Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Decoder 60901 ingebouwd in 3167, motor draait niet

Gestart door HdW donderdag 12 januari 2012, 21:45:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Decoder 60901 ingebouwd in 3167, motor draait niet
Geacht forum,

Gisteren heb ik de 60901 ingebouwd in de Marklin 3167. Alles netjes uitgewisseld; getest of anker goed draait en het spul verder aangesloten. Loc op de baan gezet, adres nog even dubbel gecontroleerd en de boel onder spanning gezet. Wat gebeurt er? De lampjes gaan keurig branden, maar de motor draait niet. De decoder was waarschijnlijk niet nieuw en wellicht dus defect; maar is het niet vreemd dat de functies (lampen) wél werken en de motor niet draait?

HdW
Re:Decoder 60901 ingebouwd in 3167, motor draait niet
Zitten de koolborstels erin? Is mij n.l. wel eens overkomen. ;)

Gr, Ben.
Re:Decoder 60901 ingebouwd in 3167, motor draait niet
Koolborstels geplaatst?

Ben was net sneller.  :D
Re:Decoder 60901 ingebouwd in 3167, motor draait niet
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:Decoder 60901 ingebouwd in 3167, motor draait niet
Hoi,

Misschien blokkeert een te ver uitstekende schroef van het motorschild een tandwiel.

gr. Marcel
Re:Decoder 60901 ingebouwd in 3167, motor draait niet
Kan je de wielen wel met de hand ronddraaien, zonder overdadig kracht uit te oefenen :warning:

Mvg Gert
Re:Decoder 60901 ingebouwd in 3167, motor draait niet
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Decoder 60901 ingebouwd in 3167, motor draait niet
Ik kan het niet uit je tekst halen, maar heb je de motor wel omgebouwd?
Re:Decoder 60901 ingebouwd in 3167, motor draait niet
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re:Decoder 60901 ingebouwd in 3167, motor draait niet
Ik denk toch de koolborstels. Is mij ook overkomen haha.

Groetjes Dennis
Re:Decoder 60901 ingebouwd in 3167, motor draait niet
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re:Decoder 60901 ingebouwd in 3167, motor draait niet
Hallo,

Ik denk hetzelfde wat ook Marcel zegt. Een te lange schroef houdt het tandwiel vast en daarmee is jou probleem waarschijnlijk opgelost. Kijk dus even naar je schroeven die het motortje op zijn plaats houdt en neem daar niet te lange schroeven voor. Neem je te lange schroeven, dan kan het gebeuren dat je met één van de schroeven het tandwiel vastzet en dan draait je motor niet meer.

Groet, jasper
Re:Decoder 60901 ingebouwd in 3167, motor draait niet
Vergeten de koolborstels te plaatsen komt ook mij niet onbekend voor  :?
Re:Decoder 60901 ingebouwd in 3167, motor draait niet
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Decoder 60901 ingebouwd in 3167, motor draait niet
Volgens mij is HdW dit topic vergeten, of zijn probleem is al opgelost en zitten wij hier maar een beetje tegen de kat z'n k*t te babbelen. :P
Hij was gisteravond nog online geweest.
Re:Decoder 60901 ingebouwd in 3167, motor draait niet
mss durft hij gewoon niet te vertellen dat hij de koolborstels vergeten was  ;)
Is mij ooit ook overkomen hoor dus er is niets menselijks dan dat  :D

Mvg, Johan
Re:Decoder 60901 ingebouwd in 3167, motor draait niet
Koolbostels ! nee, die vergeet ik nooit, wel 1 keer de sleper :roll: :mrgreen:

Of E-Loc die op de pantho's staat, ook wel eens gebeurd. :D

Mvg Gert
Re:Decoder 60901 ingebouwd in 3167, motor draait niet
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Decoder 60901 ingebouwd in 3167, motor draait niet
Citaat van: Blausee-Mitholz op zaterdag 14 januari 2012, 17:57:34
Is mij ooit ook overkomen hoor dus er is niets menselijks dan dat  :D
Dat is mij ook wel eens overkomen hoor.
En maar zoeken en denken.....totdat je ontdekt dat je vergeten bent...... 8o :-)
Re:Decoder 60901 ingebouwd in 3167, motor draait niet
Ik denk dat HdW stiekum 2railer is geworden. :D
Re:Decoder 60901 ingebouwd in 3167, motor draait niet
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Decoder 60901 ingebouwd in 3167, motor draait niet
Hallo,

ik durf het bijna niet te zeggen, maar nadat mijn loc het op de baan niet deed, kwam ik de sleper tegen, en ja die had ik er toch zelf afgeschroefd.

