Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Marco's Car System: OpCar

Gestart door Disaster donderdag 12 januari 2012, 17:18:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Marco's Car System
Disaster
gast

Re: Marco's Car System
Qua sterkte zijn die waarschijnlijk prima, enkel zijn dat duwveren en ik heb trekveren nodig. Momenteel ben ik bij mn ouders en heb het juiste hout opmaat gezaagd. Morgen hoop ik het een en ander te kunnen tonen! Zo eerst maar eens terug naar huis (200 KM omrijden, je moet wat over hebben voor de hobby).
Re: Marco's Car System
Citeer(200 KM omrijden, je moet wat over hebben voor de hobby).

Op de motor?  :P
Re: Marco's Car System
Lid sinds: 2009

offline
Re: Marco's Car System
Veel mooier zou zijn om da wagen via inductie te kunnen laden, zelfde principe als de elektrische tandenborsten. Je zou dan een spoeltje in de auto moeten maken en een spoel onder de weg, op die manier kun je energie overdragen zonder dat er fysiek een elektrische verbinding aanwezig is.
Re: Marco's Car System
Disaster
gast

Re: Marco's Car System
Helaas niet op de motor (het weer was er ook niet echt naar), had de hele auto afgeladen met hobby spullen.

Het opladen via inductie heb ik over na gedacht, echter heeft het in mijn ogen een aantal nadelen:
- stroomoverdracht via inductie over dit soort afstanden is vrij inefficient
- het zou betekenen dat ik de laadlogica (IC dat netjes de LiPo cel oplaad en randcomponenten) zouden dan in het voertuig moeten komen, daar is meestal geen ruimte voor.
- op het moment dat de laadlogica in het voertuig zit, heb ik geen feedback mogelijkheid meer om de aanstuur software te vertellen of het laadproces klaar is

Natuurlijk kan ik het laad pcbtje kleiner maken (binnen 5x5mm is vrij makkelijk te bereiken) echter moet ik dan ergens printen laten maken, wat vrij prijzig is en lang duurt. Ook het geven van feedback is op te lossen met een transmittertje via rf/ir/whatever alleen heeft dat tot gevolg dat er nog meer stroomverbruik is, er meer ruimte nodig is, etc. Ook gaat de prijs van een voertuig hier weer door omhoog (en ik vind die prijs nu al meer dan hoog genoeg, minimaal 100 euro aan onderdelen).

Er was ook nog een ander punt wat voor mij vrij belangrijk was namelijk eyecandy  :P Het zien bewegen van het laadstation vind ik erg leuk.
Re: Marco's Car System
Lid sinds: 2009

offline
Re: Marco's Car System
Hey Marco,

Je hebt er al goed over nagedacht als ik het zo lees, ik moet ook toegeven dat je wel een punt hebt met al je tegenargumenten. Het ziet er natuurlijk erg mooi uit als een auto automatisch stopt in een oplaadpunt en dat volautomatisch de contacten tegen de auto aankomen. Maar je zou wel kunnen kijken of de contacten wat subtieler kunnen, volgens mij heeft miniatur-wunderland ook een dergelijk systeem, misschien kun je daar wat info over vinden.

Gr JW
Re: Marco's Car System
Disaster
gast

Re: Marco's Car System
Het MiWuLa systeem heb vele uren bestudeerd en is mijn grote voorbeeld geweest. De laadcontacten moeten zeker subtieler worden. Ik ben nog op zoek naar wat fijn messing om dit netjes mee te kunnen oplossen. Bedankt voor het meedenken!

Vanmorgen alle onderdelen maar is ruw uitgezaagd, en bij gebrek aan messing nog de kartonnen laadcontacten erop gezet. Even een sneak preview:



Alles komt zo onder de zaag vandaan en is nog niet geschuurd, maar ik denk dat ik niet mag klagen. Straks maar beginnen het een en ander netjes af te werken, en een servo monteren.

PS. excuus voor de brakke foto's, een iPhone is helaas geen fototoestel.
Re: Marco's Car System
C-Brian
gast

Re: Marco's Car System
Hoi Marco,

Het ziet er goed uit :thumbup:.
Ik ken het MiWuLa systeem niet, kun je dat uitleggen?
Re: Marco's Car System
Disaster
gast

Re: Marco's Car System
Bij MiWuLa hebben ze er een zeer mooi filmpje over gemaakt.



Ik had andere plannen voor vanmiddag, maar kon het niet laten. Even een servotje gezocht en een servotester. De eerste tests doen wat ik had verwacht  :D

Re: Marco's Car System
C-Brian
gast

Re: Marco's Car System
Bedankt voor de verhelderende video :thumbup:.
Re: Marco's Car System
Lid sinds: 2019

offline
Re: Marco's Car System
Mooi zeg, hoe staat het er nu mee?

Groet Daniƫl
Re: Marco's Car System
Disaster
gast

Re: Marco's Car System
Tja, hoe staat het er nu mee... Het staat allemaal nog in ongewijzigde staat verder. Na het ophangen en afbouwen van mijn vitrine (met de mogelijkheid om de verlichting en functies van de treinen toch te kunnen gebruiken) is er weinig meer gebeurd helaas. Drukke baan en teveel andere hobbies. Echter met het korter worden van de dagen kan ik aan mijn andere hobbies niet zoveel doen.

Toevallig ben ik gisteravond begonnen om verlichting in mijn Marklin DDAR set te bouwen. Daarna heb ik nog een set Silberlingen die ik nu echt eens af wil maken en dan staat dit project weer bovenaan de lijst. (Volgende maand heb ik een week vakantie, dus wie weet wat er dan allemaal gaat gebeuren  ;) ).

Het feit dat ik tegenwoordig vlak bij de VSM woon doet er trouwens ook geen goed aan, hoeveel zondagmiddagen ik daar de laatste tijd al heb rond gehangen....

Edit, vandaag was ik een middagje vrij. De inbouw van de DDAR ging zo voorspoedig dat ik de silberlingen er direct achteraan gedaan heb. Tijd om de bus weer uit de vitrine te halen!
Re: Marco's Car System
Disaster
gast

Re: Marco's Car System
Goed, even een updateje van wat ik de afgelopen paar dagen heb uitgespookt. Allereerst de DDAR en de Silberlingen voorzien van verlichting en in mn vitrine gezet;



Daarna is even goed nagedacht, hoe gaan we verder. Als eerste besloten dat ik absoluut niet tevreden ben met het "busje", sowieso past het niet in mijn tijdperk, de spiegels zijn veel te lomp (die hadden van ~0.5mm messing moeten zijn) en ben ik ergens in de 2 verhuizingen het afgelopen jaar de stoeltjes kwijt geraakt. Het was een prima testobject, maar ik vind het de moeite niet om er mee verder te gaan.




Daarom heb ik vandaag op marktplaats 3 modellen van AWM gekocht die ik van de week even op ga halen (lang leve de leasewagen  :D ). Deze voertuigen ga ik in stappen ombouwen, eerst verlichting, dan motorisering en stuuras en als laatste digitaliseren. Gisteren was ik op de show van de VAMES en daar zag ik een kleine layout van een carsystem die mij wel aansprak;



Zoiets zal ik de komende tijd ook gaan maken om mijn voertuigen te testen. Dit baantje gebruikt mcc, ik blijf voorlopig bij DCCar (hoewel ik daar een ideetje mee heb, maar dat moet ik eerst uitwerken).

Tot zover, later mee  :-)
Re: Marco's Car System
Disaster
gast

Re: Marco's Car System
Nog maar even een update voor de stille genieters  :D.

Vanavond de modellen wezen ophalen, het gaat om 2 stuks motorwagen + aanhanger en 1 maal trekker oplegger combinatie (tropco).



Ik ga beginnen met de GASA Odense motorwagen. Daarna ga ik dit uitbereiden met de aanhanger. Zo wil ik model voor model gaan ombouwen. Zoals gezegd eerst de verlichting.

Even het model gedemonteerd;



Er zijn met chromen/rode vlakjes "lampjes" aangebracht op het model, eerst maar is zien wat de juiste plaatsen van de diverse lampen is.



We hebben hier te maken met een Renault Magnum (een van de eerste uitvoeringen).



En ook miwula heeft een Renault Magnum rondrijden (wel is waar als tropco maar het geeft een idee).

http://www.miniatur-wunderland.com/exhibit/technology/carsystem/model-car-database/semi-trailer-trucks/renault-magnum-2002-dpd/

Ik ga beginnen met de volgende verlichting;
- 2x dimlicht
- 2x grootlicht
- 2x raw voor
- 2x "mistlicht" voor (wordt IR led voor filerijden)

- 2x achterlicht
- 2x remlicht
- 2x raw achter

- 2x raw zijkant
- 6 of 8x contourverlichting
- 2x schijnwerper
- 1x interieurverlichting

Zo'n 30 stuks dus. De onderste groep zit nog wat speling in en heeft niet echt een aangewezen plaats, dus die ga ik gaande weg bepalen.

De buisjes maar vast klaar gelegd, hopelijk heb ik morgen na een meeting van mn werk nog tijd/zin om te beginnen.



Ook heb ik een handboortje met 0.3mm boortjes besteld (uit china), die wil ik hebben voor ik werkelijk ga monteren. Ik ga dus eerst wat voorwerk doen (lakdraden aan leds bakken).
Re: Marco's Car System
crosserke
gast

Re: Marco's Car System
Wauw, zo mini, sta soms echt versteld wat die forumleden hier allemaal kunnen doen  :thumbup:
Veel succes met je lichtjes!!
Groetjes Stephanie.
Re: Marco's Car System
Jessendelft
gast

Re: Marco's Car System
Ik ben erg benieuwd naar je vorderingen!
Veel succes met de ledjes ;)

Grtzz Jesper
Re: Marco's Car System
Disaster
gast

Re: Marco's Car System
Bedankt voor jullie reacties! Blijven posten, zorgt bij mij weer bij de nodige motivatie  :D

Vandaag even wat messing staaf gehaald, 0.5mm en 1mm. De dunste wordt voor de spiegels, de wat dikkere voor de stuuras. Ik kon het niet laten om even wat te prutsen  8)

Het materiaal; hier is goed te zien hoe lomp de oude "spiegels" waren.


Even de cabine verder uit elkaar getrokken;


Euromunt erbij om een idee te krijgen van het formaat, ook zijn de spiegels gebogen;


Ledje toegevoegd aan het interieur voor de cabineverlichting;


En weer in elkaar;



De spiegels wijzen nu nog naar buiten, als ik weet hoe breed het voertuig is ga ik ze op maat maken en omhoog zetten, aangezien de laadpunten het breedste punt van het voertuig moeten zijn.

Dat was het weer voor nu  :)
Re: Marco's Car System
Dat zijn weer prachtige resultaten :thumbup:.

Gr.
Piwie.
Re: Marco's Car System
crosserke
gast

Re: Marco's Car System
Mooie binnenverlichting. Ben benieuwd wat je er nog van gaat maken met de ledjes  :thumbup:
Groetjes Stephanie.
Re: Marco's Car System
Disaster
gast

Re: Marco's Car System
Vandaag een stuk of 20 0603 ledjes voorzien van lakdraadjes. Het wachten is nu even op de boortjes, handgrip en 0402 ledjes die ik voor de contour verlichting besteld heb. In wachten ben ik erg slecht dus hoop dat de spullen er snel zijn  :D

Edit; toch nog iets gedaan, ook al is het maar een klein detailtje. Een auto kan natuurlijk niet rijden zonder bestuurder. Daarom even in mn voorraad gekeken wat zou kunnen werken;



Alleen een stuurder met zn handen op zn knieen en geen gezicht?!?!



Z'n armpjes losgemaakt, bijgebogen en hem voorzien van een "gezicht" (lijkt meer scarface, gelukkig zijn mijn soldeerskills beter  :D )

Om bij te komen van de plastische chirurchie heeft ie even plaats genomen op de rand van het pincet;



Dat was het dan weer  :)

Re: Marco's Car System
gvanrekum
gast

Re: Marco's Car System
Citaat van: Disaster op zondag 13 oktober 2013, 20:09:17
Gisteren was ik op de show van de VAMES en daar zag ik een kleine layout van een carsystem die mij wel aansprak;



Zoiets zal ik de komende tijd ook gaan maken om mijn voertuigen te testen. Dit baantje gebruikt mcc, ik blijf voorlopig bij DCCar (hoewel ik daar een ideetje mee heb, maar dat moet ik eerst uitwerken).

Hoi,
Geinig dat hij al zo snel op fora verschijnt  :). Deze Demo Layout is in opdracht van PiCommIT door mij (SpoorH0.nl)  gebouwd. Inderdaad een mooie kleine layout welke niet te zwaar en lomp is, en daardoor makkelijk te verplaatsen ivm beurzen. De getoonde auto's waren ook (bijna) allemaal van ons ( (SpoorH0.nl) )

Mag ik jullie een tip geven? A.s. donderdag, vrijdag en zaterdag zijn de showdagen van MSV de Drijfstang er weer, hier zullen de auto's van SpoorH0.nl  ook te zien zijn!

Grt,
Gerard
Re: Marco's Car System
Disaster
gast

Re: Marco's Car System
He dat is grappig, zo zie je maar is hoe klein het wereldtje is (of hoe groot het internet hem maakt). Hij stond inderdaad bij de stand van PiCommIT. Ze gaven aan dat de plexiglas bovenkant eigenlijk te glad was voor de voertuigen, maar dat ging opgelost worden begreep ik. Is deze layout toevallig digitaal beschikbaar, of is hij gewoon uit de hand gemaakt?

Helaas kan ik alle drie de dagen niet, volgende keer beter hoop ik  :)

Marco
Re: Marco's Car System
gvanrekum
gast

Re: Marco's Car System
Hoi,

Klopt, aan de toplaag wordt gewerkt. Dit was de eerste show waar de baan actief was, dus eigenlijk nog in testfase.
Hij is digitaal beschikbaar, maar je zal bij PiCommIT zelf even navraag moeten doen of ik hem mag verspreiden..

Grt,
Gerard
Re: Marco's Car System
Disaster
gast

Re: Marco's Car System
Gerard en Frans van PiCommIT nogmaals bedankt!

Omdat ik niet echt verder kon met de eerste auto alvast de cabine van de tweede klaar gemaakt. We hebben hier te maken met een motorwagen van Mercedes Benz (een wat ouder model).



Na demontage eerst scarface op zn stoel geplakt.



Dan natuurlijk ook even binnenverlichting erin;



Het resultaat;



Bij een DCCar voertuig zoals de bus zou ik op de passagiersstoel een infrarood oog plakken. Echter ga ik geen infrarood oog nodig hebben, meer hierover later  ;)
Re: Marco's Car System
Disaster
gast

Re: Marco's Car System
Even een hele kleine update. Ik zit nog te wachten op materialen en gereedschap. Vandaag vond ik echter al wel wat andere onderdelen in mn brievenbus. Deze komen binnenkort verder aan bod.



Maagdelijke printplaats, 1 grote en 3 kleintjes (die nog aan elkaar zitten). Deze printjes hebben de maken met de aansturing die ik ga gebruiken (en dat wordt geen DCCar, geen MCC en al helemaal geen Faller V3).
Re: Marco's Car System
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Marco's Car System
Citaat van: Disaster op vrijdag 25 oktober 2013, 18:28:33
Deze printjes hebben de maken met de aansturing die ik ga gebruiken (en dat wordt geen DCCar, geen MCC en al helemaal geen Faller V3).
Wat wordt het dan wel Marco?
Want ik ben ook op het punt aangeland een beslissing te gaan nemen.
Ben benieuwd wat jij gaat doen.

grt Piet.
Re: Marco's Car System
Lid sinds: 2009

offline
Re: Marco's Car System
Waar heb je deze printen laten maken?
Re: Marco's Car System
Misschien radio's RFM12B gebruiken?
Deze hebben een superieur bereik van max 1km.

groeten Dylan
Re: Marco's Car System
Disaster
gast

Re: Marco's Car System
Bijna goed Dylan, ik ga RFM73's gebruiken, die werken op 2.4GHZ zodat ik geen lange antenne kwijt hoef te raken zoals bij de RFM12.

