Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Ombouw Marklin 37640 MAK EH 534

Gestart door v200marklin maandag 09 januari 2012, 23:36:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw Marklin 37640 MAK EH 534
Beste,

aangezien de originele decoder platine niet goed werkte deze er uit gejast :D, en vervangen door een Esu Lopi 61600 M4 decoder.

Alles OK, loopt prima, maar de verlichting........................... :?

In de loc zitten 2 led platines, 1 ledje is al verbrand :thumbdown:, led CV uitgang inmiddels aangepast, echter branden de andere ledjes als een knipperlicht :O
Zitten er totaal 5 op , 1 x 2 en 1 x 3 in omgedraaide T stijl.

Nu zitten er op die Led platines 4 aansluitingen, 1 x geel, 1 x grijs, 1 x oranje en 1 x maal bruin met een ander kleurtje ????? Geel & Wit is verlichting voor/achter en oranje(blauw esu) voor de retour 20V.

Waar is die bruine draad voor ????, en waarom knippert mijn verlichting op de baan wel en niet op het spoor v/d Esu Loc Programmer ????

Mvg Gert
Re:Ombouw Marklin 37640 MAK EH 534
90 keer gelezen 8o, en niet 1 reactie :-(

Keil ik em wel in de prullenbak :D

Mvg Gert
Re:Ombouw Marklin 37640 MAK EH 534
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Ombouw Marklin 37640 MAK EH 534
Hoi Gert, wees niet bedroefd hoor dat je nog geen reactie hebt gekregen. :P
Kun je op de oude print zien welke waarden de voorschakelweerstanden hebben?

PS: Welke ledprintjes zitten er in de lok?
Re:Ombouw Marklin 37640 MAK EH 534
Nou nou Gert...... :-(

Niet zo  :-( joh.

Het is logisch dat men niet reageert als je zoiets niet weet lijkt mij.

Je moet net zo'n locje hebben , om precies het juiste antwoord te weten lijkt mij.

Ik heb hem niet,anders had ik allang gegilt he...

En gooi je hem toch weg....geef ff gil dan wacht ik dat de bak buitengezet word.... :D

Hoop dat je hem snel gerepareerd krijgt Gert.

Mvg: Alex
Re:Ombouw Marklin 37640 MAK EH 534
Als het dezelfde is als die rode 6513,haal ik de kap eraf Gert no problemo.

Mvg: Alex
Re:Ombouw Marklin 37640 MAK EH 534
@Ad

er zitten 4 kleine blokjes 2x4mm voor de 4 draden, staat op : 102 122 102 122.
Maar waar is die 4e lichtbruin/grijze draad dan voor, ik heb de uitgangsspanning van F0 vooruit en achteruit al op 50 gezet ipv 255 middel de loc programmer.

@Alex

De EH 534 is zo'n gekrompen  makkie, is korter dan gewone mak.

Mvg Gert
Re:Ombouw Marklin 37640 MAK EH 534
Zit net op de onderdelen lijst te kijken,maar hebben zat,weet alleen niet waar dat ding zit,en helaas natuurlijk geen schema.

Mvg: Alex
Re:Ombouw Marklin 37640 MAK EH 534
Two pics  :P





Mvg Gert
Re:Ombouw Marklin 37640 MAK EH 534



HGH

Gr, Ben.
Re:Ombouw Marklin 37640 MAK EH 534
@Alex

op zo'n plaatje zitten totaal 5 ledjes, 1 groep van 3, en de 2 onderste, van 1 plaatje ben ik dus al 1 ledje (bovenste) kwijt, die schoot door het kantoor heen hier :D

Nu knipperen de 2 onderste ledjes :?

Mvg Gert
Re:Ombouw Marklin 37640 MAK EH 534
@Ben

onze dank benne groot :thumbup:, bruin/grijs dus aan de locmassa, ga ik eens proberen.

Mvg Gert
Re:Ombouw Marklin 37640 MAK EH 534
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Ombouw Marklin 37640 MAK EH 534
Gert, je ziet het volgens mij niet goed hoor.
De Bruin/grijze draad die van de ledprint komt gaat naar je AUX om je sluitlicht aan of uit te kunnen zetten.
Oranje is + en geel en grijs zijn bekend neem ik aan, maar wel met een weerstand van 1200 ohm in serie..
Re:Ombouw Marklin 37640 MAK EH 534
@Ad

inderdaad ik kijk verkeerd, dus ik moet de Aux 1 draad v/d Esu Lopi (groen of paars) op de plaats van de bruin/frijze draad op de ledprint solderen ?