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Decoder 60901 ingebouwd in 3167, motor draait niet
Citaat van: HdW op donderdag 12 januari 2012, 21:45:42
De decoder was waarschijnlijk niet nieuw en wellicht dus defect; maar is het niet vreemd dat de functies (lampen) wél werken en de motor niet draait?
Nee, dat is niet vreemd. De motor- en functieuitgangen zijn aparte uitgangen.

Mvg,
Peter
Re:Decoder 60901 ingebouwd in 3167, motor draait niet
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re:Decoder 60901 ingebouwd in 3167, motor draait niet
Een sleper vergeten heb ik ook wel eens gedaan haha
Re:Decoder 60901 ingebouwd in 3167, motor draait niet
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re:Decoder 60901 ingebouwd in 3167, motor draait niet
Iets vergeten klinkt overbekend.  :D

Wat wel helpt is alle onderdelen die er uit komen en er weer in moeten bij elkaar leggen op een papiertje!

Doe ik ook nooit en daardoor mis ik ook wel eens iets.  >:-D
Testen zonder kap er op maakt het dan wel makkelijk storing zoeken!!

Gr. Fred.
Re:Decoder 60901 ingebouwd in 3167, motor draait niet
Citaat van: Marklindak op zondag 15 januari 2012, 10:01:18
Wat wel helpt is alle onderdelen die er uit komen en er weer in moeten bij elkaar leggen op een papiertje!

Gr. Fred.

Ik leg het altijd in een klein bakje, rolt ook niks weg.

Mvg, Johan
Re:Decoder 60901 ingebouwd in 3167, motor draait niet
Goedenavond,

HdW was het niet vergeten, maar heeft niet altijd gelegenheid om aan het forum deel te nemen (en ik ben zeker geen tweerailer geworden; er zijn grenzen...). Even een korte diagnose:
Sleper zit eronder (anders zouden de lampjes niet gebrand hebben); koolborstels zitten (en zaten) er in; anker draait netjes (en niet te zwaar) rond als wielen gedraaid worden. I'm lost....
Er zijn m.i. twee opties mogelijk: Of de decoder is defect (dat zou kunnen; want ik heb die overgenomen; maar waarom schakelt die dan wel de functies?) óf er is tóch iets met de koolborstels: Ik heb die overgezet van het oude motorschild.

Ik wacht jullie berichten wel even af en laat de loc vooralsnog af en toe lichtsignalen geven....
Re:Decoder 60901 ingebouwd in 3167, motor draait niet
Citaat van: HdW op zondag 15 januari 2012, 22:06:04
Er zijn m.i. twee opties mogelijk: Of de decoder is defect (dat zou kunnen; want ik heb die overgenomen; maar waarom schakelt die dan wel de functies?) óf er is tóch iets met de koolborstels: Ik heb die overgezet van het oude motorschild.
Schakelen van de functies en motor-aansturing zijn verschillen functie-uitgangen, vandaar.

Neem de lok van het spoor. Maak de bedrading van de motor naar de decoder los. Sluit nu een 9V batterij aan op de motor aansluitingen  (dus niet van de decoder). Draait de motor dan wel dan is deze goed, ook de koolborstels. De kans dat de decoder-uitgang voor de motor defect is, is dan zo goed als zeker.

Mvg,
Peter
Re:Decoder 60901 ingebouwd in 3167, motor draait niet
Bedankt voor het advies. Ik ga morgen de motor even testen en laat dan weer van me horen.

Re:Decoder 60901 ingebouwd in 3167, motor draait niet
Ik heb de draden van de decoder naar het motorschild weer losgesoldeerd en gelijkspanning op de motor gezet. Die draaide daarna keurig rond....
Het probleem zit dus in de decoder. De 60901 is inmiddels verouderd. Welke (betaalbare) decoder zou er nu het beste in kunnen?

Alvast bedankt voor het advies.

HdW
Re:Decoder 60901 ingebouwd in 3167, motor draait niet
Weet je hoe je de volgende keer de motor apart kunt testen  :D
Neem een ESU LokPilot V4.0

Mvg,
Peter
Re:Decoder 60901 ingebouwd in 3167, motor draait niet
Hdw
esu decoder, iets minder dan 30 euro kwijt en een prima decoder.
Mogelijk kun je deze decoder nog gebruiken als functie decoder rijtuigverlichting
Cees
Re:Decoder 60901 ingebouwd in 3167, motor draait niet
Ja, een ESU 54610 decoder, ook volgens mij.
(ik heb er 10 ingekocht, 25 Euro/stuk incl. verzenden)
Re:Decoder 60901 ingebouwd in 3167, motor draait niet
Inmiddels heb ik de decoder ESU 54610 ingebouwd. De motor draait keurig rond. Er is alleen één probleem: Bij veel spanning (ik test met een gewone trafo 6647)begint de motor te roken (en die rook komt van het nieuwe vijfpolige anker). Wat doe ik nu verkeerd? Met de 60901 komen er twee weerstanden en ontstoringscondensator mee. Die zitten gemonteerd op het motorschild. Volgens de instructies van de 54610 moet ik alles verwijderen.

