bewust geweest met de aanleg.
Dat wordt dan een beetje rangeerwerk om de trein weer te parkeren.
Maar ik zal ook niet dagelijks alle treinen laten rijden, dus het gebruik van het schaduwstation zal wel meevallen.
Ik ben meer een bouwer/prutser/frutselaar dan een rijder. :)

Heb anders wel ruimte voor:
:) Ik zou er nog eens een keerlus bij kunnen maken als ik op die plaats de tafel breder maak, misschien als de huidige uitvoering me niet bevalt. :roll:

Dirk-Jan

Wil Tweeendrie

• Stamgast
  • Treintjesgek? Welnee
« Reactie #1755 Gepost op: dinsdag 15 mei 2018, 22:52:14 »

Uiteindelijk na alle gefrutsel, zien je volgers wel hoe het wordt (en bevalt in deze vorm) :D ;) :thumbup:
Plezier met bouwen en frutselen is het belangrijkste!

grtjs

Wil Tweeendrie
« Laatst bewerkt op: dinsdag 15 mei 2018, 22:53:45 door Wil Tweeendrie »

Tis nie moeilijk als je het weet, maar wel lastig om te ontdekken hoe iets werkt, dus zoek uit, lees info, niet bang zijn en ...... experimenteer!!!!

Robert

• Toffe Gast
  • MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom
« Reactie #1756 Gepost op: woensdag 16 mei 2018, 20:59:42 »

2 observaties :

1. De gebogen wissels links liggen mijn inziens niet goed; je zou revhtsrijdend de kopsporen op en af moet kunnen rijden. Dat is nu niet het geval.
2. Als je rondom de kopsporen een dubbelspoor legt, kan je achter elkaar diverse treinstellen parkeren.

Mvrgr
Robert

Dirk-Jan

• Stamgast
    • Mijn modelbaan
« Reactie #1757 Gepost op: donderdag 17 mei 2018, 12:56:35 »

@citaat
 :roll: Ik snap niet helemaal wat je bedoeld.
Maar het schaduwstation is opgebouwd uit de M-rail die ik had, dus sommige dingen zijn misschien niet helemaal logisch.
Toch heb ik er wat van kunnen maken en het is wel naar mijn zin, tis maar een verzameling opstelspoortjes waar de treinen kunnen staan. O:-D
De linker gebogen wissel kwam erin doordat een gewone rechte wissel er geen zin meer in had,
inmiddels was die zo'n beetje 10e hands, het houd een keer op natuurlijk. :D

Dirk-Jan

Robert

• Toffe Gast
  • MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom
« Reactie #1758 Gepost op: donderdag 17 mei 2018, 19:09:32 »

Als je rechtsrijdend aankomend, de wissel neemt naar het middenspoor ( kopspoor) en vervolgens omkeert en terugrijdt, dan kan je niet naar het rechter spoor om het station weer uit te rijden.

Als je rechtsrijdend het schaduwstation inrijdt en volledig omloopt, ga je er ook rechtsrijdend uit. Als je deze omloomlus dubbelsporig maakt, neemt de capaciteit van het schaduwstation toe.

Resultaat van bovenstaande:

Een schaduwstation met een dubbelspoor waar meerdere locs achter elkaar kunnen staan en via het middelste spoor een kopstation alwaar ook meerdere treinstellen kunnen staan en waar je zowel rechtsrijdend in en uit kan.

Groeten
Robert

Dirk-Jan

• Stamgast
    • Mijn modelbaan
« Reactie #1759 Gepost op: donderdag 17 mei 2018, 21:03:55 »

:) Robert, bedankt voor je input. :thumbup:
Voorlopig blijft het schaduwstation zoals het is, ik ben nu druk aan de boven liggende baan om er wat van te maken.
Ben ik voorlopig nog wel effe zoet mee. :D

Dirk-Jan

Tony

• Vaste Inboedel
  • Märklin fahren-ärger sparen
« Reactie #1760 Gepost op: donderdag 17 mei 2018, 21:11:15 »

Je vergat nog de verbogen M-wissels te vernoemen, Dirk-Jan  :D
62 jaartjes alweer en dit vind ik ook leuk; schilderen, gitaar spelen, fietsen, avonturen met Carl beleven en de baan handmatig bedienen

Topic: Modelbaanbouw http://forum.3rail.nl/index.php?topic=49787.msg879109#msg879109

Dirk-Jan

• Stamgast
    • Mijn modelbaan
« Reactie #1761 Gepost op: donderdag 17 mei 2018, 22:09:21 »

@citaat
 :D Ja, die bedoelde ik, et waren M-wissels die een zwaar leven achter de rug hadden, ook voor een M wissel komt er eens een ongewild einde,
ze zijn uiteindelijk in de grijze bak beland.
En dat metaal afval word er bij de vuilverbranding uitgepikt door grote magneten en gaat als schroot naar de Hoogovens Tata Steel.
Daar maakt men er staal van en vervolgens beland dat weer als nieuwe rollen in die zeer lawaaiige staaltreinen die regelmatig achter mijn werk langsrijden. 8o
Dan sta ik daar en zwaai ze uit. :o) >:-D Misschien is het wel op weg naar Duitsland en maken ze er nieuwe Opeltjes van. :-)
 :o) Eigenlijk ben ik dus heel goed bezig door zo af en toe een oude M-rail(wissel) weg te gooien. O:-D

Dirk-Jan

Jørg

• Vaste Inboedel
  • Marklinist tot in de kist
    • Volg mijn baan op
« Reactie #1762 Gepost op: donderdag 17 mei 2018, 22:12:30 »

-Dirk-Jan:
Hopelijk maken ze er geen wapens van,  :-(
Grts uit Nergensland dat al Ergens op lijkt
De gustibus et coloribus non disputandum est
K Rails / baan U vorm 360x320x230x135 cm / IB 1 / iTrain Pro V 4.1.1 / 20 x BM LDT /  9 x K83 / Wintrack 11.3D / W10 / Raspberry PI2 / Arduino Uno

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte