Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Sik via Ebay

Gestart door rugzak woensdag 11 januari 2012, 00:53:39

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Sik via Ebay
Lid sinds: 2010

offline
Sik via Ebay
Goedendag beste lezers.

Door stom toeval via Ebay een lokje gewonnen ik logde net 15 minuten voor het einde van de veiling in en was een beetje aan het rond snuffelen toen ik dit tegenkwam met een bod van bijna niks. dus in de laatste minuut maar wat meer geboden en zo de eigenaar geworden van dit leuks voor 28 euro incl. verzenden.
Nu zal dit voor een hoop mensen klinken van nou en!! normaal toch, maar dit was echt een toevalstreffer voor mij.  :)

Foto's zeggen meer als woorden

Roco sik met wagon
onder de wagon zit een sleper en er lopen 2 draadjes naar de Sik
wie kan vertellen welke Sik dit is van Roco (nummer)









Binnenkantje vet in de olie maar het ziet er allemaal schoon uit
Nu heb ik wat gelezen in het Roco sik verhaal maar deze heb ik niet gezien met deze motor






Nu mijn vraag wat kan ik het beste gebruiken om het lokje digitaal te maken.
Het wordt mijn eerste ombouw project en zal best wat hulp nodig hebben al zijn het maar bemoedigende woorden  :-)

Ik weet het  er is al veel over geschreven over sikjes maar elke sik is weer anders en elke ombouwer doet het weer anders. en in verloop van tijd is er heel wat nieuws op de markt gekomen  wat misschien beter gebruikt kan worden..

Bedankt in ieder geval voor het lezen en bekijken van deze draad en alle informatie is welkom..

Groeten
Rudi
Re:Sik via Ebay
Lid sinds: 2006

offline
Re:Sik via Ebay
Dit is een analoog Sikje, omgebouwd naar 3-rail analoog, omdat je zo'n grote sleper er niet onder kwijt kunt hebben ze die onder het bagage wagentje gehangen, waar gelijk ook het 3-rail omschakel mechanisme is bevestigd.

Digitaal kan tegenwoordig met een kleine decoder en zelfs een kleine sleper is te doen onder het sikje, heb er zelf een roco fluistersleper onder geplakt, dus dan heb je dat bagege wagentje over ;)

Mvg Gert
Re:Sik via Ebay
Lid sinds: 2010

offline
Re:Sik via Ebay
Citaat van: v200marklin op woensdag 11 januari 2012, 01:10:07
Dit is een analoog Sikje, omgebouwd naar 3-rail analoog, omdat je zo'n grote sleper er niet onder kwijt kunt hebben ze die onder het bagage wagentje gehangen, waar gelijk ook het 3-rail omschakel mechanisme is bevestigd.

Digitaal kan tegenwoordig met een kleine decoder en zelfs een kleine sleper is te doen onder het sikje, heb er zelf een roco fluistersleper onder geplakt, dus dan heb je dat bagege wagentje over ;)

Mvg Gert

Hallo Gert,

bedankt voor je info. Nu wist ik al wel, maar bevestiging is altijd goed.

1 van de dilema'sdie ik nog heb voor ik begin is dat op de meeste sites met info die ik gezien heb er een andere motor in de sik zit, kan dit nog een probleem opleveren?


groet
Rudi
Re:Sik via Ebay
Aliebengalie
gast

Re:Sik via Ebay
Ik vind wel dat je durf toont om dit project tot een goed einde te laten komen.

Ik zou hier dus zelf nooit en te nimmer aan gaan beginnen,en zeker niet als 1e project.

Misschien als 1e project er een decoder in de bagage wagen te plaatsen,maar beslist niet in de loc.

Ik zou nog maar is goed achter me oren krabben als je dit werkje alleen durft op te knappen.

Mvg: Alex
Re:Sik via Ebay
Spoorman
gast

Re:Sik via Ebay
Citaat van: rugzak op woensdag 11 januari 2012, 00:53:39

wie kan vertellen welke Sik dit is van Roco (nummer)


Dat is een 43455 of een 4153, Sik met de oude motor. Nieuwere Sikken hebben een motor met vliegwiel.