Ik heb een poosje geleden wat schema's gemaakt en een basisversie van de software. Laatst zocht ik wat rond op internet en toen kwam ik http://opcar.de tegen. Een opensource project van Thoralf Whillem. In plaats van het wiel opnieuw uit te gaan vinden heb ik een paar printjes bij hem gekocht en hij heeft mij voorzien van de laatste sourcecode hoewel daar nog wat bugs in zitten. Hier wil ik verder mee gaan / samen met Thoralf werken aan verbeteringen.
Re: Marco's Car System
Interessant :)

groeten Dylan
Re: Marco's Car System
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Marco's Car System
Citaat van: Disaster op zondag 27 oktober 2013, 07:53:24
In plaats van het wiel opnieuw uit te gaan vinden heb ik een paar printjes bij hem gekocht en hij heeft mij voorzien van de laatste sourcecode hoewel daar nog wat bugs in zitten. Hier wil ik verder mee gaan / samen met Thoralf werken aan verbeteringen.
Prima, we moeten dus nog even wachten om te kijken hoe het afloopt.
Ik dacht dat je een bestaand (bug vrij) systeem ging toepassen.

grt Piet.
Re: Marco's Car System
Disaster
gast

Re: Marco's Car System
Het grote nadeel van de bestaande systemen vind ik het gebrek aan communicatie terug naar de computer, dat is iets wat ik hier wel mee kan. Het toeval wil dat ik behoorlijke ervaring met de gebruikte microcontrollers en rfm's heb, over de mogelijke bugs kan ik me dus niet druk maken.

Helaas nog steeds geen supplies uit china. Ik las dat er een gigantische vertraging bij de HongKong post is, we wachten rustig af. Wel heb ik 0402 ledjes binnen gekregen (kwamen uit Singapoure binnen 2 weken). Solderen van deze kruimeltjes ging me vrij goed af en heb er 6 voorzien van draadjes en als contour verlichting op de opbouw geplakt.



Ziet er toch weer wat strakker uit, een maatje kleiner. Ben erg blij met het resultaat.

Deze week heb ik een weekje vrij en had gehoopt lekker te kunnen bouwen, helaas niet echt dus. Daarom ben ik inspiratie op gaan doen op een plek waar ik al erg lang heen wou; namelijk MiWuLa! Het was de kleine 700km lange reis meer dan waard. Als echte techniekguru natuurlijk ook de "behind the scenes" tour gedaan, zeker een aanrader. Hierbij nog een kleine impressie;

Het befaamde laadstation;


Een van de vele schaduwstations voor auto's;


Een ander laadstation (ergens onder zwitserland geloof ik);


Het "schaduwstation" voor de schepen;


Een van de "satellieten" voor de scheepssturing (die overigens nog steeds buiten gebruik is);


Brandweer wacht op inzet;


En als laatste het kloppende hart, het commando centrum;


En zo heb ik nog een stuk of 700 foto's in het bijzonder van voertuigen om ideeen op te doen. Ook heb ik mezelf nog even getrakteerd op 2 brandweer auto's (TAS en Ladder) voor een toekomstig projectje.

Tot zover maar weer,
Marco  8)
Re: Marco's Car System
Disaster
gast

Re: Marco's Car System
Vandaag even in Houten geweest. Was er nog nooit geweest (wel op andere beursen), maar het was erg leuk en het aanbod divers. Even bij de stand van MiniatuurA en MCC Modelcarparts geweest en bij de laatste uiteindelijk een stuur-as en motor gekocht.



