Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Marco's Car System: OpCar

Gestart door Disaster donderdag 12 januari 2012, 17:18:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marco's Car System: OpCar
Hallo,

Zoals sommigen op dit forum al hadden vernomen ben ik bezig met DC car. Inmiddels is de eerste ombouw voor 95 procent af (nog 1 ledje repareren en het busje dicht maken). Hij is aanstuurbaar via windigipet, maar dit programma gebruik ik enkel om te testen. Omdat een foto meer zegt dat 1000 woorden:


Waar het mee begon, afgetakeld en niks bijzonders.


Post van miniatuura, ondermeer een DC06 decoder, cv programmer, pc zender, lakdraad en wat klein grut.


Begonnen met de bus zover mogelijk te strippen.


Plaatsing van de decoder met wat draden.

Ik zal vanavond het vervolg posten, eerst even eten  ;)
Wel kan ik al verklappen dat er nog wat leuke dingen in het vooruitschiet staan, waaronder een custom lipo-lader met terugmelding naar de pc (datum/tijd van laden + duur). Daarvoor staan de onderdelen in bestelling, de schema`s en derdelijk heb ik al getekend dus als het spul binnen is kan ik weer lekker bouwen.
Re:FCS naar DCcar
Lid sinds: 2010

offline
Re:FCS naar DCcar
Leuk ik ga dit draadje volgen :)


groeten Dylan
Re:FCS naar DCcar
Disaster
gast

Re:FCS naar DCcar
Heb ik net een uitgebreide reply getypt heb ik een verbindingsprobleem via mn ziggo lijn. Hopen dat het snel gefixt is, dan zal ik de update plaatsen.
Re:FCS naar DCcar
Disaster
gast

Re:FCS naar DCcar
Inmiddels werkt alles weer en een poosje geen 3rail forum is goed voor de voortgang  >:-D

Inmiddels zit alles inelkaar op de accu na. Een test met de labvoeding wijst uit dat het voertuig perfect werkt. Geen update zonder foto`s dus daar komen ze (helaas ben ik geen super fotograaf en stamt mijn foto toestel uit 2002 dus verwacht geen wonderen).


De koplampen werken!


De kap met het onderstel verbinden. Dit gaat om zo`n 25 lakdraaden, welke ik gepoogd heb netjes bij elkaar te "vlechten" .



Dit is de CV programmer van DCcar. De volgende instellingen heb ik aangepast (handig voor mezelf als naslag)
CV1 = 10 (voertuig adres)
CV21 = 24 (DCcar pczender modus)
CV69 = 0 (niet wegrijden bij inschakelen)
CV24 = 0 (alle verlichting uit bij inschakelen)

Ook zijn mijn onderdelen voor de LiPo lader binnen gekomen, hier ga ik morgen mee bezig. Ik wacht enkel nog op mijn LiPo accu`s (5 stuks 200mah). Wanneer deze binnen zijn bouw ik de bus dicht, om hem (hopelijk) nooit meer open te maken.  :D
Re:FCS naar DCcar
Disaster
gast

Re:FCS naar DCcar
Direct nog maar een updateje er achteraan. Net even snel een LiPo ladertje in elkaar gezet op basis van een MCP73831T. Mooie ictjes die het laadproces perfect regelen.


Hier de bus met de lader. De bovenste led brand om aan te geven dat er een accu aanwezig is. Op het moment dat de accu vol is zal de 2e led ook gaan branden. Ik heb de MCP73831T ingesteld om deze 100mah accu met 1C te laden.

Nu laad ik nog via krokodille klemmen maar dit zal later via de MiWuLa(c) manier gaan   O:-D

Om het laadproces een beetje in de gaten te houden de eerste keer even de scoop eraan:



Op de foto helaas niet te zien maar een prachtige stabiele 4.20V laadspanning, niet slecht als je bedenkt dat het IC + randcomponentjes samen ~1,50 kosten. Ik ben weer even blij  :-)
Re:FCS naar DCcar
Lid sinds: 2010

offline
Re:FCS naar DCcar
Ziet er goed uit!  8o


groten Dylan
Re:FCS naar DCcar
Lid sinds: 2006

Groeten uit Maastricht Brupo-x .

offline
Re:FCS naar DCcar
Dit is zeker een interesant draadje om te volgen daar ik zelf ook pas  begonnen ben met het faller car system opnieuw om te bouwen heb nu de magneet draad gebruikt voor het volgen van de rij richting en dat werkt veel beter dan het ijzerdraadje van faller.
Mijn volgende stap wordt het digitalieseren van de auto's en alles wat daarbij hoort dus dit is wel leuk om te zien hoe jij dit doet .

Goeten uit Maastricht Brupo-x. :cool: :cool: :cool:
Re:FCS naar DCcar
Disaster
gast

Re:FCS naar DCcar
Iedereen bedankt voor de belangstelling. De gene die ervaring hebben met het Faller Car System, hoe werken jullie de rijdraad of magneetstrip weg? Infrezen met de bovenfrees, of hebben jullie zo`n overpriced faller tooltje?

Edit: net even een paar proefjes gedaan met de bovenfrees en een 90 graden V frees, lijkt prima te werken als je ~1.5mm diep gaat. :)
Re:FCS naar DCcar
Lid sinds: 2006

Groeten uit Maastricht Brupo-x .

offline
Re:FCS naar DCcar
Ik had een dremel en heb een bovenfreesje erbij gekocht werkt prima.

Met de magneetdraad heb ik in ieder geval zeer goede en positieve ervaring.

Ik rijd nu nog analoog maar hetwerkt voortreffelijk ook de wissel die hierbij verkocht wordt werkt veel beter en is veel goedkoper bijna de helft  als de faller en is dubbel te gebruiken evt links en rechts af rijden .

Groeten uit Maastricht Brupo-X. :cool: :cool: :cool:
Re:FCS naar DCcar
Lid sinds: 2010

offline
Re:FCS naar DCcar
Citaat van: Disaster op zaterdag 14 januari 2012, 12:39:17
Iedereen bedankt voor de belangstelling. De gene die ervaring hebben met het Faller Car System, hoe werken jullie de rijdraad of magneetstrip weg? Infrezen met de bovenfrees, of hebben jullie zo`n overpriced faller tooltje?

Edit: net even een paar proefjes gedaan met de bovenfrees en een 90 graden V frees, lijkt prima te werken als je ~1.5mm diep gaat. :)

Ik gebruik MDF waar ik dan met een scherpe punt van een schuifmaat ofzo maak ik een groef.
Dan bloembinddraad erin van de bloemist. Papier erover en dan een papierwegdek

Werkt erg goed!

groeten Dylan
Re:FCS naar DCcar
Buster
gast

Re:FCS naar DCcar
Hé! Ik zie nu pas dit draadje! Ik heb nog wel een vraagje: mag je dat systeem van miwula zomaar gebruiken?

Groeten van Christian die afgelopen donderdag voor zijn verjaardag zijn 2e faller car heeft gekregen!
Re:FCS naar DCcar
Disaster
gast

Re:FCS naar DCcar
Ze hebben er een patent op geloof ik, maar zolang je het in hobby sferen gebruikt (en niet verkoopt) lijkt me het niet dat ze er een probleem van maken. En anders krijgen al mn auto`tjes bullbars ofzo  ;)
Re:FCS naar DCcar
Lid sinds: 2010

offline
Re:FCS naar DCcar
Het kan ook met van die stroomafnemers van slotcars. Waarbij in de laadplek op het wegdek 2 contacten worden geplaatst en aan het voertuig 2 slepertjes van slotcars. Het voertuig stopt op de contacten en de slepers verbinden de lader met de batterij.


