Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Posttreinen

Gestart door d.vanaalst woensdag 11 januari 2012, 12:16:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Posttreinen
Lid sinds: 2008

offline
Posttreinen
Beste lezers,

Ik ben eigenlijk op zoek naar foto's van posttreinen in Nederland en Duitsland in de jaren '90. Ik woonde als kind langs een spoorlijn in Utrecht, waar dagelijks een posttrein langs kwam, en eind '97 stopte dat.
De motorposten vind ik bijzondere locs(?), en ik weet dat daarin de post gesorteerd werd.
Maar, hoe ging dat in z'n werk? Hoeveel mensen sorteerden daar post en wat zat er dat in die wagons achter de mp's? Konden er tijdens een stop containers gewisseld worden met die uit de wagons?

Heeft iemand ook informatie over hoe dit in Duitsland ging? Of andere landen in Europa?

Groeten Dennis
Re:Posttreinen
MarklinKoen
gast

Re:Posttreinen
Ik heb wel een plaatje waar je misschien iets aan hebt:
(bronvermelding heb ik niet meer.. tijd geleden gedownload voor in een werkstuk.)
Re:Posttreinen
Fermon
gast

Re:Posttreinen
Re:Posttreinen
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re:Posttreinen
Dennis, ik hoop, dat je Duits lezen kan, want hier staat veel info over de post per trein in Duitsland.


Gr. Charlie
Re:Posttreinen
Kroko14253
gast

Re:Posttreinen
Hallo,

Ten tijde van de rood/gele motorposten ging het zo:

Na de buslichting werd alle post verzameld en in zakken op rolcontainers naar de Expeditieknooppunten (EKP) gebracht. De rolcontainers werden in de motorposten of de bekende goederenwagons gezet, die naar Utrecht reden. Daar werd alle post verwerkt (gesorteerd). Na sortering werd de post wederom in zakken op rolcontainers in de mP en goederenwagons gezet en reden de mP naar het EKP van bestemming. Daar werd de post verdeeld en met vrahctwagens naar de diverse kantoren gebracht.
In de mP werd dus geen post gesorteerd, zoals vroeger wel gebeurde. De mP dienden alleen voor het vervoer van de rolcontainers.
Zo ging het in grote lijnen.

Groetjes

Harry
Re:Posttreinen
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re:Posttreinen
En mocht Duits geen probleem zijn, dan heb ik hier misschien nog een leuk linkje voor je.

Groet, Marc
Re:Posttreinen
Lid sinds: 2007

offline
Re:Posttreinen
Ik meende dat in de begintijd in de mP's nog wel post werd gesorteerd. Kan het alleen niet verifiëren...
(sorry was niet helemaal wakker...)
Re:Posttreinen
Lid sinds: 2006

offline
Re:Posttreinen
vervoer ja , sorteren ( Vossen intern ) nee .
Re:Posttreinen
Noppie.
gast

Re:Posttreinen
Ik heb wat peppie plaatjes online staan. Zie maar eens op: https://picasaweb.google.com/113954705686183406475/Motorpost

Greetz,
Noppie.
Re:Posttreinen
Lid sinds: 2010

offline
Re:Posttreinen
Mooie timing dit draadje.

Werd de post alleen in de bekende jute zakken vervoerd of werden die mooie grijze kratjes ook in die trolley's gezet ?
Ik ben namelijk bezig met een wat van die karren en een beetje afwisseling is nooit weg.

Mvg,
Robin
Re:Posttreinen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Posttreinen
Re:Posttreinen
Lid sinds: 2008

offline
Re:Posttreinen
Heren,

dank voor de reacties, dit levert interessante informatie op zeg! Met m'n Duits is op zich niet zoveel mis, maar mbv deze sites/artikelen kan ik dat lekker even opfrissen.

Als er meer foto's te delen zijn, ik houd mij aanbevolen!