Onderdelenblad vind je bij Roco:

http://www.roco.cc/fileadmin/downloads/Ersatzteilblaetter/43455.pdf

Gr, Ben.
Re:Sik via Ebay
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re:Sik via Ebay
Het is wel een leuk dingetje. Ik denk alleen dat als het relais weg is, dat het wagentje te ligt is.
Als dit zo mocht zijn kan je altijd plaklood gebruiken om het te verzwaren.

Groetjes Dennis
Re:Sik via Ebay
dani
gast

Re:Sik via Ebay
een ESU Lokpilootje in knallen en gaan met die Sik.....

Geen gedoe, gewoon aansluiten, CV's instellen en gaan, gaan, gaan, gaan......

LEUKE aanwinst
Re:Sik via Ebay
Lid sinds: 2010

offline
Re:Sik via Ebay
Citaat van: Aliebengalie op woensdag 11 januari 2012, 06:57:19
Ik vind wel dat je durf toont om dit project tot een goed einde te laten komen.

Ik zou hier dus zelf nooit en te nimmer aan gaan beginnen,en zeker niet als 1e project.

Misschien als 1e project er een decoder in de bagage wagen te plaatsen,maar beslist niet in de loc.

Ik zou nog maar is goed achter me oren krabben als je dit werkje alleen durft op te knappen.

Mvg: Alex


Hallo Alex,

Ik denk meestal positief, dus dat het ooit wel gaat lukken. en met wat ik gelezen heb tot nu toe heb ik nog niet echt zoiets van waarom dat zou ik dat niet kunnen.
dus ik ga er aan beginnen en we zien wel hoe het eindigd, de onderdelen die je hier voor gebruikt zijn altijd nog her te gebruilen mocht het mis gaan.

@Ben (spoorman) bedankt weer voor de tekening, dit lijkt er heel veel op. :)

@Dennis Dat bagage wagentje komt wel goed, daar moeten eerst nog een nieuwe koppeling aan gefreubeld worden.

@ Dani   ja ja, maar eerst een sleper eronder.


Nu eens kijken waar we een micro lokpilot of andere kleine decoder kunnen kopen.
Dat is voor mij ook nog wat uitzoekwerk dus maar eens een beetje inlezen hoe wie en waar.
toch kijken naar een decoder met een knipperlicht uitgang want mocht het echt lukken dan moet er nog een kipperlichtje op het dak.

Dat is toch wel het leuke maar misschien ook het slechte van een forum, je komt op veel te veel leuke ideeen, en er blijft maar 24 uur in 1 dag!!!!


Groet Rudi
Re:Sik via Ebay
Lid sinds: 2007

offline
Re:Sik via Ebay
Eerst eens kijken of hij nog rijdt. Deze versie wil nog weleens last hebben van kapotte wormen.
Re:Sik via Ebay
Lid sinds: 2010

offline
Re:Sik via Ebay
Citaat van: henkv op woensdag 11 januari 2012, 11:15:27
Eerst eens kijken of hij nog rijdt. Deze versie wil nog weleens last hebben van kapotte wormen.

alles ziet er heel netjes uit, zal vanmiddag eens kijken of ik wat analoog kan spelen
rondje is zo gemaakt en een travo moet ik even van een booster af slopen maar gaat vast lukken..


Speurtocht naar een decoder is ook in volle gang,
is nog niet makkelijk voor een beginner.
Ik moet zoiezo een mm protocol decoder en klein van stuk
maar ik zie dat ze allemaal met stekker vebindingen zijn, kan je die er gewoon af knippen? lijkt mij van wel maar met al die door de wol gevervde ombouwers hier op het forum is er vast wel iemand die mij zo verteld wat ik kan gebruiken voor decodertje.. en waar die het beste aan te schaffen zijn.