groeten Dylan
Re:FCS naar DCcar
Disaster
gast

Re:FCS naar DCcar
Toevallig dat je daar over begint want ik ben ook iets van plan met die stroomafnemers. Waar de MiWuLa  opladers 2 koperen plaatjes hebben die met een servo naar binnen gedrukt worden tegen de spiegels aan, wil ik mijn oplaadstationnetjes uitrusten met een stukje soldeerlitze (materiaal is gelijk aan die stroomafnemers alleen kost het 2 euro de meter  :P ). De litze zit ik onder een hoek van ~25 graden in de sluis en bij het doorrijden van een voertuig maakt de litze contact met de spiegel van het voertuig.

In mn hoofd lijkt het te werken, nu nog een test opstelling bouwen.
Re:FCS naar DCcar
Dennis1984
gast

Re:FCS naar DCcar
Hallo Marco,

Leuk dat je hier mee aan de slag gaat, ik wil later ook deze manier introduceren als ik Dinamo MCC ga gebruiken. Ben benieuwd naar je vorderingen en of het je lukt om automatisch op te laden!

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:FCS naar DCcar
Disaster
gast

Re:FCS naar DCcar
Hoi Dennis,

Leuk dat jij bezig gaat met de tegenhanger van DCcar. Ben benieuwd hoe dit je bevalt, misschien kunnen we er in de toekomst een leuk wiki-stukje over schrijven met de voor en tegens van elk systeem.

Marco
Re:FCS naar DCcar
Dennis1984
gast

Re:FCS naar DCcar
Weet jij trouwens hoe je ervoor zorgt dat de auto detecteert dat z'n batterij bijna leeg is en vooral hoe de computer er daarna voor zorgt dat het voertuig naar een oplaadstation rijdt?

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:FCS naar DCcar
Disaster
gast

Re:FCS naar DCcar
Dit ga ik oplossen in de pc software. Dmv het inmeten van een voertuig en de bijbehorende rijsnelheden, weet ik hoelang een voertuig er ongeveer over doet om een blok door te rijden. Duurt dit langer dan de door de software verwachte tijd, dan vermoed de computer dat de accu leeg is en zet een route uit naar een laadstation.

De laadtijd en rijtijd worden bijgehouden in een database, hier kan ik dus grafieken van genereren, of meldingen triggeren als de capaciteit van een accu onder een bepaalde waarde komt.
Re:FCS naar DCcar
Dennis1984
gast

Re:FCS naar DCcar
Citaat van: Disaster op zondag 15 januari 2012, 13:00:55
Dit ga ik oplossen in de pc software. Dmv het inmeten van een voertuig en de bijbehorende rijsnelheden, weet ik hoelang een voertuig er ongeveer over doet om een blok door te rijden. Duurt dit langer dan de door de software verwachte tijd, dan vermoed de computer dat de accu leeg is en zet een route uit naar een laadstation.

De laadtijd en rijtijd worden bijgehouden in een database, hier kan ik dus grafieken van genereren, of meldingen triggeren als de capaciteit van een accu onder een bepaalde waarde komt.

Hier krijg ik nog niet helemaal een goed gevoel bij eerlijk gezegd. Zeker omdat de LiPo batterijen niet leeg mogen raken en je met deze setup het risico loopt het te laat detecteren.

De MCC decoders hebben een mogelijkheid de batterijspanning te meten, maar het terugkoppelen naar de centrale computer levert me hoofdbrekens op ;).

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:FCS naar DCcar
Disaster
gast

Re:FCS naar DCcar
LiPo batterijen hebben best een groot bereik, tussen 4.2V net na het laden en tot net iets boven de 3V als ze leeg zijn. Bij een normale werkspanning van 3.7V is dit makkelijk meetbaar op tijdsbasis. Daarbij heb ik LiPo`s met over/onderspannings beschermings printje, dus dood zullen ze er niet van gaan als er is wat mis gaat.
Re:FCS naar DCcar
Piwie
gast

Re:FCS naar DCcar
Hoi,

Aangezien ik ook met auto's op mijn baan wil gaan rijden blijf ik dit draadje volgen, welk systeem ik ga toepassen weet ik nog niet.