Mvg Gert
Re:Ombouw Marklin 37640 MAK EH 534
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Ombouw Marklin 37640 MAK EH 534
Ja maar wel met een weerstand van 1k ertussen, want die zie ik ook op de oude decoder zitten.
Re:Ombouw Marklin 37640 MAK EH 534
Citaat van: Kappa op dinsdag 10 januari 2012, 22:35:00
Ja maar wel met een weerstand van 1k ertussen, want die zie ik ook op de oude decoder zitten.

En als ik de uitgang nou knijp naar 50, net zoals ik met F0 heb gedaan ?

Mvg Gert
Re:Ombouw Marklin 37640 MAK EH 534
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Ombouw Marklin 37640 MAK EH 534
Kan ook, gewoon uitproberen, je kan er altijd nog een weerstand tussen zetten.
Re:Ombouw Marklin 37640 MAK EH 534
Nou, ik geef het op :? alleen achteruit knipperen er 2x2 leds , voor en achter :?, als ik vooruit rij brandt er helemaal niks :?

Zucht............................................. :D

Mvg Gert
Re:Ombouw Marklin 37640 MAK EH 534
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Ombouw Marklin 37640 MAK EH 534
Foto van hoe je eea hebt aangesloten?
Re:Ombouw Marklin 37640 MAK EH 534
@Ad

gewoon aangesloten zoals het zat, op de bruin/grijze draad na, heb er geen aux draad op gezet.
Sluitlicht is het lampje boven ? daar is er al 1 van wijlen :D

Maar blauw als retour 20V en geel/wit wisselend op beide ledprintjes gezet, dus dat zit gewoon goed.

Wellicht dat er andere ledjes in het printje ook zijn overleden en dat ik dat niet heb zien gebeuren, fijne is dat die printplaatjes niet te bestellen zijn bij M* :thumbdown:

Ga nog eens proberen aan te sluiten met weerstand er voor, kijken hoe dat gaat, kan ik ook gelijk de ledjes testen, zitten er dus 5 op 1 plaatje.

Mvg Gert
Re:Ombouw Marklin 37640 MAK EH 534
Hoi gert,

In je eerste post snapte ik niet helemaal wat je bedoelde,

Ik heb ditzelfde probleem min of meer ook gehad. Met het ombouwen van mijn ICE. De ledprint lijkt wel een beetje hierop.. Bij mij waren de leds bijzonder klein en teer (kleiner dan een smd) waardoor ze kapotgingen. Maar de reden dat ik er iets mee moest doen was dat de plus en de min andersom zaten dan op de wijze waarop je ze op de esu decoder kon aansluiten. Bij mij brandde daardoor de verlichting ook niet. Het knipperen kan ik niet verklaren. Ik weet even niet meer hoe het precies zat met de plus en de mins bij de esu decoders omdat ik er al even niet mee bezig ben geweest.

Zou dit het probleem kunnen zijn?

Groet Sebas
Re:Ombouw Marklin 37640 MAK EH 534
Bij de ICE zit een ledprintje met daarop 3 leds in serie.
Deze leds zijn gemaakt op de print wat ze inderdaad kwetsbaar maakt.

Dennis
Re:Ombouw Marklin 37640 MAK EH 534
@Dennis & Sebas

het is aangesloten volgens het boekje van ESU, heb al 50 van die lopi's ingebouwd.

Plus en min kan je niet omdraaien, dan zou je de blauwe terugleider voor functies in 4en moeten splitsen om 2 x 2 groepen ledjes te voorzien, lijkt me niet de bedoeling.

Van de decoder gaan wit en geel en blauw naar ledplaatje voor, daar vandaan zelfde kleuren naar ledplaatje achter, maar dan wit en geel andersom, zo zat het origineel ook !.

Decoder is nieuw dus dat kan het niet zijn ;)

Mvg Gert
Re:Ombouw Marklin 37640 MAK EH 534
ik zou het wel eens proberen door te meten. Dan weet je zeker dat daar het probleem niet zit.

Edit: er is/was een stuk van mijn tekst weg...


Bij mij in mijn ice zaten de leds echt (bewust of niet) verkeerd om gemonteerd. Waardoor het met het esu systeem niet zou werken. Met AC stroom werkten ze wel.
Re:Ombouw Marklin 37640 MAK EH 534
Las net in het ESU boekje dat LEDS aansluiten zonder voorweerstand de LEDS in de war kan brengen :D

Heb hier liggen : Koolweerstand  1/4W 1 kOhm en 0,25W 5% 10K (conrad), heb ik daar wat aan?

Mvg Gert
Re:Ombouw Marklin 37640 MAK EH 534
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:Ombouw Marklin 37640 MAK EH 534
Hoi,

Ik bouw de LokPilot V4 niet zo vaak in als jij, maar heb nog maar 1 x problemen gehad met doorgebrande leds. Heeft de led éénmaal een te hoge spanning ondergaan, dan brandt deze nooit meer als voorheen.