Zou dit een goeie zijn?  ESU 52624 LokPilot FX micro V3.0 Functiedecoder

Groeten
Rudi
Re:Sik via Ebay
Lid sinds: 2010

offline
Re:Sik via Ebay
Hoi Rudi,

Ik heb niet zoveel verstand van decoders, maar wat jij daar hebt opgezocht is een v.3.0 decoder en tegenwoordig zijn er al nieuwe v4.0, ik weet het niet maar die zal er ook wel in klein formaat zijn, maar die vraag laat ik open aan de mensen die veel van de decoders afweten.

Heb net even een decoder opgezocht, maar volgens mij is die wel goed, maarja dat weet ik ook niet....
klik
Gr, Bas

EDIT: Linkje van decoder er aan toegevoegd
Re:Sik via Ebay
Spoorman
gast

Re:Sik via Ebay
Citaat van: rugzak op woensdag 11 januari 2012, 11:47:36

Zou dit een goeie zijn?  ESU 52624 LokPilot FX micro V3.0 Functiedecoder


Dat is een functie decoder en die heeft geen motorsturing. :)

Alternatieven die MM luisteren:
ESU LokPilot V4.0 (de gewone, past in je karretje) 54610, stekker afknippen.
ESU LokPilot V4.0 micro, is kleiner maar goed voor je Sik. 54683, stekker afknippen.
Kuhn N025, micro decoder, past in je sik, 81310 met draadjes.

Gr, Ben.
Re:Sik via Ebay
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Sik via Ebay
Zimo mx620 voor al je wensen. Wel goed oppassen met solderen :lol: Bouw er zelf ook 1 om, maar moet even wachten tot mijn 2 vernielde decoders terug zijn :lol:
Re:Sik via Ebay
Lid sinds: 2010

offline
Re:Sik via Ebay
Hallo Bas, Ben en Wijbe

Bedankt weer voor de wijsheden, ik kan me weer een slag in de rondte zoeken naar informatie.

Wijbe die Zimo sla ik maar even over denk ik, Ik heb net het draadje van je gelezen met je Zimo dilema's dus ik zoek een decoder waar draadjes aan zitten zodat ik niet op de decoder hoef te solderen.

groeten
Rudi
Re:Sik via Ebay
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Sik via Ebay
Rudi,

Niks moeilijks aan, zolang je maar geen componenten aanraakt. :lol: Tevens zijn er verschillende uitvoeringen van. Die met een 7 polige stekker zitten draadjes aan. En een normale versie zitten ook draadjes aan.
Re:Sik via Ebay
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Sik via Ebay
denk dat de micro fx wel de beste is .Mss kan je die zelfs in je kofje wegwerken.Je kan dan nog altijd zien of je er een sleper onderkrijgt of de sleper uit het wagonnetje behoud.Voor mijn 2de marklin kofje heb ik destijds een originel M decoder voor Kof besteld.Een klein ding maar koste wel 69 euro.Daar heb je nu 2 esus voor.
Re:Sik via Ebay
Lid sinds: 2010

offline
Re:Sik via Ebay
Hallo beste lezers.

Zo juist een baantje gelegd en een analoog trafo eraan en een rondje gereden met het sikje
In begin voor geen meter maar na een rondje wakker worden ging het als een speer.
na een aantal rondjes op gemak rond tuffen vooruit en achteruit :D
best gaaf allemaal maar helaas in eens een hoop gekraak  8o
Het worn wieltjes op het achterste aandrijf asje gescheurd en een stukje van 1 tandje eraf.  :-(
Dus helaas.. nu eerst maar eens kijken of er nog van die wieltjes te koop zijn...

wordt vervolgd

Rudi












Re:Sik via Ebay
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re:Sik via Ebay
aj, dat is zonde.
Kan je het mechanisme er niet uithalen. Dan is hij maar op 1 as aangedreven, maar het rijdt dan wel.

Groetjes Dennis
Re:Sik via Ebay
Spoorman
gast

Re:Sik via Ebay
Citaat van: rugzak op woensdag 11 januari 2012, 21:47:24

Het worn wieltjes op het achterste aandrijf asje gescheurd en een stukje van 1 tandje eraf.  :-(
Dus helaas.. nu eerst maar eens kijken of er nog van die wieltjes te koop zijn...


