Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

20 a 30 wagons

Gestart door Surfer2003 woensdag 11 januari 2012, 20:16:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
20 a 30 wagons
Surfer2003
gast

20 a 30 wagons
Net nieuw op het forum (zit al wel stiekum 3 weken mee te lezen zonder te hebben geregistreerd).

Mijn zoontje van 7 die heeft mijn "oude" m-rails trein gevonden op zolder en is inmiddels geheel gek van de treintjes. Leuk om te zien en bij mij kriebelt dat treintjes virus inmiddels ook weer zoals toen. Daarnaast geweldig door de komst van internet zoveel kennis en kunde op dit forum.

Nu heb ik een vraag omtrent wagontjes en rijtuigen. Om de beperkte set die ik vroeger had uit te breiden met 20 a 30 extra wagonntjes en rijtuigen ben ik op zoek naar "betaalbare" partij op marktplaats. Ik zie alleen door de bomen het bos niet. Allerlei merken onder het kopje H0 en van 2 euro tot 100 euro zeg maar. Wie kan mij helpen waar ik op moet letten en wat is nu een normale prijs voor gebruikte wagonntjes (hoeven niet nieuw te zijn). Dank!
Re:20 a 30 wagons
Lid sinds: 2006

offline
Re:20 a 30 wagons
Je kan ook met je zoontje naar een treinenbeurs gaan ;), zien jullie alles voor je neus uitgestald met diverse prijzen.

Mvg Gert
Re:20 a 30 wagons
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:20 a 30 wagons
Je kunt je keuze beperken tot de spoorwegen van een bepaald land.
Als je zoon er heel voorzichtig mee omgaat, kun je wat mooiere, maar vaak duurdere wagons aanschaffen.
Of kijk eens op ebay duitsland, daar vind je ook vaak leuke partijen met mooie wagons.
Re:20 a 30 wagons
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:20 a 30 wagons
Op 21 januari is er weer een grote modelspoorbeurs in Houten. Dat is een van de grootste beurzen van Europa en dan kun je op je gemak de kraampjes afstruinen naar wat leuks voor op de baan. Let er vooral bij het kopen van locomotieven op dat je wel 3rail neemt, dus met een sleper onder de loc. Meer info hier.
Re:20 a 30 wagons
Surfer2003
gast

Re:20 a 30 wagons
Dank. Dat wordt de 21e op naar Houten  :)

@Rudger, waarom een 3rail ? Rijdt beter/soepeler ?
Re:20 a 30 wagons
Lid sinds: 2006

offline
Re:20 a 30 wagons
3 rail = Marklin , stroom gaat via de midden puntcontacten (puko's) en massa retour via de 2 spoorstaven.

2 rail = Fleischmann b.v. plus via ene spoorstaaf, min via de andere spoorstaaf.

Mvg Gert
Re:20 a 30 wagons
AnalogDriver
gast

Re:20 a 30 wagons
Citaat van: Surfer2003 op woensdag 11 januari 2012, 20:16:50
Net nieuw op het forum (zit al wel stiekum 3 weken mee te lezen zonder te hebben geregistreerd).

Mijn zoontje van 7 die heeft mijn "oude" m-rails trein gevonden op zolder


Jij hebt dus Märklin, dus 3-rail.

Behalve de loks met een sleper, en analoge daarvan zijn voor weinig (39-99 euro) te vinden,
moet je bij de wagons even opletten: andere wagons dan Märklin kan prima rijden. Alleen en zeker met m-rails, moeten er '3-rail' asjes onder.
Niet vanwege de stroomgeleiding, maar omdat ze nét een andere profiel hebben. Is niet te zien, maar wel te merken: paar wagonnetjes lukt nog, maar met meer, dan ontsporen de wagons met '2 rail' assen. Past net niet lekker op de Märklin rails.

De niet-Märklin 2 rail assen herken je makkelijk aan hun plastic isolatie doorgaans bij één wiel van de as. Bij dat systeem mag namelijk geen stroom van de ene naar de andere rail, want dan is er kortsluiting.

Asjes zijn te wisselen, maar kost ook weer geld.
Nieuwe Roco wagons, daar moeten ze gratis te wisselen zijn bij de verkoper.
Maar gebruikte vind ik veel leuker om te kopen.


Nou ja, moet je even op letten en weten, maar verder veel plezier op een treinenbeurs!

Hajo
(die ook nog m-rails rijdt en deels analoog, niks duur digitaal)

PS Als het bij jou ook weer kriebelt: pas op met kopen van die ene lok die je vroeger nooit kon kopen en nu makkeljk, voor weinig. Voor je het weet heb je een verzameling  ;) :D :D

Re:20 a 30 wagons
Surfer2003
gast

Re:20 a 30 wagons
Super bedankt ! heldere uitleg allemaal. Ik moet weer even schakelen met al die electrische berekeningetjes in analoog, maar dat maakt het wel veel leuker dan digitaal.