Gr.
Piwie
Re:FCS naar DCcar
Disaster
gast

Re:FCS naar DCcar
Zojuist de LiPo`s ontvangen.



5 LiPotjes van e-bay van 200mAh de stuk. Deze kan ik in de meeste voertuigen wel kwijt en de capaciteit is voor mij voorlopig voldoende. In de bus zal er in eerste instantie 1 worden gebruikt, de rest is voor volgende projecten.

Nu kan ik de bus afbouwen. Hopelijk kom ik hier in de komende dagen aan toe. Van het weekend eens kijken of ik een baantje kan bouwen en dan het geheel goed configureren en testen.  :)
Re:FCS naar DCcar
Buster
gast

Re:FCS naar DCcar
Ik ben zeer benieuwd! :)
Re:FCS naar DCcar
Buster
gast

Re:FCS naar DCcar
Je zou dat oplaadsysteem ook kunnen maken misschien met twee van die sleepcontactjes die uit de grond steken, en die dan contact maken met twee koperen plaatjes onder de auto?
Of met twee pinnetjes die met een servo uit de grond komen?

Jij bent echt precies dat aan het doen, wat ik zo graag wil! :D
Re:FCS naar DCcar
Disaster
gast

Re:FCS naar DCcar
Kwa opladen zijn er meer dan genoeg mogelijkheden. Werkt mijn huidige idee niet goed, dan probeer ik gewoon wat anders. Ik heb net de "spiegels" met 2 componenten epoxy ingesmeerd, nu wachten tot het droog is (dat zal morgen wel zijn).

Hoeveel soldeer ervaring heb je buster? En wat voor soldeergereedschap heb je? Mocht je dit ook graag willen doen, oefen dan heel goed op bijvoorbeeld wat 0603 leds of weerstanden voordat je met een kleine decoder van 30 euro begint  :)
Re:FCS naar DCcar
Buster
gast

Re:FCS naar DCcar
ja, ik moet eerst inderdaad nog wel wat oefenen... :)
Re:FCS naar DCcar
Disaster
gast

Re:FCS naar DCcar
Goed ik had gehoopt een leuke update te kunnen plaatsen, maar dat gaat vandaag helaas niet lukken. De epoxy waarmee ik de "spiegels/laadcontacten" heb gelijmd wil niet goed drogen, de enige reden die ik kan bedenken is dat het spul te oud is (gok een jaar of 5). Als het eind van de week nog niet hard is ga ik nieuwe halen en nog een poging wagen.

Edit: Ik ben inmiddels wel begonnen met het uitdenken en de basis van de software te programmeren. Een redelijk complex maar wel zeer leuk karwei! Dit weekend hoop ik de eerste functionele tests te kunnen doen op mijn voertuig.

Edit 2: Net de bus inelkaar gezet (op een paar kleine details na) en getest met windigipet. Hij doet het perfect  :D Nu afwerken, software bouwen en nog een paar autotjes ombouwen  B)
Re:FCS naar DCcar
Disaster
gast

Re:FCS naar DCcar
Net even een klein filmpje gemaakt van de bus met dccar, aangestuurd door de pc zender en eigen software. Helaas heb ik nog geen tijd gehad om een test baan te maken, dus nog geen echte rijdtests gedaan.

http://www.youtube.com/watch?v=JMP9Av1XCbc


Het bereik van het infrarood systeem is bovenverwachting goed. De TSOP zit in de bus achter het gele plastic, de ir-leds hangen aan het plafond en wijzen "weg" van de bus. En nog steeds bereik zonder haperingen. Ik ben overtuigd van DCcar.  :)

