Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Koploper 7.5

Gestart door Spoorman vrijdag 13 januari 2012, 06:26:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Koploper 7.5
Spoorman
gast

Koploper 7.5
Bij PaHasoft worden testers gevraagd voor 7.5 bèta.

http://www.pahasoft.nl/

Gr, Ben.
Re:Koploper 7.5
Lid sinds: 2009

offline
Re:Koploper 7.5
ben benieuwd naar de weizigingen
Re:Koploper 7.5 beschikbaar
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Koploper 7.5 beschikbaar
Hallo allen,

vanaf heden is Koploper 7.5 voor een ieder beschikbaar,

www.pahasoft.nl

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Koploper 7.5
Spoorman
gast

Re:Koploper 7.5
Citaat van: Janvis op vrijdag 13 januari 2012, 15:19:48
ben benieuwd naar de weizigingen

Wat is er gewijzigd:

Globale instellingen:

·   Nieuwe optie: Opstellen: negeer wachttijd

Instellingen per database: algemeen-1

·   Nieuwe optie: Opsturen stopcommando iedere .. sec (0=nvt) (parallel63)

Locomotieven:

·   Nieuwe optie: Vertragingstijd decoder
·   Nieuwe optie: Motorgeluid

Variabele treinroute (stamgegevens)

·   Het is nu mogelijk om vanuit baanoverzicht blokken te slepen naar de verschillende mogelijkheden. Indien meer dan één blok nodig is, moet in het baanoverzicht eerst het 'van' blok worden gesleept en deze moet even over het 'naar' blok worden gesleept. Hierna gewoon doorgaan met slepen (zonder over andere blokken te gaan) en dan laten vallen waar deze combinatie toegevoegd moet worden.

Rijwindow:

·   Het koppelmechanisme variabele treinroutes die via optie bij variabele treinroutes "Treintype/Rijwindow" worden aangeboden aan een rijwindow is logischer gemaakt. Zie verder de beschrijving van het rijwindow.

Baanoverzicht tijdens rijden:

·   in toolbar extra optie  toegevoegd om wachttijden/stopkansen te negeren.
·   indien digitale systeem deze mogelijkheid biedt wordt nu ook de stand van een schakelaar goed overgenomen als deze buiten Koploper om (dus door het digitale systeem) wordt gewijzigd.
·   Indien meerdere draaischijven worden gebruikt is het nu mogelijk om alle draaischijven op een eigen plaats te positioneren.

Voorrangsregeling

·   Iets duidelijker gemaakt dat wijzigingen eerst opgeslagen moeten worden alvorens de wijzigingen echt actief zijn.

Netwerkversie:

·   Verbeterde werking van controle bij verwijderen van records uit bestanden die over alle databases heen worden gedeeld. Verwijderen nu alleen mogelijk als alle databases zijn opgestart en geconnect.
·   Controle van versienummering tussen Koploper en het server programma.

Opgeloste fouten:

·   Er bleken nog een aantal punten te zijn waarbij problemen konden ontstaan bij het gebruik van meer dan 255 locomotieven. De nu gevonden plaatsen zijn aangepast/opgelost.
·   Bij wisseling van soort variabele treinroute kon in sommige (uitzonderlijke) situaties een variabele treinroute actief blijven terwijl deze niet meer voorkomt in de mogelijkheden om uit te kiezen.
·   Belgisch seinstelsel: soms kon er ten onrechte op het scherm een cijfer bij een sein worden getoond. De tool tip/hint toonde wel het juiste seinbeeld en ook de fysieke aansturing van het sein was goed. Alleen het plaatje welk door Koploper werd getoond was onjuist.

·   Bij gebruik van Loconet en een nieuwe database gaf Koploper soms ten ontrechte de melding dat de communicatie met Loconet was verbroken.
·   Bij gebruikt van Loconet en het testprogramma kon een niet nette foutmelding komen.