Dat kriebelen is wel eng ja, dat gaat waarschijnlijk nog wel wat centjes kosten  :D :D
Re:20 a 30 wagons
Lekker aan de slag, gewoon goedkope wagentjes kopen, om mee te rijden, direct plezier, kost weinig. Later zie je vanzelf wat je evt wil om je goede geld echt aan uit te geven. Nu gaat het om plezier en rijden en langere treinen begrijp iK; lange treintjes maken met goedkope (maar dan dus wel de goede) wagons, zou ik zeggen!
Re:20 a 30 wagons
Lid sinds: 2011

offline
Re:20 a 30 wagons
is er een site van die beurs?

Of een flyer,voor adres en uren zo.

Heb eens gekeken het is zo 2 uur rijden voor mij(van maldegem,belgie),maar als het een van de grootse is van europa is dat misschien wel het overwegen waar.Want ik ben ook nog opzoek naar loc's en wagens
Re:20 a 30 wagons
Lid sinds: 2011

offline
Re:20 a 30 wagons
Re:20 a 30 wagons
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:20 a 30 wagons
Let ook even op de koppelingen. Ieder merk gebruik 1 of meerdere verschillende eigen koppelingen. En de ene past niet altijd op de andere. Ik zou als ik jou was, gewoon beginnen met alleen te kijken naar marklin wagons. 90% van de oudere wagons heeft een Relex koppeling, en dat past dus altijd.

Roy
Re:20 a 30 wagons
AnalogDriver
gast

Re:20 a 30 wagons

Inderdaad ook iets om op te letten.
Oude Piko wagons, koppelt ook goed met oud-Märklin en heeft zelfde uitstraling.
Oude Fleischmann wagons hebben een zeer afwijkende haak koppeling, die laten liggen.

Verder zijn bij nieuwere wagons de koppelingen te vwisselen via de 'NEM' schacht, maar doorgaans zit er een beugelkoppeling op.
Re:20 a 30 wagons
Surfer2003
gast

Re:20 a 30 wagons
Dank jullie wel. Wat mag een "oud"  wagonnetje kosten tweedehands ? Ik zie op ebay allemaal nieuwe staan (basis uitvoeringen) voor ongeveer 10,- per stuk en de wat duurdere voor 39 a 49,-. als ik op marktplaats kijk dan probeert iedereen er een hoofdprijs voor te krijgen lijkt het wel...
Re:20 a 30 wagons
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:20 a 30 wagons
Hoi,

Een simpele wagon koop je voor 5 tot 10 euro, naar gelang type en staat. Ook de uitvoering bepaald de prijs.
bv 4423* lage bordwagen, zal rond de 4 á 7 kosten, in goede staat.
bv 4639 open bakwagen van  6 tot 10, in goede staat
bv 4690 open bakwagen van  10 tot 15, in goede staat. (met kortkoppeling; 4 assen / 2 draaistellen)
bv 4663 rongenwagen van  10 tot 20, in goede staat. (met 4 assen / 2 draaistellen)
bv 4624 open zelflosser van 15 tot 20, in goede staat/nieuw. (met 4 assen / 2 draaistellen) (geld ook voor 4-assige ketelwagens)

Prijzen zijn prijzen, die min of meer op beurzen gehanteerd worden. Kom vroeg, (10:00) want dan liggen er nog het meeste koopjes. Afdingen is altijd te proberen.
Je kan het ook voor een uur laten wegleggen en kijk eerst goed rond. Het gebeurd ook, dat je het nog een keer ziet, maar dan goedkoper. Als je meerdere dingen koopt, bij dezelfde verkoper, kan je soms ook een betere prijs maken.

(* = je kan googlen op de nummers, op bv. " Märklin 4423 ". Dan weet je over welk model het gaat.

Gr. Marcel

PS. Mocht je overwegen om op 21/1 naar Houten te gaan, dan wil ik je eventueel wel begeleiden. Stuur dan een pb. om contact op te nemen.
Re:20 a 30 wagons
Lid sinds: 2006

offline
Re:20 a 30 wagons
Nu nog iemand met vervoer, gids heb je al :D, alleen eigen geld gewenst :mrgreen:

Is dit een wereldfrorum of een wereldforum :thumbup: ;)

Mvg Gert
Re:20 a 30 wagons
Surfer2003
gast

Re:20 a 30 wagons
Dank loc1200 ! Heb ik een mooi richtbedrag per wagon. Ik zal de 21e aanwezig zijn met mijn zoontje in de ochtend. Het hoeven voor mij niet "de koopjes" te zijn, maar wel een eerlijke prijs. Met deze indicaties kan ik uit de voeten.
Re:20 a 30 wagons
Surfer2003
gast

Re:20 a 30 wagons
Ik heb inmiddels ca 60 wagonnetjes gekocht ! Nu kan mijn zoon (en ik stiekem ook) aan de slag !
Re:20 a 30 wagons
AnalogDriver
gast

Re:20 a 30 wagons

Jij hoeft echt niet stiekem aan de slag. Ook grote jongens (>35 à 40) rijden met modeltreintjes hoor.

Alleen is het denk ik goed de kleintjes op hun manier hun gang te laten gaan.  Eigen baantje beginnen ;)
Re:20 a 30 wagons
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:20 a 30 wagons
60 wagonnetjes lijkt me een hee mooie start. Nu moet je denk ik naar Houten om meer rails te kopen. :P >:-D