Waarschijnlijk zal het DCcar verhaal nu even op de rem gaan. Ik verwacht aankomende week mijn heins vitrine op te kunnen halen, de moet ik nog even een verfje geven, wat draad in leggen en een stukje aansturingssoftware schrijven (om de functies van de treinen met een touchscreen aan te kunnen spreken). Daarna zal ik waarschijnlijk alle aansturingsprinten van treinen en auto`s in 2 19" rack cases bouwen die ik nog heb. Ik hoop dat tegen die tijd het weer een stuk beter is zodat ik op mijn gemak een FCS layout kan bedenken en infrezen.
Re:FCS naar DCcar
Buster
gast

Re:FCS naar DCcar
Wow! Dat ziet er mooi uit! Wel een beetje grof hoe die van de tafel af sjeest! >:-D
Bedoel je trouwens dat je de ontvanger onder het plastic hebt zitten? :O

Groeten van Christian.
Re:FCS naar DCcar
Disaster
gast

Re:FCS naar DCcar
Gelukkig is het niet de tafel die hij afrijd maar de verhoging van mijn monitoren. De ontvanger zit inderdaad onder het gele plastic.
Re:FCS naar DCcar
Disaster
gast

Re:FCS naar DCcar
Ben flink aan het prutsen geweest aan het aansturingssysteem "Car-O-Matic". Het hele DCCar protocol is inmiddels geimplementeerd. Rijden en verlichting is dus allemaal aanstuurbaar. Ik had net zin om even iets anders te doen dus daarom het volgende na gemaakt:



Wat na een half uurtje klussen dit opleverde:



Ik ben nog opzoek naar een scherm shot van voren van zo`n bord (hier in de omgeving zijn ze helaas niet). Dus als iemand een goede foto heeft...  :D

Dit "informatie bord" zal via een tcp koppeling verbonden zijn met "Car-O-Matic" en de tijden + buslijnen en platformen  zullen echt gaan kloppen. Dit komt fullscreen op een monitor te draaien. In de toekomst wil ik het ook nog op een klein oled displaytje bouwen (met een atmega oid), zodat hij ook op schaal bij de baan kan komen  B)

PS. ik zie dat de kleuren aardig verpest zijn door de compressie van de afbeelding (helaas zijn mijn skills met foto`s en plaatjes niet op het niveau van programmeren  :-) )
Re:FCS naar DCcar
Buster
gast

Re:FCS naar DCcar
Wauw!

Komt dat systeem ook in de verkoop? Dan ben ik je eerste klant denk ik!

Ziet er  :thumbup: uit!

Gr, Christian
Re:FCS naar DCcar
Disaster
gast

Re:FCS naar DCcar
Haha de software zal waarschijnlijk niet te koop komen, maar geheel opensource worden. Het werkt op windows/linux en mac osx. De rand hardware die ik wil maken zal ik waarschijnlijk wel te koop aanbieden, maar voor dat het zover is zijn we wel wat maandjes verder  :P

PS mochten er nog c# programmeurs in de zaal zijn en geinterreseerd zijn om mee te helpen/denken hoor ik het graag.
Re:FCS naar DCcar
wautah91
gast

Re:FCS naar DCcar
CiteerDit "informatie bord" zal via een tcp koppeling verbonden zijn met "Car-O-Matic" en de tijden + buslijnen en platformen  zullen echt gaan kloppen. Dit komt fullscreen op een monitor te draaien. In de toekomst wil ik het ook nog op een klein oled displaytje bouwen (met een atmega oid), zodat hij ook op schaal bij de baan kan komen 

Wauw als je dat werkend krijgt zou echt geweldig zijn!

Heb je al schermpjes gevonden die zoiets kunnen?

Ik kan geen c# maar kan wel een beetje vb.net (alleen uit hobby ervaring)
Re:FCS naar DCcar
Dennis1984
gast

Re:FCS naar DCcar
Wat ga je met c# programmeren?