Gr, Ben.
Re:Koploper 7.5
Freak
gast

Re:Koploper 7.5
Citaat van: Spoorman op zaterdag 28 januari 2012, 22:34:30
·   Bij gebruik van Loconet en een nieuwe database gaf Koploper soms ten ontrechte de melding dat de communicatie met Loconet was verbroken.
·   Bij gebruikt van Loconet en het testprogramma kon een niet nette foutmelding komen.
:roll:

Mvg,
Peter
Re:Koploper 7.5
Lid sinds: 2009

offline
Re:Koploper 7.5
Wauw dat zijn een hoop weizigingen, ik zie er wel wat nuttige tussen zitten. Kortom ik ga binnenkort 7.5 maar even binnen halen.
Re:Koploper 7.5
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Koploper 7.5
Fijn om te lezen dat er nog steeds wijzigingen en aanvullingen in Koploper zijn.

Citaat van: Spoorman op zaterdag 28 januari 2012, 22:34:30
Opgeloste fouten:

·   Er bleken nog een aantal punten te zijn waarbij problemen konden ontstaan bij het gebruik van meer dan 255 locomotieven. De nu gevonden plaatsen zijn aangepast/opgelost.

Gelukkig dat dit voor mij nu geen probleem meer hoeft te zijn! :P :D

Ben, bedankt voor het vermelden van al deze wijzigingen.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Koploper 7.5
Lid sinds: 2007

offline
Re:Koploper 7.5
Goedemiddag,

iemand enig idee wat dit in houdt:

Locomotieven:

·   Nieuwe optie: Vertragingstijd decoder


Groetjes, John
Re:Koploper 7.5
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Koploper 7.5
Als motorgeluid aan staat bouwd de motor op en rijd later weg. Koploper denkt dat de locomotief al weg rijdis en trekt op terwijl de loc nog stilstaat. Door de vertraging in te stellen rijd de loc in koploper tegelijk weg als op de baan.
Re:Koploper 7.5
Lid sinds: 2007

offline
Re:Koploper 7.5
Bedankt Wijbe,

weer een super uitbreiding :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Groetjes, John
Re:Koploper 7.5
Spoorman
gast

Re:Koploper 7.5
Citaat van: Freak op zondag 29 januari 2012, 10:17:25
Citaat van: Spoorman op zaterdag 28 januari 2012, 22:34:30
·   Bij gebruik van Loconet en een nieuwe database gaf Koploper soms ten ontrechte de melding dat de communicatie met Loconet was verbroken.
·   Bij gebruikt van Loconet en het testprogramma kon een niet nette foutmelding komen.

:roll:


Het zegt mij ook niks. De tekst is van de chef zelf en komt uit de helpfile van 7.5. :)

Gr, Ben.
Re:Koploper 7.5
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:Koploper 7.5
zo zie je maar dat Paul nog steeds behulpzaam is.Als je hem maar tijd geeft.Gelukkig want vind het nog steeds het beste programma.Zeker voor die prijs.En dat is dan eens gezegd van een Belg.  :) :-)
Re:Koploper 7.5
Freak
gast

Re:Koploper 7.5
Citaat van: Spoorman op zondag 29 januari 2012, 19:24:05
Het zegt mij ook niks. De tekst is van de chef zelf en komt uit de helpfile van 7.5. :)
Er zitten enkele bugs in het LocoNet bij de IB II. Rijstap 0 wordt niet altijd goed doorgegeven.
Zo zijn er ook een aantal Speciale Optie?s herschreven omdat ze bij de IB II niet goed werk(t)en, en er zijn een paar Speciale Opties toegevoegd die tot nu toe nergens beschreven staan.


Mvg,
Peter
Re:Koploper 7.5
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Koploper 7.5
Vandaag deze nieuwe versie geinstalleerd en hij werkt probleemloos  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Fijn dat Paul, steeds weer verbeteringen doorvoerd.

Het vertragen van de decoder is ook een uitkomst, ik had al via een omweg deze optie gebruikt maar dit is veel makelijker.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Koploper 7.5.build 5
Spoorman
gast

Re:Koploper 7.5.build 5
Nieuwe versie 7.5.5 staat klaar op http://www.pahasoft.nl/

Wijzigingen:

- fix in de uitbreiding van de voorrangsregeling
- fix bij gebruik van de parallel63 kaart via de OM32 of de OC32. Koploper kon in sommige gevallen bij een noodstop de weg kwijtraken en ongewenst afsluiten.