Kun je bestellen bij Erwin Prummel:

http://www.etsemmen.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=58&Itemid=90

Gr, Ben.
Re:Sik via Ebay
ndb
gast

Re:Sik via Ebay
ik zou dan meteen het wagentje vervangen door iets ns-igs
Re:Sik via Ebay
Lid sinds: 2008

Met een MAC meer mans

offline
Re:Sik via Ebay
Hi Rudi , hier een link daar kan je de wielstellen heen sturen voor nieuwe tandwielen, heb ik ook gedaan.

"R.G.Barreveld" <r.g.barreveld[at]barreveld-agenturen.nl>

willem.

Edit: Herman05: E-mailadres aangepast tegen spammen.
Re:Sik via Ebay
Lid sinds: 2010

offline
Re:Sik via Ebay
Citaat van: Spoorman op woensdag 11 januari 2012, 23:17:44
Citaat van: rugzak op woensdag 11 januari 2012, 21:47:24

Het worn wieltjes op het achterste aandrijf asje gescheurd en een stukje van 1 tandje eraf.  :-(
Dus helaas.. nu eerst maar eens kijken of er nog van die wieltjes te koop zijn...


Kun je bestellen bij Erwin Prummel:

http://www.etsemmen.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=58&Itemid=90

Gr, Ben.

Ben

Bedankt weer voor de info

Mvg
Rudi
Re:Sik via Ebay
Lid sinds: 2010

offline
Re:Sik via Ebay
Citaat van: willem22 op donderdag 12 januari 2012, 03:09:13
Hi Rudi , hier een link daar kan je de wielstellen heen sturen voor nieuwe tandwielen, heb ik ook gedaan.

"R.G.Barreveld" <r.g.barreveld[at]barreveld-agenturen.nl>

willem.


Dat email adres klopt niet meer, kreeg terug dat het niet af te leveren was, maar via de website het goede adres gevonden.
Zou mooi zijn als dat kan met opsturen van de asjes, want ik zou niet weten hoe ik netjes die wieltjes eraf moet halen... (ook daar is gereedschap voor maar om nu alles gelijk aan te schaffen!!!) zo zie je maar dat goedkoop altijd wat achter de hand houd... maar we hebben nog steeds veel plezier en dat is het belangrijkste..

Groeten
Rudi
Re:Sik via Ebay
Lid sinds: 2010

offline
Re:Sik via Ebay
UPdate..

Vandaag contact gehad met Dhr. Barreveld en die gaat de asjes van nieuwe tandwielen voorzien en dan kijken ze heel de aandrijving even na.  :-)
Dus het motortje in een doosje gedaan en het is op weg.. Nu maar afwachten.

geweldig geholpen bij deze firma  :thumbup:


Kan ik me in decoders gaan verdiepen en waar ze het voordeligst zijn want daar zit tussen de de verschillende winkels/sites nog al verschil in...
iemand met advies over site's gaar via PB

Groeten
Rudi
Re:Sik via Ebay
Lid sinds: 2007

offline
Re:Sik via Ebay
Ja, die wormen zijn kapot of gaan kapot. Bekend verschijnsel bij de eerste generatie Roco Sikjes. Misschien heeft die mijnheer Barreveld ook wel een mening over een geschikte decoder.
Re:Sik via Ebay
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Sik via Ebay
Rudi,

Anw modeltreinen koop ik meestal mijn decoders. Redelijke normale prijs.
Re:Sik via Ebay
Lid sinds: 2008

Met een MAC meer mans

offline
Re:Sik via Ebay
Sorry Rudi voor het verkeerde email adres .

Dit adres heb ik voor 1 jaar terug nog gebruikt.

Ja ik heb de assen met de wielen toen naar hem verzonden en kreeg deze retour met nieuwe tandwielen.

Tot nu toe geen problemen met de tandwielen.

Ik heb voor als decoder gebruikt de Khune N025 ,is klein en ruim voldoende voor het stroom verbruik van de motor.