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:FCS naar DCcar
Disaster
gast

Re:FCS naar DCcar
Ik heb een aantal (oled) displays op het ook. Heb ook al een klein verloopprintje gemaakt om van de kleine dotpitch van het scherm naar 2.54 mm te gaan (voor de ontwikkeling). Nadat ik de boel aan de praat heb, wil ik een printje maken wat als een backpack achterop het oled scherm gemonteerd kan worden. Dit zal gaan draaien op een atmel uCtje.

De voertuig aansturing (op de pc) heb ik in c# geschreven. Helaas ben ik op het moment vrij druk met de afronding van mijn minor ( een bluetooth koppeling tussen een ipad en boordcomputer van een auto, met zelfgeschreven app) en vrij druk op het werk (werk als applicatie ontwikkelaar), waardoor de hobby even moet wachten. Zodra ik weer tijd heb ga ik weer verder met het project.
Re:FCS naar DCcar
gvanrekum
gast

Re:FCS naar DCcar
Leuk! Klinkt als een beetje als dit.

Grt,

Gerard
Re:FCS naar DCcar
wautah91
gast

Re:FCS naar DCcar
Deze vent in Hong Kong heeft er een aantal,

http://stores.ebay.nl/WIDE-HK-Technology/_i.html?_fsub=2844019011

Ik hoop dat je binnenkort weer verder kunt en gaat :-)

Heb je al nagedacht over het 'gps' systeem in de bus? Ben benieuwd hoe je dat gaat doen!

Blijf het volgen
Re:FCS naar DCcar
Disaster
gast

Re:FCS naar DCcar
Even een berichtje van mijn kant. Helaas ligt de hobby momenteel een beetje op zn gat. Na een week of 2 terug een vitrine voor mn treinen te hebben gekocht, daar het eerste laagje grondverf op te hebben gezet is de winter ingevallen; gevolg dat de garage onbruikbaar terrein is op het moment. Ook studie & werk vragen op het moment wat meer tijd dan me lief is  :D

Maargoed, na regen komt zonneschijn. Ik ben momenteel een MDRRC centrale aan het bouwen voor mn vitrine, zodat de voertuigverlichting etc toch gebruikt kan worden. Aangezien dit een lekker "bak & braad" projectje is (enkel wat droog soldeerwerk) doe ik dit een de halve uurtjes tussen de bedrijven door. Gelukkig heb ik over 2 weekjes vakantie, dan wil ik weer is even serieus aan de slag.

@wautah91 Op ebay zijn inderdaad diverse aanbieders van 0.96" oleds, enkel hebben deze in mijn ogen een paar nadelen. Namelijk de fysieke afmetingen (in het echt zou het overeen komen met ongeveer 2.2 meter diagonaal) en de lage resolutie. Ik zoek nog even rustig verder, maar mocht ik niks beters vinden zal het wel zoiets worden.  :)
Re:FCS naar DCcar
wautah91
gast

Re:FCS naar DCcar
Citaat van: Disaster op zaterdag 11 februari 2012, 15:24:42
Maargoed, na regen komt zonneschijn. Ik ben momenteel een MDRRC centrale aan het bouwen voor mn vitrine, zodat de voertuigverlichting etc toch gebruikt kan worden. Aangezien dit een lekker "bak & braad" projectje is (enkel wat droog soldeerwerk) doe ik dit een de halve uurtjes tussen de bedrijven door. Gelukkig heb ik over 2 weekjes vakantie, dan wil ik weer is even serieus aan de slag.

Er is nu genoeg zonneschijn! Hoe staat het ermee?
Re: FCS naar DCcar
Disaster
gast

Re: FCS naar DCcar
Met een gigantische rotschop trap ik dit topic weer eens omhoog. Het is al weer meer dan een jaar geleden dat ik me hier heb gemeld. Ik heb het erg druk gehad met mijn afstuderen en 2x een verhuizing, vandaar dat de modelbouwhobby wat op de achtergrond is geraakt. Echter beginnen de puzzelstukjes wat op hun plek te vallen en heb ik in de avonden weer wat tijd om te knutselen.