Nondeju wat klein;


Ik heb 2 messing staven ingelijmd om het frame te versterken;


Na wat hakken en zagen (helaas was de accu van de camera leeg in de tussentijd)


De vooras kwam in losse delen, was een leuk klusje om te monteren (not);


De hulp-as wat opgelicht (zoals je ook wel is bij echte onbeladen vrachtwagens ziet) om wringen in de bochten tegen te gaan;


En ook de cabine past nog perfect zonder raar hakwerk;


Daarna nog even de aanhanger erachter gehangen en even op de vloer gezet, heb helaas nog steeds geen testbaan;


Hoe meer ik er mee bezig ben hoe leuker ik het ga vinden :D

Marco
Re: Marco's Car System
Heel mooi :thumbup:
Ik wil zelf ook nog een keer zelf een car-system wagen maken,
Re: Marco's Car System
Disaster
gast

Re: Marco's Car System
Bedankt  :thumbup:

Lijkt me leuk om hier meer bouwverslagen te zien!
Re: Marco's Car System
Als ik zover ben en alles heb, zal ik een topic aanmaken :)
Re: Marco's Car System
Citaat van: Buster op woensdag 15 mei 2013, 21:52:32
OkƩ, dat is dan inderdaad geen probleem.

Leuk dat je het vraagt. Dat project ligt hier helaas helemaal stil, wat ik ten zeerste betreur. Ik red het gewoon niet met mijn huiswerk en schoolprojecten. Daarnaast ben ik in de vrije tijd dƭe ik nog heb bezig met de Arduino, een microcontroller die in taal C werk (C++ geloof ik). Ik heb al een elektronisch dobbelsteentje weten te fabriceren, klik hier voor het gebruikte zelfgeschreven programma. Maar in de toekomst wil ik deze twee hobby's gaan combineren. Want volgens mij is de Arduino ook hartstikke geschikt om een modelbaan mee aan te sturen. Een ander probleem is dat ik hier helemaal geen hulp heb, ik moet alles zelf uitvogelen, en dat is moeilijk. Daardoor raak ik soms gedemotiveerd om nog iets te proberen, als niets lukt. Maar ik vind de hobby nog steeds geweldig hoor! En het was me laatst wƩl gelukt om smd-ledjes te solderen, een ander probleem dat ik had.

Groeten,

Christian

Voor Arduino hulp kan je steeds terecht in het Arduino topic dat Dani ooit heeft gestart.

groeten Dylan
Re: Marco's Car System
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Marco's Car System
Dat word weer een magnifiek project!
Re: Marco's Car System
Disaster
gast

Re: Marco's Car System
Even een mikro-update aangezien ik deze week wat druk ben :)

*De tekening voor de test carsystem baan is gedrukt op A0 papier.
*Magneetband komt morgen binnen
*Heb nog een stuur-as en motor besteld voor het tweede voertuig
*Heb onder elk voertuig een moer gelijmd om ze makkelijk en veilig mee tekunnen nemen
*Chassis van tweede voertuig is aangepast, versterkt met messing
*Boortjes zijn binnen! Wat zijn die ongelovelijk klein, dacht eerst dat de envelop leeg was. De pin-vise is er echter nog niet dus moet nog wat geduld hebben...

Nog even een foto'tje "omdat het kan"



Hopelijk heb ik zondag wat meer zinvols te melden ;)

Marco
Re: Marco's Car System
Disaster
gast

Re: Marco's Car System
Helaas was er zondag dus geen nieuws ;) Ik bleek niet de juiste frees te hebben, daarom niet de layout gefreesd. De frees staat inmiddels in bestelling en verwacht ik begin volgende week te hebben.

Wel is m'n pin-vise binnen gekomen en ben ik is even lekker aan het boren geslagen. Boren met 0.3mm is echt heel goed te doen, er is nog geen boortje gebroken :)

De trailer van de Gasa Odense combi is min of meer klaar (voorzien van 12 ledjes). Even een impressie;





Ook staat er een nieuwe lading leds in bestelling in 0402 en 0603 en komen er nog de nodige onderdelen voor de aanstuurprints aan.

Dat was het weer even  B)
Re: Marco's Car System
 :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Ben ik blij dat ik kan afkijken later :)


groeten Dylan
Re: Marco's Car System
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Marco's Car System
Leuke projecties om te volgen.