Wat is wijsheid?

HdW

Re:Decoder 60901 ingebouwd in 3167, motor draait niet
HDW,
2 mee geleverde spoeltjes (eventueel) paatsen, bij iedere borstel een. Zelf plaats ik deze altijd! voor bestrijding ongecontroleerd rijgedrag.
De ontstoorspoel tussen de borstels laten zitten.
De ontstoorspoel tussen borstel en massa verwijderen.
De smoorspoel naar de borstel toe verwijderen, langwerpig blokje.

Rook kan komen van overmatige smering welke gaat roken door warmte ontwikkeling motorstroom door anker. Dit kan aanleiding geven tot verkoolling, lees halfgeleider ( de kool) met div onhebbelijkheden.
Cees
Re:Decoder 60901 ingebouwd in 3167, motor draait niet
Ik heb de onstoorspoel weer teruggezet, maar de rotor rookt nog steeds en als ik er -voorzichtig - nog wat meer spanning op zet gaat de motor alleen maar langzamer lopen. Wat bedoel je met de spoeltjes? Op het motorschild zaten een soort weerstandjes (grijsgroen met een gele band) gesoldeerd.

HdW
Re:Decoder 60901 ingebouwd in 3167, motor draait niet
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Decoder 60901 ingebouwd in 3167, motor draait niet
HdW,

Zo moet je motorschild eruit zien:

Op de twee grijsgroen spoeltjes sluit je de grijze en oranje draad van de decoder aan.
Er mogen geen ontstoorcondensatoren tussen de twee motoraansluitingen en lokmassa zitten.
De bruine ontstoorcondensator tussen de twee motoraansluitingen blijft wel zitten.
Re:Decoder 60901 ingebouwd in 3167, motor draait niet
Goedenavond,

De spoeltjes heb ik, conform de foto, teruggezet, maar de motor blijft nog steeds roken (het anker raakt oververhit).

Wat nu? Is er nog hoop? Moet ik testen met het oude driepolig anker?
Of ben ik "gelukkig" eigenaar van een defect vijfpolig anker?

HdW
Re:Decoder 60901 ingebouwd in 3167, motor draait niet
Anker kun je doormeten, tussen alle polen van de collector moet je ongeveer dezelfde waarde meten. Precies weet ik het niet, maar ergens tussen de 5 en 15 ohm.
Je driepolig anker gaat niet werken, is te afwijkend van maat en de decoder kan er niet mee overweg.

Walter
Re:Decoder 60901 ingebouwd in 3167, motor draait niet
Geacht frorum,

Ik heb het "lek" boven water: Het anker was zeer vervuild en heeft kennelijk al flink wat kilometers gemaakt. Ik heb de randen tussen de polen schoongeschraapt en de hiitte- en rookontwikkeling blijft nu achterwege.

Nu moet ik de decoder nog programmeren, want de loc is nu bloedsnel en vliegt geheid uit de bocht.....
Re:Decoder 60901 ingebouwd in 3167, motor draait niet
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Decoder 60901 ingebouwd in 3167, motor draait niet
Had je dan een vuile motor ingebouwd?
Beter is dan de hele motor goed met wasbenzine te reinigen en te laten drogen.
Re:Decoder 60901 ingebouwd in 3167, motor draait niet
Sterker nog: je zorgt eerst dan de lok goed analoog rijdt en dan pas ga je ombouwen.......
Re:Decoder 60901 ingebouwd in 3167, motor draait niet
Citaat van: huub op dinsdag 07 februari 2012, 16:15:20
Sterker nog: je zorgt eerst dan de lok goed analoog rijdt en dan pas ga je ombouwen.......

AMEN to that, dat is geloof ik het eerste wat hierover (over ombouw) in de Wiki wordt meegegeven.   Zorg eerste dat hij in orde is, bouw dan pas om.
Re:Decoder 60901 ingebouwd in 3167, motor draait niet
dat had in dit geval niet geholpen, want het vijfpolig anker komt er pas na de ombouw in.....
Re:Decoder 60901 ingebouwd in 3167, motor draait niet
De analoge motor liep inderdaad prima en was niet vervuild. (Ik had van m'n fouten geleerd....) Dus het leek me verantwoord de loc om te bouwen. Op een vervuild anker had ik echter niet gerekend....

HdW