Vanavond zal ik een wat uitgebreidere post doen mbt de stand van zaken. Ondermeer de ontwikkeling van een FCS oplaadstation (MiWuLa stijl) en de aansturing van het dccar systeem. 
Re: FCS naar DCcar
wautah91
gast

Re: FCS naar DCcar
Ik ben benieuwd! Ik volg je op de voet :-)
Re: FCS naar DCcar
C-Brian
gast

Re: FCS naar DCcar
Ik kom dit topic nu voor het eerst tegen. Vind het altijd leuk om te zien hoe mensen vanalles voor zichzelf in elkaar steken. Je hebt een nieuwe volger :thumbup:.
Re: FCS naar DCcar
Disaster
gast

Re: FCS naar DCcar
Goed, zoals belooft een update van wat ik aan het doen ben. Ik woon inmiddels niet meer bij mn ouders waar ik ruimte zat had maar in een leuk appartementje. Helaas is daar geen ruimte voor een treinbaan. De treinen zullen in een vitrine komen te staan (zodra hij hangt zal ik een fototje posten). Het car system neemt echter een stuk minder ruimte in en zal de komende tijd (hopelijk) de aandacht krijgen.

Van het weekend heb ik het een en ander bij mn ouders meegenomen en uitgezocht. Thuis maar is geprobeerd om het busje aan de gang te krijgen. Helaas heeft ergens kennelijk een lekstroompje gelopen en is de LiPo overleden. Hoe dit kan ga ik uitzoeken, misschien een fout van mij, misschien een bug in de decoder.

Wat ik alvast even gedaan heb voor de laadstations is een setje mallen gemaakt. Alle onderdelen (een stuk of 10) zal ik binnenkort namaken in hout (echter moet ik hiervoor naar mn ouders, want daar ligt de figuurzaag).


Ook heb ik gekeken hoe klein ik de laad-printjes kan maken. Ik heb 1 laadprintje in elkaar gezet, echter is er op het printje ruimte zat voor nog 4 laders.

Ze worden dus ongeveer 1x3 cm, wat meer dan klein genoeg is. Ook moet ik nog even een printje maken met een microcontrollertje die 2 servo's en het laadprintje gaat aansturen. Waarschijnlijk ga ik dat doen nadat ik het mechanische deel getest en goed bevonden heb.

Ook is mijn MDRRC centrale "af" (hij werkt, misschien dat ik hier en daar nog wat aanpassingen ga doen). Een van de laatste dingen die ik vorig jaar getest heb is de centrale op mn treinen, en dit werkte prima. Ik heb een behuizinkje bestelt voor het ding, welke ik samen met de dccar cv programmer ga inbouwen.

De MDRRC centrale zal dus enkel het car system aan gaan sturen. Voor mn treinen ben ik nog opzoek (misschien bouw ik nog wel een MDRRC, misschien een IB, misschien een ECOS, ik heb eigenlijk nog geen idee).

Ook nog even kort over het O-Matic project. Dit ligt al heel lang stil omdat het totaal niet naar mn zin ging. Voorlopig ben ik niet van plan hier veel aan te doen, wie weet in de toekomst (met de ideeen die ik heb zal ik wel aan eigen software MOETEN, dus de hoop is nog niet vergeven).

Edit: ook dit topic even een nieuwe naam gegeven, aangezien het om meer gaat dan enkel DCCar.

Edit 2: Heb net even een karton versie van het laadstation geknutseld. Helaas heb ik niet de goede servo hiervoor dus werken doet ie niet, maar voor het idee is het leuk :D

Laadstation is vrij, voertuig komt aanrijden:


Voertuig stopt onder het portaal, laadstation detecteert voertuig:


"Deuren" sluiten zich, raken de spiegels en het laden begint:


Tot zover, nu eerst mn pizza (de pizzadoos is het laadstation geworden) maar eens eten.
Re: Marco's Car System
Ziet er goed uit.