Groetjes Dennis
Re: Marco's Car System
Disaster
gast

Re: Marco's Car System
Langzaam maar zeker kom ik verder. Probeer elke avond iets aan het project te doen. Inmiddels zijn de eerste twee voertuigen voorzien van een aan/uit schakelaar, heb ik de koppelingen voor de aanhangers van plastic naar messing omgebouwd, beide voertuigen voorzien van een accu en een dragerprintje voor wat weerstandjes en connector voor de aanhanger.



Zo staat de eerste er nu bij. Ik hoop deze week weer een zak ledjes binnen te krijgen zodat ik weer verder kan met de opbouw van de cabine. Zodra dat af is kan deze auto "analoog" zijn eerste rondjes gaan rijden.

Natuurlijk moet hij ook ergens op kunnen rijden;



Helaas heb ik de juiste frees nog niet, magneetband is al wel aanwezig.

Dat was het dan weer even voor nu, ik ga zo eens even mn schoen zitten en hopen dat hij morgen gevuld is met een frees en ledjes  ;)
Marco's Car System, de eerste meters zijn gemaakt!
Gisteren de frees ter hand genomen, tekening overgezet op de plaat en uitgefreesd. In twee etappes de sporen uitgediept tot ongeveer 3 mm.

Lekker frezen;


Band erin;


En toen rijden... dat viel even tegen, op de rechte stukken prima maar bij de eerste bocht reden de wagens zo rechtdoor van de baan af. Eerst wat met de sleper zitten prutsen maar bood geen soelaas. Toen is een penlite boven de vooras geplakt om meer gewicht te krijgen. Dat hielp enorm!

Echter is er simpelweg geen plek voor de meeste standaard gewichtjes, daarom heb ik zelf 2 gewichtjes gegoten die precies zwaar en klein genoeg zijn!



Daarna nog wat verder opgebouwd;


En voor jullie een klein filmpje geschoten (helaas is het al donker, binnenkort een filmpje bij licht!)



Nu testen, testen en nog eens testen....

Marco  B)
Re: Marco's Car System, de eerste meters zijn gemaakt!
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Marco's Car System, de eerste meters zijn gemaakt!
Slim gedaan met die gewichtjes. Ik gebruik zelf plaklood om iets te verzwaren. Makkelijk in gebruik, en makkelijk aan te komen.
Maar het valt wel op dat de wagens niet door de APK komen. Geen achterlichten..

Groetjes Dennis
Re: Marco's Car System, de eerste meters zijn gemaakt!
Inderdaad Dennis, de enige wagen die momenteel inzetbaar is is vanmiddag inderdaad afgekeurd voor de APK. Omdat de inwoners van "HoutenPlaat" ook moeten eten zojuist maar even de wagen op de brug gezet en na enkele reparaties voorzien van een nieuwe APK.

Het RDW wou graag een video als bewijs, zie hieronder;



Samenvattend; de motorwagen is nu voorzien van 19 leds (0603 en 0402). Een deel ervan heb ik even samen met de motor aan de accu gehangen, om zo "analoge" meters te gaan maken. Naast de wagentjes heb ik ook het een en ander aan het digitale systeem gedaan, ben bezig om de printen te bestukken. De zender is zo goed als klaar en is al voorzien van firmware, de eerste ontvanger zal komende weken gaan volgen!

Dat was het weer even voor deze mikroupdate,

Marco  :D
Re: Marco's Car System, de eerste meters zijn gemaakt!
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Marco's Car System, de eerste meters zijn gemaakt!
Mooi hoor, alleen lijkt hij erg snel te gaan.
Is dit straks nog in te stellen?

Groetjes Dennis
Re: Marco's Car System, de eerste meters zijn gemaakt!
Jazeker, dat is onderdeel van de digitale sturing. Het voertuig zal straks min of meer DCC begrijpen en wel de 28 stappen variant. De digitale sturing is iets waar ik op het moment (die paar vrije momentjes die er deze week zijn) tijd aan besteed. Op het moment ligt er iets op het postkantoor waardoor ik wat sneller vooruit kan.

