Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

wheateren

Gestart door blauweengel zondag 15 januari 2012, 18:57:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
wheateren
Lid sinds: 2008

offline
wheateren
Ik vraag mij dikwijls af,sommige mensen wheateren hun modellen.
Ik vind dit wel mooi,maar ik vraag mij af verminderd het model niet in waarde?
Of blijft hij hetzelfde waard.
Weet iemand van jullie dat.?

Tony :(
Re:weatheren
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:weatheren
Hoi Tony,

Ik denk dat je eerder naar je insteek in de hobby moet kijken.

Je hebt mensen die verzamelen, waarbij ze het belangrijk vinden dat zoveel mogelijk (of zelfs alles) in de originele staat blijft. Rijden doen ze niet vaak.
Dan heb je ook nog mensen die hun materiaal zo snel mogelijk op de rails zetten om er juist zoveel mogelijk mee te rijden.

Ik denk niet dat een (goed) geweathered model bij verkoop minder zal opbrengen dan een niet geweathered model. Met weatheren kun je juist kleine beschadigingen wegwerken of zelfs accentueren. Met een ongeweathered model is een kras gewoon een kras op een model, die ervoor zorgt dat de verkoopwaarde alleen maar daalt.

Waardebehoud zul je alleen maar kunnen realiseren als een model in een kleine oplage gemaakt is én er meer liefhebbers dan eigenaren zijn.

Het is wel een persoonlijke keuze. Als je denkt dat je een model binnen niet al te lange tijd zult verkopen, zou ik het niet zo snel weatheren.

Groetjes

willie

naschrift: Ik zag zojuist dit topic met een "voor" en "erna" foto van een loc.
Re:wheateren
Lid sinds: 2008

offline
Re:wheateren
Hoi Willie

Bedankt voor je reactie
Ja dat topic er voor en erna had ik namelijk net gelezen.
Ik dacht eigenlijk toch zonde van zo n mooi en duur model.
Maar ja eigenlijk denk ik toch meer als een verzamelaar.Ik rij er namelijk niet zo veel mee.
Maar zo als jij het formuleerd heb je eigenlijk wel gelijk zo heb ik er eigenlijk nooit tegen aan gekeken.

Groet Tony
Re:wheateren
nobody
gast

Re:wheateren
Gewoonlijk koopt men een model om er plezier aan te beleven. Ieder op z'n eigen manier.
Het weatheren is een facet van het plezier beleven.
Veel mannen vinden het niet vervelend als hun vrouw zich verfraaid met verf en poeder...
Schrijver dezes heeft geen vrouw (meer) en bewerkt zijn lokjes en wagentjes en huisjes enzovoorts met make-up. :D
Re:wheateren
Lid sinds: 2007

offline
Re:wheateren
Ik persoonlijk vind het weatheren wel mooi.
Ik heb echter zelf de 'kunst' niet in de vingers en ga me er voorlopig ook niet aan wagen.

Om alles op mijn baan als 'geheel' te houden zal ik ook minder snel een geweathert model kopen.

Toch vind ik een mooi geweathert model een meerwaarde hebben...

Dennis
Re:wheateren
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:wheateren
Hoi Dennis,

Gewoon beginnen met een goedkoop wagonnetje. Oud of nieuw maakt eigenlijk niet zo veel uit.

Het is meer een kwestie van durven en doen.

Willie
Re:wheateren
Lid sinds: 2009

offline
Re:wheateren
Ik vind een geweatherd model (mits goed geweatherd) juist veel mooier en nog veel belangrijker het is ook realistischer. Tevens koop ik niet een trein om het weer te gaan verkopen, ik koop ze omdat ik ze mooi vind en omdat ik het mooi vind om ze te laten rijden dan wel er naar te kijken. Maar ik geloof niet dat de waarde omlaag gaat door het weatheren, tenzij het natuurlijk helemaal mislukt is.

gr jw
Re:wheateren
Sattrickske
gast

Re:wheateren
Bij mij gaat het ook om het realisme.  In het echt zie je toch ook geen glimmende treinen rondrijden (tenzij de eerste dag dat ze uit de fabriek komen  >:-D).  Ik ga later m'n locs en wagons ook weatheren, maar ik ga eerst nog heel veel oefenen of wat stukjes plastic.