Deze decoder kan je altijd kwijt in de Sik.

willem.
Re:Sik via Ebay
Lid sinds: 2010

offline
Re:Sik via Ebay
Sikje avontuur staat even stil in afwachting van het onderstel.

@Willem, geen probleem, je kan niet verwachten dat alles het zelfde blijft. :)

Voor decoder heb ik de esu of de Kueln N025 in gedachte. maar wacht eerst de uitkomst af..

groeten
Rudi
Re:Sik via Ebay
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Sik via Ebay
Vergeet niet de Zimo mx620. Evenveel moeite als de kuehn.
Re:Sik via Ebay
Lid sinds: 2010

offline
Re:Sik via Ebay
Hallo Wijbe

Ik zal het niet meer vergeten :D

Dus keuze uit:

Zimo mx620.
kuehn n025
ESU micro 54683

Zodra ik uitslag heb van Dhr. Barrevelt dan ga ik 1 van deze bestellen..


groeten
Rudi
Re:Sik via Ebay
Lid sinds: 2010

offline
Re:Sik via Ebay
Ik zou gaan voor een ESU maar ja dat is zo ieder zijn keus :)
Is gewoon dan allemaal hetzelfde als je ze moet programmeren.


groeten Dylan
Re:Sik via Ebay
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re:Sik via Ebay
Citaat van: minitreintje op zondag 15 januari 2012, 20:24:13
Ik zou gaan voor een ESU maar ja dat is zo ieder zijn keus :)
Is gewoon dan allemaal hetzelfde als je ze moet programmeren.


groeten Dylan

Hier sluit ik me volledig bij aan.

Groetjes Dennis
Re:Sik via Ebay
Lid sinds: 2010

offline
Re:Sik via Ebay
Hallo

Van dhr Barrevelt begrepen dat het wel goed komt met het lokje, dus decoder kan er komen, samen met sleper
dus nu een keuze maken,

Jullie zeggen dus een ESU nemen, maar ik heb alleen een MS2 om te programeren is dat genoeg?.
Ook voor de Zimo en de kuehn denk ik dan zal het wel het zelfde wezen...


Heb even bij ANW gekeken

Zimo en Esu rond de 33 euro
Kuehn 24.50.
Rocosleper 9 euri

Ik denk dat ik voor mijn eerste projectje maar voor de goedkope decoder ga.
Wat zeggen jullie ervan?

Groet
Rudi



Re:Sik via Ebay
ns-lok
gast

Re:Sik via Ebay
hallo,

ik heb ook een sik van roco, digitaal.
als je in de toekomst meer digitaal wil, is het verstandig om alle decoders van 1 merk te kopen.
dit i.v.m. programmeren (is dan allemaal gelijk).
ik heb alles van esu en ook de programmer voor loksounds van esu.
ik vind het zelf ook gemakkelijk om alles van 1 merk te hebben als je ze wil inbouwen, op den duur heb je geen boekjes meer nodig :P

groeten renzo
Re:Sik via Ebay
Wasmi
gast

Re:Sik via Ebay
ik zou zeggen, niet bezuinigen op de decoder (tenminste, als het om een tientje verschil gaat), en standaardiseren op een merk is wel handig.  Momenteel heeft ESU nmm toch wel de beste prijs/kwaliteit/verkrijgbaarbaarheid verhouding, hoewel Kuehn en Zimo zeker ook prima decoders hebben. Een programmer heb je veel lol van als je moeilijkere dingen wilt doen als functiemapping en geluidsbestanden bewerken. Met een MS kun je wel de CV's programmeren, wat ietsje omslachtiger is dan met een programmer. Maar om nu voor één decoder gelijk een programmer te kopen.... nee.
Re:Sik via Ebay
Lid sinds: 2010

offline
Re:Sik via Ebay
Hallo


Bedankt voor jullie adviezen maar..
Ik ben gegaan voor een kuehn N025 met als reden, het is de eerste ombouw Aktie en met de verhalen die ik gelezen heb bij verschillende mensen is de goedkoopste toch het beste om mee te testen,

Mocht ik meer om gaan bouwen is een reisje naar houten voor mij wel een optie om daar ESU decoders te gaan kopen samen met de onderdelen nodig voor de specifieke motoren... en dan gaan we wel eens denken over een programmer, en over meer ruimte voor de baan en meer geld in het spaar varken en........ ja en ik droom lekker verder... >:-D

Wordt vervolgd...