Je kan het beste direct een voorschakel-weerstand plaatsen, i.p.v. terug regelen van je spanning. Dat is veel betrouwbaarder. Ook is deze benodigde waarde terug te vinden op de originele decoder-print. Je kan uitgaan van 1,5 k.ohm, en dit voorzichtig verlagen.

Gr. Marcel

Re:Ombouw Marklin 37640 MAK EH 534
Hoi,

1K ohm is een veilige waarde. daar branden je leds wel goed op.
Misschien wat fel maar dat is terug te regelen. :D

In de NL mak is een front led apart aangesloten. (zou dat bruin grijze draadje kunnen zijn)
De leds (incl weerstand)kun je met een 9 volt  batterij ook even testen als je wilt weten of ze het nog doen.

Misschien moert er nog ergens een diode tussen die op de originele print zat?
Had die loc een rare lichtwisseling?

Robin
Re:Ombouw Marklin 37640 MAK EH 534
Citaat van: v200marklin op donderdag 12 januari 2012, 23:27:24
Las net in het ESU boekje dat LEDS aansluiten zonder voorweerstand de LEDS in de war kan brengen :D

Heb hier liggen : Koolweerstand  1/4W 1 kOhm en 0,25W 5% 10K (conrad), heb ik daar wat aan?

Mvg Gert

Hahaha ja dat is zo, het zijn dan kleine heethoofdjes die ineens stilvallen.. ehmm

Ik weet niet meer uit mijn hoofd welke weerstand ik gebruikt heb. Ik dacht 1,5kohm. Bind me er niet op vast. ;) precies wat marcel zegt dus :p
Re:Ombouw Marklin 37640 MAK EH 534
@Marcel

het is een Lopi V3.0 M4 (mfx), maar maakt weinig uit denk ik.

Mvg Gert
Re:Ombouw Marklin 37640 MAK EH 534
Heren,

allen dank, ik zal de ledjes 1st eens testens middels 9V, en dan de weerstand er voor.

Is 2 x weerstand op wit/geel v/a decoder naar 2 x ledprint genoeg, of per ledprint 2 weerstanden, dus totaal 4 ?

Heeft zo'n weerstand nog een voor of achterkant?, er staan kleurtjes op, maar ik ben echt kleurendoof :(

Voorbeeld waar ik geen verschil in zie : blauw/paars, groen/bruin, oranje/rood :?

Mvg Gert
Re:Ombouw Marklin 37640 MAK EH 534
Weerstand heeft geen plus of min of voor of achterkant.

Het is wel lastig om als je niet weet wat voor weerstand het is het aan de kleuren te zien. Het is soms moeilijk te zien.. Maar als je een beetje multimeter hebt kan je er zo achterkomen. Aantal weerstanden kan ik je niet zeggen nu. Zal morgen eens goed kijken voor je.
Re:Ombouw Marklin 37640 MAK EH 534
@Sebas

tks, heeft absoluut geen haast, ze staat inmiddels weer op de baan als "bergloc", in zijn achteruit vol knipperend op het ongeval af  :D

Mvg Gert
Re:Ombouw Marklin 37640 MAK EH 534
Gert.
Eerst weerstand dan pas testen he met een battery....anders word Gert erg  >:-D

Als je een weerstand hebt kun je kijken naar de kleuren die er op staan,en dan via interpret bv.

http://www.okaphone.nl/calc/

Daar kies je je kleur die er op de weerstand staat ,en je weet zo de waarde.

Ik heb er hier van verschillende waardes,maar ook al kies ik die van 1,5 kOhm dan vind ik ze nog te vel.

En dan schroef ik ze terug vaak naar standje 1 of net iets hoger...

Hou niet zo van het felle licht.

Mvg: Alex
Re:Ombouw Marklin 37640 MAK EH 534
Citaat van: v200marklin op vrijdag 13 januari 2012, 00:12:15
@Sebas

tks, heeft absoluut geen haast, ze staat inmiddels weer op de baan als "bergloc", in zijn achteruit vol knipperend op het ongeval af  :D

Mvg Gert

Ik vind dit soort dingen heerlijk om uit te zoeken ;)
Re:Ombouw Marklin 37640 MAK EH 534
@Alex

wat zeg je nou  8o ik kijken naar de kleuren 8o, ben toch kleurendoof !!!! :P :D

Mvg Gert
Re:Ombouw Marklin 37640 MAK EH 534
Hallo TARZAN,je hebt toch hulp in de huishouding....laat je die toch ff kijke Gert.

Een van jullie mot toch wel kleurtjes kenne onderschije.....tjonge tjonge...mot ik nou weer langs komme

om de kleurtjes aan te wijze.... :D :D :D

Mvg: Alex die Gert veel suc6 wenst.