Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

2e decoder in een lok?

Gestart door technick vrijdag 13 januari 2012, 00:01:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
2e decoder in een lok?
technick
gast

2e decoder in een lok?
hallo mede forumers terug v weggeweest toch maar even weer hier met een probleempje na ja uitdagind \problemen zijn er om opgelost te worden)
ik heb een hele smooie hag Re 4/4 vd Bls gekocht alleen nu ben ik bezig met de hele digitalisering
nu heb ik op deze lok straks zo een stapel aan verlichting  dat ik genoodzaakt ben om een functiedecoder als ondersteuning er bij in te bouwen om alles te schakelen

bedoeling is
per kant
3x wit
1x wit
1x rood
is per kant al 3 functies
dus kom ik al op 6 is niet erg om 2e decoder er in te zetten zo houd ik nog ruimte
om cabine verlichting en machineruim verlichting er in te plaatsen zo heb ik de hele rattaplan aan verlichting compleet
maar nu komt het nu moet ik dus 2 decoders onder 1 adres programeren en zo dat ik de uitgangen vd 2e decoder onder bijvoorbeeld f10 tm 16 of zo kan zetten aangezien de 1e decoder een loksound is en ik dus f1 tm f10 ong in gebruik al heb nu is dus de vraag of dit kan en hoe moet ik dit inprogr dus bij deze even de vraag hoe grtjs nickameren

ik heb een lokpragrammer dus dat is het probleem niet maar ik moet even de trucendoos weten en ik weet dat het al eerder gedaan is



Re:2e decoder in een lok?
Een F decoder heeft veelal 4 uitgangen, 4 x aux, voor die decoder F1 F2 F3 F4, als F decoder en Locsound zelfde CV01 hebben, gaat er bij gebruik F1 t/m F4 een dubbele functie werken, en dat willen we niet :D

Denk dat je in de Locsound de 1ste Fjes moet vrijmaken en het hele zooitje Fjes opschuiven in de locprogrammer.

Nog nooit geprobeerd maar ik vind het zelf wel logisch klinken :D

Mvg Gert
Re:2e decoder in een lok?
Blausee-Mitholz
gast

Re:2e decoder in een lok?
Citaat van: technick op vrijdag 13 januari 2012, 00:01:36
ik heb een hele smooie hag Re 4/4 vd Bls gekocht

bedoeling is
per kant
..........
1x rood

BLS heeft altijd 2x rood als sluitsein gevoerd bij heel het materieelpark.

Mvg, Johan
Re:2e decoder in een lok?
Lid sinds: 2007

offline
Re:2e decoder in een lok?
En waarom de functiedecoder niet aanpassen?
Ik heb hier een el cheapo decoder van tams liggen en die is helemaal te mappen...

Zit er geen boekje bij?

Dennis
Re:2e decoder in een lok?
Dennis,

ja, dat kan natuurlijk ook :thumbup: F decoder laten beginnen als b.v. F17 etc, na de laatste bezette F van de Locsound i.i.g. ;)

Mvg Gert
Re:2e decoder in een lok?
Ik zal het wel niet goed begrijpen, maar vermoed dat het zo niet gaat onder één adres.  Stel voor de eerste decoder is aux1 toegewezen aan bv de F1 toets en voor de tweede decoder aan de f16 toets. Dat betekent dat zowel F1 als F16 uitgang Aux1 op beide decoders activeert. Beide decoders krijgen voor de aansturing van aux1 namelijk hetzelfde commando.

Walter (die hoopt dat jullie begrijpem wat ik hier heb geschreven)
Re:2e decoder in een lok?
Aliebengalie
gast

Re:2e decoder in een lok?
In mijn visie (en wie ben ik)... :D
Kun je dit toch wel doen.
Alles kun je namelijk toch via een ander knoppie regelen via funktie de functie mappen.
Dus is het ook mogelijk om de aux uitgang onder een andere knop weg te zetten.