Gr, Ben.
Re:Koploper 7.5 build 5
geert190380
gast

Re:Koploper 7.5 build 5
hey is er nu echt niet waarmee de mensen met cs2 marklin dit programma ook kunnen gebruiken
Re:Koploper 7.5 build 5
Citaat van: geert190380 op zondag 19 februari 2012, 10:39:22
hey is er nu echt niet waarmee de mensen met cs2 marklin dit programma ook kunnen gebruiken
Nee, en Paul zal het CS2 protocol ook niet meer inbouwen. Dat geldt overigens ook voor (nieuwe) centrales die t.o.v. de reeds aan te sturen centrales die een afwijkend protocol hebben.


Mvg,
Peter
Re:Koploper 7.5 build 5
Hoi allemaal,

ben nog niet zo lang bezig met koploper maar vind het een super programma wat een instellingen kan je hier doen zeg. top van die update  :) ga hem morgen even installeren.
zal de nieuwe functies nog niet gebruiken heb nog maar een ovaltje liggen met inhaal spoor maar toch fijn dat er nogsteets updates voor komen. :thumbup: het is een mooi programma dus zonden als het uit de schijnwerpers zou verdwijnen.

Groetjes Roland (ns1601)


Re:Koploper 7.5 build 5
Misschien dat er ooit iemand nog een vertaalbox maakt zoals DDW maar dan eentje die het CS 2 protocol omzet naar een ander protocol dat Koploper wel snapt ...  :)


groeten Dylan
Re:Koploper 7.5 build 5
Citaat van: minitreintje op maandag 20 februari 2012, 08:15:20
Misschien dat er ooit iemand nog een vertaalbox maakt zoals DDW maar dan eentje die het CS 2 protocol omzet naar een ander protocol dat Koploper wel snapt ...  :)
Die is er wel maar je dient dan over voldoende kennis van Ethernet Gateway te beschikken, anders moet je er niet aan beginnen.

Mvg,
Peter
Re:Koploper 7.5 build 6
Spoorman
gast

Re:Koploper 7.5 build 6
7.5 build 6 staat klaar op http://www.pahasoft.nl/.

Bugfix (tekst van PaHaSoft):

Bij het teruglezen (restoren) van een database kon soms een foutmelding ?invalid filename? ontstaan. Dit is verholpen.

Tevens is de offline helpfile geupdated naar 7.5 en zijn beginners handleidingen aangepast.

Gr, Ben.
Re:Koploper 7.5 build 6
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Koploper 7.5 build 6
Top dat er nog steeds update's komen, bedankt Paul  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Koploper 7.5 build 6
 :) Top weer een update  :thumbup:

sluit me aan bij peter, ;)

Groetjes Roland ( ns1601 )
Re:Koploper 7.5 build 7
Spoorman
gast

Re:Koploper 7.5 build 7
7.5 build 7 staat klaar op http://www.pahasoft.nl/

Bugfix (tekst van PaHaSoft):
In een uitzonderlijke situatie kon een ?Access violation? ontstaan bij het geven van een bestemming aan een locomotief. Zat al zeker 6 jaar in Koploper!

Gr, Ben.
Re:Koploper 7.5 build 7
Lid sinds: 2006

offline
Re:Koploper 7.5 build 7
Helemaal TOP  van Paul....

groetjes Huib.
Re:Koploper 7.5 build 7
flyingdocter
gast

Re:Koploper 7.5 build 7
Als beginnend gebruiker van koploper: bedankt Paul, geweldig programma zeker nu met nog steeds nieuwe updates.