Rudi
Re:Sik via Ebay
Lid sinds: 2010

offline
Re:Sik via Ebay
Hallo

Vandaag lokje terug gekregen, en dat rijd als een trein... :P
Nu dus alleen op de decoder wachten. Had verwacht dat die wel op voorraad zouden zijn maar is in bestelling bij leverancier. dus afwachten maar.

Nu nog een beetje aan het lezen hoe en wat, en zit er toch over te denken om er maar een zwaailichtje op te maken, dat is toch wel heel leuk.
Maar zoals heel de ombouw wat heb je daarvoor nodig
een ledje, 3mm en dan rood of blauw, ik twijfel nog
maar daar moeten vast nog weerstanden bij en dan wordt het al weer krap in het lokje.

Wie heeft er nog wat aanwijzingen of ideeen, welke led en welke weerstanden er gebruikt kunnen worden.
Want dan heb ik nog wel een lokje waar een knipperlichtje op kan..

groeten
Rudi
Re:Sik via Ebay
dani
gast

Re:Sik via Ebay
er bestaan ook zogenaamde knipper-LEDs, waar je geen schakelingmeer voor nodig hebt, enkel een weerstandje en/of diode afhankelijk of je ze met wisselspanning voedt of gelijkspanning en hoe hoog die spanning is


Klikkerdeklik : hier.


Edit Gerard: link ingekort
Re:Sik via Ebay
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Sik via Ebay
Rudi, voorin kan de motor. Het ledje plus weerstand past makkelijk onder het dak. Genoeg ruimte, maar je wilt graag alles uit het zicht :)
Re:Sik via Ebay
Lid sinds: 2010

offline
Re:Sik via Ebay
Citaat van: Wijbe op donderdag 19 januari 2012, 15:49:04
Rudi, voorin kan de motor. Het ledje plus weerstand past makkelijk onder het dak. Genoeg ruimte, maar je wilt graag alles uit het zicht :)

Het kan niet echt uit het zicht denk ik bij deze maar dan moet het wel lukken..

dus gewoon een ledje erin en via de decoder laten knipperen, cv waarde...? (zoeken we op als de decoder er is)
eventueel een weerstandje ertussen
is een gelijkstroom motortje dus decoder geeft dat ook af wat moet er dan aan weerstand tussen?????

of zit ik nu abacadabra te typen!!!
Re:Sik via Ebay
nobody
gast

Re:Sik via Ebay
Citaat van: dani op donderdag 19 januari 2012, 15:38:58
er bestaan ook zogenaamde knipper-LEDs, waar je geen schakelingmeer voor nodig hebt, enkel een weerstandje en/of diode afhankelijk of je ze met wisselspanning voedt of gelijkspanning en hoe hoog die spanning is


Klikkerdeklik : hier.


Edit Gerard: link ingekort

Link werkt niet voor diegenen die niet bij Conrad zijn ingelogd.
Kies deze ===> klik
Re:Sik via Ebay
Lid sinds: 2010

offline
Re:Sik via Ebay
Citaat van: nobody op donderdag 19 januari 2012, 16:21:51
Citaat van: dani op donderdag 19 januari 2012, 15:38:58
er bestaan ook zogenaamde knipper-LEDs, waar je geen schakelingmeer voor nodig hebt, enkel een weerstandje en/of diode afhankelijk of je ze met wisselspanning voedt of gelijkspanning en hoe hoog die spanning is


Klikkerdeklik : hier.