Groeten Dennis
Re:Posttreinen
Black-Mamba
gast

Re:Posttreinen
De motorposten reden in een sternet, waarbij Utrecht (postperron) zo'n beetje het centrale punt was.
Hierbij reden de postreinen net al de intercitys, dus te Utrecht de posttreinen voor bv Den Haag HS en Rotterdam C. achter elkaar, welke enkele minuten na elkaar vertrokken.
Door de twee motordraaistellen waren deze extra snel en behoorlijk sterk.
De cabines waren nagenoeg hetzelfde als Mat 64, er was echter een tweede schakelaar voor de (voorste-) stroomafnemer en er was een rangeerstuurstand naast de cabinedeur. Tevens was er een gewone luchtdruk remkraan aanwezig, zonder EP-rem, zoals bij de oudere loks.
De posttreinen waren eigendom van de PTT, en werden gereden door NS personeel.
Vooral de laastste jaren was er veel heibel over het wel of niet op tijd rijden van deze treinen, waarbij beide partijen natuurlijk elkaar de schuld gaven  ;)

Gr B.Mamba
Re:Posttreinen
Blausee-Mitholz
gast

Re:Posttreinen

De Wehkamp express verlaat de IJsselbrug te Zwolle  B) In de hoogtijd dagen van het postorder bedrijf Wehkamp was dit een dagelijks beeld van de posttrein Zwolle - Utrecht. Twee motorposten in dubbeltractie met maar liefst 9 H-posten, alles goed gevuld. Zeker 3/4 van de capacitiet werd door Wehkamp gebruikt, gouden klant dus.
Later werd het al wel minder.


Wehkamp express bij doorkomst 't Harde met 5 H-posten. De trein ging altijd bij Nunspeet aan de kant.

In de nadagen van de posttreinen zoals de hr B.Mamba al aangaf wrong NS zich in alle bochten om de PTT als klant te behouden.
Een korte tijd heeft de posttrein slag Zwolle - Utrecht gereden met een mP in opzending achterop de trein.


Postrein nadert Nunspeet met een mP achterop en ging hier altijd aan de kant.


Aangekomen in Utrecht splitste de trein zich en de in opzending verkerende mP vertrok direkt met enkele H-posten naar Amsterdam. De resterende trein was voor Utrecht en werd daar gelost. Men trachte zo tijd te winnen echter het heeft niet mogen baten alsof vrachtauto's in de file sneller zijn..................

Tot zover eens stukje postgeschiedenis op de Veluwelijn.

Mvg, Johan
Re:Posttreinen
Lid sinds: 2010

offline
Re:Posttreinen
Mooie aanvulling Johan.
Ze reden toch in langere lengtes dan ik altijd dacht.

Robin
Re:Posttreinen
Black-Mamba
gast

Re:Posttreinen
De samenstelling van de posttreinen op de fotos is uitzondelijk, normaal werd er toch met veel kleinere samenstelling gereden, één Mp met één of twee postwagens.

Gr B. Mamba
Re:Posttreinen
Blausee-Mitholz
gast

Re:Posttreinen
Nee hoor was in die tijd dagelijkse kost. Betrof altijd de middagslag van Zwolle naar Utrecht.

Mvg, Johan
Re:Posttreinen
Black-Mamba
gast

Re:Posttreinen
..... er moest bij staan, en vergelijking met de reguliere posttreinen elders in het land  ;)

(maar zoals Blausee aangeeft, de trein Zwolle > Utrecht was dus wel vaak erg lang)

Gr B. Mamba
Re:Posttreinen
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re:Posttreinen
Citaat van: Kroko14253 op woensdag 11 januari 2012, 20:41:00
Hallo,

Ten tijde van de rood/gele motorposten ging het zo:

Na de buslichting werd alle post verzameld en in zakken op rolcontainers naar de Expeditieknooppunten (EKP) gebracht. De rolcontainers werden in de motorposten of de bekende goederenwagons gezet, die naar Utrecht reden. Daar werd alle post verwerkt (gesorteerd). Na sortering werd de post wederom in zakken op rolcontainers in de mP en goederenwagons gezet en reden de mP naar het EKP van bestemming. Daar werd de post verdeeld en met vrahctwagens naar de diverse kantoren gebracht.
In de mP werd dus geen post gesorteerd, zoals vroeger wel gebeurde. De mP dienden alleen voor het vervoer van de rolcontainers.
Zo ging het in grote lijnen.