Thanks!
Re:Koploper 7.5 build 7
Versie 7.5 Build  8

- Gereed gemaakt om te kunnen draaien onder Windows 8 (consumer preview).

http://www.pahasoft.nl/


Mvg,
Peter
Koploper 7.5 build 8
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Koploper 7.5 build 8
Klaar voor windows versie 8.Op de site van Pahasoft te downloaden.
Re:Koploper 7.5 build 8
Re:Koploper 7.5 build 8
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Koploper 7.5 build 8
Beide meldtopics samengevoegd,

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Koploper 7.5 build 9
Spoorman
gast

Re:Koploper 7.5 build 9
7.5 build 9 staat klaar op http://www.pahasoft.nl/

Bugfix (tekst van PaHaSoft):
Er kon sinds versie 6.7 een foutmelding ontstaan indien een nieuw stuurstandrijtuig werd aangemaakt op basis van een reeds bestaande (Cannot focus a disabled or invisible window). Deze fout is nu opgelost.

Gr, Ben.
Re:Koploper 7.5 build 9
Lid sinds: 2009

offline
Re:Koploper 7.5 build 9
volgens mij heeft Paul de draad weer helemaal opgepakt, ik kan er alleen maar blij van worden  :D

BEDANKT PAUL (weet niet of hij hier wel eens kijkt, maar toch  ;) )
Re:Koploper 7.5 build 9
Spoorman
gast

Re:Koploper 7.5 build 9
Citaat van: Janvis op donderdag 15 maart 2012, 16:33:49

volgens mij heeft Paul de draad weer helemaal opgepakt


De goede man is nooit gestopt. ;)

Gr, Ben.
Re:Koploper 7.5 build 9
Citaat van: Janvis op donderdag 15 maart 2012, 16:33:49
volgens mij heeft Paul de draad weer helemaal opgepakt, ik kan er alleen maar blij van worden  :D

BEDANKT PAUL (weet niet of hij hier wel eens kijkt, maar toch  ;) )
Enige wat Paul nog doet is aanvullingen inbouwen voor zichzelf en voor zijn vriendenkring. Dit wil Paul ook nog delen met andere Koploper gebruikers en eventuele bugs oplossen.
Ik meen al eens gelezen te hebben, maar kan me vergissen, dat Paul zelf geen modelbaan (en geen treinen) meer heeft.

Mvg,
Peter
Re:Koploper 7.5 build 9
Citaat van: Freak op donderdag 15 maart 2012, 20:21:20
Ik meen al eens gelezen te hebben, maar kan me vergissen, dat Paul zelf geen modelbaan (en geen treinen) meer heeft.
Correctie, net via een andere weg mogen vernemen dat Paul nog steeds modeltreinen bezit.

Mvg,
Peter
Re:Koploper 7.5 build 9
Lid sinds: 2006

offline
Re:Koploper 7.5 build 9
Daar zijn wij allen wel blij mee....Toch het beste software pakket dat er te krijgen is op Modelspoorbaan gebied.

groetjes Huib.
Re:Koploper 7.5 build 9
Lid sinds: 2009

offline
Re:Koploper 7.5 build 9
en dat voor een bedrag van 0.00 euro  :) een betere prijs/kwalitijd verhouding is er niet.

Het enige vervelende vind ik dat wanneer je een deel van je baanontwerp wil verwijderen (tijdens het ontwerpen) dan moet je elk wissel en lijntje appart selecteren en verwijderen. Het zou fijn zijn als d.m.v. het slepen met de muis een deel van de baan kan selecteren.

Maar van de andere heb ik ook zoiets van: "het is een gratis programma met veel mogelijkheden dus dan neem ik dit wel op de koop toe"
Re:Koploper 7.5 build 10
Spoorman
gast

Re:Koploper 7.5 build 10
7.5 build 10 staat klaar op http://www.pahasoft.nl/

Bugfix (tekst van PaHaSoft):
Foutmelding ?Range error check? verholpen. Kwam voor indien modeltijd trager werd gezet dan de echte tijd.