Edit Gerard: link ingekort

Link werkt niet voor diegenen die niet bij Conrad zijn ingelogd.
Kies deze ===> klik



Bedankt voor het corrigeren, maar ik denk dat een gewoon led met de knippermodus op de print ook werkt en schakelbaar is,
Is nog denken want heb het nooit getest
Kan iemand dat bevestigen?


Groeten
Rudi
Re:Sik via Ebay
Lid sinds: 2010

offline
Re:Sik via Ebay
Update

De Bestelde decoder was niet voorradig dus nu een ESU micro onderweg..
Ben er achteraf ook wel blij om, na al die berichten die ik gelezen heb dat de ESU toch wel de betere is op het moment.

Hopelijk van het weekend nog knutselen.

we gaan het zien..

Groet
Rudi
Re:Sik via Ebay
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Sik via Ebay
Rudi,

Er moet zowieso een weerstand tussen ledje en decoder. Verder heb je geen weerstanden nodig voor je motor.

Kwa ruimte ben ik uitgegaan kwa het nieuwe model. Moet toch maar eens iets beter lezen........
Misschien past de decoder tussen het onderstel en de kap?
Re:Sik via Ebay
Lid sinds: 2010

offline
Re:Sik via Ebay
Hallo Wijbe

De decoder pas wel, dat heb ik op meerdere plaatjes gezien,
Ledje past ook wel en de draadjes werken we wel netjes weg, desnoods met zwart krimpkousje eromheen dan vallen de kleurtjes niet zo op...

Ik zal eens wat leds bestellen in verschillende maten en kleuren


Groet
Rudi
Re:Sik via Ebay
Lid sinds: 2010

offline
Re:Sik via Ebay
Citaat van: rugzak op donderdag 19 januari 2012, 16:34:13
Citaat van: nobody op donderdag 19 januari 2012, 16:21:51
Citaat van: dani op donderdag 19 januari 2012, 15:38:58
er bestaan ook zogenaamde knipper-LEDs, waar je geen schakelingmeer voor nodig hebt, enkel een weerstandje en/of diode afhankelijk of je ze met wisselspanning voedt of gelijkspanning en hoe hoog die spanning is


Klikkerdeklik : hier.


Edit Gerard: link ingekort

Link werkt niet voor diegenen die niet bij Conrad zijn ingelogd.
Kies deze ===> klik



Bedankt voor het corrigeren, maar ik denk dat een gewoon led met de knippermodus op de print ook werkt en schakelbaar is,
Is nog denken want heb het nooit getest
Kan iemand dat bevestigen?


Groeten
Rudi

Rudi,

Dat kunnen we wel.

Ik heb een smd ledje en weerstand onder het dak geplakt.
Alleen wel eerst de onderzijde vlak gemaakt met eeen vijl.
Dan is het gaatje waar het licht door moet iets groter en komt er meer licht van de zwaailamp af.
De decoder regelt dan de knipperfunctie. In mijn geval een Kuhnn
Omdat die op voorraad was in de winkel.

Groeten Robin
Re:Sik via Ebay
Lid sinds: 2009

offline
Re:Sik via Ebay
Even terzijde wat kan zo'n sik trekken zonder antislip op de wielen ?
Hoeveel wagons?
Ik had een Mehano loc ,met sleep liep deze niet fijn, nadat  er antislip wielen op gezet waren als een trein.
Vandaar mijn vraag.

Mvgr ger
Re:Sik via Ebay
nobody
gast

Re:Sik via Ebay
Wanneer je anti-slip wielen op een sikje monteert, blijft er van goede stroomafname niet veel over. ;)

Edit nobody: Tikfout verbeterd.
Re:Sik via Ebay
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Sik via Ebay
Ger,

10 2-assers bij mij.
Forumlid Binkie presteerd het zelf om 15 2-assers te trekken.
Re:Sik via Ebay
Lid sinds: 2010

offline
Re:Sik via Ebay
Wow 10 wagons is best een hoop

Als er 1 of 2 achter hangen vind ik het al best, een lege bak om mee te rangeren of met 2 een rondje baan
het is een oud lokje en dat moeten we zo ook behandelen...

Groet
Rudi