Hopelijk kan ik het woensdag ophalen, dan zal ik een fototje van het mysterieuze item tonen ;)

Groet,
Marco  :D

P.S. Ben vorige week bij Ferdi geweest en heb nog een leuk item voor de vitrine van hem overgenomen, zal ik ook even een fototje van bij doen :)
Re: Marco's Car System, de eerste meters zijn gemaakt!
Zoals ik maandag al zei heb ik twee nieuwe speeltjes. We beginnen met het gene wat ik vorige week bij Ferdi heb opgehaald en dat was wel het volgende;


Een motorpost! Iets wat al jaren op mn verlanglijstje stond. Ook heb ik er 3 hbbkkss'jes bij. Prachtig om te zien en heeft al een mooi plekje in de vitrine gevonden.

Daarnaast heb ik nog iets om de ontwikkeling van het carsystem wat makkelijker te maken. Ik had namelijk niet echt een goed dcc referentiesignaal. Ik ging dus opzoek naar iets dat mij daarin kon voorzien;

Doosje;


Doosje open (met bekende haribo's);


En daarin zit een ECoS 2;


Om ook maar eens met mn MFX locomotieven te kunnen spelen (en de nieuwe MotorPost natuurlijk) even wat rails in de vensterbank gelegd;


Dit was even kort tussen alle kerstborrels en kerstpakketten, na de kerst ga ik weer verder :)
Marco
Re: Marco's Car System, de eerste meters zijn gemaakt!
Tja, en forum geeft me al een waarschuwing.. minstens 120 dagen geen nieuw bericht geplaatst in dit topic. Na een voor mij erg drukke periode heb ik nu weer wat tijd en zin gevonden om verder te werken aan dit project. Om de te beginnen OpCar, de aansturing voor mijn car system.

Afgelopen week de OpCar IR/RF booster afgemaakt en droog getest aan de Ecos. Hij lijkt het prima te doen, via IR gooit ie iig netjes een signaal eruit als ik een 28 staps dcc signaal aanbied. Ook zag ik met behulp van de oscciloscoop dat de microcontroller en de rfm73 met elkaar kletsen dus ik verwacht dat er ook netjes een rf signaal uitgaat.

IMG_5114.jpg by Marco Keur, on Flickr

Daarna een decoder print gepakt en voorzien van processor en een paar randcomponentjes om het programmeren van de bootloader mogelijk te maken.

IMG_5128.jpg by Marco Keur, on Flickr

Na de bootloader erin geflashed te hebben, via een one-wire verbinding de echte opcar software erin "geblazen". Om te verifieren of dit goed ging even een ledje aan een van de richtingaanwijzer poorten gehangen. Deze knippert nu netjes 5x bij het opstarten van de decoder zoals verwacht.

Daarna een RFM73 aan de decoder gehangen via de SPI bus.

IMG_5126.jpg by Marco Keur, on Flickr

Echter mis ik nog wat componentjes zoals een buck/booster regelaar en 0603 weerstanden en condensatortjes om verder te kunnen hiermee. Omdat ik toch graag verder wil heb ik bij de maker van OpCar 2 kant en klare V3 decoders gekocht (20 euro per stuk, dat ben ik aan onderdelen al bijna kwijt voor de zelfbouw modules). Deze verwacht ik in de loop van de week binnen.

Ook was ik nog niet echt tevreden over de rij-eigenschappen van het eerste autootje. Daarom nog een groter blok lood gegoten wat exact in de kap past.

IMG_5122.jpg by Marco Keur, on Flickr

Hiermee loopt het model veel mooier als voorheen, iets om te onthouden dus voor toekomstige voertuigen.

Hopelijk komt er deze week een update met het eerste rijdende OpCar model op "houtenplaat"!
Re: Marco's Car System, de eerste meters zijn gemaakt!
Hallo Marco,
Goed dat je weer wat tijd hebt om te besteden aan de hobby. Leuk om de voortgang te lezen! Ik heb bewondering voor alle expertise die je hebt en wat goed om dat met ons te delen.
Ben benieuwd naar de voortgang.
Vriendelijke groeten,
Ferdi.