Gr, Ben.
Re:Koploper 7.5 build 10
7.5 build 11 staat klaar op http://www.pahasoft.nl/

Bug opgelost: vertraging van speciale actie werkt nu ook bij actie die het rijwindow aanstuurt


Mvg,
Peter
Re:Koploper 7.5 build 12
Spoorman
gast

Re:Koploper 7.5 build 12
7.5 build 12 staat klaar op http://www.pahasoft.nl/

Bugfix speciaal voor Wijbe. :thumbup:
Tekst van PaHaSoft:
Een bug die er reeds lang in zat (zeker 7 jaar) is gevonden en opgelost. Bij een tweerichtingsgroep wilde soms een trein deze groep niet in rijden. Alleen als treinen langer waren dan een blok en hierdoor het vorige blok nog bezet hielden.

Gr, Ben.
Re:Koploper 7.5 build 12
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Koploper 7.5 build 12
Versie draait inmiddels en de bug is hier opgelost.

Bedankt Paul!
Re:Koploper 7.5 build 12
Lid sinds: 2009

offline
Re:Koploper 7.5 build 12
slaapt paul nog wel???? Het lijkt wel of paul weer helemaal volop bezig is met koploper. De vesrie's zijn volgens mij nog nooit zo snel na elkaar uitgekomen.

Ik ben er echt blij om dat hij de draad weer zo op pakt, dus laat de update's maar komen  :D
Re:Koploper 7.5 build 12
Spoorman
gast

Re:Koploper 7.5 build 12
Citaat van: Janvis op vrijdag 23 maart 2012, 08:28:37

Ik ben er echt blij om dat hij de draad weer zo op pakt, dus laat de update's maar komen  :D


Zie zijn reactie op zijn website.

Gr, Ben.
Re:Koploper 7.5 build 12
Citaat van: Spoorman op zaterdag 24 maart 2012, 12:52:31
Citaat van: Janvis op vrijdag 23 maart 2012, 08:28:37

Ik ben er echt blij om dat hij de draad weer zo op pakt, dus laat de update's maar komen  :D


Zie zijn reactie op zijn website.

Gr, Ben.

een echte Baas post niet op een forum, die reageert via zijn eigen site.

Re:Koploper 7.5 build 12
Citaat van: lucy op zaterdag 24 maart 2012, 20:21:13
een echte Baas post niet op een forum, die reageert via zijn eigen site.
Of reageert op berichten via een ander forum  :D.

Mvg,
Peter
Re:Koploper 7.5 build 12
26 maart 2012 Voor Koploper 7.5 is nu ook het serverprogramma te downloaden. Zie hieronder bij ?Netwerkversie?.
http://www.pahasoft.nl/

Mvg,
Peter
Re:Koploper 7.5 build 12
De actuele versie van Koploper is 7.5 met buildnummer 13.
http://www.pahasoft.nl/

Fout opgelost die voorkwam bij blokgroep die gebruik maakt van ?Inrijden vanuit blok?. Door deze fout kan het gebeuren dat treinen niet meer stopten in de blokgroep.

Paul bedankt.


Mvg,
Peter
Re:Koploper 7.5 build 15
Seinwezen
gast

Re:Koploper 7.5 build 15
Actuele versie koploper is nu 7.5 build 15.

"Twee bugs opgelost: importeren locomotieven bij digitaal systeem Lenz kon een foutmelding veroorzaken indien versienummer Lenz verschillend en bij terugkoppeling van de stand van een schakelaar wordt nu rekening gehouden met ?fout aangesloten?.
Versie 7.5.14 is als interne testversie gebruikt."


Groeten Sander
Re:Koploper 7.5 build 13
Actuele versie Koploper is nu 7.5 build 16.

Foutje opgelost: soms kon er ten onrechte worden gemeld dat een locomotief een opstelspoor had bereikt tijdens het rijden naar opstelsporen.


Mvg,
Peter
Re:Koploper 7.5 build 16
Spoorman
gast

Re:Koploper 7.5 build 16
Citaat van: Freak op donderdag 26 april 2012, 19:32:29
Actuele versie Koploper is nu 7.5 build 16.

Foutje opgelost: soms kon er ten onrechte worden gemeld dat een locomotief een opstelspoor had bereikt tijdens het rijden naar opstelsporen.


Zie http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=3840

Mooi dat ook dit weer opgelost is. :thumbup:

Gr, Ben.