Groetjes

Harry

Toch waren er in de begeleidersruimte wel vakken aanwezig om de post te sorteren.
Re:Posttreinen
Armsein
gast

Re:Posttreinen
Leuk zo'n discussie. Kan iets aanvullen met info over de teloorgang. Reden 1 is al genoemd, NS en PTT lagen continue overhoop over de voorrangsregels voor treinen. PTT vond dat het postvervoer zowiezo status 1 moest zijn, maar NS niet. Daar het PTT-sternet nogal strak in elkaar zat is de uitvraag PTT om op 1 te komen in de voorrangslijst dus niet zo gek. Ik moet zeggen, je kon er in Zl altijd je klokkie op gelijk zetten wanneer de hele handel weer uitrukte...mits geen vertragingen buiten hun schuld. Toen er dan ook een heel jong kereltje van de universiteit afkwam die als proefschrift het vervoer van PTT onder de loup had genomen en waruit bleek dat het met vrachtauto's wel tot zo'n 11000 gulden per trein met post zou uitsparen, was de PTT-directie om. De Mp's  werden langzaam maar zeker minder zichtbaar door de komst van veel zeg maar heeeel veel vrachtauto's. De vraag die blijft staan is natuurlijk of het in deze tijd met zoveel vrachtauto's ook niet overdadig gaat worden. (minder post en pakkies). Goed, dat is wat ik weet, de afhandeling in Zl is zoals Johan opmerkte altijd heel strak in de planning geweest. Zal bij gelegenheid eens vragen aan de persoon die er toen een heel verhaal voor RH aan heeft gewijd. (daar kun je dus ook nog zoeken)
Voor de lol nog een fotootje erbij, welke van de drie het was weet ik niet meer, maar er gingen rond vijf uur smiddags ook drie verschillende Mp's richting oosten (denk aan Lw, Gr en Es)
http://www.flickr.com/photos/blontt/6692468217/in/pool-645416@N22
grt, JW
Re:Posttreinen
Black-Mamba
gast

Re:Posttreinen
Citaat van: Armsein op zondag 15 januari 2012, 20:57:29
De vraag die blijft staan is natuurlijk of het in deze tijd met zoveel vrachtauto's ook niet overdadig gaat worden. (minder post en pakkies)

Het aantal pakjes (dus niet briefpost) is nog altijd aanzienlijk, mede door de komst van verkoop via internet.
Echter het bedijf wat toen de monopoly bezat (en met de Mp reed) is tegenwoordig nog maar een kleine speler in deze markt.

Vele vrachtwagens rijden nu dus voor een ander vervoersbedrijf.......

@- Kroko: Dit gedeelte werd altijd gebruikt voor de spoedpost, veelal overlijdensberichten/rouwpost. Deze post gaat apart en werd meestal gestald in de Mp, alwaar ook de vakken waren (welke nooit gebruikt werden).
Overigens als de Mp bijzondere lading had (geheim !) reed er wel eens een speciale PTT begeleider mee, maar dit was de laatste jaren ook al minder.

B. Mamba
Re:Posttreinen
Lid sinds: 2007

offline
Re:Posttreinen
Toch meende ik gelezen te hebben dat in de jaren '60 nog wel post werd gesorteerd. Kan zijn dat dat me Spoorslag '70 de nek om is gedraaid, of pas in '79 toen het Sternet werd geïntroduceerd en de Pec's aan de kant gingen.