Hoe ga je regelen dat de bus precies onder het laadstation stopt? Kan niet met een elektromagneet denk ik, bij elke auto is de afstand van reedcontact tot zijspiegel verschillend.

Ik volg.

Groeten,

Christian
Re: Marco's Car System
Disaster
gast

Re: Marco's Car System
Het voertuig hoeft niet precies in onder het laadstation te stoppen. De vierkante vlakken die de "spiegels" raken worden van een koper/messing plaatje (van ongeveer 5 cm lang) waardoor ik al een vrij groot bereik heb. Ook kan ik bij mijn zelfbouw voertuigen natuurlijk zelf bepalen waar het reedcontact komt waardoor ik het voertuig altijd wel binnen het bereik van het station kan laten stoppen.

Hoe staat het trouwens met jouw car system project?
Re: Marco's Car System
Oké, dat is dan inderdaad geen probleem.

Leuk dat je het vraagt. Dat project ligt hier helaas helemaal stil, wat ik ten zeerste betreur. Ik red het gewoon niet met mijn huiswerk en schoolprojecten. Daarnaast ben ik in de vrije tijd díe ik nog heb bezig met de Arduino, een microcontroller die in taal C werk (C++ geloof ik). Ik heb al een elektronisch dobbelsteentje weten te fabriceren, klik hier voor het gebruikte zelfgeschreven programma. Maar in de toekomst wil ik deze twee hobby's gaan combineren. Want volgens mij is de Arduino ook hartstikke geschikt om een modelbaan mee aan te sturen. Een ander probleem is dat ik hier helemaal geen hulp heb, ik moet alles zelf uitvogelen, en dat is moeilijk. Daardoor raak ik soms gedemotiveerd om nog iets te proberen, als niets lukt. Maar ik vind de hobby nog steeds geweldig hoor! En het was me laatst wél gelukt om smd-ledjes te solderen, een ander probleem dat ik had.

Groeten,

Christian
Re: Marco's Car System
Disaster
gast

Re: Marco's Car System
Toen ik jouw leeftijd had (of misschien nog wel wat eerder) ben ik ook begonnen te spelen met microcontrollertjes. Toen bestond de Arduino nog niet (ik gebruik ze nu voor van alles en nog wat, ondermeer voor het aansturen van mn robotstofzuiger) en was er nog veel minder een gebruikersgroep dan nu.

Er zijn talloze boeken, websites, youtube cursussen etc over de Arduino. Koop/lees is een leuk boek erover en werk hem door, als je de basis eenmaal door hebt (het logisch denken/opbouwen van programma's) zul je zien dat de mogelijkheden eindeloos zijn. Begin met wat simpele dingen als ledjes, lcdtjes, wat seriele communicatie en zorg ook dat je begrijpt waarom iets werkt.

Inmiddels, 6 jaar later, ben ik software engineer en ben ik continu bezig met het ontwikkelen van software voor zowel pc's als embedded oplossingen. Blijven proberen en de moed niet opgeven, dan kom je er wel!

Edit:

Voor de laadstations ben ik op zoek naar trek-veren van ongeveer 5cm lang. Ze hoeven niet erg sterk te zijn, iemand een idee waar ik zoiets zou kunnen krijgen?
Re: Marco's Car System
CiteerBlijven proberen en de moed niet opgeven, dan kom je er wel!

Doe ik! Fijn om te weten dat ik niet de enige ben die het allemaal zelf moet doen!

Groeten

Christian
Re: Marco's Car System
Kan je voor de veertjes die je nodig hebt niet de veertjes uit een balpen gebruiken (eventueel meerdere gecombineerd)?