Mvg: Alex
Re:2e decoder in een lok?
Als het dezelfde decoder is klopt dat, want die heeft intern een aantal uitgangen die aan een F toets worden toegewezen (mapping), maar de uitgangen zijn in de decoder voorzien van een vast adres beginnend bij 1. De loksound en de functie decoder uitgangen beginnen intern dus beide bij 1, en het maakt niets uit welke f toets je toewijst aan die uitgang. Als je twee verschillende f toetsen toewijst aan uitgang 1, zullen de uitgangen 1 van beide decoders hier samen op reageren. Het zou mooi zijn als ik het fout heb, en hoop dat iemand het in de praktijk kan laten zien.
Re:2e decoder in een lok?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:2e decoder in een lok?
Beide decoders los van elkaar programeren.

Decoder 1 programeer je bijvb aux 1 op f1.
Decoder 2 programmeer je bijvb aux 1 op f14.

Schakel je nu f1 in, dan gaat de aux 1 van decoder 1 aan.
Schakel je nu f14 in, dan gaat de aux van decoder 2 aan.

Wel even de adressen gelijk zetten, vergeet niet dat dit niet helemaal werkt bij  mfx.

Ze gaan dan niet tegelijk aan.
Re:2e decoder in een lok?
Ja Wijbe, dat zou zomaar kunnen, maar als F14 aanzet gaat ook aux 1 van decoder 1 aan lijkt me? ( hoop dat je gelijk hebt, dat opent een hoop mogelijkheden!)
Re:2e decoder in een lok?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:2e decoder in een lok?
Citaat van: Wijbe op vrijdag 13 januari 2012, 12:38:52
Wel even de adressen gelijk zetten, vergeet niet dat dit niet helemaal werkt bij  mfx.
Volgens mij kan het met mfx ook als je de twee decoders in een multietractie opneemt en het volgende programmeerd:
Activeer in beide decoders bijv F5 t/m F12.
Nu zet je bij de ene decoder AUX1 t/m AUX4 onder F5 t/m F8 en laat F9 t/m F12 leeg, dus geen AUX toewijzing.
Bij de tweede decoder zet je AUX1 t/m AUX4 onder F9 t/m F12 en laat je F5 t/m F8 leeg.
Ik heb dit zelf niet getest, maar lijkt me wel leuk om uit te proberen.

Met Motorola zou je soortgelijk kunstje kunnen toepassen.
Re:2e decoder in een lok?
ik weet dat het kan en vroeg of laat zullen de kenners de geheimen ook wel weer prijsgeven
het is alleen even afwachten hoe en wat
thnks vd tip dubbel rood dit kan ik nog steeds aanpassen aangezien ik nog met de lichtgeleiders bezig ben
moet zowieso eens kijken of ik het werkend krij ben nog niet echt tevreden hoe het rood word opgenomen door de lichtleider
is nog te zwak maar dat was de led op testspanning vd mulitimeter dus moet hem nog ff full power testen kijken of ie dan wel goed is

Re:2e decoder in een lok?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:2e decoder in een lok?
Hoi,

naar mijn mening is het prima mogelijk.
Ik heb wel ervaring met de LP 3,5, maar niet met de 4.0.

Je moet echter de decoders wel afzonderlijk programmeren.
Gebruik de functiedecoder voor je frontsein-verlichting, en de sounddecoder voor de extra's.
De functiedecoder bezit 6 bedrade functies, dus voor elk frontsein 3.
Je kan alle 6 bedrade functies aan elke gewenste functietoets toewijzen. Ook de z.g. voor en achterlicht. (bij marklin geel en grijs)
Dan kan je verder de bedrade functie van je frontseinen, voor de cabine verlichting gebruiken. Deze dien je dan wel andere cv's te geven, en aan een andere functietoets te koppelen. Er blijven dan nog 2 bedrade functies over.

Maak eerst een goed plan/schema, op welke toets, je welke functie (-draad) wil sturen, en bij welke situatie.

M.v.g.
Marcel