Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Zware stookolie bunkeren

Gestart door VincentKloeg zondag 15 januari 2012, 12:23:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Zware stookolie bunkeren
VincentKloeg
gast

Zware stookolie bunkeren
Beste lezers,

Afgelopen week heb ik de Marklin 37927 gekocht. Stoomlok 41 356 met Hochleitungskessel én... oliestookinstallatie! Het is niet mijn eerste 'olieboot', want in de vitrine staat nog altijd de oliegestookte 01 1057. Maar met de 41'er is de stookolie op de modelbaan wel weer teruggekomen in de reguliere dienst. Om ook de stookolie te verzorgen op het depot ben ik benieuwd wat voor bunkerinstallaties er door de bekende merken worden geleverd.

Mijn zoektocht leverde alleen bij Faller iets op. Het gaat dan om artikel 193157. Voor wat ik voor ogen heb, is dit bouwwerk echt veels te groot. Klikkerdeklik

Heeft iemand anders nog tips of aanbevelingen op dit gebied?

Ik ben benieuwd!

Groeten,
Vincent

Re:Zware stookolie bunkeren
ik heb dit setje onlangs gekocht en gemonteerd (nog niet geweatherd) en het is echt een interessant stukje om op je baan te hebben...  mooi en ni detailtjes afgewerkt, zoals Faller meetal doet.

Of er nog andere zijn weet ik niet meteen, mijn "hobbyshop-modelbouw winkel" heeft hoofdzakelijk Faller in stock
Re:Zware stookolie bunkeren
Hendrik_marklin
gast

Re:Zware stookolie bunkeren
jahoor, als je set 193157 van Faller aanschaft, zet je gewoon de zaag in de grondplaat.

Zoals hier te zien.



Voor de stookolie heb je alleen de hoge tank + het afvulstion nodig



De dieseltanken met het pomphuisje kun je dan ergens anders neerzetten

mvg
Henk
Re:Zware stookolie bunkeren
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Zware stookolie bunkeren
Een die tanks links kan je dan wel bij mij kwijt, precies wat ik zoek.  :)
Re:Zware stookolie bunkeren
VincentKloeg
gast

Re:Zware stookolie bunkeren
Citaat van: RobbertEen die tanks links kan je dan wel bij mij kwijt, precies wat ik zoek.

Hey, dat zou wel een uitkomst zijn! Ik heb namelijk alleen nodig wat Henk beschrijft. Het gebouw blijft ook over toch?

Groeten,
Vincent


Re:Zware stookolie bunkeren
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re:Zware stookolie bunkeren
Heb ik je aan 't denken gezet?
KLIKKIE!
Re:Zware stookolie bunkeren
VincentKloeg
gast

Re:Zware stookolie bunkeren
Inderdaad, dat is correct en geheel juist. :P
Re:Zware stookolie bunkeren
het gebouw zat bij mijn set sowwieso NIET inbegrepen, enkel een paar kleine schuurtjes....
Re:Zware stookolie bunkeren
Hendrik_marklin
gast

Re:Zware stookolie bunkeren
Citaat van: VincentKloeg op zondag 15 januari 2012, 15:45:47
Het gebouw blijft ook over toch?

Groeten,
Vincent




O nee hoor, het gebouw is een werkplaats van "Vollmer".

Ik doelde op het pomphuisje en de abri met dieselpompen.

Eigenlijk alles wat op deze foto staat zit erbij:


mvg
Henk
Re:Zware stookolie bunkeren
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Zware stookolie bunkeren
Even voor de goede orde: het woord zwaar zal niet op zijn plaats zijn, het zal wat zwaardere diesel of gewone diesel zijn.

Voor zware stookolie, waarop zeeschepen varen, heb je tanks en een laadinstallatie nodig die te verwarmen is, anders is de zware olie "hele dikke teer" (tegen asfalt aan)

Groet, Anne W
Re:Zware stookolie bunkeren
Hendrik_marklin
gast

Re:Zware stookolie bunkeren
Vandaar dat de zware stookolie opgewarmd wordt in de tender tot 50 graden, om het vloeibaar genoeg te maken om naar de branders te pompen.
Vandaar dat je bij een koude start van een oliegestookte loc, een tweede stoomloc of een stationare stoomketel nodig hebt.
Dus Anne, het woord zwaar is hier wel degelijk op zijn plaats ;)

mvg
Henk
Re:Zware stookolie bunkeren
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Zware stookolie bunkeren
O.K., wist ik niet, maar dan moeten er bij het tankstation ook wat verwarmingsbuizen zichtbaar worden en waar komt de verwarmingsstoom vandaan?

Laten we maar geen discussie openen over de definitie van "zwaar", daar zijn de meningen erg verdeeld over, heb ik tot schade en schande moeten leren.

Groet, Anne W
Re:Zware stookolie bunkeren
VincentKloeg
gast

Re:Zware stookolie bunkeren
Citaat van: Anne Wanders is de zware olie "hele dikke teer" (tegen asfalt aan)

Dit dik genoeg?

Klik
Even doorspoelen naar 10:20.

@Hendrik_marklin

Niet alleen om de olie voor te verwarmen, maar ook om de ketel al te verwarmen en op druk te brengen. Met de stoom wordt het ketelwater verwarmd, daarmee ook het ketelstaal, het warme water met de stoom van een externe ketel zorgt ook voor nieuwe stoomontwikkeling (net als bij een vuurloze lok), dus eer de branders aangaan heb je al een aantal Barr op de manometer. Die heb je ook wel nodig voor branders en blazer. Zo'n olieboot is echt een heel proces! :O

(Was gaaf toen de 01 1066 bij de SSN verbleef in 2009!)

Groet,
Vincent

Groet,
Vincent
Re:Zware stookolie bunkeren
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Zware stookolie bunkeren
O.K., ziet er "goed" uit.

Groet, Anne W